Feminist-dyanans uppvaknande

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Danish
10 bar
10 bar
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 feb 2014, 00:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av Danish »

Kom ihåg mitt ursprung. Hemma i DK är det kort avstånd till allt, men jag har blivit van att åka långt. R-ven hade ramlat av en "vanlig" dansk! 8)
Bilar: Ford Transit Custom arbetsbil, VW Buss 1973, Citroën Dyane 1968 samt en Toyota Prius II.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av totteni »

Jo, som inflyttad sörlänning sedan 33 år (lagom länge för att betraktas som inflyttad, inte nyinflyttad) så har man ju anpassat sig en smula till avstånden. Varje gång jag är nere i södern blir jag lätt förvånad när jag skall förflytta mig mellan två orter — var det inte längre? Kan nog ändå tycka att 175 mil på ett dygn är rätt tufft.
:sck :2cv

Danish
10 bar
10 bar
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 feb 2014, 00:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av Danish »

Mickel skrev:Helt OK för en norrlänning som är van att åka 50 mil för att t ex se på bio en kväll
Känner till flera från Boden ( även inom närmsta släkten ) som åkte till Ikea vid Sundsvall innan Ikea öppnade butiken i Haparanda! :shock: En resa på cirka 55 mil.
Min egen fru är drabbad av Ikea-febern och är en äkte "Ikea-ambassadör" - jag själv är ej någon slav underlagt den småländska möbel-mammon. Men köttbullar kan man ju altid äta... :wink:
Bilar: Ford Transit Custom arbetsbil, VW Buss 1973, Citroën Dyane 1968 samt en Toyota Prius II.

Danish
10 bar
10 bar
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 feb 2014, 00:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av Danish »

Tänkte fråga om någon ( kanske Torapp ) vill fota kofångar fästen fram på en Dyane. Jag vill beställa men hittar inte riktigt bra sprängskissar. Fota gärna bak också - tack! :D

Vågar inte skriva att jag köpt en Prius, utan bara nämna att jag möjligen köper den guldfärgade som finns i Sundsvall för 55.000:- kr. Får 6.000:- kr för min gamla Felicia i inbyte och
ska hämta den på fredag. Han ringer säkert torsdag kväll och inleder samtalet med "min kollega har råkat sälja"... :lol:
Bilar: Ford Transit Custom arbetsbil, VW Buss 1973, Citroën Dyane 1968 samt en Toyota Prius II.

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av torapp »

Danish skrev:Tänkte fråga om någon ( kanske Torapp ) vill fota kofångar fästen fram på en Dyane. Jag vill beställa men hittar inte riktigt bra sprängskissar. Fota gärna bak också - tack! :D
Ska vi väl kunna göra. Jag kör min utan kofångare, men fästena ska vi väl kunna plåta. Om vädret tillåter (vilket det verkar som, så blir det skruva i helgen, då kan jag ta lite bilder.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Danish
10 bar
10 bar
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 feb 2014, 00:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av Danish »

torapp skrev:Om vädret tillåter
Tackar! Där du bor är det väl så varmt klimat att man får gå in i skugga mitt på dagen... :lol:
Du kanske vill fota infästningarna till framstolarna vid senare tillfälle - jag fattar ej det heller...
Bilar: Ford Transit Custom arbetsbil, VW Buss 1973, Citroën Dyane 1968 samt en Toyota Prius II.

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av torapp »

Danish skrev:
torapp skrev:Om vädret tillåter
Tackar! Där du bor är det väl så varmt klimat att man får gå in i skugga mitt på dagen... :lol:
Du kanske vill fota infästningarna till framstolarna vid senare tillfälle - jag fattar ej det heller...
:) Värmen börjar komma. Blir 12-13 grader i helgen. Det är rätt ok väder för att jobba i kortärmat. 20 grader och över, då kryper man helst in i skuggan. Över 25 grader, då händer det inte mer än absolut nödvändigt :)

