DS21IEH Pallas -71
- Pelle N
- 70 bar
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: DS21IEH Pallas -71
Nålsögat passerat igen
Senast redigerad av Pelle N den 15 maj 2014, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
AMI6 -64 Berline, GS Break -79
- Gyllenberg
- 40 bar
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 09 jul 2013, 13:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Burträsk
Re: DS21IEH Pallas -71
Man får gratulera!
CX2500D Familiale 1982
CX20 1983
CX2400 TRI Break 1984
BX17 TZD 1991
Xantia TDi 1996
XM 2,5TD 1997
CX20 1983
CX2400 TRI Break 1984
BX17 TZD 1991
Xantia TDi 1996
XM 2,5TD 1997
- Pelle N
- 70 bar
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
- Pelle N
- 70 bar
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: DS21IEH Pallas -71
Gröna kulor var sockerbomber från Fazer i trälåda som jag fick ibland av mina föräldrar när jag var liten...
Nu är det något annat också.
En reservuppsättning som är nyfylld med nya membran som fått lite färg på sig:
Nu är det något annat också.
En reservuppsättning som är nyfylld med nya membran som fått lite färg på sig:
Senast redigerad av Pelle N den 07 aug 2014, 09:36, redigerad totalt 2 gång.
AMI6 -64 Berline, GS Break -79
- Pelle N
- 70 bar
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: DS21IEH Pallas -71
Vägen till besiktningen var inte lika rak som det kan se ut tidigare i tråden.
På vägen till bilprovningen började växlarna få problem att hoppa i och i sista rondellen var styrningen tröööög.
Jag har varit med om detta för länge sedan på en tidigare DS så jag hade mina aningar.
Mycket riktigt.....ett spår av LHM efter bilen och ett flödigt läckage.
Besiktning var bara att glömma, här handlade det om att ta sig hem. Jag fyllde i 2 liter LHM och körde full fart hemåt, gick väl sådär, men jag kom ända hem fast familjen fick putta in oss i garaget.
Konstaterade ganska snart att returslangen från tryckregulatorn spruckit. Efter lite efterforskning så visade det sig att till min bil (IEH) så går det bra med en vanlig slang utan specialböj. Hursomhelst var slangen grymt svår att få på. Det slutade med att jag plockade ur hela tryckregulatorn för att kunna kränga på slangen och säkra ordentligt med klämma. Efter montering så hade man ju hoppats på att allt skulle vara OK, men nu klickade regulatorn var femte sekund.....
Första teorin var att jag dragit något av rören snett i packningen. Jag lossade rören och skruvade i dem igen men utan någon skillnad.
Eftersom allt fungerat OK tidigare så tog det ett tag innan jag kom på att jag nog skjutit membranet i ackumulatorklockan och att den tryckvågen spräckte slangen.
Kom precis in från garaget efter att skruvat i en nyfylld ackumulatorklocka och allt är frid och fröjd igen.
Jag har grym rutin på att plocka ur kylluftschaktet nu
På vägen till bilprovningen började växlarna få problem att hoppa i och i sista rondellen var styrningen tröööög.
Jag har varit med om detta för länge sedan på en tidigare DS så jag hade mina aningar.
Mycket riktigt.....ett spår av LHM efter bilen och ett flödigt läckage.
Besiktning var bara att glömma, här handlade det om att ta sig hem. Jag fyllde i 2 liter LHM och körde full fart hemåt, gick väl sådär, men jag kom ända hem fast familjen fick putta in oss i garaget.
Konstaterade ganska snart att returslangen från tryckregulatorn spruckit. Efter lite efterforskning så visade det sig att till min bil (IEH) så går det bra med en vanlig slang utan specialböj. Hursomhelst var slangen grymt svår att få på. Det slutade med att jag plockade ur hela tryckregulatorn för att kunna kränga på slangen och säkra ordentligt med klämma. Efter montering så hade man ju hoppats på att allt skulle vara OK, men nu klickade regulatorn var femte sekund.....
Första teorin var att jag dragit något av rören snett i packningen. Jag lossade rören och skruvade i dem igen men utan någon skillnad.
Eftersom allt fungerat OK tidigare så tog det ett tag innan jag kom på att jag nog skjutit membranet i ackumulatorklockan och att den tryckvågen spräckte slangen.
