Xantia 2.0 Break -97 nu -99
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5767
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Xantia 2.0 Break -97 nu -99
Som meddelats på annan plats i forumet har jag blivit ägare till en mörkblå sådan Xantia 2 liters Break från 97, med 18400 på mätaren.
Fick registreringsbeviset i fredags, ordnade försäkring och påställning i måndags och bokade tid på bilprovningen i Vä onsdag kl 15.30 samt kontaktade säljaren och Olle.
Jag for alltså idag, onsdag, strax efter tio, hämtade upp Olle i Vä och så marschade vi raskt iväg till Vambåsa där vi var en stund före tolv. Nu var det ju så att de däck som satt på inte var särdeles dugliga, risk för körförbud. Detta löstes genom att Olle lånat ut fyra hjul som just nu sitter på bilen, tills jag hunnit skaffa friska galoscher. Den hedervärde säljaren hade redan dukat med domkraft och mutterdragare när vi kom, så det var raskt ordnat. Sen hemfärd, efter att vi intagit en utmärkt lunch på Blå Bistro i Listerby, raggmunk med stekt fläsk.
Det som var klart från början var att vindrutan knappast skulle passera och att styrningen kärvade, vill inte gå tillbaka. Motorn går mycket fint, drar bra från botten och känns väldigt pigg och trevlig. Jag konstaterade att jag nog inte kommer att sakna den råstarka Renault-dieseln så mycket som jag har trott.
Vi anlände till Vä, åkte hem till Olle och där kollade vi om det gick att få lös det löstagbara draget. Sannerligen, det gick ganska enkelt och så fick det sig en uppsmörjning med aluminiumpasta. Så fikade vi eftersom det var bra stund kvar till besiktningstiden. Så dags för den spännande stunden. Fyra anmärkningar blev det.
Vindrutan sprucken
Vänster undre spindelled glapp
Styrningen är trög och återgår inte
Parkeringslykta fram
Styrningen verkar vara knuten ovanför styrväxeln som kärvar. När vi kört hem bilen till mitt så duschade jag knuten ordentligt med WD40. Körde sen hem Olle till Vä och redan efter denna första behandling kändes styrningen betydligt mindre kärv. Så det ordnar sig nog med det.
Vindrutan skall bytas, liksom spindellederna, byter båda. Även kamrem skall inköpas och bytas innan bilen får börja gå i bruk. Lite klockfyllning kommer nog att krävas, den rätta svävande känslan finns inte riktigt.
Ser riktigt fin ut invändigt, en liten ljus fläck på passagerarstolen annars inget.
Motorrummet skäms inte för sig
Så var det rosten på bakskärmarna
Här bubblar det under lacken på nån kvadratdm. Lite att svetsa och snygga till alltså. Under är ett par bromsrör som behöver behandlas och rostskyddas liksom balken för bakvagnsupphängningen och infästningsjärnen för draget. En allmän rostskydsbehandling under och i hålrummen är behövlig.
För tretusen kronor så får man nog säga att det är en prisvärd bil. Med lite omsorg och lagning av rost så kan det bli en ypperlig bruksbil.
Så snart den är klar som bruksfordon så skall Dieselnutte putsas upp och säljas, den är för ögonblicket ganska sunkig, bilvård har inte stått högst på att göra-listan de senaste månaderna.
Underättelser följer efter hand som fordonet omvandlas till gott bruksskick.
Fick registreringsbeviset i fredags, ordnade försäkring och påställning i måndags och bokade tid på bilprovningen i Vä onsdag kl 15.30 samt kontaktade säljaren och Olle.
Jag for alltså idag, onsdag, strax efter tio, hämtade upp Olle i Vä och så marschade vi raskt iväg till Vambåsa där vi var en stund före tolv. Nu var det ju så att de däck som satt på inte var särdeles dugliga, risk för körförbud. Detta löstes genom att Olle lånat ut fyra hjul som just nu sitter på bilen, tills jag hunnit skaffa friska galoscher. Den hedervärde säljaren hade redan dukat med domkraft och mutterdragare när vi kom, så det var raskt ordnat. Sen hemfärd, efter att vi intagit en utmärkt lunch på Blå Bistro i Listerby, raggmunk med stekt fläsk.
