Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av Jarre »

Mickel skrev:
08 apr 2024, 23:05
Hegamon skrev:
07 apr 2024, 19:38
Jarre skrev:
07 apr 2024, 19:31
Går pumpen hela tiden med tändning påslagen eller går den bara ca. 1 sekund för att sedan stoppa?
Jag har för mig jag måste vrida tändningen så startmotorn går runt. Jag tror inte det kommer bensin alls om jag bara har tändningen påslagen.
Precis så är det på CX:
- Tändningen slås på: Bränslepumpen är helt tyst.

Övervakningsrelät "stora blå" ger spänning +12V till både bränslepump och insprutare, men bara vid dessa två tillfällen:
1. Startmotorn går.
eller
2. Tändningsdatorn får pulser från ÖDP-givaren så ofta att den inser att motorn snurrar fortare än 300 rpm (tidigare 500 rpm (om jag minns rätt)).

Denna funktion gör att bilen behöver ingen krocksensor (som t ex Fordar har). Stannar motorn, så stannar bränslepumpen efter ett halvt motorvarv.
Varför jag frågade var för att utesluta fel i bränslereläet. :wink:
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av mads.lomholt »

Mickel skrev:
08 apr 2024, 23:05
Denna funktion gör att bilen behöver ingen krocksensor (som t ex Fordar har). Stannar motorn, så stannar bränslepumpen efter ett halvt motorvarv.
Joda.. Men hvis bilen er i småbiter, men motor går så fortsetter både den og bensinpumpa. Det kan være upraktisk :)

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av soso »

Med reläet medvetet placerat framme, just innanför framlyktan, är det troligt att bensinmatningen ändå bryts när det krasas ihop. Men allt kan väl hända ändå förstås.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av soso »

Jarre skrev:
07 apr 2024, 19:46
Aha!
Ja då tror jag att du har internläckage i BTR’n.
Plus 1 på den.

Ett annat fel än det jag hade då den istället fastnat i stängt läge och bildade ett slags ånglås i fuelrailen.

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av Hegamon »

soso skrev:
09 apr 2024, 12:38
Jarre skrev:
07 apr 2024, 19:46
Aha!
Ja då tror jag att du har internläckage i BTR’n.
Plus 1 på den.

Ett annat fel än det jag hade då den istället fastnat i stängt läge och bildade ett slags ånglås i fuelrailen.
Han MAN har jag pratat med. Han ska försöka sända en sådan bränsletrycksregulator, för han har nog ett sådant. Sedan får jag testa igen om bilen fungerar. Funkar bilen så blir det nog raka vägen till besiktningen, för jag behöver denna CX då den har dragkrok. Jag ska köra lite andra bilar jag har till en verkstad. Ska köra med biltransportvagn. För jag kan inte laga bilar egentligen. Men CX:en är ju kul att laga, iaf. Det mesta är ju ganska basic på den.

Jag har iaf fått diravin att funka och så verkar bilen ha höjt sig något baktill tidigare. Så med bytt BTR så hoppas jag denna bilen går att köra rakt till Bilprovningen.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av Göran W »

Hmmm... Ursäkta OT. Vad har du för bilar i övrigt om du kallar CX för "basic"? :lol:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av Hegamon »

Göran W skrev:
10 apr 2024, 15:41
Hmmm... Ursäkta OT. Vad har du för bilar i övrigt om du kallar CX för "basic"? :lol:
Jag tycker CX är en gammal konstruktion utifrån motorn och hur den funkar.

Dessa ska till skroten:
Peugeot 407, vill ej laga för det kostar pengar. Annars bra bil. Massa fel inga avancerade men mest dyra. Så den går tyvärr till skroten.
Citroen CX diesel, massa fel, vrak, skrotbil.

Dessa ska till verkstaden:
Saab 900, verkstaden kunde ej laga den, fel på insprut eller tändningen sade de. Jag vet ej hur den lagas.
Smart Fortwo automat, fel på växellåda, startmotor, växelväljare. Jag vet ej hur den lagas.

Vet ej vad jag ska göra med:
Saab 9-5 Aero. Turboras och fel på generatorn. Bra bil annars, men jag orkar inte ta tag i den. Kostsamt och bilen är inte värd mycket.

Användarvisningsbild
WebmasterJohan
Site Admin
Inlägg: 465
Blev medlem: 11 apr 2009, 16:14
Medlem i SCK?: Ja
Kontakt:

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av WebmasterJohan »

Din 9-5 Aero kan ju gå till valfri SAAB-entusiast. Ska jag leta upp någon som kontaktar dig?
/Mvh, Johan

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av Hegamon »

WebmasterJohan skrev:
11 apr 2024, 07:17
Din 9-5 Aero kan ju gå till valfri SAAB-entusiast. Ska jag leta upp någon som kontaktar dig?
Njae, jag får vänta med den, vet ej om jag ska laga den och ha som brukis eller sälja till någon Saab-entusiast. Väntar nu på att MAN:s BTR dyker upp. Möjligen redan på fredag eller i början av nästa vecka. Så får jag se om motor och hydrauliken funkar på CX:en.

Ett stort problem är att jag enbart har förvaringsplats för alla bilarna ett år till. Sen vet jag inte riktigt vart jag ska göra av alla bilarna.

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Hur felsöka hydrauliken?

Inlägg av Hegamon »

Jag har fått bränsletrycksregulatorn idag av MAN via posten. Så nu funkar motorn. Hydrauliken funkar även. Lagningen jag gjorde med röret håller tätt. Utöver att jag hittat en annan läcka vid vänster framhjul. Har kört ändå med bilen på gräsmattan. Diravi och fjädring funkar. Möjligen att bromsarna inte tar så bra, kanske beror på att den läcker ut ganska mycket olja vid vänster framhjul. Jag ska titta närmare på det vid nästa mek-tillfälle. Tackar för hjälpen i tråden.




Skriv svar

Återgå till "CX - Hydraulik"