Kom precis in från garaget efter att skruvat i en nyfylld ackumulatorklocka och allt är frid och fröjd igen.
Jag har grym rutin på att plocka ur kylluftschaktet nu
AMI6 -64 Berline, GS Break -79
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
- J Trolle
- 10 bar
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 16 dec 2011, 00:19
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vendelsö, Stockholm
Re: DS21IEH Pallas -71
Ja, nog är det en prövning alltid - att äga dessa bilar.
//
//
ID 19 Confort 1963, 2CV B425 M3 1965, Volvo V90 CC D5 2017, Triumph Tiger 800CC 2012, SAAB 9-5 TiD 2010
- Pelle N
- 70 bar
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: DS21IEH Pallas -71
Verkligen, jag förstår dina våndor inför motorlyft och allt!J Trolle skrev:Ja, nog är det en prövning alltid - att äga dessa bilar.
//
Förra säsongen så skruvade jag ingenting, men i år leder skruva med 80-20 över köra.
Man få hoppas att det som fixas blir investeringar i framtida driftsäkerhet, men det är fortfarande mycket som kan dyka upp.
Men...när bilen väl rullar och man får njuta så är snart timmarna i garaget glömda.
AMI6 -64 Berline, GS Break -79
- Pelle N
- 70 bar
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: DS21IEH Pallas -71
Lite vårkänslor har nått oss här i norr också!
Underbar dag idag och jag och jag hamnade i garaget och började kolla i hyllorna.
Det finns en del fix på DS'en som inte har blivit klart och en av de sakerna tog jag tag i idag
Dunlopillo Golvmattan i baksätet fick sitt efterlängtade nya skum!
Precis som när man renoverar på huset så brukar det fattas en del lister efter att man tycker att man är klar
I år ska de nedre smala pallaslisterna äntligen på plats. Inventerade och märkte upp!
Underbar dag idag och jag och jag hamnade i garaget och började kolla i hyllorna.
Det finns en del fix på DS'en som inte har blivit klart och en av de sakerna tog jag tag i idag
Dunlopillo Golvmattan i baksätet fick sitt efterlängtade nya skum!
Precis som när man renoverar på huset så brukar det fattas en del lister efter att man tycker att man är klar
I år ska de nedre smala pallaslisterna äntligen på plats. Inventerade och märkte upp!
AMI6 -64 Berline, GS Break -79
- Raps
- 70 bar
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Jönköping
Re: DS21IEH Pallas -71
Var köpte du skummet till mattorna?
Plockade själv bort det gamla skummet då de luktade pyton och skulle nu vilja få ner ljudnivån.
Plockade själv bort det gamla skummet då de luktade pyton och skulle nu vilja få ner ljudnivån.
Citroen CX20 TRE -87, Audi TT Quattro 3.2 -04, Volkswagen Golf Cab -90
- Pelle N
- 70 bar
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: DS21IEH Pallas -71
Det finns säkert hos fler leverantörer, men jag köpte det hos Dirk Sassen.
http://www.ds-sassen.de/c_katalog.htm
0416d och 0416c
http://www.ds-sassen.de/c_katalog.htm
0416d och 0416c
AMI6 -64 Berline, GS Break -79
- Raps
- 70 bar
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 01 sep 2005, 10:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Jönköping
Re: DS21IEH Pallas -71
Några problem att beställa eller betala från Dirk Sassen?
Citroen CX20 TRE -87, Audi TT Quattro 3.2 -04, Volkswagen Golf Cab -90
- Pelle N
- 70 bar
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: DS21IEH Pallas -71
Nej, inga problem men lite "gammeldags" hantering.Raps skrev:Några problem att beställa eller betala från Dirk Sassen?
Du gör din beställning i mail och får svar med kontonummer mm.
Sedan förskottsbetalning genom banköverföring.
AMI6 -64 Berline, GS Break -79
- Pelle N
- 70 bar
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: DS21IEH Pallas -71
Det skruvas inte, så det blir inga inlägg i garagetråden
Bidrar med en bild på min bil som jag hittade på nätet i alla fall :
Bidrar med en bild på min bil som jag hittade på nätet i alla fall :
Senast redigerad av Pelle N den 17 maj 2015, 21:55, redigerad totalt 2 gång.
AMI6 -64 Berline, GS Break -79
-
- 10 bar
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 25 dec 2011, 23:55
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Falun