2CV 55 Emilia

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av totteni »

Blinkersreglaget som är både omkopplare och relä är nu renoverat och testat. Renoveringen bestod av putsning och injustering av kontaktytor på bimetallfjädrarna inuti. Enheten är lätt att arbeta med, det kommer inte en massa lösa delar och ramlar ut när den tas isär och ihopsättningen går utmärkt att göra med endast två händer.

En intressant detalj är att den har automatisk avstängning bestående av en bimetallfjäder med värmeslinga och en kläpp. Kläppen spärras upp av fjädern när blinkern sätts på, när fädern blivit varm nog faller kläppen och strömmen bryts efter ca 10 sekunder, vilket dock är justerbart.

Nå, vad gäller riktning för vredet så framgår följande: Det finns två anslutningar märkta "D" och "G", droit = höger resp. gauche = vänster. Följande bild visar en kabel ansluten till kontakt "D" alltså avsedd för höger blinker.

Bild

Notera nu i nästa bild hur jag vridit vredet motsols och därmed mot höger och att detta fått testlampan ansluten till högerkontakten att blinka.
Bild

Således för att svänga åt höger vrider man blinkerskontakten motsols och därefter ratten medsols och vice versa vid vänstersväng, om man önskar följa den logik som konstruktörena av enheten använt sig av. Av detta är man förstås inte bunden, genom att kasta om kablarna får man den logik som förordas av vår himmelske vän ovan, nämligen att vredet bör vridas i samma rotationsriktning som den avsedda rattrörelsen.

För ögonblicket kan jag inte bestämma om jag skall tro på G U D eller på de franska konstruktörerna. Båda modellerna har sin otvetydiga logik.
:sck :2cv

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av Göran W »

Håll dig till rödvinspimplarna - du ser ju hur det gick för GUD......... :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av attraction »

Göran W skrev:Håll dig till rödvinspimplarna - du ser ju hur det gick för GUD......... :wink:
För GUD har det gått alldeles utmärkt.
Vi hade verbal kontakt för en dryg vecka sen.
Han lever i högönskeligt välmod och är fortfarande lika diskussionlysten.
Som han alltid har varit de decennier jag känt honom. :lol:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av totteni »

:lol: :lol: :lol:
:sck :2cv

G U D

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av G U D »

Ang. vrida HIT och DIT
Två varianter finnes normal urs och norsk urs riktning.
Ingen av dessa är vare sig fel eller rätt, man väljer rätt och slätt.
De mot vridande som komma till mig äro alla katoliker.
Riktningdvisarmanöverdonskonstruktörens religionstillhörighet?? Enkelt!!

Ang. Vissa påhoppsliknande genmäle.
Protestantiska Petisherre i P-län, har annan bokad Plats.
Herr A i A-län har inte fört samtal med den Sanne.
Rykten nått oss, att A hör i syne och talar i tungor,
samt lider av långt framskriden skrivklåda.

TALAT
HIMMELSPILEN.jpg
Skylt kan hämtas av behövande,
på kontoret Himmeln 5 ; Ovan Där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av Göran W »

..... och om "Herr A" och "Hen ovan där" inte ens vet om de pratats vid så har väl demensen gått relativt långt?

Mina djupaste ursäkter till TS för allt OT-dravel! :oops:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av totteni »

Nå, inte gör det nåt, dessa himmelska utvikningar kan ju i lagom mått vara ganska förnöjsamma.

Vad sen gäller körriktningsvisningsanordningskontrollorgansvridningen så kommer jag, i sinom tid, att fatta ett beslut, icke baserat på vare sig religion eller nationalitet, utan grundat på personlig preferens, med hänsyn tagen till min egen grad av vridenhet. Frågan är i vilket fall ganska snurrig, sa elaka Måns. Den är snurrig sa Bill. Snurrig är den sa Bull.
:sck :2cv

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av Hedene »

Göran W skrev:Mina djupaste ursäkter till TS för allt OT-dravel! :oops:
Om det är någon som skall be om ursäkt är det väl jag för att ha tagit upp frågan om vridandets riktning :D
Dock förefaller i detta fall åsikterna gå isär så en hänvisning till verkligt test är nog inte så dum.

Eftersom originalutseende eftersträvas så är ju trådskaparen bunden till vridande rörelse. Annars kan ju manöverorganet utbytas mot likartat verkande sådant där spaken anbringats vertikalt och således tippas i den riktning man önskar svänga. Notera att även ratten bör vridas för önskat resultat. :D

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av totteni »

Hedene skrev:Notera att även ratten bör vridas för önskat resultat. :D
Tackar för denna värdefulla upplysning! :lol: :lol:
:sck :2cv

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av attraction »

I Fjollträsk med omgivande närområden vrides endast ratten av dem som inte följer den svenska kulturen.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av totteni »

Vi avslutar den nu ganska vridna diskussionen.