Det som var klart från början var att vindrutan knappast skulle passera och att styrningen kärvade, vill inte gå tillbaka. Motorn går mycket fint, drar bra från botten och känns väldigt pigg och trevlig. Jag konstaterade att jag nog inte kommer att sakna den råstarka Renault-dieseln så mycket som jag har trott.
Vi anlände till Vä, åkte hem till Olle och där kollade vi om det gick att få lös det löstagbara draget. Sannerligen, det gick ganska enkelt och så fick det sig en uppsmörjning med aluminiumpasta. Så fikade vi eftersom det var bra stund kvar till besiktningstiden. Så dags för den spännande stunden. Fyra anmärkningar blev det.
Vindrutan sprucken
Vänster undre spindelled glapp
Styrningen är trög och återgår inte
Parkeringslykta fram
Styrningen verkar vara knuten ovanför styrväxeln som kärvar. När vi kört hem bilen till mitt så duschade jag knuten ordentligt med WD40. Körde sen hem Olle till Vä och redan efter denna första behandling kändes styrningen betydligt mindre kärv. Så det ordnar sig nog med det.
Vindrutan skall bytas, liksom spindellederna, byter båda. Även kamrem skall inköpas och bytas innan bilen får börja gå i bruk. Lite klockfyllning kommer nog att krävas, den rätta svävande känslan finns inte riktigt.
Ser riktigt fin ut invändigt, en liten ljus fläck på passagerarstolen annars inget.
Motorrummet skäms inte för sig
Så var det rosten på bakskärmarna
Här bubblar det under lacken på nån kvadratdm. Lite att svetsa och snygga till alltså. Under är ett par bromsrör som behöver behandlas och rostskyddas liksom balken för bakvagnsupphängningen och infästningsjärnen för draget. En allmän rostskydsbehandling under och i hålrummen är behövlig.
För tretusen kronor så får man nog säga att det är en prisvärd bil. Med lite omsorg och lagning av rost så kan det bli en ypperlig bruksbil.
Så snart den är klar som bruksfordon så skall Dieselnutte putsas upp och säljas, den är för ögonblicket ganska sunkig, bilvård har inte stått högst på att göra-listan de senaste månaderna.
Underättelser följer efter hand som fordonet omvandlas till gott bruksskick.
Senast redigerad av totteni den 11 jun 2017, 20:25, redigerad totalt 1 gånger.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7383
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Xantia 2.0 Break 97
Kul med en gashydraulisk bruksbil och till ett förnämligt pris tillika!
Står den i förhöjt körläge på bilderna? Ser ut att stå högt annars om den är i vanligt körläge. Påverkar ju svävarkänslan en aning.
Ser fram emot fortsatt arbete på denna!
Står den i förhöjt körläge på bilderna? Ser ut att stå högt annars om den är i vanligt körläge. Påverkar ju svävarkänslan en aning.
Ser fram emot fortsatt arbete på denna!
- vieil homme
- 70 bar
- Inlägg: 1250
- Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stenungsund
- Kontakt:
Re: Xantia 2.0 Break 97
Det värkar ju vara en mycket fin småmaskin
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5767
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: Xantia 2.0 Break 97
Spaken stod väl i normalläge. Finns nog en del att kika på om höjdjustering och sånt. Har en hel del att lära mig om det här nu, men det skall bli riktigt roligt. Mycket belåten med att ha inträtt även i den gashydrauliska gemenskapen.soso skrev:Kul med en gashydraulisk bruksbil och till ett förnämligt pris tillika!
Står den i förhöjt körläge på bilderna? Ser ut att stå högt annars om den är i vanligt körläge. Påverkar ju svävarkänslan en aning.
Ser fram emot fortsatt arbete på denna!
Kanske skulle skrivit i stora småmaskinstråden istället för att starta en liten stormaskinstråd.vieil homme skrev:Det värkar ju vara en mycket fin småmaskin
-
- 70 bar
- Inlägg: 906
- Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Wä, Skåneland
Re: Xantia 2.0 Break 97
Om jag inte sa det när vi hämtade henne, säger jag det nu.
