Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av soso »

En fördel med att köra runt med "en students ranson av bensin" i tanken i är att man slipper vara orolig ifall olyckan skulle vara framme. På en XM t.ex. rymmer tanken ca 90 liter och då är det ju inte helt kul om någon lyckas slanga allt. :wink:

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

Ja om avskummen åtminstone kunde syssla med att slanga. Då blir man bara av med soppan och slipper en dj-a massa krångel av skadan.

En nackdel med att ha studentranson är att om bilen står länge vill det ofta bli kondens i tanken.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

Lite OT. Bytte avgassystemet på Xantian för några veckor sen. Det är stora avgassystemssammanbrottsperioden just nu. Idag gick röret på Peggan av strax framför bakre dämparen, som därmed vek sig ner på marken. Inträffade givetvis när hustrun för första gången på en månad eller två kört ett ärende. Ringde och meddelade. Att binda upp ett nedfallet avgasrör är tyvärr något som klassas som "tekniskt". Ryckte sålunda ut med Xantian lämpligt utrustad. Band upp eländet så den kunde köras hem. Låter en smula morrigt. Röret ligger på bakaxeln och skramlar.

Ringde sen Anders H (vem annars) som lite lagom strävt säger:
"Du vet vad vad jag rekommenderar".

"Jodå, att byta alltihop. Beställ och hör av dig och när du fått hem det så bestämmer vi när."
:sck :2cv

Användarvisningsbild
ds23
70 bar
70 bar
Inlägg: 1431
Blev medlem: 13 nov 2002, 17:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderbärke ute i skogen
Kontakt:

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av ds23 »

totteni skrev:
09 apr 2021, 20:42

Ringde sen Anders H (vem annars) som lite lagom strävt säger:
"Du vet vad vad jag rekommenderar".

"Jodå, att byta alltihop. Beställ och hör av dig och när du fått hem det så bestämmer vi när."
Mycket klok inställning. Jag befattar mig inte längre med ngn annan åtgärd.
75 John Deere 2030, 74 DS23 H Pallas,2014 C4, 67 Daisie äkta hälft

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

Tog sin lilla tid. Väntade på att Anders skulle få sin pelarlyft driftklar. Sen blev det dåligt väder och till Anders kommer man inte med blöt bil. Men idag är det torrt och nu har både Xantia och Pegga varsitt nytt avgassystem. Det gamla på Peggan var i stort sett bara skrot. Svetsat och lappat och rostigt. Bekräftar det som sagts, det är bara att riva ut och byta. Lite bökigt att komma åt skruvarna till främre skarven, annars gick det utan problem. En dryg timme så var det klart.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

Snart ett år sen jag skrev nåt här ser jag. Nå inte mycket har hänt och tack vare viruset har det inte blivit några resor uppåt landet, så Xantian har mest stått stilla och fått sig en liten tur till stan nån gång ibland för att inte helt becka ihop. Typiskt då att för ett par veckor sen så gick det åt batteriladdning för att få igång den.

Det var dags att besiktiga den idag. Allting var OK, inga anmärkningar utom en. Jag hade glömt att banka lös den förbannade löstagbara dragkroken. En sån får nämligen inte sitta fast, då blir det ombesiktning. Om man bara kunde begripa vad som är problemet, utom förstås att den inte uppfyller det byråkratiskt viktiga kriteriet "löstagbar". Sen kan man fråga sig vad nyttan av att kunna ta lös kroken alls är. Tilltalar kanske inte det estetiska sinnet hos somliga, annars kan jag inte för mitt liv begripa varför det är så hemskt att kroken sitter där och syns istället för att vara dold och skramla runt i bagageutrymmet.

Nå jag får givetvis skylla mig själv. Det är förstås glädjande att bilen är i bra skick annars, men det är fruktansvärt irriterande att behöva ombesiktiga bara för att jag glömt den lilla detaljen.

Min lagning av tanken, viewtopic.php?p=573200#p573200 , håller fortfarande tätt. 8)
:sck :2cv

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5207
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av Rover_Micke »

(Obs lite OT, blev en utläggning om dragkrokar :mrgreen: )

Löstagbar dragkrokars vara eller icke vara är en omdiskuterad fråga.

Men min tumregel är att när den inte används ska den ALLTID vara demonterad.
Jag följde inte mitt råd en gång och då vara jag en hårsmån från att inte få loss kroken på besiktningen..
Och då var den uppsmord och motionerad för några hundra mil sedan.

