Klonkande fjädring

Allmänna frågor om C4.
Mirabeau
5 bar
5 bar
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 jul 2009, 22:25
Medlem i SCK?: Ja

Klonkande fjädring

Inlägg av Mirabeau »

Fjädringen klonkar vid ena bakhjulet när jag kör över något ojämnt; i övrigt känns fjädringen helt normal. Om jag nu tänker byta stötdämpare, är det då nödvändigt att byta på båda sidorna?

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17301
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Klonkande fjädring

Inlägg av Göran W »

Är du säker på att det är dämparnas fel? Kanske stabiliseringsstag som behöver bytas?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mirabeau
5 bar
5 bar
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 jul 2009, 22:25
Medlem i SCK?: Ja

Re: Klonkande fjädring

Inlägg av Mirabeau »

Göran W skrev:
05 mar 2024, 17:48
Är du säker på att det är dämparnas fel? Kanske stabiliseringsstag som behöver bytas?
Intressant, men jag kan dessvärre inte bedöma det ... Jag besökte en Citroënverkstad för ett par månader sen och de kollade som hastigast på det. Deras bedömning där och då var att stötdämparen borde bytas. Brukar en verkstad byta stabiliseirngsstagen samtidigt som de byter dämpare?

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Klonkande fjädring

Inlägg av Anders H »

Har varit med om att det var övre stötdämparfästet (514234, finns hos TRODO.se) som var slitet och gav upphov till smällar.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Mirabeau
5 bar
5 bar
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 jul 2009, 22:25
Medlem i SCK?: Ja

Re: Klonkande fjädring

Inlägg av Mirabeau »

Tack för svar, jag får kolla lite närmare och se om jag kan lokalisera det.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"