Motorbyte

Frågor som rör endast Ami
Lasse7
20 bar
20 bar
Inlägg: 246
Blev medlem: 24 feb 2004, 17:39
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Visby

Motorbyte

Inlägg av Lasse7 »

Går det att stoppa i en motor från en AMI8 i en -69 AMI6?
Typ på den snurran som sitter i 6:an nu är AM2.
Vet just här och nu inte vad motorn i 8:an heter eller årsmodell.
Vad kan skilja?
Just nu bara en förflugen ide' men funkar det så jobbar jag vidare på den!
Letar friskare morot till hustruns bil!

Lasse
2CV AZUL WEEKEND,2CV6,AMI6 Berline,AMI6 Weekend Club,B11N,B11S,XM V6,XM V6,Berlingo Family,AMC EAGLE,AMC PACER,Chevrolet S10 m Isocab camper,VW T4 Westfalia California,VESPA 150GL,Triumph TBS,Berini/Nymans påhängare

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Re: Motorbyte

Inlägg av aryan »

Ja det går bra.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Motorbyte

Inlägg av Mickel »

Lasse7 skrev:Går det att stoppa i en motor från en AMI8 i en -69 AMI6?
Typ på den snurran som sitter i 6:an nu är AM2.
Vet just här och nu inte vad motorn i 8:an heter eller årsmodell.
Vad kan skilja?
Just nu bara en förflugen ide' men funkar det så jobbar jag vidare på den!
Letar friskare morot till hustruns bil!

Lasse
Det går utmärkt! Motorn i AMI6 -69 (efter maj -68) är identisk med motorn i AMI8 -70. Bytet av motorgeneration skedde alltså ett år före bytet av karrossform. Jag har själv en motor från AMI8 -70 i min AMI6 -69, och de är identiska. Därefter (jag tror 1971) så fick AMI8-motorn utanpåliggande oljefilter, men därefter tror jag inte så mycket mer hände de följande åren.

Alla AMI8-motorer passar i din bil. Och de är dessutom inte historiskt "fel" eftersom du har en -69:a.

Men du tar förstås bort startmotorn med solenoid från AMI8-motorn innan du monterar den, och återmonterar din praktiska AMI6-startmotor med den servicevänliga och strömsnåla dragvajern 8) .
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Motorbyte

Inlägg av Mickel »

Lite förtydliganden:
- Alla AMI8-motorer passar rakt av mot din AMI6-växellåda om du ser till att både donator och mottagare har eller saknar centrifugalkoppling. Här går det inte att blanda centrifugalkoppling/inte centrifugalkoppling, utan om de är olika, så måste du byta svänghjulet så att du får med ditt gamla svänghjul som passar mot din koppling.

- Tro inte att det är smart att plocka med en AMI8-växellåda för att få skivbromsar! Skivbromsarna från AMI8 kräver LHM-olja och resten av AMI6-bromssystemet ska INTE ha LHM-olja. Inkompatibelt åt båda håll! Du måste i så fall byta rubbet!

- Ta reda på årsmodell på den motor som du sätter i !!! Motorn i AMI8 utvecklades lite under åren, så när du behöver delar i framtiden kan det bli trassel om du inte vet årsmodellen.
Ändringar gjordes under åren 1970-1977 på bl a oljefilter, vevhusventilation, ventilfjädrar, kolvringar, vipparmar, oljepump, förgasare etc.

Lycka till med bytet! :D
Mickel

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Re: Motorbyte

Inlägg av aryan »

AM2 C motorn fanns i AMI6 och AMI 8 från 1968-1970 och hade inget externt oljefilter, nästan samma AM2 motorn kom efter 1970 i AM8 med extern utbytbart oljefilter denna motor satt även i Diane 6 1970-1983! Extern oljefilter är såklart en fördel, om jag inte mins fel så har dessa motorer också en längre oljebytesintervall.

En 2cv6 (AK2) motor passar också men den har lite lägre kompression (8,5 :1 isf 9,0:1) ingen ”luffarturbo”och har därför lite mindre effekt, en AM2 motor har på papper 32 kkr och en 2CV6. Om jag inte har fel är det ingen skillnad i kamaxeln mellan 2cv6 AK2 och Dyane 6 AM2 motorn, så om man flyttar över om man flytter kylkåpor och luftfilter, bytar kolvar till 9:1 och förgasare eller bara munstycken så blir en 2CV6 motor en AMI 8 / Diane 6 motor.

/Aryan

hansami6
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 maj 2007, 21:09
Medlem i SCK?: Nej

Re: Motorbyte

Inlägg av hansami6 »

Min Ami 6 Berline 1968 modell (juli 68) har AM2 motor med utenpåliggende oljefilter, og det er byttet til gearkasse (växellåda) med skivebremser. Kjører med vanlig bremsevæske, vekker forundring og vantro hos alle jeg sier det til. Har fungert greit siden jeg fikk den for 6 år siden. Har elektriks innslag på statermotoren, ikke 'startsnoren'.

Lasse7
20 bar
20 bar
Inlägg: 246
Blev medlem: 24 feb 2004, 17:39
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Visby

Re: Motorbyte

Inlägg av Lasse7 »

Sent skall syndaren vakna! Stort tack för snabba och bra svar.
Amin får vila en stund till, storasyster ID20 kräver just nu mer av husse.
Står på säljlistan och behöver en akut startmotorrenovering. Kommer inte
Ut ur garaget annars. Rev ur startmotorn igårkväll, busenkelt!
Nu ska det bara renoveras.
Lasse
2CV AZUL WEEKEND,2CV6,AMI6 Berline,AMI6 Weekend Club,B11N,B11S,XM V6,XM V6,Berlingo Family,AMC EAGLE,AMC PACER,Chevrolet S10 m Isocab camper,VW T4 Westfalia California,VESPA 150GL,Triumph TBS,Berini/Nymans påhängare

Skriv svar

Återgå till "Ami"