Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5767
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Xantia 2.0 Break -97 nu -99

Inlägg av totteni »

Som meddelats på annan plats i forumet har jag blivit ägare till en mörkblå sådan Xantia 2 liters Break från 97, med 18400 på mätaren.

Fick registreringsbeviset i fredags, ordnade försäkring och påställning i måndags och bokade tid på bilprovningen i Vä onsdag kl 15.30 samt kontaktade säljaren och Olle.

Jag for alltså idag, onsdag, strax efter tio, hämtade upp Olle i Vä och så marschade vi raskt iväg till Vambåsa där vi var en stund före tolv. Nu var det ju så att de däck som satt på inte var särdeles dugliga, risk för körförbud. Detta löstes genom att Olle lånat ut fyra hjul som just nu sitter på bilen, tills jag hunnit skaffa friska galoscher. Den hedervärde säljaren hade redan dukat med domkraft och mutterdragare när vi kom, så det var raskt ordnat. Sen hemfärd, efter att vi intagit en utmärkt lunch på Blå Bistro i Listerby, raggmunk med stekt fläsk.

Det som var klart från början var att vindrutan knappast skulle passera och att styrningen kärvade, vill inte gå tillbaka. Motorn går mycket fint, drar bra från botten och känns väldigt pigg och trevlig. Jag konstaterade att jag nog inte kommer att sakna den råstarka Renault-dieseln så mycket som jag har trott.

Vi anlände till Vä, åkte hem till Olle och där kollade vi om det gick att få lös det löstagbara draget. Sannerligen, det gick ganska enkelt och så fick det sig en uppsmörjning med aluminiumpasta. Så fikade vi eftersom det var bra stund kvar till besiktningstiden. Så dags för den spännande stunden. Fyra anmärkningar blev det.

Vindrutan sprucken
Vänster undre spindelled glapp
Styrningen är trög och återgår inte
Parkeringslykta fram

Styrningen verkar vara knuten ovanför styrväxeln som kärvar. När vi kört hem bilen till mitt så duschade jag knuten ordentligt med WD40. Körde sen hem Olle till Vä och redan efter denna första behandling kändes styrningen betydligt mindre kärv. Så det ordnar sig nog med det.

Vindrutan skall bytas, liksom spindellederna, byter båda. Även kamrem skall inköpas och bytas innan bilen får börja gå i bruk. Lite klockfyllning kommer nog att krävas, den rätta svävande känslan finns inte riktigt.

Bild
Bild
Bild
Bild

Ser riktigt fin ut invändigt, en liten ljus fläck på passagerarstolen annars inget.
Bild
Bild
Bild

Motorrummet skäms inte för sig
Bild

Så var det rosten på bakskärmarna
Bild
Bild

Här bubblar det under lacken på nån kvadratdm. Lite att svetsa och snygga till alltså. Under är ett par bromsrör som behöver behandlas och rostskyddas liksom balken för bakvagnsupphängningen och infästningsjärnen för draget. En allmän rostskydsbehandling under och i hålrummen är behövlig.

För tretusen kronor så får man nog säga att det är en prisvärd bil. Med lite omsorg och lagning av rost så kan det bli en ypperlig bruksbil.

Så snart den är klar som bruksfordon så skall Dieselnutte putsas upp och säljas, den är för ögonblicket ganska sunkig, bilvård har inte stått högst på att göra-listan de senaste månaderna.

Underättelser följer efter hand som fordonet omvandlas till gott bruksskick.
Senast redigerad av totteni den 11 jun 2017, 20:25, redigerad totalt 1 gånger.
:sck :2cv

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av soso »

Kul med en gashydraulisk bruksbil och till ett förnämligt pris tillika! :D

Står den i förhöjt körläge på bilderna? Ser ut att stå högt annars om den är i vanligt körläge. Påverkar ju svävarkänslan en aning.

Ser fram emot fortsatt arbete på denna! :)

Användarvisningsbild
vieil homme
70 bar
70 bar
Inlägg: 1250
Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av vieil homme »

Det värkar ju vara en mycket fin småmaskin :mrgreen:
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5767
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av totteni »

soso skrev:Kul med en gashydraulisk bruksbil och till ett förnämligt pris tillika! :D

Står den i förhöjt körläge på bilderna? Ser ut att stå högt annars om den är i vanligt körläge. Påverkar ju svävarkänslan en aning.

