Broms eller vakuumfel, hjälp mig.

Inlägg angående AX.
Åbgest
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 dec 2013, 18:37
Medlem i SCK?: Nej

Broms eller vakuumfel, hjälp mig.

Inlägg av Åbgest »

Tjena! Min förstabil blev en Citroën AX Image 1991, som jag köpte i sommras för en billig peng. Den har bara gått 11.000 mil och är 99% rostfri, underbart skick.
Men för någon månad sen så när jag körde så blev pedalen ganska slapp och jag tänkte att jag får lufta bromsarna och då råkade jag bryta av nippeln i oket. Så jag skulle borra ut nippeln och sen använda en skruvutdragare men knäckte då också den i hålet jag borrat, så jag stack till skroten och skaffade mig ett nytt ok och dessutom nya nipplar på mekonomen. När jag sen luftade bromsarna och var klar med det så blev pedalen ganska stum fast det gick att bromsa men den tog långt ner och man fick trycka ganska hårt. Dessutom om när jag stod still med bilen med bromsen nertryckt så vibrerade (skakade) motorn? Så jag fick ta hem bilen och ställa den i mitt garage (jag luftade och så på en gör-det-själv verkstad).
Sen har jag läst en massa och försökt få reda på vad det är för fel, jag är inte så jätte erfaren då det är min första bil men jag vill och försöker lära mig! Så jag läste och kom fram till att det var bromsservon (dessutom kommer det ett luftljud från bromsservo/vakuumslang/huvudbromscylinder? vet inte riktigt var ljudet kommer ifrån) så jag fixade en annan bromsservo och bytande, där var ett gummiskydd eller packning som sitter på den stången som går från servon till pedalen den som sitter genom torpedväggen som var sprucket också så det blev bytt också. Så idag när jag skruvade på allting och så och skulle testa få upp tryck i bromsarna så finns det ljudet kvar, det låter som ett pruttljud eller luftljud och jag får inte upp så mycket tryck i bromsarna.. Testade inte att starta bilen dock för mitt batteri var dött så det är på laddning nu.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel, varför motorn vibrerar när bromsen är nedtryckt och varför det ljudet uppstår, samt hur jag bör fixa det? Har funderat på om ljudet kommer från mellan packningarna som sitter på huvudbromscylindern?

Ursäktar att det blev långt men tänkte att jag förklarar så mycket jag vet så slipper jag förklara 20 gånger till sen, jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH/ Åbgest

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Broms eller vakuumfel, hjälp mig.

Inlägg av astro »

Försök att lokalisera det där ljudet, jag brukar använda mig av en gummislang vars ena ända jag sticker in i örat (inte för långt!) Det finns ju stetoskop, men dom kostar en del och man kommer inte åt överallt. Det skulle ju kunna var fel på det andra bromsservot också. Det där med mjuk pedal låter annars som en dålig huvudcylinder, medan tomgångsfallet tyder på vacuumläcka men du kan ju ha flera fel på en gång. Lycka till!

tjipp, astro

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Broms eller vakuumfel, hjälp mig.

Inlägg av Göran W »

Luft i ABS?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Åbgest
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 dec 2013, 18:37
Medlem i SCK?: Nej

Re: Broms eller vakuumfel, hjälp mig.

Inlägg av Åbgest »

Glömde nämna att det ej är ABS. Du menar att den jag köpte på skroten också är defekt? Jag tror inte det, men tror ni det kan vara huvudbromscylindern? Gummit på cylindern ser ganska slitet ut och det finns lite rost vid gummit som sitter mellan reservoaren och cylindern. Kan också nämna att tomgången var ganska hög på den också.

Tack! MVH Åbgest

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Broms eller vakuumfel, hjälp mig.

Inlägg av astro »

Om systemet är ordentligt luftat så skall bromspedalen vara stum när motorn inte går. När motorn är igång så är pedalen mjukare, men skall naturligtvis inte gå i bott. Om pedalen känns mjuk när motorn inte är igång med ordentligt luftat system så är det nog huvudcylindern som är dålig. Om du har dålig bromsverkan med motorn igång så kan det vara bromsservo, huvudcylinder eller båda som är dåliga. A och o är att systemet är ordentligt luftat, alla nipplar lossas och luftas i en viss ordning, annars blir det svampigt. Att tomgångsvarvet sjunker när du bromsar och att du har hög tomgång tyder på en vakuumläcka.

tjipp, astro

Åbgest
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 dec 2013, 18:37
Medlem i SCK?: Nej

Re: Broms eller vakuumfel, hjälp mig.

Inlägg av Åbgest »

Tack för all hjälp! Ska testa att lufta bromsarna, återkommer.

MVH/ Åbgest

Skriv svar

Återgå till "AX"