Xantia Break V6-24, manuell -00

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av AcuraJan »

hemisphere skrev:
AcuraJan skrev:Har beställt tändstift, oljefilter, kupefilter och luftfilter... så det blir snart byte av lite mer saker.
Sög även ur behållaren för DOT-vätska, rengjorde och fyllde upp. Knepigt att lufta ur? Öppna nippel och låta någon pumpa, som med DOT-bromsar? Är luftnippeln svår att komma åt?
:o Var finns det "DOT-vätska" på en Xantia, är det nåt special på V6?
Kopplingen.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av hemisphere »

AcuraJan skrev:Kopplingen.
Aha, se där. Blev lite orolig ett tag :?
Undrar varför man inte låtit detta skötas av den befintliga LHM-pumpen?
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av Hedene »

hemisphere skrev: AcuraJan skrev:
Kopplingen.


Aha, se där. Blev lite orolig ett tag :?
Undrar varför man inte låtit detta skötas av den befintliga LHM-pumpen?
Motorn är identisk i LHM lösa koncernsyskonen från Peugeot. Enklast att låta kopplingen vara lika.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av Lars H »

Hedene skrev:
hemisphere skrev: AcuraJan skrev:
Kopplingen.


Aha, se där. Blev lite orolig ett tag :?
Undrar varför man inte låtit detta skötas av den befintliga LHM-pumpen?
Motorn är identisk i LHM lösa koncernsyskonen från Peugeot. Enklast att låta kopplingen vara lika.

/Stig
Med lite inovationsförmåga kvar i PSA hade alla bilar haft LHM i bromsarna och kopplingscylindern.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av AcuraJan »

Om något mot förmodan skulle gå sönder, :mrgreen: , är det ju ganska bra att det ändå delas delar med vanligare modeller. Då är chansen större att det går att få tag på reservdelar.

En tråkig sak hände igår, upptäckte idag en P-skada på kofångarens framhörn, det måste ha hänt igår på lokala matbutikens parkering. Att folk inte kan respektera andras saker. Repor och avskavd lack, inte för att lacken är perfekt, men onödigt med fler skador.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av AcuraJan »

Inte undra på att det blir problem med elsystemet på Xantia. Min vänstra bakdörr har varit helt död. Ingen högtalare, centrallås eller elhissar funkar. Alla trådar utom två gröngula var helt av. Två skruvar för att få bort plasten och sedan en skruv för att lossa bältesrullen. Tog även bort högtalaren i dörren för de trådarna var korta, och lindade av lite av tejp som höll fast gummiöverföringen. Då går det att dra in trådarna i kupén för att skarva om dem. Ska låna pressverktyg imorgon, så fortsättning följer :)
Bild
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av AcuraJan »

Bak, inga problem, nu funkar allt som det ska. Har skarvat i ny tråd med presshylsor som man krymper efterråt.
Gav mig på höger fram där högtalaren och elhissen är död, det var värre. Omöjligt att få i nya trådar utan att klippa alla verkar det som. Tog bort dörrsidan och inte blev det lättare för det... Någon som har en bra idé, virknål modell större kanske, men det är så trångt...
Bild
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av Peter »

Skarva först på ena sidan, en bit ny kabel skarvas på. Dra in kabel och skarv i A-stolpen. Skarva andra sidan, dra in kabel och skarv i dörren. På så sätt har du frisk kabel där det böjs.
Kanske lättast att lödskarva och krympslang över så att det inte tar så stor plats.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av AcuraJan »

Tänkte slippa skarva om alla. Bara två som är av. Men fick en idé, får offra en hel tråd som jag klipper och sedan kan använda som dragråd till tre nya. Det jag gav upp med var att trä i nya trådar i gummigenomföringen.
Kan löna sig att avbryta och tänka en stund...
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av Hedene »

AcuraJan skrev:Tänkte slippa skarva om alla.
Byt alla när du ändå gör jobbet.
De som är kvar lär inte ha många kardeler som är hela.
Använd flertrådig kabel så håller det bättre.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av Göran W »

Se till att du får ett starkt förband mellan "dragkabel" och övriga. Inte så roligt om det släpper halvvägs...... :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av AcuraJan »

Självklart använder jag flerkardelig böjvänlig tråd. Trådbrotten verkar bero på att isoleringen spricker så syret får kontakt med koppparn och sedan får den hjälp av ärg att gå av.
Sedan verkar det vara ojämn kvalitet på de olika färgerna eftersom övriga trådar ser friska ut tycker jag.
Föfradörren har ju klarat sig helt, som rimligen borde använts mest. Om den inte är åtgärdad tidigare såklart...
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av Peter »

AcuraJan skrev:Trådbrotten verkar bero på att isoleringen spricker så syret får kontakt med koppparn och sedan får den hjälp av ärg att gå av.
Sedan verkar det vara ojämn kvalitet på de olika färgerna eftersom övriga trådar ser friska ut tycker jag.
Orsaken är att någon amatör till konstruktör var i farten när Xantia och Xsara konstruerades. Hålen i dörr och stolpe ska inte sitta mitt i mot varandra utan vara förskjutna 1 dm i höjdled mot varandra.
Rätt:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av AcuraJan »

Fick ihop dörren idag, gick utmärkt att dra in tre nya trådar. Elhissen vill ändå inte gå ner, jag hör att motorn jobbar uppåt, allt annat funkar nu så det är ingen panik. Tar ganska lång tid att skarva kabel i trångt utrymme. Kan det vara brott i förardörren som gör att högersidan fortfarande inte vill?
Annars kan jag väl ha missat någon, men tyckte jag drog hårt och kollade övriga ordentligt.
Självklar konstruktionsmiss, trådarna klarar en vridning mycket bättre och då fördelas det över en längre sträcka, än när de tvingas böjas som det är nu. Speciellt bak där de böjs över plåtkanten när dörren öppnas.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Xantia Break V6-24, manuell -00

Inlägg av AcuraJan »

AcuraJan skrev:Fick ihop dörren idag, gick utmärkt att dra in tre nya trådar. Elhissen vill ändå inte gå ner, jag hör att motorn jobbar uppåt, allt annat funkar nu så det är ingen panik. Tar ganska lång tid att skarva kabel i trångt utrymme. Kan det vara brott i förardörren som gör att högersidan fortfarande inte vill?.
Verkar sitta i vänstersidan, höger funkar när jag håller förardörren i vissa lägen och just nu även stängd.
Senast redigerad av AcuraJan den 26 maj 2015, 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"