Autiomater har momentgivare i någon form och kan därför i viss mån anpassa sig till annat vridmoment.Krassegränd skrev:"Ja momentomvandlaren slirar men den slirar mer eller mindre i föhållande till momentet! Ökat moment mer slir! Det betyder att om momentet ökar så ökar skillnaden mellan varvtalet före och efter momentomvandlaren, inte tvärt om. Däremot är det så att (icke elektroniska) automatlådor känner av gaspådraget och om man kan få samma moment med mindre gaspådrag så växlar den vid lägre varv. Jörgen"snillet skrev:De flesta som bytt till större motor med samma växellåda jänkare (med automat..förstås..) har upplevt precis detta, att varvtalet sjunker vid jämn landsvägsfart. Momentomvandlaren är en finurlig hydrauliskt apparat Har man inte lockup så ligger momentomvandlaren å slirar, lägg gärna märke till att vid lätt gaspådrag sö ökar motorvarvet INNAN bilen ökar i hastighet....
Alla automater med adaptiv-elektronik från nittiotalet och senare har momentgivare så lådor med elektronik är perfekta för den som vill köra på E85
Jag vet att min AL4 har elektronik som känner av momentet och anpassar lådan och därför växlar vid annat vartal.
Jag utgår från att detta även gäller andra hyffsat moderna automater.
Perfekt då den därför beter som som de gamla automaterna som kände av och anpassade driften till ändrat moment.