En liten uppföljning om blinkersreglagets interna funktion. Det här är den automatiska avstängningen:
Bild
Bild
När reglaget vrids, oavsett åt vilket håll, så trycks mässingskläppen upp. Två fjädrar med kontakter pressas ihop och sluter kretsen till blinkersen. Samtidigt går det ström genom kläppen till en värmetråd lindad runt bimetallfjädern. När den blir tillräckligt varm släpper den kläppen som faller ner. Strömmen till värmetråden bryts, fjädern svalnar och böjs tillbaka och så bryts strömmen till blinkersen

Nederdelen. Här sitter två samverkande bimetallfjädrar som utgör själv blinkmekanismen. Den runda skivan är omkopplaren som styr strömmen till höger eller vänster blinker.
Bild

Idag har jag varit på utflykt tillsammans med Olle. Vi åkte bort till ANHA i Jonstorp ute i Kullabygden och hämtade delarna som jag köpt av Ole i Stockholm. Grejorna har legat där några veckor i väntan på att min influensa skulle gå över. Höger framskärm, lyktbock, lykthus och fällbart baksäte.

Skärmar, lyktbock och lyktor, provisoriskt uppmonterade:
Bild

Baksätesramen provas på plats:
Bild
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av totteni »

Vi avslutar den nu ganska vridna diskussionen.

En liten uppföljning om blinkersreglagets interna funktion. Det här är den automatiska avstängningen:
Bild
Bild
När reglaget vrids, oavsett åt vilket håll, så trycks mässingskläppen upp. Två fjädrar med kontakter pressas ihop och sluter kretsen till blinkersen. Samtidigt går det ström genom kläppen till en värmetråd lindad runt bimetallfjädern. När den blir tillräckligt varm släpper den kläppen som faller ner. Strömmen till värmetråden bryts, fjädern svalnar och böjs tillbaka och så bryts strömmen till blinkersen

Nederdelen. Här sitter två samverkande bimetallfjädrar som utgör själv blinkmekanismen. Den runda skivan är omkopplaren som styr strömmen till höger eller vänster blinker.
Bild

Idag har jag varit på utflykt tillsammans med Olle. Vi åkte bort till ANHA i Jonstorp ute i Kullabygden och hämtade delarna som jag köpt av Ole i Stockholm. Grejorna har legat där några veckor i väntan på att min influensa skulle gå över. Höger framskärm, lyktbock, lykthus och fällbart baksäte.

Skärmar, lyktbock och lyktor, provisoriskt uppmonterade:
Bild

Baksätesramen provas på plats:
Bild

Jag monterade vindrutetorkarna i kväll. Det är lite knepigt med fästena, det finns att köpa torkararmar som sägs vara till äldre 2CV. Men det visar sig att de inte är för de 5 mm axlar som sitter här, utan för den typ som har en 13 mm grov ände med splines. Den gamla typen verkar vara svåråtkomlig. Så jag gjorde en liten fulfix, svarvade två mässingcylindrar med 5 mm hål i mitten och diameter 13. Fästes sen på axlarna med varsin igängad stoppskruv. Så gänade jag en stoppskruv i hylsan på torkararmen och så kom dom faktiskt på plats. Det får duga tills vidare.
Bild

Riktigt pillejobb att få länkarna på plats.
Bild
Bild
:sck :2cv

olle
70 bar
70 bar
Inlägg: 906
Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Wä, Skåneland

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av olle »

Jag kan meddela att Gästgivaregården i Jonstorp, där Totte & jag intog lunch, är
värd ett besök.

Olle
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Morris Minor 1000 -57, C3 Aircross -21,Berlingo XTR 2011, Renault 5 89 (nyskick)
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av totteni »

Instämmer till fullo. Trevlig miljö, bra mat och mycket trevligt bemötande.
:sck :2cv

ANHA
20 bar
20 bar
Inlägg: 200
Blev medlem: 30 jun 2008, 12:48
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kullabygden, NV Skåne

Re: 2CV 55 Emilia

Inlägg av ANHA »

Hmmm. Jag hade satt på kaffe till er men det glömde jag bort. Men trevligt att träffs i alla fall.
------------------------ DS 23 i.e. Pallas -74 Volvo 145 -70 Volvo 245 Transfer D -81 Fiat 850 Spider -68 BMW 525TD -94 MB E300 TDT -98

Skriv svar

Återgå till "Garaget"