Inblandning av E-85 till en XM TCT.

Det handlar om sprit.
aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"I vanlig bensin är det 5% etanol max (obs inte metanol). I Sverige är det 5% och i Tyskland är det nog som du säger inget etanol än så länge. Fast jag tror att det är andra faktorer som görde att din bil drog mindre i Tyskland, kanske högre yttertemperaturer, mera medvind från andra bilar på autobahn, inga halvljus kanske, jämnare fart eller längre streckor osv. Vid 5% etanol inblanding är det annars mycket osanolikt att bränsleförbrukningen redan skulle stiga. Argumenten att E85 minskar koldioxidutsläpp stämmer visst, fast då ska man inte endast titta på avgasröret till bilen utan på helheten. Till etanol framställning så används biomassa som vid uppväxten i vår tid har absorberad koldioxid ur atmosfären och därmed ingår det, precis som t ex ved eller pellets, i det fortgående kretslopp av allt som växer och förmultar på jorden och är nettotillskott till atmosfören noll. Olja, naturgas, stenkol däremot är fossila bränslen där det har lagrats koldioxid i marken för miljoner år sedan som vi nu i raskt takt släpper ut igen genom att bränna upp dessa fossila bränslen. På stockholms universitets sida om klimatförändringen http://www.misu.su.se/klimat/klimatsyst ... dring.html kan man t ex läsa: ""Halten av koldioxid ökar som ett resultat av människans aktiviteter, framför allt användningen av fossila bränslen. Idag är halten 370 miljondelar, jämfört med 280 för ett par hundra år sedan. Dagens nivå är med stor sannolikhet den högsta sedan åtminstone 400000 år, troligen betydligt längre."" Att de skriver 400000 år och inte miljonder år beror nog på att det ännu inte finns säkra mättningar av koldioxidhalten längre tillbaka. Mvh Aryan"

citactiva
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 maj 2003, 14:52
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Uddevalla

Inlägg av citactiva »

"
Joje skrev: Jo, jag räknade fram detta också. Jag har redan märkt att bilen drar mer på svensk normalbensin med 5-10% etanol inblandning än närman kör på tysk bensin som förmodligen har ingen eller mycket ringa etanolinblandning.
Jag har också märkt det.. tror inte största faktorn är bensinen, utan asfalten! Har du inte tänkt på hur tyst å fint det går på tyska vägar?!? sen när man kommer över till sverige så låter det som en bergskross i jämförelse när man maler fram på våran grova asfalt. Jag märker denna skillnad extra mycket eftersom jag kör på lågprofilsdäck med en bredd på 225mm"
Kör Xantia Activa V6-00

Joje
10 bar
10 bar
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 mar 2003, 20:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sk?ne

Inlägg av Joje »

"
aryan skrev:I vanlig bensin är det 5% etanol max (obs inte metanol). I Sverige är det 5% och i Tyskland är det nog som du säger inget etanol än så länge. Fast jag tror att det är andra faktorer som görde att din bil drog mindre i Tyskland, ........ är det annars mycket osanolikt att bränsleförbrukningen redan skulle stiga. Argumenten att E85 minskar koldioxidutsläpp stämmer visst, fast då ska man inte endast titta på avgasröret till bilen utan på helheten. .......släpper ut igen genom att bränna upp dessa fossila bränslen. Mvh Aryan
Bränsleförbrukningen blev 0,1 l/mil lägre på autobahn trots att jag körde betydligt fortare än på motorväg i Sverige. Jag jämför någorlunda samma förutsättningar. Yttertempeatur samma +5gr, hastighet jämn 150 i tyskland/120 i Sverige. Inte är väl tyska autobahns yta bättre än i Sverige. Det blir till slut bara gissningar om vad skillnaden i bränsleförbrukning beror på. Jag har läst det där om fossila resp. nyproducerade kolväten men får ändå inte ihop det vad gäller en perspektiv på några hundra år eller så. Mängden TiILLFÖRT kodioxid ändras ju inte av ur vilken källa den tillförs. Mänden i naturens kretslopp konsumerad koldioxid ändras väl inte heller av ur vilken källa koldioxiden producerats. För att få resonomangen att gå ihop måste ju allt bränsle komma från en snabbväxande biomassa vilket väl inte är möjligt med mindre än att vi kraftigt reducerar den totala förbrukningen. Reducerar vi den totala förbrukningen kommer ju å andra sidan naturen att kunna konsumera all koldioxid, även om den kommer från fossila bränslen, eller....... Joje"

armada
70 bar
70 bar
Inlägg: 934
Blev medlem: 07 jan 2003, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gesäter/ED/Dalsland

Inlägg av armada »

"När det gäller fosila bränslen och koldioxid. Fossila bränslen är i huvudsak träsk och sumpmarker som genom gelogiska manövrer hamnat ner i berggrunden (sånt man läser i åk 7 ) De är alltså att betrakta som koldepåer, som byggts upp under hundratals milijoner år. Vad vi gör är att på tre hundra år frigöra allt detta. Därav problemet - lite som Pandoras ask (läser man också i åk 7 ) Det är ur detta perspektiv man måste se på kolets kretslopp - alltså det kol som frigörs ur fosila bränslen har en omloppstid på några hundra milijoner år och kräver kontinentalplattors förflyttning. "
Renault RX4-02, XM V6-90, XM V6-91 aut, XM TCT-96, XM 16V-95, Mustang 617-74, MF 35-63, FE 35-59, Goldoni Jolly-81