Välkommen in i LHM världen och gratulerar, som det ser ut nu,
till ett lyckat köp !
Olle
Välkommen in i LHM världen och gratulerar, som det ser ut nu,
till ett lyckat köp !
Olle
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Morris Minor 1000 -57, C3 Aircross -21,Berlingo XTR 2011, Renault 5 89 (nyskick)
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).
-
- LHS
- Inlägg: 17300
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Xantia 2.0 Break 97
Ett tips inför vintern: Byt ut polskorna omgående innan du blir tvungen.......
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 10 bar
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 06 mar 2004, 00:12
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: oftast Åkarp, Skåne; ibland Stockholm
Re: Xantia 2.0 Break 97
Vad ska man byta till då? Är ukrainskor mer pålitliga? [emoji12]
C5 III 2.0 Tourer Bus -12 (Tidigare: DSuper 5 vx -75, C5 II V6 Excl aut Ganache -05)
-
- LHS
- Inlägg: 17300
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Xantia 2.0 Break 97
I det här fallet duger nog allt UTOM fransyskor! De är visserligen vackra att se på men visar sig vara påfallande otrogna! Den sanna skönheten lär komma inifrån.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- vieil homme
- 70 bar
- Inlägg: 1250
- Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stenungsund
- Kontakt:
Re: Xantia 2.0 Break 97
Jag har funderad på dessa svenskor.
Är dessa svenner haner eller honor
Ja, när jag läser vad jag har skrivit, så värkar det lite rörigt; och i a.f. OT
Är dessa svenner haner eller honor
Ja, när jag läser vad jag har skrivit, så värkar det lite rörigt; och i a.f. OT
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan
-
- LHS
- Inlägg: 17300
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Xantia 2.0 Break 97
Kor är per definition honor - annars kallas de tjurar! Vems kor är likgiltigt i det avseendet.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- vieil homme
- 70 bar
- Inlägg: 1250
- Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stenungsund
- Kontakt:
Re: Xantia 2.0 Break 97
Men korna byter kön när de slaktas........blir bl.a. oxfilè.....Göran W skrev:Kor är per definition honor - annars kallas de tjurar! Vems kor är likgiltigt i det avseendet.
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan
-
- 10 bar
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 06 mar 2004, 00:12
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: oftast Åkarp, Skåne; ibland Stockholm
Re: Xantia 2.0 Break 97
Och fransyska.
C5 III 2.0 Tourer Bus -12 (Tidigare: DSuper 5 vx -75, C5 II V6 Excl aut Ganache -05)
-
- 70 bar
- Inlägg: 906
- Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Wä, Skåneland
Re: Xantia 2.0 Break 97
Ännu mer OT
Nu är det så, att de franska polskorna har tvivelaktig inre kvalitet
Olle
Nu är det så, att de franska polskorna har tvivelaktig inre kvalitet
Olle
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Morris Minor 1000 -57, C3 Aircross -21,Berlingo XTR 2011, Renault 5 89 (nyskick)
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).
- vieil homme
- 70 bar
- Inlägg: 1250
- Blev medlem: 28 sep 2012, 13:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stenungsund
- Kontakt:
Re: Xantia 2.0 Break 97
Hmmmmmm. Polskor, fransyskor, svenskor, norrskor kan alla vara OK.............men hygien är en förutsättningolle skrev:Ännu mer OT
Nu är det så, att de franska polskorna har tvivelaktig inre kvalitet
Olle
Det går alltid mot vår.....................
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan
En vardags C5 Break och en söndags C5 V6 aut exclusive sedan
-
- LHS
- Inlägg: 17300
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Xantia 2.0 Break 97
Vita avlagringar runt kanterna avhjälps med periodisk service. Ljummet vatten funkar utmärkt.
F´låt totteni men de slutar ju aldrig....... Jag var seriös från början.
F´låt totteni men de slutar ju aldrig....... Jag var seriös från början.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.