2CVtrac

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Skriv svar
Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

2CVtrac

Inlägg av totteni »

Hej!

Det här skall bli berättelsen om hur 2CVtrac återföds. Jag tänkte inleda med en kort presentation av vad jag är för någon. Smålänning av födsel, bott ett par år i Blekinge runt 1980 och har sedan emigrerat till först Umeå 1981 och slutligen till nuvarande bostället i skogarna utanför Vännäs 1989. Ställets charm låg bl a i ett 40 m2 stort vinterbonat garage, inifrån vilket alla bilder på bygget kommer.

Jag har också varit Citroën-ägare, 1978 köpte jag en GS Break -75, som visade sig vara allt annat än i bra skick, rosten kom inifrån i skärmarna, det var mycket fel och rackel, men jag tyckte den var underbar. 79 köpte jag en GS -78, den var då i nästan nyskick. Underbar bil. Sen flyttade jag till Blekinge och körde i saltet där ett par år tills vi flyttade till Umeå. 1984 blev jag stoppad i en vanlig poliskontroll i stan, polisen tittade på bilen, gick ett varv runt och sa med ett brett flin: "Du grabben, den här håller naturen på att ta tillbaks ifrån dig.". Ett par års körning i Blekingesaltet hade krävt sin tribut och det var inte mycket kvar av skärmar och annat. Strac därefter sålde jag den som reservdelsbil och har sen dess tyvärr inte ägt nån Citroën. Kör dock franskt, haft en -00 Renault Megane 1.6 sen 2002, bytte nu i maj till en Megane 1.9 diesel, en riktigt härlig bil att köra. Fransk komfort är överlägsen!

Jag har numera som hobby att reparera och restaurera småmaskiner:
Gilson snöslunga 1977 - helrenoverad och omlackad
Gilson snöslunga 1971 - delvis renoverad
Brumi tvåhjulstraktor - renoverad och customiserad, tjänstgör som transportfordon på tomten
Sex gamla motorsågar i varierande skick

Åter till 2CVtrac. Jag fick alltså ekipaget av en grannen Leif, en fordonstokig man som bl a är medlem i Vännäs Motormuseum. Som synes var det bara en ram, fyra hjul, en hopkärvad motor och en mycket bristfällig styranordning. Den sägs dock ha fungerat som traktor under en tid, men har stått mycket länge, Leif visste inte hur länge innan han fick den och hos honom har den stått i minst fem år. Jag har ett tag varit på jakt efter en liten fyrhjulstraktor att renovera, främst hållit utkik efter amerikanska Wheelhorse från 60 - tidigt 70-tal. Nämnde det här för Leif i våras och då sa han: "Du kan ju ta och renovera den där". Den utmaningen var oemotståndlig!

Så nu står jag här med en hög järn, en isärplockad motor utan cylindrar, fyra dåliga däck och en växellåda i bra skick. En intressant utgångspunkt alltså. Nå det där med motorn är på väg att lösa sig.

Så en liten kavalkad över vad som skett hittills:
100726_03.jpg
Bild

Det första jag gjorde när jag fått in den var att plocka av topplocken för att se hur illa det var ställt i cylindrarna. Och illa var det. En sump av rostsörja i botten och djupa rostskador på cylinderväggarna. Har inga bilder på det, var glada för det, ni hade gråtit om ni sett eländet!
100727_01.jpg
100729_01.jpg
fortsättning ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

... fortsättning

Växellådan var däremot helt OK. Kom ett par matskedar vatten före oljan när jag öppnade pluggen, men det var troligen kondens, och några skador finns inte visade sig när jag tog av locket. Lådan löper jämnt och fint, växlarna går i utan problem. Så lådan blir bara en fråga om att snygga upp och packa om locket, packningen gick förstås åt pipan när jag tog av det.

Även bromsarna är i hyggligt skick, kolvarna gick att blåsa ut med tryckluft och loppen behöver ine honas om, räckte med slippapper nr 1000 för att få bort lite beläggningar. Nya belägg behöver jag dock så småningom, men det blir en senare fråga.

