2CVtrac
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: 2CVtrac
Snyggt! Och vad fort det gick! Taket redan klart! Så fort går inte mina projekt .
Mickel
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CVtrac
Tack! Skruva takplåt går ganska fort om man har en bra skruvdragare, har en DeWalt med två batterier. Billiga varuhusdragare göre sig ej besvär med det, dels går det åt lite moment, dels räcker en laddning inte särskilt många skruv.
Så här får det förmodligen bli över vintern nu, har planer på att sätta brädor på stolparna och göra portar i båda ändarna men det finns en del annat att göra också. Hänger upp några billiga presenningar som snöskydd så blir det vägg nästa år.
Så här får det förmodligen bli över vintern nu, har planer på att sätta brädor på stolparna och göra portar i båda ändarna men det finns en del annat att göra också. Hänger upp några billiga presenningar som snöskydd så blir det vägg nästa år.
-
- Guru
- Inlägg: 8310
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: 2CVtrac
du kanske skulle ha nåt på marken så inte din lilla traktor blir fuktig om tassarna
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
- Hansus
- 70 bar
- Inlägg: 1574
- Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Nyhamnsläge
Re: 2CVtrac
Du har en fransk själsfrände. Den här maskinen drivs av en motor från en Citroën GS och en växellåda från en 2CV.
http://www.agri-convivial.com/t4762-epa ... hez-bart37
http://www.agri-convivial.com/t4762-epa ... hez-bart37
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CVtrac
Riktigt kul att se! Har snott framvagnen från en 2CV också ser det ut som. Härlig grunka! Tack för den!
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: 2CVtrac
Upp med några snöplogningsbilder på traktorn nu!
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CVtrac
Inte fått snö så det är nåt att ploga än, har inte heller hunnit att fixa till kedjorna så de passar, rätt mycket jobb på dom.
- hsd
- Activa
- Inlägg: 4690
- Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Småland / Östra Götaland
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CVtrac
Jo, vi har klarat oss undan här. Uppåt Skellefteå fick dom massor och likadant neråt Norrlandskusten, men vi har fått lite småfling då och då, kanske 5 - 7 cm inalles. Svårt att se för det har blåst ikring såpass mycket. Mer snö i Umeå än här tre mil från kusten, över decimetern i stan.
- hsd
- Activa
- Inlägg: 4690
- Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Småland / Östra Götaland
Re: 2CVtrac
Å kallt ha de vart, -18,5 sista natten ,så det går åt lite ved nu men jag är väl förberedd eftersom elalternativet är så j.. dyrt och som smör på moset stängde de oskarshamns kärnkraftverk (konstigt nu när elen behövs) av säkerhetsskäl
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CVtrac
Ja fy f-n! Inte så kallt sista nätterna men tidigare i veckan var det under -20 tre nätter i rad, -25 en natt. Hurves!
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CVtrac
Och se vad som bumpar upp i Garaget, gamla 2CVtrac-tråden. Har äntligen kommit till skott och börjat på med att förse den men snökedjor. Jag fick ju några gamla kedjor som suttit på en Grålle. Lite närmare granskning visar att det knappast är fråga om nån anpassning, snarare att använda dom som råmaterial.
Körde alltså ner traktorn till garaget, där det nu inte längre är helblockerat av en Emilia-kaross. Kedjorna har legat utanför, dom släpade jag in igår kväll. Som syns så är det såna som har, inte ringar, men väl rektanglar med dubbar. Rätt antika grejor skulle jag tro.
Och, nä, dom där järnramarna går inte att ha på dom här hjulen, bredare än slitbanan.
Men det är ju gott om kedjor att börja bygga med. Första steget blev att lossa några länkar och testa på hjulet hurpass långa tvärlänkar som krävs. Finns visst specialverktyg för att lossa kopplingshakar, men det går så här också:
Ser ut som 7 länkar skulle bli ganska lagom:
Dags att korta ner det hela till lagom längd, runt 2 meter, än så länge plus en hygglig kapmån.
Sen var det kapning och mer kapning för att ta bort alla ramarna. Och så har jag sen lossat ett antal överflödiga tvärlänkar, som skall läggas in mellan de som redan sitter. Här är resultatet så långt jag kom, två sidokedjor med vidhängande tvärlänkstumpar och ett antal lösa sådana.
Näst skall alla tvärlänksbitarna kpas ner till rätt längd för att parvis innehålla sex länkar. Till varje krävs det sen en sjunde uppkapad och utvikt länk för att svetsa ihop den med. Sen skall de lösa länkarna hakas på och kopplingshakarna klämmas ihop och sluligen skall längden på sidokättingarna anpassas. Måste köpa några stadiga schacklar till veckan.
Sen börjar jag om och gör den andra kedjan.
Körde alltså ner traktorn till garaget, där det nu inte längre är helblockerat av en Emilia-kaross. Kedjorna har legat utanför, dom släpade jag in igår kväll. Som syns så är det såna som har, inte ringar, men väl rektanglar med dubbar. Rätt antika grejor skulle jag tro.
Och, nä, dom där järnramarna går inte att ha på dom här hjulen, bredare än slitbanan.
Men det är ju gott om kedjor att börja bygga med. Första steget blev att lossa några länkar och testa på hjulet hurpass långa tvärlänkar som krävs. Finns visst specialverktyg för att lossa kopplingshakar, men det går så här också:
Ser ut som 7 länkar skulle bli ganska lagom:
Dags att korta ner det hela till lagom längd, runt 2 meter, än så länge plus en hygglig kapmån.
Sen var det kapning och mer kapning för att ta bort alla ramarna. Och så har jag sen lossat ett antal överflödiga tvärlänkar, som skall läggas in mellan de som redan sitter. Här är resultatet så långt jag kom, två sidokedjor med vidhängande tvärlänkstumpar och ett antal lösa sådana.
Näst skall alla tvärlänksbitarna kpas ner till rätt längd för att parvis innehålla sex länkar. Till varje krävs det sen en sjunde uppkapad och utvikt länk för att svetsa ihop den med. Sen skall de lösa länkarna hakas på och kopplingshakarna klämmas ihop och sluligen skall längden på sidokättingarna anpassas. Måste köpa några stadiga schacklar till veckan.
Sen börjar jag om och gör den andra kedjan.
-
- LHS
- Inlägg: 17303
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: 2CVtrac
Förlåt en kanske dum fråga...... Varför behöll du inte kedjorna som de var fast i kortad form? Borde väl gett bra grepp?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: 2CVtrac
Helt enkelt för breda, järnramarna är bredare än slitbanan och öronen sticker ut ytterligare, så dom hade inte suttit stabilt. Kunde förstås kapat och minskat ner dom, men ett rätt omfattande jobb. Hade ändå måst korta ner alla kedjor, hela kedjan var ungefär dubbelt för bred.
Sen är det diametern på hjulen, på så här små hjul blir det rätt skarpa vinklar mellan varje platta och oerhört skumpigt att köra. Slutligen, såna kedjor vill man inte för livet köra med på tomten på ofrusen barmark, det blir inga roliga spår.
Men bra grepp hade det blivit.
Sen är det diametern på hjulen, på så här små hjul blir det rätt skarpa vinklar mellan varje platta och oerhört skumpigt att köra. Slutligen, såna kedjor vill man inte för livet köra med på tomten på ofrusen barmark, det blir inga roliga spår.
Men bra grepp hade det blivit.