Xantia går bra med E85

Det handlar om sprit.
Användarvisningsbild
13
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 nov 2008, 00:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: upplevt

Inlägg av 13 »

Krassegränd skrev:"
snillet skrev:De flesta som bytt till större motor med samma växellåda jänkare (med automat..förstås..) har upplevt precis detta, att varvtalet sjunker vid jämn landsvägsfart. Momentomvandlaren är en finurlig hydrauliskt apparat :lol: :lol: Har man inte lockup så ligger momentomvandlaren å slirar, lägg gärna märke till att vid lätt gaspådrag sö ökar motorvarvet INNAN bilen ökar i hastighet....
Ja momentomvandlaren slirar men den slirar mer eller mindre i föhållande till momentet! Ökat moment mer slir! Det betyder att om momentet ökar så ökar skillnaden mellan varvtalet före och efter momentomvandlaren, inte tvärt om. Däremot är det så att (icke elektroniska) automatlådor känner av gaspådraget och om man kan få samma moment med mindre gaspådrag så växlar den vid lägre varv. Jörgen"
Autiomater har momentgivare i någon form och kan därför i viss mån anpassa sig till annat vridmoment.
Alla automater med adaptiv-elektronik från nittiotalet och senare har momentgivare så lådor med elektronik är perfekta för den som vill köra på E85
Jag vet att min AL4 har elektronik som känner av momentet och anpassar lådan och därför växlar vid annat vartal.
Jag utgår från att detta även gäller andra hyffsat moderna automater.
Perfekt då den därför beter som som de gamla automaterna som kände av och anpassade driften till ändrat moment.
Diagnosed with Citrofrenia

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Xantia går bra med E85

Inlägg av Krassegränd »

Det här var en gammal tråd! Men jag har inte ändrat uppfattning!

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
13
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 nov 2008, 00:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Xantia går bra med E85

Inlägg av 13 »

Krassegränd skrev:Det här var en gammal tråd! Men jag har inte ändrat uppfattning!

Jörgen
Om din uppfattning är att den totala utväxlingen ej påverkas så är den rätt då ingen typ av automat ändrar sin totala utväxling.
Däremot är alla automater styrda av vridmomentet så det är växlings tillfällerna och slirtiden/mängden som skiljer beroende på motorns vridmoment.

Själv förstår jag inte varför bruksbilar finns med manuell låda.
Själv förstår jag inte varför busbilar/sportbilar finns med automatlåda.
Diagnosed with Citrofrenia

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Xantia går bra med E85

Inlägg av Krassegränd »

13 skrev:Däremot är alla automater styrda av vridmomentet så det är växlings tillfällerna och slirtiden/mängden som skiljer beroende på motorns vridmoment.

Är det inte så att växlingsvarvet/tillfället avgörs av gaspådraget? Så har det i alla fall varit på de automater som jag har haft.
"Slirtiden/mängden" skiljer beroende på vridmomentet och vridmomentet påverkar bilens acceleration, eller hur? Om vridmomentet skulle vara högre eller lägre än det som behövs vid jämn fart på en viss väg under vissa förhållanden så skulle bilen accelerera eller decelerera.

Jag hoppas att jag förstod Dig rätt.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
13
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 nov 2008, 00:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Xantia går bra med E85

Inlägg av 13 »

Krassegränd skrev:
13 skrev:Däremot är alla automater styrda av vridmomentet så det är växlings tillfällerna och slirtiden/mängden som skiljer beroende på motorns vridmoment.

Är det inte så att växlingsvarvet/tillfället avgörs av gaspådraget? Så har det i alla fall varit på de automater som jag har haft.
"Slirtiden/mängden" skiljer beroende på vridmomentet och vridmomentet påverkar bilens acceleration, eller hur? Om vridmomentet skulle vara högre eller lägre än det som behövs vid jämn fart på en viss väg under vissa förhållanden så skulle bilen accelerera eller decelerera.

Jag hoppas att jag förstod Dig rätt.

Jörgen
Så rätt gaspådraget påverkar effekten som tas ut av motorn så gaspådraget påverkar även vridmomentet.
Det är så att när ett visst tryck uppstår då växlar en automat.
Trycket är i sin tur ett mått på vridmomentet.
En automatlåda för en viss motor dimensioneras för den motorn.
Skulle man då byta till en annan motor med annan vridmomentkurvan säg att den motorn kräver högre varv för att ge det moment automaten vill ha för att växla då kommer automaten att vänta in det önskade vridmomentet före växling med resultatet att växlingen sker vid högre varv.
Lika så om en motor har bättre vridmoment på lägre varv kommer automaten att växla tidigare.
Dagens digitala dosor som styr automatlådor använder sig fortfarande avtryckgivare för att kolla på trycket/vridmomentet.
Exempelvis automaten al4 har ett program som övervakar trycket/vridmomentet och går i skyddsläge om vridmomentet blir för högt.

Hoppas jag lyckades ger en någorlunda tydlig beskrivning fast förenklad beskrivning då en automar kan ha flera lägen alltså variera mellan olika växlingstryck beroende på varv och typ av gaspådrag tex kickdown.

/13
Diagnosed with Citrofrenia

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Xantia går bra med E85

Inlägg av Krassegränd »

Både på 99an och på min XM satt det en så kallad trottelvajer som indikerar hur mycket gaspådrag man ger genom gaspedalen. Om man kopplar bort den vajern så växlar lådan upp vid ett extremt lågt varv trots att man trycker gasen i botten. Jag vet detta, den gick nämligen sönder på 99an. Den kände inte av något moment endast gaspådraget. Ännu ett bevis på min tes är att när den inte gick rent tex när den var kall och inte fick tillräckligt med choke eller varvtal så kunde man ge full gas och därmed få i en lägre växel, eftersom motorn inte orkade accelerera bilen så kan inte momentet ha varit stort men växellådan växlade ner och med det högre varvtalet kunde motorn börja dra.
Jag är ganska säker på att jag har varit med om något liknande när min XM inte gick rent (på grund av en trasig vakuumslang.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Skriv svar

Återgå till "E85"