XM V6 24v Exclusive -98

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av soso »

Den här bilen köpte jag förra hösten/vintern men har inte hunnit skriva så mycket om. En garagetråd är ju dock alltid kul, och en sådan får det alltså bli! :) Den har rullat i inlandet fram tills 2004 då den köptes med 11000 mil på mätaren av en Ö-viksbo. Där användes den sparsamt som finbil/andrabil och hade bara gått drygt 15000 mil när jag köpte den. Som tur är har jag en Xantia att köra i det värsta saltet och slasket här vid kusten för att spara på denna så gott det går. En del resor till fjällen har det förstås blivit och till Gotland i sommar. Underbar långfärdsbil som vi alla vet!


Bild



Lite småpyssel har det blivit sedan inköp. Började med att byta motor- och hydrauloljor som brukligt. "Löjliga fjädern" i bromspedalen åkte förstås också ut för rätt bromskänsla med en pedal i rätt höjd (aningen under gaspedalen). Har gjort det på tidigare XM också då den inte fyller någon annan funktion än att hindra volvoförare från att sitta klistrade mot vindrutan. :wink:

LHM byttes och eftersom den reste sig bak vid inbromsning gissade jag på luft i bakändan. Så var också fallet. :wink:
Bild

Lätt gulnat bubbel sipprar ut ur okets luftnippel. Med motorn på tomgång, fjädringen i högsta och en assistent i form av en planka hållandes bromsen nedtryckt luftas de bakre nipplarna en och en tills fräsch och bubbelfri LHM kommer ut.
Bild


Blev nya skivor och belägg fram i somras, men den operationen glömde jag förstås att dokumentera. Bytte också mockainredningen mot helskinn som jag trivs bättre med. :)

More to come!

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av totteni »

Rekommendabelt med en garagetråd om denna utsökta pärla. :D :D :D
:sck :2cv

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av soso »

Kylaren i den här bilen hade sett sina bästa dagar och tack vare ingefära, ägg och en dunk brunnsvatten i bagaget tog vi oss lyckligtvis hem från Gotland igen. :wink: Sedan blev det pensionering för den gamla muggiga saken som satt där. En ny hade beställts från Tyskland och nu var det dags att spola rent systemet och byta.

Först tappades all kylarvätska (som vid det här laget bestod i vatten med svag doft av ingefära) ut. V6:an har förutom avtappningskranen på kylaren en plugg vid bakre cylinderbanken som syns på bilden nedan. Eftersom skruven av outgrundliga anledningar har ett fyrkantigt hål i vilket ett lämpligt(?) verktyg ska användas slipade jag istället ned en spärrnyckelförlängare till rätt mått och kunde sedan med framgång skruva upp den.
Bild


Fram ska det också sitta en plugg som jag först inte kunde lokalisera tills jag insåg att motorvärmaren sitter inkopplad via en slang där pluggen ska sitta. Således blev det enklast att lossa slangen från värmaren för att tappa ut vattnet från främre cylinderbanken.
Bild


Därefter skruvade jag tillbaka avtappningsplugg och slang, fyllde upp med vatten och kylarrensning och varmkörde för att få bort gammalt guck och ägg som samlats i systemet. Upprepade proceduren med bara vatten flera gånger tills det som kom ut var rent. Emellanåt spolade jag med vattenslangen från alla öppnar. Därefter kunde demonteringen av den gamla kylaren påbörjas. :)
Bild


Utrymmet framför 6:an är inte enormt och efter tips från akuten lossade jag på främre övre balken som sedan spändes ut med några träklossar. Det gav nödvändiga centimeter för att kunna lirka ut kylaren. Fronten demonterade jag mest för att komma åt att rensa rester av sparvar och annat som fastnat i AC-kylaren just bakom fläktarna.
Bild


Voila! Kylare borta. På den här bilen satt ABS-blocket just ovanför kylarens nedre slangfäste och för att få ut och tillbaka en kylare behövde jag lossa på ABS-blockets fäste i balken. Det gav några centimetrar som räckte för att haka ur och i kylaren i fästena på AC-kylaren. Krävs sedan en del lirkande för att få upp kylaren och man gör sig betjänt av att tejpa något skyddande på sugslangen till hydraulpumpen för att skydda den från vassa kanter. Metallspännena som håller kylarens överdel kan också med fördel spännas upp med buntband så slipper man jäklas med dem vid ur och i-monteringen.
Bild


Eftersom balken under kylaren inte såg jättefräsch ut av lång tids smygläckage fick den sig en omgång med slip och färg.
Bild


Ja, så här kan det se ut. En gammal muggig kylare garnerad med hönsfjädrar och skräp jämte en ny och fin pjäs. 8)
Bild

Och här sitter den nya på plats! Fattas i detta läge bara att skruva tillbaks slangar och fylla upp med 50% glykol och destillerat vatten samt lufta systemet.
Bild