Joje
10 bar
10 bar
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 mar 2003, 20:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sk?ne

Inlägg av Joje »

"
armada skrev:När det gäller fosila bränslen och koldioxid. Fossila bränslen är i huvudsak träsk och sumpmarker som genom gelogiska manövrer hamnat ner i.....Det är ur detta perspektiv man måste se på kolets kretslopp - alltså det kol som frigörs ur fosila bränslen har en omloppstid på några hundra milijoner år och kräver kontinentalplattors förflyttning.
Jo, detta är naturligvis riktigt men om vi slutar använda fossila bränslen så räcker väl de förnyelsebara inte till utan vi måste anpassa oss till en lägre konsumsion. Vid denna lägre konsumtion förmår naturen ta hand om det producerade koldioxiden oavsett om den kommer från fossila eller förnyelsebara energikällor. Nu tar kanske snart moderatorn oss i örat för att vi diskuterat miljövårdsfrågor istället för citroenfrågor, men vi är ju snälla . Joje"

citactiva
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 maj 2003, 14:52
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Uddevalla

Inlägg av citactiva »

"
Joje skrev:[Jag har läst det där om fossila resp. nyproducerade kolväten men får ändå inte ihop det vad gäller en perspektiv på några hundra år eller så. Mängden TiILLFÖRT kodioxid ändras ju inte av ur vilken källa den tillförs.
E85 tillför mindre koldioxid till naturen eftersom raps?!? som man tillverkar etanolen av tillför syre till naturen.. därför tillför man mindre koldioxid..."
Kör Xantia Activa V6-00

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"
Joje skrev:Bränsleförbrukningen blev 0,1 l/mil lägre på autobahn trots att jag körde betydligt fortare än på motorväg i Sverige. Jag jämför någorlunda samma förutsättningar. Yttertempeatur samma +5gr, hastighet jämn 150 i tyskland/120 i Sverige. Inte är väl tyska autobahns yta bättre än i Sverige. Det blir till slut bara gissningar om vad skillnaden i bränsleförbrukning beror på.
Ja jag håller med, det blir bara gissningar fast vägytan är nog mera polerat där det inte finns dubbdäck.
Joje skrev:Jag har läst det där om fossila resp. nyproducerade kolväten men får ändå inte ihop det vad gäller en perspektiv på några hundra år eller så. Mängden TiILLFÖRT kodioxid ändras ju inte av ur vilken källa den tillförs. Mänden i naturens kretslopp konsumerad koldioxid ändras väl inte heller av ur vilken källa koldioxiden producerats.
Så länge man inte tar upp fossilt kol (fossila bränslen) eller skapar nya lager av kol förblir mängden kol i kretsloppet och därmed även koldioxiden i atmosferen ungefär konstant. Föreställ dig ett träd, när det växer upp tar det upp solenergi, koldioxid ur atmosferen och vatten ur marken och omvandlar det til kol (trädet) och syre. När trädet dör så förmultar det igen och omvandlas det till koldioxid och vatten varvid den lagrade energin frikommer, den energin lever då t ex olika organismer som förmultar trädet på och cirkeln är sluten. När du i stället älder upp träet som pellets för att värma huset så rubbas inte balansen heller men du får värme i dit hus isf att det är bakterier som lever på den lagrade energin. Precis samma sak gäller om du gör sprit av träet, men då eldar du upp det i din Xm.
Joje skrev: För att få resonomangen att gå ihop måste ju allt bränsle komma från en snabbväxande biomassa vilket väl inte är möjligt med mindre än att vi kraftigt reducerar den totala förbrukningen. Reducerar vi den totala förbrukningen kommer ju å andra sidan naturen att kunna konsumera all koldioxid, även om den kommer från fossila bränslen, eller....... Joje
Biomassan behöver inte vara så snabbtväxande, så länge vi inte förbrukar mera än det växar upp så är det helt koldioxidneutralt. All fossil bränsle däremot, bidrar till att mängden kol och därmed koldioxid i vår kretslopp ökar vilket i sin tur påverkar klimatet. Det finns enorma potential genom att t ex ta vara på rester av land- och skogsbruk eftersom är mycket lämpliga att framställa sprit av. Ett glesbefolkad land som Sverige skulle kunna producera sin egen energi av biomassa, för tätbefolkade länder som holland blir det svårare, de måste nog importera trots vindkraft och kanske vågenergi men å andra sidan så har länder i tropiken myket bättre förutsättningar att producera bioetanol än vad vi har så dessa borde kunna exportera. Jag var i kontakt med en Svensk-Amerikan som arbetade i Indonesien med att starta etanolfabriker som skulle ta hand om restavfall från lokala landbruken och han räknade med att kunna framställa etanol ur detta för 50 öre per liter, klart konkurerande med olja alltså! /Aryan"