Även kopplingen är hygglig, lamellerna har mycket kva. Tryckplattan är rätt rostig men fungerar och behöver bara borstas och behandlas lite.
100730_02.jpg
Åter till motorn: Kolvarna satt såpass rejält fast så att alla kända knep misslyckades, och eftersom cylindrarna ändå var skrot så fick det bli vinkelslip och mejsel för att spräcka dom. Den ena kolven satt så hårt att den sprack tillsammans med cylindern. Efter att ha fått bort det skrotet så delade jag vevhuset. Misstänkte skador även där inne, det kärvade ordentligt när jag försökte dra runt vevaxeln. Men, det var faktiskt helt friskt invändigt, det som kärvade var hårda avlagringar som bildats i oljepumpen, men det gick att avlägsna utan problem.
100730_04.jpg
... fortsättning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av totteni den 03 aug 2010, 23:43, redigerad totalt 1 gånger.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

... fortsättning

Nå motorproblemet är under lösning och under tiden har jag nu ägnat mig lite åt ramen, mest mätningar och funderingar.
chassi_1.jpg
Tre huvudproblem: Det är mycket för litet utrymme mellan bakhjul och ram, det är för lite plats för framhjulen att svänga och det är också dålig plats för framaxeln att pendla. Bakhjulen drivs med kedjor, dreven syns inte på bilden, sitter under de två vinkeljärnen som hållit "golvet", en plywoodskiva. Det går inte att svänga in eller flytta in balken vid bakhjulen, då blir det konflikt med kedjorna. Så hjulfästena måste skäras loss och flyttas ut ett antal cm, och dreven får då distanseras in så de kommer åter i linje med kedjorna.

Fram löser jag båda problemen genom att flytta ihop balkarna en bit. Betyder att jag måste ändra motorinfästningen något, motorn måste höjas några cm för att fläktkåpan skall gå fri.

Här är en photoshoppad bild på hur chassit skall svetsas om, jag har rensat bort allt onödigt på bilden, vinkeljärnen för golvet och den konstiga draganordningen. Det skall tas bort även i verkligheten, det blir helt nya konstruktioner på det senare.
chassi_2.jpg
Eftersom jag ändå skall skära loss bakhjulsfästena så passar jag på att flytta dom en dm bakåt också för att få en aning längre hjulbas, bör befrämja stabiliteten.

Så till slut en bild på hur jag just nu tror att traktorn skall komma att se ut. Photoshoparbete baserat på ett foto taget rakt från sidan.
design_1.jpg
Idén är just nu att den skall ha ett stuk som påminner om en typisk traktor från 50-talet. Nu är det långt kvar tills det blir dags att börja med överbyggnaden men man måste ju börja utifrån någon idé. Färgen är i alla fall fastställd, det skall bli den blågröna färgen som fanns på 2CV i början av femtiotalet.

Slut för dagen, fortsättning följer när det finns någor nytt att rapportera. Har en nedplockad motorsåg att pyssla med också, Partner R12 från tidigt 60-tal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

Nu har jag påbörjat omsvetsningen av ramen. Skar itu bakändan igår kväll och svetsade ihop den igen.
100805_03.jpg
Först isvetsning av en 8 cm bit i bakstammen. La ner en del tid på att spänna fast och rikta upp ordentligt med hjälp av en stor vinkeljärnsbit och några tvingar.
100805_04.jpg
Sen svetsade jag på två förlängningsbitar på ramen. Slutligen dit med bakändan, rikta upp ordentligt och svetsa ihop.
100805_05.jpg
Så har jag då ökat spårvidden bak med 8 cm, det gör att bakhjulen får hyggligt med luft mot ramen och det blir plats att lägga kedjor på. Samtidigt har hjulbasen ökat från 106 cm till 116.

