Projekt DSpécial.

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Jag letar i mina samlingar efter ett bra kopplingsschema som jag kan använda mig utav på denna bil?

Tittar just nu i bok 518, på DS19A_DS19MA. Funkar det kapitlet bra till denne bil?

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Friskt kopplat, hälften brunnit. Stämmer bra efter igår. En kabel till parkeringsljus fick sätta livet till efter en felkoppling.

Trodde i min enfaldhet att kablarna skulle monteras ihop färg mot färg, men icke sa nicke.

Men, nu funkar höger sida, kvar gör vänster sida. Har ett stort svart relä med 3 runda kontakter som jag inte har en aning var eller hur den ska kopplas in.
Har även ett runt silvrigt relä med 3 flatstifts anslutningar som var monterad i vänster skärm. Står watt angivelser, känns som ett ljusrelä.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Hemma efter en trevlig vecka på Gotland. Inga citroener syntes till dock.

Igår gjordes sista rycket att koppla om belysningen på vänster sida. 2 reläer kopplades in, en till halv och en till helljus. Alla kablar fick dras om och nya jordsladdar läggas upp. Längre fram ska jag bygga om alltihop, och göra nya kabelstammar och snygga till det hela. Just nu siktar jag på att komma ut på vägen.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Idag blev det en mindre premiär tur på 1km totalt.
Mest för att det visade sig när jag behövde garaget idag att kopplingen klibbat fast. Men den släppte med ett duns tillslut.

Kändes på något vis trevligare att köra utan hål ut i dörrarna.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Dum fråga:

Funderar på att skarva rören i tröskellådan. De är ju endast murkna längst bak. Det ser ut som originalrören på bilen.

Jag har nya fina rör liggandes jag tänkte dela upp. Men tycker dessa ser mkt mindre ut än de som sitter på bilen?

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Göran W »

Vore väl synd att kapa de nya rören? Om något år kanske även den främre delen är mogen för byte och då står du där med en onödig skarv på mitten....
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av astro »

Triad skrev:Vad tycker ni? Göres en padda sig bäst med eller utan de svarta midjelisterna?
De jag har är inte i dess bästa skick.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
Den ser ju jättefin ut nu, utan lister. Som de tidiga Ds.

tjipp, astro

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Hank »

Triad skrev:Dum fråga:

Funderar på att skarva rören i tröskellådan. De är ju endast murkna längst bak. Det ser ut som originalrören på bilen.

Jag har nya fina rör liggandes jag tänkte dela upp. Men tycker dessa ser mycket mindre ut än de som sitter på bilen?
Det är kanske rör till BX eller annan nyare Citroen? De är bara 3,5mm tjocka, har M8 nipplar och är inte padd-kompatibla.
Annars kan jag berätta att jag gjorde precis som du tänker göra. Skarvar under tröskeln. Mina rör var bara dåliga längst bak.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Så är det nog!, rören hade jag ju beställt till en XM en gång i tiden..

Då får jag komplettera upp med 4st rör också. Attans, jag som tänkte jag kunde spara någon krona :lol:
astro skrev:
Triad skrev:Vad tycker ni? Göres en padda sig bäst med eller utan de svarta midjelisterna?
De jag har är inte i dess bästa skick.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
Den ser ju jättefin ut nu, utan lister. Som de tidiga Ds.

tjipp, astro
Tack!. Är fortfarande velig. Snyggare utan lister. Med lister så döljs mina felspacklingar.*Villrådig*

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Hank »

Jag specialbeställde skarvrör från en av våra svenska leverantörer (i mitt fall Anders H).

Rören var av koppar, en meter långa och hade Citroen-stukning i ena ändan.
Därtill beställde jag ny skruvnippel och ny gummitätning till varje rör.
Och till sist ett gäng rörskarvar.
Sedan var det bara att sätta igång och skarva.

Bonustips: införskaffa gängsnitt och gängtapp M9x1,25 som är dimensionen för paddans nipplar. Tröga gängor blir man arg av, uppfräschade gängor gör skruvandet till en fest.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Retro Elektro »

Hank skrev: ....
Bonustips: införskaffa gängsnitt och gängtapp M9x1,25 som är dimensionen för paddans nipplar. Tröga gängor blir man arg av, uppfräschade gängor gör skruvandet till en fest.
Bra idé med M9x1,25 när jag ska till att dra nya rör i breaken. Var finns de att få tag på? Knappast på Biltema...
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Hank »

Jag köpte på engelska Ebay. Det var inte särskilt dyrt.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av totteni »

Annars finns det hos ODT Tools för 97 kr: http://shop.otdtools.se/gangsnitt-m09-wodex/16758-0
:sck :2cv

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Retro Elektro »

totteni skrev:Annars finns det hos ODT Tools för 97 kr: http://shop.otdtools.se/gangsnitt-m09-wodex/16758-0
ungefär samma pris som i UK, men enklare att beställa och hantera frakten...
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

En tur hos Anders H och lite rör, skarvar, olja och en bälg inhandlades.

Igår gjordes sista "måste göras innan köras" sakerna. Rören i lådan skarvades och byttes samt bälgen vänster bak.

Nästa år ämnar jag byta resterande rör i bakvagnen, de var lite angripna, men klarar sig nog. Dessutom är det skönt att köra runt med friska rör. Som Anders H sa, "det ligger alltid i bakhuvudet att något händer med hydrauliken"..........

Bild20160805_205717 by _Triad_, on Flickr

Skriv svar

Återgå till "Garaget"