Ser fram emot fortsatt arbete på denna! :)
Spaken stod väl i normalläge. Finns nog en del att kika på om höjdjustering och sånt. Har en hel del att lära mig om det här nu, men det skall bli riktigt roligt. Mycket belåten med att ha inträtt även i den gashydrauliska gemenskapen.
vieil homme skrev:Det värkar ju vara en mycket fin småmaskin :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: Kanske skulle skrivit i stora småmaskinstråden istället för att starta en liten stormaskinstråd.
:sck :2cv

olle
70 bar
70 bar
Inlägg: 906
Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Wä, Skåneland

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av olle »

Om jag inte sa det när vi hämtade henne, säger jag det nu.
Välkommen in i LHM världen och gratulerar, som det ser ut nu,
till ett lyckat köp !

Olle
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Morris Minor 1000 -57, C3 Aircross -21,Berlingo XTR 2011, Renault 5 89 (nyskick)
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17300
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av Göran W »

Ett tips inför vintern: Byt ut polskorna omgående innan du blir tvungen....... :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Erland
10 bar
10 bar
Inlägg: 142
Blev medlem: 06 mar 2004, 00:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: oftast Åkarp, Skåne; ibland Stockholm

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av Erland »

Vad ska man byta till då? Är ukrainskor mer pålitliga? [emoji12]
C5 III 2.0 Tourer Bus -12 (Tidigare: DSuper 5 vx -75, C5 II V6 Excl aut Ganache -05)

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17300
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av Göran W »

I det här fallet duger nog allt UTOM fransyskor! De är visserligen vackra att se på men visar sig vara påfallande otrogna! Den sanna skönheten lär komma inifrån. :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
vieil homme
70 bar
70 bar
Inlägg: 1250
Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av vieil homme »

Jag har funderad på dessa svenskor.
Är dessa svenner haner eller honor :?:

Ja, när jag läser vad jag har skrivit, så värkar det lite rörigt; och i a.f. OT :oops:
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17300
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av Göran W »

Kor är per definition honor - annars kallas de tjurar! Vems kor är likgiltigt i det avseendet. :oops:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
vieil homme
70 bar
70 bar
Inlägg: 1250
Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av vieil homme »

Göran W skrev:Kor är per definition honor - annars kallas de tjurar! Vems kor är likgiltigt i det avseendet. :oops:
Men korna byter kön när de slaktas........blir bl.a. oxfilè..... :wink:
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan

Erland
10 bar
10 bar
Inlägg: 142
Blev medlem: 06 mar 2004, 00:12
Medlem i SCK?: Nej
Ort: oftast Åkarp, Skåne; ibland Stockholm

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av Erland »

Och fransyska.
C5 III 2.0 Tourer Bus -12 (Tidigare: DSuper 5 vx -75, C5 II V6 Excl aut Ganache -05)

olle
70 bar
70 bar
Inlägg: 906
Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Wä, Skåneland

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av olle »

Ännu mer OT :K
Nu är det så, att de franska polskorna har tvivelaktig inre kvalitet :lol:

Olle
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Morris Minor 1000 -57, C3 Aircross -21,Berlingo XTR 2011, Renault 5 89 (nyskick)
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).

Användarvisningsbild
vieil homme
70 bar
70 bar
Inlägg: 1250
Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av vieil homme »

olle skrev:Ännu mer OT :K
Nu är det så, att de franska polskorna har tvivelaktig inre kvalitet :lol:

Olle
Hmmmmmm. Polskor, fransyskor, svenskor, norrskor kan alla vara OK.............men hygien är en förutsättning :P
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17300
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Xantia 2.0 Break 97

Inlägg av Göran W »

Vita avlagringar runt kanterna avhjälps med periodisk service. Ljummet vatten funkar utmärkt. :oops:

F´låt totteni men de slutar ju aldrig....... :lol: Jag var seriös från början. :|
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"