Svetsdata: Telwin 144 svetsinverter, elektrod OK 48.00, 2.5 mm, svetsström 100 - 110 A.

Nästa steg blir att flytta ihop främre rambalkarna några cm för att få större styrutslag och större framaxelpendling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1299
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: 2CVtrac

Inlägg av youqe »

Mkt tuff, tycker jag!
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

Det fick bli lite mer modifieringar i bakvagnen innan den blev bra, tänkte ju lite fel när jag gjorde förlängningen :oops: .
100805_05b.jpg
Det inringade hörnet kommer för nära däcket. Vad jag borde gjort var att lägga förlängningen framför den gamla skarven och svetsat breddningen med en kortare bit bakom. Nå problemet är löst nu. Jag fick skära av det hörnet ordentligt och i stället svetsa i förstärkning på insidan.
100811_01.jpg
Så har jag smalnat av främre delen av ramen också. Skar av framstammen på var sida och skar loss vinkeljärnet som stöder framaxelfästet. Sidobalkarna jackade jag så att det gick att böja in dom en bit.
100806_04.jpg
Framändan blev 7 cm smalare, det ger utrymme för ordentlig axelpendling. Det blev lite bättre plats för styrutslaget också men inte tillräckligt så jag bestämde mig för att också göra en breddning av framaxeln.

fortsättning ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

... fortsättning

Axeln kan nu pendla ordentligt.
100810_04.jpg
Framaxelbreddning blev gårdagskvällens projekt. Breddning med 8 cm, samma som för bakvagnen. Sen var det det med hjulens lutning, som det var gjort lutade de extremt mycket utåt så jag ville också luta spindelbultarna en aning inåt för att kompensera detta, bultarna stor rakt upp t om lutade utåt någon mm, men spindelbultshålet i navfästet lutade ordentligt.

Framaxeln skars av strax innanför spindelbultsgaffeln. Jag skarvade i en 4 cm bit på var sida och slipade vinklarna så att spindelbulten får en svag lutning inåt.
100812_01.jpg
Hjulen lutar fortfarande utåt men lutningsvinkel är i stort sett halverad och är ganska lämplig nu tror jag. Nu är det också god plats för ett rejält styrutslag och spårningen mellan fram- och bakhjul är i det närmaste perfekt.
100812_03.jpg
Jaha och nu väntar jag ivrigt på att min tilltänkta motorleverantör skall hinna få iväg motorn med frakten, han skulle vara bortrest under veckan men komma hem till idag enligt vad vi sa i telefon i söndags. Hoppas det kan hinna komma någon motor i veckan som kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:sck :2cv

tobbelov

Re: 2CVtrac

Inlägg av tobbelov »

Vad kul du ser ut att ha :D :D Läckert.

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: 2CVtrac

Inlägg av torapp »

Och det bästa är att ingen kan säga att totteni "gör fel" eller "frångår orginal" :mrgreen:
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

tobbelov skrev:Vad kul du ser ut att ha :D :D Läckert.
Jajamen, det här är fruktansvärt roligt :D :D ! Att få braka lös med vinkelslip och svets på lite rejäla järngrejor det är ren terapi för både kropp och själ, och så blir man ju hälsosamt renad inombords av all den goda svetsröken :lol:
torapp skrev:Och det bästa är att ingen kan säga att totteni "gör fel" eller "frångår orginal" :mrgreen:
Just precis, du har insett det viktiga! Nä men seriöst, det är faktiskt otroligt kul att ha helt fria händer att designa på det man har. Restaurering har ju sin tjusning, men det kan lätt bli gräsligt gnetigt och petigt och besvärligt, inte minst jagandet av delar.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

Har varit ett uppehåll i traktorbygget ett tag. Nu har jag satt igång igen, håller på att svetsa nya infästningar frö motor och växellåda. Ett problem är kedjedriften, det måste gå att flytta hela motorpaketetet en bit för att kunna justera kedjespänningen.
100902_06.jpg
Tidigare var motorn skruvad i tvärbalken nedanför, eftersom jag dragit ihop ramen så går inte det längre, och av flera andra skäl vill jag ha upp motorn några cm. Som synes har jag gjort ganska långa hål i fästena, det går nu att flytta motorn en bra bit för att få rätt justering på kedjorna och för att passa in till andra detaljer, främst pedaler och annat på förarplats.