Finns det ett lås på kroken är det ännu värre, det ska ju fungera enl besiktningen.
Och lämnar man kroken ute i skiten kärvar även det ihop, ibland går nyckeln av osv..
Då måste det skickas på renovering för några tusenlappar..
Många drag har jag skickat iväg när jag jobbade på Autoexperten.

Vissa fördelar finns ju och den främsta är väl att vid krock så fördelas energin jämnare och inte på en punkt.
Det ger mindre risk för whiplash vid kökrock.

Elektriskt eller icke elektriskt infällbara drag är värdelösa, som gjorda för att gå sönder och då måste HELA alltet bytas.
Bälgar och tätningar där det tillslut kommer in vatten och salt..
Jobbar på Opelverkstad och det utfällbara draget på Insignina A (09-17) är alltid trasigt, vi har bytt massor till fast eller avtagbar krok.
Originaldraget är från Westfalia, finns säkert samma på nån annan bil.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

Ja infällbart är ju bara så fruktansvärt dumt så det slår det mesta. Ytterligare en av dessa "finesser" som bilarna förses med för att mjölka ut lite mer av oss.

Jag för min del tar aldrig bort kroken. Bara att jag glömde ge den de obligatoriska smällarna med handsläggan denna gången. Annars har det inte varit problem. Men otroligt onödigt och dumt är det när en fastmonterad gör jobbet utan att någonsin krångla.

Det där med påkörning tror jag inte mycket på. Den punkten som kroken utgör tränger ganska lätt in i den påkörandes veka zon fram. Och den löstagbaras stomme sitter ju där likaväl och får ta smällen när bakänden tryckts in ett par cm.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

Sådär! Två rejäla sparkar och så kopparpasta så var kroken fixad. Ombesiktigad och klar idag.
:sck :2cv

olle
70 bar
70 bar
Inlägg: 906
Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Wä, Skåneland

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av olle »

Jag delar Din glädje över detta!
//Olle
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Morris Minor 1000 -57, C3 Aircross -21,Berlingo XTR 2011, Renault 5 89 (nyskick)
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2610
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av Snic »

Om jag hade fått bestämma,så hade löstagbara krokar inte uppfunnits,och absolut inte de låsbara,finns liksom ingen nytta förutom verkstadspengar. :twisted:
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

Tack Olle!

Instämmer helhjärtat Snic!
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

OT. Besiktigade Peugeoten idag. Gick inte så bra.

När han skulle testa handbromsen släppte spaken helt. Såg sen, när han hissat, att en vajer gått av och på den andra hade ändklumpen släppt.
Bussningarna som lagrar bärarmarna för framhjulet är trasiga.
Ett bromsrör bak är rostigt.
En strålkastarlampa sitter tydligen snett, det var en rätt konstig ljusbild.

Så det blir ju ombesiktning.

Ringde till Anders H, skulle återkomma till veckan. Han skulle resa bort ett tag och kommer hem tisdag igen.

Kör väl med Xantian så länge, känns ju ändå lite tryggt att ha handbroms.

Slut på OT
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

OT igen. Ombesiktning gick åt helsicke. Ett bromsrör uppe ovanför tanken gav upp när han skulle hårdtesta bromsarna. Bromsoljan flödade. Ena handbromssidan tog inte heller. Så nytt bromsok och fixa bromsröret krävdes.

Hos Anders H lyckades vi lirka fram ett kopparrör ovanför tanken och vika ner framför. Sen kunde röret skarvas. Bromsoket sattes dit.

Ombesiktning idag utan problem. Handbromsen tog så bra att han åkte av rullarna med ett skutt. Slut på OT

Längre fram i sommar skall jag fara till Anders med Xantian som behöver en grundlig genomgång av fjädringen. Har just nu Inte den rätta svävarkänslan, för att uttrycka det väldigt diplomatiskt. Måste bara trycka lite pengar först.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

Jaha, Xantian väntar ännu på att jag skall komma iväg o få hydraulservice. Blev inte av förra året. Var på en resa upp i Småland i maj, ganska skumpigt, en stålfjädrad tysk fakirtestare hade varit bekvämare. Nåväl, det löser sig nog framöver när Anders H får tid.

Sagde Anders sade i fjol om peggan, "jag ger den ett år till". Som vanligt hade han rätt. Underkänd på rost i vänster tröskel o en tvärbalk. Ids inte bråka mer med den. Blir skroten. Letar just nu nåt annat budgetfordon för vardagskörandet.
:sck :2cv

Skriv svar

Återgå till "Garaget"