Vad har du för stolar? Om du vänder stolarna upp och ned, har du L-formade hakar i framkant eller har de gjorda för att sätta i "rails"?
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Danish
10 bar
10 bar
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 feb 2014, 00:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av Danish »

torapp skrev:Vad har du för stolar? Om du vänder stolarna upp och ned, har du L-formade hakar i framkant eller har de gjorda för att sätta i "rails"?
Så här ser stolarna ut:
Bild


Sen blev det äntligen av att byta bil! Kändes lite vemodigt att säga "hej och tack" till den här:
Bild

Vemodiga känslan försvann dock ganska snabbt efter att jag hade kört hem den här: :lol:
Bild

En Prius modell 2005 med 19000 mil på mätaren. Felician i inbyte och 49500:- emellan på en bilfirma i Sundsvall. Inte något klipp, men ändå helt okej.
Går mjukt och fint. I jämförelse med Felician går den fram för allt TYST! Drog 0,46/mil på vägen hem i normal motorvägstempo.
Jag leker redan med tanken om att konvertera den till plug-in. Finns ett 4 kWh paket hos amerikanska Enginer som är intressant.

Den kommer att bli fruns bil - jag får nöje mig med min Kangoo... :(
Bilar: Ford Transit Custom arbetsbil, VW Buss 1973, Citroën Dyane 1968 samt en Toyota Prius II.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av totteni »

Alltid gott med lite nytt! Hoppas japsen kommer att tjäna väl nu.
:sck :2cv

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av torapp »

Fan, jag glömde att ta korten, det vart många gäster och inget skruva hela helgen :( Ska försöka komma ihåg det i kväll

Jag kan dock ge dig svar om stolarna. Du har "lyxmodellen" av stolar. Stolarna skall sitta ihakade i en ram. Ramen sitter sedan i rails i golvet. Det gör att du får det bästa av två världar. Du kan lätt justera stolarna i längsled som på en "modern" bil, men kan lika lätt haka ur och lyfta ur stolarna som på en tidig 2cv.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru
Inlägg: 8971
Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergnäset, Luleå.

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av millgard »

Jag SA ju att det var lyxmodellen! :D
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

Danish
10 bar
10 bar
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 feb 2014, 00:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av Danish »

torapp skrev:Fan, jag glömde att ta korten, det vart många gäster och inget skruva hela helgen Ska försöka komma ihåg det i kväll
Det är lugnt! Har en känsla av att bilen ändå inte är "ready to hit the road" för än tidigast om en vecka... :lol: Ramarna saknas till stolarna.
Millgård: jag har aldrig tvekat; den är ju fullproppat med lyx... :wink:

Nu har jag fått reg.-beviset till den:
Bild

Sen är det bara att beställa skyltar. Kul!
Bilar: Ford Transit Custom arbetsbil, VW Buss 1973, Citroën Dyane 1968 samt en Toyota Prius II.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7778
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av Mickel »

DJU som reg-bokstäver var ju en fullträff - det är ju en Dyane, JU :D !
Mickel

Danish
10 bar
10 bar
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 feb 2014, 00:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Boden

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av Danish »

Mickel skrev:DJU som reg-bokstäver var ju en fullträff - det är ju en Dyane, JU !
Hade jag inte tänkt på! :D
Bilar: Ford Transit Custom arbetsbil, VW Buss 1973, Citroën Dyane 1968 samt en Toyota Prius II.

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Feminist-dyanans uppvaknande

Inlägg av torapp »

Suck. Inte hittade jag fästena till kofångarna. Det får bli när jag städar garaget. Det ser ut som någon kastat in en handgranat. Men jag kan i vart fall bistå med bilder på stolsfästena:

Bild


Bild

Stolen sitter ihakad i ramen och snäpps fast med "gummikuddar" i bak-kant. Ramen sitter sedan i rails i golvet. MEN; jag är osäker om det är likadana rails som till de senare stolarna. Jag tror att i vart fall mitt-rail:en skiljer. Svedlund har du koll på det?
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Skriv svar

Återgå till "Garaget"