Efter bytet har jag märkt att den ibland vandrar strax över 90-gradersstrecket vid körning så troligen är det lite luft kvar någonstans. Får försöka lossa på luftningsnipplarna igen och se om det hjälper något. Sitter en nippel mot torpedväggen där rören till värmepaketet går, samt två nipplar i anslutning till termostathuset och en luftning på kylaren.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av soso »

Så har jag också gjort ett första oljebyte i automatlådan. Dessa 4HP20-lådor är ju ökända för att lögnaktigt vara "livstidsfyllda" då inga serviceintervaller anges för lådorna av Citroën. Föga förvånande hade jag alltså inte hittat någon notering om att oljan bytts tidigare. Eftersom lådan i min förra XM rasade (visserligen med 28k mil på mätaren) bara 1.5 år efter total genomspolning kände jag inte för att kosta på den operationen igen utan beslöt att själv utföra flera byten. Förhoppningsvis har denna relativa lågmilare bättre chanser till ett långt liv om detta görs.

Lossade först oljestickan och den blå pluggen ovanpå lådan för att underlätta att oljan rinner ut utan undertryck. Så här vacker var oljan som kom ut. :shock: Det är alltså en för lådan specifik ATF-olja och ska vara väldigt ljus till färgen.
Bild

Bild


För påfyllning passade Biltemas tratt med förlängare utmärkt i hålet för oljestickan. Sedan gäller det att ha tålamod och inte hälla med bredare stråle än hålets diameter för att undvika översvämning. Oljan jag använde är enligt ZF:s manual för lådan Mobil ATF LT 71141. Samma olja som Citroën säljer men jag hittade den för endast 9,5 euro litern från en tysk firma. Gott luktar den inte (kattpiss är väl det närmaste) men gör säkert gott för växellådan. :wink:
Bild

Bild


Det märkliga var dock att jag mätte det som kom ut till 4,4l. Låter kanske inte märkligt, men läs vidare.


Före öppnandet av bottenpluggen hade jag kollat nivån efter konstens alla regler med motorn igång efter en rejäl varmkörningsrunda följt av genomgång av alla växelväljarlägen. Då var faktiskt oljan en bit över MAX-strecket på stickan. Eftersom jag endast hade 4l ny olja att återfylla med gjorde jag detta och kunde efter en varmkörning konstatera att nivån nu låg precis på MAX-strecket.

Ganska märkligt eller hur? Antingen var lådan överfylld tidigare eller så är de extra deciliterna kondens som ansamlats med åren? :roll:
Ska i vart fall göra fler byten under vintern tills oljan som kommer ut ser klar ut. Därefter blir det jämna byten med ett par tusen mils intervall. :)

Användarvisningsbild
millgard
Guru
Guru
Inlägg: 8971
Blev medlem: 04 nov 2003, 11:07
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergnäset, Luleå.

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av millgard »

Mycket bra dokumenterat. Automatlådeoljan brukar ha bytesintervall på 6000 mil i de fall det FINNS ett intervall... Så byt igen till sommaren så blir det nog riktigt bra. :)
Det var bättre förr.
DS19M Pallas-65 AC108a, DS19S-68 AC403, Toyota LC90 V6 2001, Toyota Avensis -05, BMW R100 RS -78, BMW R1100RS -00, Yamaha YBR 125 -06, Yamaha venture 700 -98, Rajd R46-L -74, Yamaha Nytro Xride 153 -14
:sck :2cv :ds

Martek
10 bar
10 bar
Inlägg: 108
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:43
Medlem i SCK?: Nej

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av Martek »

Vilken fin bil du har! Jag har exakt samma bil och samma färg också 98 års modell (uttagen Dec 97). Min har till dagens datum precis passerat 15000 mil. Verkar nästan idealisk med din, dock har jag lagt på första generationens 24 ventil fälgar. Jag kommer följa tråden med spänning!

kattenrobban
10 bar
10 bar
Inlägg: 129
Blev medlem: 25 dec 2011, 23:55
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Falun

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av kattenrobban »

Mycket vacker bil. Fint jobb.
Mvh Tomas
Utan Citroen.

Användarvisningsbild
vieil homme
70 bar
70 bar
Inlägg: 1250
Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av vieil homme »

Vacker bil :mrgreen:
Långfranskan med samma kraft-lina bookar ett möte till våren :oops:

Men akta dig för "Löjliga bilprovningen".
Jag fick underkänd på bromsar på min före detta 2.5tD.
När jag frågade varför sagde "unghönan": Dom hugger :geek

Fjädern hade jag i hanskrummet. Medan hon fyllde i papperen hade jag snabbt stoppad i den i pedalen och sa:
Jag har kikat lite på bromspedalen. Antagligen hade gummimattan kilat inn sig mellan pedal och bromsventil; kan du prova nu?
Det tror jag inte, men OK, sa hon...........................Hmmm; det var nog så............. :?:

Jag tog ur fjädern innan jag åkte där i från.................med blanka papper :roll: :P
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av soso »

Tack för kommentarerna!

milligard: Japp, det känns bra att byta själv om inte annat för att veta att det blir gjort ordentligt. :)

Martek: Kul! Min är faktiskt också uttagen i december -97, någon av de sista dagarna. Du får starta en garagetråd du med! :wink:

viell homme: Ja, bilprovningen har inte alltid koll på hur dessa bilar ska vara. Ibland blir det att hålla en mindre föreläsning om hur systemen fungerar när de verkar förbryllade. Har dock aldrig haft något nedslag på bromsarna där med en hydraulcittra. Oftast brukar de anmärka att de tar väldigt bra.

