Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Kategoriregler
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.

Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc

Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
Mikael Thelin
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2877
Blev medlem: 14 maj 2005, 09:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Huddinge
Kontakt:

Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Mikael Thelin »

Hej!
I förgasaren sitter ett litet rör på vilket man trär bränsleledningen.
Detta rör sitter nu löst, när jag bytte bränsleledning ploppade det ur.
Jag har pressat i den igen på plats i bilen så att milt våld krävs att få ur den men den skall väl knappast vara löstagbar...

Tacksam för tips på hur detta åtgärdas!
>>Mikael DS19 ’56

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Göran W »

Ett milt(!) slag med en konisk dorn i innerändan av röret. Tänk på att det bara ska vidgas bråkdelar av en millimeter! Sedan anväder du ett lagom fast material som mellanlägg när du försiktigt knackar tillbaks röret i hålet. Märk gärna upp på utsidan av röret så att du knackar in det lagom. Ev avslutar du med att ge även ytteränden av röret en smekning med dornen så sitter slangen kvar bättre.
Har utfört operationen för många år sedan.......
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av astro »

Epoxy är väl en klassiker i dessa sammanhang.

Tjipp, astro

Mikael Thelin
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2877
Blev medlem: 14 maj 2005, 09:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Mikael Thelin »

astro skrev:Epoxy är väl en klassiker i dessa sammanhang.

Tjipp, astro
Berätta.
>>Mikael DS19 ’56

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8311
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av cx janne »

Lite lödtenn på röret så fastnar det så fint igen
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av LeifHj »

Berätta.
Epoxi
Epoxi är en härdplast som stelnar med hjälp av en härdare och tillhör gruppen epoxiplaster. Epoxi baseras på kondensation av epiklorhydrin och bisfenol-A samt en härdare (ofta diaminer). Plasten är transparent men kan färgas. Materialet utvecklades av IG Farben i Tyskland 1939. Från början var epoxi avsett för limning av metaller och gjutning men har efterhand utvecklats till stor mångsidighet.

Termen "epoxi" täcker numera ett stort spektrum av kemikalier - med stora skillnader i elasticitet, viskositet, hållfasthet, härdningstid, temperaturkänslighet, blandningsförhållande, hälsovådlighet och användningsområde. Generellt har epoxi mycket stor förmåga att häfta vid de flesta material (beroende dels på mycket låg ytspänning, dels på ringa krympning), kan göras kemikaliebeständig, värmebeständig, vatten- och diffusionstät, och har mycket hög mekanisk hållfasthet jämfört med övriga härdplaster. Till epoxiplasters negativa sidor hör att de är känsliga mot alkohol och många lösningsmedel. Dessutom kan plasten enbart härda vid vissa temperaturer.

Beredning och bearbetning av epoxi medför också stora hälsorisker i form av allergi m m, varför det är mycket viktigt att så långt möjligt undvika att ämnen från processen tillförs kroppen, där de ansamlas i vävnaderna över tid. Det är mycket viktigt att använda rätt skyddsklädsel, sörja för god ventilation och tillse att arbetet utförs i lämpliga lokaler vid inomhusarbete.

Vanlig användning är tillsammans med armeringsfiber (kol-, aramid- eller glasfiber) till lätta och starka plastkompositer. Epoxi kan även elektropläteras, formpressas, gjutas, laminatpressas samt skäras.
Var så god :D
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Mikael Thelin
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2877
Blev medlem: 14 maj 2005, 09:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Mikael Thelin »

Jotack jag vet vad Epoxi är... :roll:

När det gäller de intressanta metoderna för återmontering av bränslerör i förgasaren med hjälp av lödtenn respektive Epoxi så är en mer detaljerad beskrivning välkommen för en som inte gjort det förr! ;-)
/M.
>>Mikael DS19 ’56

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av astro »

Gör rent ytorna och limma dit röret. Det fina med epoxy är att det inte är så känsligt för vibrationer. Blypluggar i förgasare limmas med fördel med epoxy. Att löda på plats går ju också bra, men är lite klurigare då tennet kan ta vägen lite överallt.

