Hydraulikens återkomst!
-
- 40 bar
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland
Hydraulikens återkomst!
Mvh.
David
David
- Retro Elektro
- 40 bar
- Inlägg: 674
- Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Hydraulikens återkomst!
Nåja, hydraulik och pneumatik är inte samma sak ...
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Hydraulikens återkomst!
Förvirring som vanligt, både i texten och i namnet.
Bilen kallas Hybrid Air, men den går inte på luft. Luft är inte alls inblandat!
Tekniken är ganska lik det vi har i våra Cittrors gasklockor, men används för roterande rörelse, inte bara rak förflyttning:
- En gasklocka, ackumulator, med innesluten kvävgas kan "laddas" med energi genom att kvävgasen pressas ihop till maximalt 250 bar.
- Kvävgasen pressar mot en vätska som kan driva hydraulmotorer för att köra bilen korta sträckor eller ge extra tillskott (40 hästkrafter) vid acceleration.
- En automatlåda kan få hydraulmotorerna att arbeta baklänges, dvs pumpa tillbaka hydraulvätskan för att ladda tillbaka ny energi i ackumulatorn genom att pressa ihop kvävgasen i klockans inre ände. Denna återladdning kan antingen göras vid retardation eller genom att bensinmotorn arbetar med att återladda ackumulatorn vid färd.
Enkelt? Ja.
Så om vi bara köper automatlådan och hydraulmotorerna (med sitt styrsystem) kan vi lätt montera in detta system i våra Citroëner för resten av tekniken behärskar vi ju. Det räcker ju att paralellkoppla ett antal vanliga huvudackar så är vi klara.
Lätt som en plätt. Eller ?
Bilen kallas Hybrid Air, men den går inte på luft. Luft är inte alls inblandat!
Tekniken är ganska lik det vi har i våra Cittrors gasklockor, men används för roterande rörelse, inte bara rak förflyttning:
- En gasklocka, ackumulator, med innesluten kvävgas kan "laddas" med energi genom att kvävgasen pressas ihop till maximalt 250 bar.
- Kvävgasen pressar mot en vätska som kan driva hydraulmotorer för att köra bilen korta sträckor eller ge extra tillskott (40 hästkrafter) vid acceleration.
- En automatlåda kan få hydraulmotorerna att arbeta baklänges, dvs pumpa tillbaka hydraulvätskan för att ladda tillbaka ny energi i ackumulatorn genom att pressa ihop kvävgasen i klockans inre ände. Denna återladdning kan antingen göras vid retardation eller genom att bensinmotorn arbetar med att återladda ackumulatorn vid färd.
Enkelt? Ja.
Så om vi bara köper automatlådan och hydraulmotorerna (med sitt styrsystem) kan vi lätt montera in detta system i våra Citroëner för resten av tekniken behärskar vi ju. Det räcker ju att paralellkoppla ett antal vanliga huvudackar så är vi klara.
Lätt som en plätt. Eller ?
Mickel
-
- LHS
- Inlägg: 17304
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Hydraulikens återkomst!
Måååååånga huvudaccar bli det.........
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Activa
- Inlägg: 5462
- Blev medlem: 14 maj 2003, 18:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Motala
Re: Hydraulikens återkomst!
Verkar ganska smart för en gång skull. Gashydraulik är egentligen lösningen på alla mänsklighetens problem, det har jag ju länge ansett.
Belgisk DS Pallas 21H -66, id break -70, c6-06, Husvagnsägg carmen-65,ds19m-64. Ett antal veterancyklar.
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Hydraulikens återkomst!
Hmmmmmmm.... Den var djup !staffan skrev:Gashydraulik är egentligen lösningen på alla mänsklighetens problem
Mickel