Roger Gustavsson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1413
Blev medlem: 24 nov 2002, 11:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Huskvarna

Inlägg av Roger Gustavsson »

"
aryan skrev: Det finns enorma potential genom att t ex ta vara på rester av land- och skogsbruk eftersom är mycket lämpliga att framställa sprit av. Ett glesbefolkad land som Sverige skulle kunna producera sin egen energi av biomassa, för tätbefolkade länder som holland blir det svårare, de måste nog importera trots vindkraft och kanske vågenergi men å andra sidan så har länder i tropiken myket bättre förutsättningar att producera bioetanol än vad vi har så dessa borde kunna exportera. /Aryan
Potentialen är kanske såå stor. Gick en direktsänd debatt från gamla Riksdagshuset i våras om vår framtida energiförsörjning. En del av debatten handlade just om alternativa drivmedel. Redovisades hur stor areal som skulle behövas om vi helt skulle gå över till t.ex. etanol. Den arealen finns inte i vårt land! Vi blir tvungna att använda flera olika förnyelsebara bränslen."

Joje
10 bar
10 bar
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 mar 2003, 20:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sk?ne

Inlägg av Joje »

Under alla förhållanden, oavsett grad av miljönytta, så verkar etanolen vara åtminstone ett gott kompliment. Det är ju dessutom redan tillgängligt idag. Joje

Roger Gustavsson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1413
Blev medlem: 24 nov 2002, 11:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Huskvarna

Inlägg av Roger Gustavsson »

"Jovisst, man kan bara hålla med! Vi måste givetvis sluta använda fossila bränslen för vår överlevnad. Synd bara att lobbyn från ""fossilerna"" är så stark...."

T2
40 bar
40 bar
Inlägg: 421
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Riala-Ledinge

Inlägg av T2 »

Jag har alltid fått lägre förbrukning med tysk bensin, även när jag kör hemåt i Sverige på den tyska bensinen i tanken. Motsvarande högre förbrukning får jag i Tyskland med svensk bensin i tanken, men så fort jag tankat tyskt så minskar förbrukningen. Det har varit så i alla år jag har kört på kontinenten. Varför det är så vet jag inte. Dessutom smakar mjölken i Hamburg otroligt mycket bättre än mjölken här hemma. .... hmmm ... för att inte tala om ölen ....
Bild sär skruvare Bild
Jag saknar mina CX -ar ... :(

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av aryan »

"
Roger Gustavsson skrev:Potentialen är kanske såå stor. Gick en direktsänd debatt från gamla Riksdagshuset i våras om vår framtida energiförsörjning. En del av debatten handlade just om alternativa drivmedel. Redovisades hur stor areal som skulle behövas om vi helt skulle gå över till t.ex. etanol. Den arealen finns inte i vårt land! Vi blir tvungna att använda flera olika förnyelsebara bränslen.
http://www.baff.info/feedstock_energy_forrest.cfm kan man läsa : Sveriges avställda jordbruksmark är cirka 600 000 ha. Skulle vi odla energiskog där och producera etanol så skulle vi få ut energi och el motsvarande 2,5 ggr vad Barsebäck producerar och drivmedel till över hälften av landets framtida bilpark. En fantastisk möjlighet med tanke på att den största ekonomiska frågan i EU i dag, är att halva unionens budget går till att betala för jordbruksprodukter som behöver odlings- eller exportstöd. Om en utvidgning av EU sker mot öster kommer problemet bli ännu större. Energiskog av en fotbollsplans storlek växer med cirka 27 000 kWh/år. Det räcker för att värmeförsörja en normalvilla samt etanol till två personbilar. /Aryan"

Joje
10 bar
10 bar
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 mar 2003, 20:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sk?ne

Inlägg av Joje »

"
T2 skrev:Jag har alltid fått lägre förbrukning med tysk bensin, även när jag kör hemåt i Sverige på den tyska bensinen i tanken. Motsvarande högre förbrukning får jag i Tyskland med svensk bensin i tanken, men så fort jag tankat tyskt så minskar förbrukningen.
Då kan vi nog fastslå att den svenska bensinen är både sämre och dyrare. Joje"

alpex
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 apr 2004, 19:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lund/Sweden

Inblandning av E-85 till en XM TCT.

Inlägg av alpex »

"Hej. På denna webbplats varnas för inblandning av etanol. http://www.miljofordon.org/index.asp Vad ska man tro när etanol.nu säger att det går bra att köra på etanolblandning? En annan webbplats om etanoldrift: http://www.etanolexperten.se/ En brasiliansk webbplats med en elektronisk tillsats för konvertering till etanoldrift. http://www.flextek.com.br/?lang=eng Verkar enkelt att installera. Vet inte något om pris och tillgänglighet. I Brasilien tillverkas etanol av sockerrör och man kör mycket på etanol."
alpex

Joje
10 bar
10 bar
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 mar 2003, 20:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sk?ne

Inlägg av Joje »

Jag provade med 30% etanol i en MB190 (förgasare), men det gick inte så bra. Den gick väldigt orent och tappade enormt med effekt. Joje

Skriv svar

Återgå till "E85"