Tjipp, astro

Mikael Thelin
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2877
Blev medlem: 14 maj 2005, 09:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Mikael Thelin »

Tackar! :D
>>Mikael DS19 ’56

Emil Birdman
40 bar
40 bar
Inlägg: 747
Blev medlem: 13 sep 2003, 23:50
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sweden, Göteborg

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Emil Birdman »

Hej!

Jag körde med loctite lagerlåsning! Fungerade perfekt & gick smidigt.
Med vänlig hälsning, Emil
Citroën AMI 6 Berline 1967 Citroën XM break 97 2.0 16V

staffan
Activa
Activa
Inlägg: 5462
Blev medlem: 14 maj 2003, 18:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Motala

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av staffan »

Jag knackar försiktigt tills den sitter och säkrar slangen med tunn najtråd. Skitfarlig konstruktion det där. Säkert orsakat en och annan paddabrand genom åren...
Belgisk DS Pallas 21H -66, id break -70, c6-06, Husvagnsägg carmen-65,ds19m-64. Ett antal veterancyklar.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av soso »

Kan gå illa om det där röret lossnar...
Har säkrat mitt från slangklämman runt toppen. Bättre att ha både livlina och hängslen än en bil som ser ut som nedan.

Bild
http://www.ds23.co.nz/article.php?story ... 9122157495

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8311
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av cx janne »

Man löder inte på plats utan putsar av röret och lägger lite tenn på det och knackar dit det.Lim och bensin litar jag inte på
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Mikael Thelin
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2877
Blev medlem: 14 maj 2005, 09:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Mikael Thelin »

Skräckbilder! :shock:
Här blev det Epoxi + hängslen och livrem med färsk bränsleledning, slangklämma och najtråd.
(Intressant med den gängade varianten från down under... kanske något för en kommande renovering av bilen.)
Tackar den samlade Akutenpanelen för denna gång!
>>Mikael DS19 ’56

Användarvisningsbild
Toribio
40 bar
40 bar
Inlägg: 618
Blev medlem: 04 jan 2003, 19:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Höganäs

Re: Lös anslutning bränsleledning förgasare?

Inlägg av Toribio »

När jag läser om problemen med anslutningsröret till förgasaren, fick jag ilningar längs ryggraden då jag påmindes om vad som hände mig för ett antal år sedan. Jag och (numera) hustrun var på en biltur med tämligen nyrenoverade DS-23:an. Efter några mils körning i solskenet tyckte hustrun att det luktade bensin. Nja, menade jag, det är nog bara anslutningsslangen mellan påfyllningsröret och tanken som kanske inte blivit riktigt åtdragen i samband med monteringen.
Vi körde vidare. Jamen nu luktar det riktigt starkt, det måste vara något fel! Jag var nu beredd att hålla med och stannade vid vägkanten. Upp med huven, och vad fick jag se? Slangen hade släppt från förgasaren och nu sprutade bensin över fördelare och jag vet inte vad. Sekunden senare (kändes om ett liv) stängdes tändningen av och vi fick improvisera att fästa tillbaka slangen och säkra med en hårklämma innan vi fick tag på en slangklämma på en mack.
Troligen hade medföljande brandsläckaren inte varit nog att förhindra ev. motorbrand.
Samma år, vid DS-jubiléet i Paris, hade jag huven uppe vid något tillfälle då en fransman påpekade att jag inte säkrat att mässingsröret kunde lossna. Detta menade han var helt nödvändigt (kanske av erfarenhet?). Numera sitter röret fixerat med epoxi och säkrat med en najtråd mellan slangklämma och flottörhuset, allt för att undvika en brand.

Toribio
DS 19 -57, DS 23 Pallas -74, GSA Pallas -83, CX Prestige T2 -89, BX 4x4 Break -90, XM Inj. -94,
XM V6 24V -95, Xantia 2,0 Activa -96, C5 Break -05, C5 Tourer -08, C6 6 cyl -06, C6 4 cyl -07,
Renault 4L -74.

Skriv svar

Återgå till "Säkerhetsbubblare"