För test av fästena har jag monterat ihop det tomma vevhuset och fläktkåpan och satt fast på växellådan.
100903_12.jpg
Originalmotorfästena blev modifierade genom att jag svetsat på en bit plattjärn riktad framåt och med en påsvetsad mutter M10 för att skruva fast i ramens fäste. Det ger det utrymmae som behövs för att kunna justera motorns placering och när M10-bulten är åtdragen så sitter det mycket bra fast.
100903_11.jpg
Jaha, bara tre bilagor per inlägg, fär starta ett nytt för att få med sista bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

Efter att ha fått ordning på motorfästet så blev det dags att börja fundera på växellådan. Den befintliga infästningen duger inte, ett plattjärn på tvären och på det påsvetsat ett par järnbitar med slitsar. I slitsarna har lådan skruvats fast med de två små M7:or som jag nyss fått reda på är till för att hänga upp en ljuddämpare. Alltför klent, vilket också märktes, hela paketet satt löst när jag fick den. Fanns ju ingen vibrationsdämpning heller, vilket troligen bidrog till att den inte satt fast.

Nu har jag börjat med att tillverka ett fäste av vinkeljärn, fastskruvad i de rätta bultarna på bakgavlen.
100903_13.jpg
En bit bakom lådan skall det nu svetsas en tvärbalk, lite joxigt eftersom det på båda sidor först måste upp en bit för att inte komma i konflikt med kedjorna och sen ner innanför till en lämplig nivå för att inte få lådan för högt. Den skall ner en bit jämfört med hur den är på bilden. På tvärbalken skall det sen ligga ett par slitsade järn och längst fram på dessa skall växellådsfästet vila med ett par standard gummidämpare.

Än så länge har jag inte behövt köpa en enda järnbit, har klarat mig med allt överflödsjärn som jag skurit bort plus en bit vinkeljärn från skrotlådan som blev växellådsfästet. Nå det kommer, när jag skall bygga upp underredet för sitsen och infästningarna för styrsnäcka mm så kommer det att gå åt en del stadiga bitar, Skall ransaka grannens skrothögar också, själv har jag just nu inte alltför mycket kvar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
:sck :2cv

hassez

Re: 2CVtrac

Inlägg av hassez »

Kul att du kommit igång igen :D
Alltid lika spännande med nya bilder.
Det härprojektet är kul att följa.
Väntar med spänning på fortsättningen.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

Tack hassez! Det känns alltid inspirerande att kunna visa det man gör, när man har en intresserad och kunnig publik :D
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CVtrac

Inlägg av totteni »

Igår och idag har jag jobbat med tvärbalk och växellådsfäste:

Bild

Blev en hel del småknepigt svetsande för att få ihop balken så att det blir utrymme för drivkedjorna. Tror att den här konstruktionen skall hålla bra nu. Sen var det enklet att göra färdigt infästningen av lådan så att den är lätta att skjuta i längdledd.

Bild

Det som fattas nu är något som garanterar att hela motorpaketet hålls på plats och inte åker bakåt av kraften från kedjorna, en M10-bult räcker inte utan det måste till ett direkt stöd bakifrån. Lämpligt att kombinera det med en justerskruv, så blir det enkelt att justera kedjespänningen när det kommer så långt.

Bild

Detaljerna här är inte fastsvetsade än, det hanns inte med i kväll. Justerskruven är en M12, i änden har jag borrat ett 7 mm hål en bit där den lätt nedslipade M8:an på gummikudden passar. En stoppmutter skall adderas också när det sitter fast.
:sck :2cv

Skriv svar

Återgå till "Garaget"