Som rubriken säger, jag måste nog skicka iväg min instrumentering på lagning.
Enligt en tråd på C6 Ownersgroup så går det bra att köra bilen utan instrumentkluster på plats, men får en massa felmeddelanden som sen försvinner när man monterat tillbaka klustret.....
Någon här som har erfarenhet av att köra sin C6 utan instrumentkluster inkopplat / på plats?
Mvh / Thomas H.
Skicka instrumentkluster på lagning.....
- henriksson
- 40 bar
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Iggesund
Skicka instrumentkluster på lagning.....
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00
-
- 10 bar
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 12 nov 2002, 09:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Uppsala
Re: Skicka instrumentkluster på lagning.....
Jag körde en dryg vecka med bortplockat instrumentkluster. Inga problem och inga felkoder uppstod.
Jag lagade mitt eget kluster. Det var rätt uppenbart vilka komponenter (två mosfet) som hade brunnit när jag öppnade instrumentet. Inte speciellt svårt om man har den minsta lödvana. Jag beställde även den större 8-pinnarskomponenten när jag ändå var tvungen köpa frakt.
Komponenter:
https://www.mouser.se/ProductDetail/771 ... 50-55A-CUF
https://www.mouser.se/ProductDetail/781-SI4431BDY-E3
viewtopic.php?t=83791
Hälsar Pelle
Jag lagade mitt eget kluster. Det var rätt uppenbart vilka komponenter (två mosfet) som hade brunnit när jag öppnade instrumentet. Inte speciellt svårt om man har den minsta lödvana. Jag beställde även den större 8-pinnarskomponenten när jag ändå var tvungen köpa frakt.
Komponenter:
https://www.mouser.se/ProductDetail/771 ... 50-55A-CUF
https://www.mouser.se/ProductDetail/781-SI4431BDY-E3
viewtopic.php?t=83791
Hälsar Pelle
- henriksson
- 40 bar
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Iggesund
Re: Skicka instrumentkluster på lagning.....
Hej, har nu fått tillbaka mitt reparerade instrument, körde utan i tio dagar ungefär. Jag fick två fellarm, ett om "Engine faulty, repair needed!" och ett som handlade om air-bag, kommer inte ihåg ordalydelsen på det.Pelle_32 skrev: ↑04 mar 2024, 13:08Jag körde en dryg vecka med bortplockat instrumentkluster. Inga problem och inga felkoder uppstod.
Jag lagade mitt eget kluster. Det var rätt uppenbart vilka komponenter (två mosfet) som hade brunnit när jag öppnade instrumentet. Inte speciellt svårt om man har den minsta lödvana. Jag beställde även den större 8-pinnarskomponenten när jag ändå var tvungen köpa frakt.
Komponenter:
https://www.mouser.se/ProductDetail/771 ... 50-55A-CUF
https://www.mouser.se/ProductDetail/781-SI4431BDY-E3
viewtopic.php?t=83791
Hälsar Pelle
Nu efter återmontering av instrumentet, så försvann den om air-bag direkt, motorstörningslampan lyser dock fortfarande, men man kanske måste starta flera gånger / köra lite längre än någon mil innan den släcks, jag får väl se. I värsta fall så får jag väl åka in och få datorn uppkopplad och bilen rensad på koder.
Mvh / Thomas H.
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00