TRX - ett däck att minnas

Allmänna frågor om CX
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av soso »

En kul sak jag lade märke till när jag rengjorde dörrbrytaren till innerbelysningen på min TRI BReak -84 var lappen bredvid tryckangivelsen för de i original monterade TRX-däcken.

Tydligen ska man alltså vid mer än 5 pers + 50 kg i bagaget öka trycket i FRAMJULEN till 2,6 bar. Alltså inte bak som kanske känns rimligare att antaga.

Bild

Vad står det på en Break med vanliga däck som standardmontering? Gäller samma där eller är detta ytterligare en udda TRX-företeelse

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av Mickel »

Gick ut i trägår'n och botaniserade bland breakarna. Fulaste reservdelsbilen hade finaste skylten :roll: :


På CX TRI Break -86:


CX 25 TRI Break 1986 däckstrycksskylt.JPG

(Tyvärr har dom inte ritat en break på skissen :( . )

Det står alltså samma på denna icke-TRX bestyckade CX: Höj trycket på FRAM-hjulen 20 kPa när du lastar mycket!

Troligen är det för att yttre framdäcket inte ska gå ner på fälgen vid undanmanöver i hög fart. Jag vill inte tänka på hur det såg ut på testbanan i La Ferté-Vidame (Citroëns) eller Clérmont-Ferrand (Michelins) när testpiloterna testade ut denna gräns - ibland måste de ju ha tagit i för mycket :shock: för att hitta gränsen!

Nuförtiden kör jag min Break med TRX. Jag började (efter lång utredning) att köra med 2,4 runt om. Det var mjukt och skönt. Men med last blev den lite obestämd, kanske aningen småsvajig på motorväg. Därför höjde jag med 2 hekto och nu kör jag med 2,6 runt om, alltid. Det blir stadigt och så slipper jag "tanka extra" när jag kör med mycket last (vilket ofta sker plötsligt utan förvarning).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av soso »

Intressant. Ja det är ju rimligt att den mesta kraften vid ökad last och undanmanöver med en CX hamnar på framhjulen med den viktskillnaden. Men är inte 2,6 bak en avsevärd ökning jämfört med 1,9. :roll:

Den sliter jämnt i vart fall?

Så jag borde rimligen köra 2,5 och 2,3 med vanliga däck på min Break(?). Ska väl kolla igen i boken vad som står också förstås.

Intressant är ju att det finns så mycket olika rekommendationer genom åren.

Här är några jag hittade.
Bland annat en blandning av 185/70-14 bak och 195/70-14 fram (ej Sverigemarknad då) där bakhjulen på en Berline bara ska ha 1,4 barmed vanliga MXL på en CX20. Visste inte att så lågprofil som 185/70-14 ens varit standard på någon CX. :shock:
http://www.pgrobinson.com/CX/tires_page2.html

Fler listor här.
http://www.pgrobinson.com/CX/tires_page.html

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av soso »

Listorna stödjer också tesen, som diskuterats någon gång tidigare, att GTI (och TurboI/II) fick lägre tryck bak för att ge mindre understyrda egenskaper jämfört med andra TRX-Berline i programmet då andra modeller som exempelvis dieslarna med TRX typiskt sätt har ca 2 bar bak som rekommendearat istället för 1,4-1,5 bar.
http://www.pgrobinson.com/CX/tires_page1.html

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av mads.lomholt »

Jeg har nylig sett et bilde av to trx-felger ved siden av hverandre, en hel-lakkert og en med opprinnelig utseende. Jeg var sikker på det var i denne tråden, men nei. Og jeg finner det ikke, søk på "trx" og ymse stikkord som felg, renovering, etc hjelper ikke. Noen som vet hvilket bilde jeg snakker om? Og hvor? :)

Poenget med bildet er effekten med de dreide ("diamond-cut") feltene der tre av fem felt speiler i lyset. Den mister man med hel-lakkert felg, selv om fargene treffer. Mye smått som skal være i orden for å kjøre CX, bra vi har Visa :P Mye enklere! Helt til noen kommer trekkende med trx-felger til den også :roll:

lasse frykholm
10 bar
10 bar
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 nov 2002, 21:08
Medlem i SCK?: Nej

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av lasse frykholm »

TRX hade jag på min leasade Visa GT på 80-talet - en pigg och rolig (dessutom rymlig!) liten bil.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av Mickel »

lasse frykholm skrev:
24 jan 2018, 22:03
TRX hade jag på min leasade Visa GT på 80-talet

Så här ser TRX till Visa GT ut: Alu-hjul till Visa GT på Tradera.

Tyvärr går det inte alls att få tag på någon som har däck till dessa snygga fälgar längre.