Kommer de dragandes med att bromsarna "hugger" nästa gång du är där bör du starkt ifrågasätta om de har kört en gashydraulisk Citroën med högtrycksbromsar förut? Principen är ju ändå densamma från DS->XM med undantag att XM och Xantia har fjädrar och gummibitar som sitter mellan för att volvoägarna inte ska behöva vänja om sig till riktiga bromsar. Om något har man ju förbättrat funktionen genom att ta bort fjädern! (Men det sista sätter nog för stora griller i deras huvud om man talar om). :wink: :)

Apropå det är det snart besiktning för denna i antågande. På att-göra-listan innan dess står byte av handbromsvajer :? och en yttre styrled.

Martek
10 bar
10 bar
Inlägg: 108
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:43
Medlem i SCK?: Nej

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av Martek »

Någon garagetråd blir det inte, det mesta är redan genomgånget, däremot kommer den vara med i "klassikerguiden" i biltidningen Klassiker troligtvis under vintern/våren 2015.

Med vänlig hälsning
Mårten

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av soso »

Martek skrev:Någon garagetråd blir det inte, det mesta är redan genomgånget, däremot kommer den vara med i "klassikerguiden" i biltidningen Klassiker troligtvis under vintern/våren 2015.

Med vänlig hälsning
Mårten
Kul, blir något att se fram emot! :)

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av soso »

En uppdatering tyvärr utan bilder.

Skulle inför besiktningen byta både ena parkeringsbromsvajern och höger styrled som jag hade upptäckt glapp i. Förberedde mig med prylar och åkte till GDS:en för att slippa åla in och ut under bilen för att dra vajern. Började lossa skyddsplåten vid avgaseriet för att komma åt vajermekanismen under bilen. Oj, vad lätt skruvarna som höll täckplåten lossnade (inlandsbil är inlandsbil trots några Ö-viksmil). Men här gjorde jag en glad upptäckt. :D Var bara vajern som hoppat av i fästet och efter att hakat på den och smörjt båda ändarna lirade parkeringsbromsen bra igen.

Ena styrleden byttes också. Gick lätt att knacka loss kulleden från fästet och skruva ut. Mätte med skjutmått från låsmuttern till mitten av kulledens cirkelformade översida för att få samma hjulinställning som innan.

Besiktning i torsdags gav blankt papper med heljämna bromsvärden. :)

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av totteni »

soso skrev:Besiktning i torsdags gav blankt papper med heljämna bromsvärden. :)
Gratulerar! :D :D :D
:sck :2cv

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av soso »

När man efter nästan tio års hydraulbilsägande råkar ut för en akut hydraulläcka hände det förstås på uppfarten.

Var nästan klar med bytet till vinterdäck, startade och hörde pyyyys under och stängde av direkt när jag såg en grön stråle baktill. :evil:

Såklart var verkar det vara på det jävligaste stället. Någonstans ovanför "rullen" som utgör bromsröret. Antar att det är röret framifrån till höjdregulatorn eftersom den håller höjden med antisjunken och det slutar flöda strax efter nyckeln vridits av?

Bild

Vet inte riktigt hur jag ska reda ut det här på garageplanen i skitvädret...

Hade jag vetat säkert vilket rör det var hade det gått att nypa ihop det för att kunna flytta bilen men nu går det inte att se ett jota. Reservhjul, värmeplåt och helst min (såklart) fatsvetsade dämpare måste väl bort för att ens kunna ha en chans att se. Moment22 då det rostskyddar halva bakvagnen och inte gör det lättare. :roll:

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: XM V6 24v Exclusive -98

Inlägg av soso »

Okej, kom på att det går att förflytta bilen utan LHM-sprut med 12:an öppnad. Förstås utan hydraulbroms men med servo! Med antisjunk låst i högsta läget kom jag in i garaget i vart fall.

Bort med reservhjulsbaljan och vrämeplåten så gick det se ungefär var det sprutar ut. Vilket rör det är är däremot ett jäkla mörker att utröna.

SC/MAC-klockans rör såg sämst ut men det kan det ju inte vara i och med att den håller höjden.

Det enda rimliga är ju matningsrör innan antisjunken men uppepå bakvagnen. Hur tusan kommer man åt det? Måste bakvagnen sänkas? Fruktansvärt idiotisk rördragning är det ju helt klart jämfört med DS och även CX.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"