Min granne hade Visa GT, med ganska slitna Michelin TRX på, och tog hjulen till en däck-gubbe som inte fattade att dimensionen var unik, utan försökte kränga på nya 13-tums (ca 330 mm) :shock: däck på 340 mm TRX-fälgen. Han svor och bände och till slut sprack hela tum-däcket :shock: ! Då svor han ännu mer, vrålade nåt om franska skitbilar och slängde :shock: både sitt nya trasiga däck och alla dom unika original TRX-däcken i containern! Hem kom grannen, ledsen, med fyra tomma TRX-fälgar. Tänk om han tagit hem och behållit de slitna TRX-erna - han hade lätt kunna sälja dom för en tusenlapp, eller mer!

Tyvärr är Visa GT, Visa Super X och Axel 12 TRS en för liten marknad för att Michelin ska ta upp nytillverkning. Och franska Visa GT-klubben har inte gjort nån protestdemonstration utan för Michelins huvudkontor (t ex blockerat hela gatan med Visa GT 8) ).

Och tyvärr verkar de Visa-ägare som har slitna TRX-däck hellre kasta dom än behålla (eller - ännu värre - gå till däckgubben).

Och tyvärr verkar intresset av att köpa på sig TRX-däcken svalt när jag genom åren nosat upp annonser på att de funnits till salu (i Italien, Polen och Dalarna).

Så, kolla in bilden med de ursnygga Visa turbinfälgarna! Vi lär aldrig få se dem på en bil :roll: .
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av Mickel »

mads.lomholt skrev:
24 jan 2018, 13:41
Jeg har nylig sett et bilde av to trx-felger ved siden av hverandre, en hel-lakkert og en med opprinnelig utseende. Jeg var sikker på det var i denne tråden, men nei. Og jeg finner det ikke, søk på "trx" og ymse stikkord som felg, renovering, etc hjelper ikke. Noen som vet hvilket bilde jeg snakker om? Og hvor? :)

Poenget med bildet er effekten med de dreide ("diamond-cut") feltene der tre av fem felt speiler i lyset. Den mister man med hel-lakkert felg, selv om fargene treffer. Mye smått som skal være i orden for å kjøre CX, bra vi har Visa :P Mye enklere! Helt til noen kommer trekkende med trx-felger til den også :roll:


Här är inlägget med bilden: CX alufälg utan blänk och med blänk
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av Göran W »

Det går att lacka fälgarna för att sedan sätta dem i en stor svarv och försiktigt dra av färgen på ekrarna. Avslutas med klarlack.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av Mickel »

Göran W skrev:
25 jan 2018, 00:41
Det går att lacka fälgarna för att sedan sätta dem i en stor svarv och försiktigt dra av färgen på ekrarna. Avslutas med klarlack.

Ja, det går. Men för att himlen ska speglas i de vågräta spåren men inte i de lodräta så behöver man svarva spår med ett svarvstål med 90 graders spets (eller 45-90-45 kanske man säger?) så att man får spår som på en grammofonskiva (eller "en vinyl" heter det visst numera). Fast inte i spiral utan koncentriska förstås. Så är det i original. Det är det som gör "tre blänkande ekrar"-effekten 8) .

Den nedre kanten på spåret speglar himlens ljus mot betraktaren, både på ekrar uppåt och på ekrar neråt.

På ekrar åt sidan hamnar de svarvade spåren lodrätt och spårens blanka kanter återspeglar bara ljus från sidan, vilket oftast är byggnader eller natur (buskar, skog) men aldrig himmel. Därför blir de vågräta ekrarna aldrig blänkande ljusa.

Målar man alla ekrarna (eller svarvar dem plana) får man en ganska snygg fälg. Men inte lika topp-sofistikerad som originalet - man får fem blänkande ekrar i stället för tre. Många är jättenöjda med det.

Men jag ser skillnaden 8) !



I ovanliga fall (hus och buskar skymmer) får man bara blänk i en enda eker:

CX Alufälg med bara en blänkande eker.JPG

Denna effekt kan man aldrig få utan svarvade spår.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av Göran W »

Jag sa inte att det är lätt..... :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av Mickel »

TRX lufttryck tabell juli 1981 detalj.jpg

Dessa bilar kräva dessa däck: Citroën och Ferrari 8) !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av Mickel »

Idag åkte TRX:erna på med nymålade hjulskruvar 8) :

CX Turbinfälg 150 x 390 för TRX.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av soso »

Härligt! 8)

Michelindäck kan man köra på i evigheter om de har förvarats mörkt och svalt! Särskilt bra om de kostar som TRX gör.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: TRX - ett däck att minnas

Inlägg av Mickel »

soso skrev:
28 maj 2018, 23:07
Michelindäck kan man köra på i evigheter

Dom är tillverkade vecka 07 år 1989 ...

... dvs för nästan en evighet sen :roll: !
Mickel

Skriv svar

Återgå till "CX - Allmänna frågor"