CX Prestige Turbo 2 -87

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Hedene »

Hej,

Klosstillverkning pågår. Vi blev med ny valp i fredags så det mesta cirklar runt den just nu :D :D :D

Passar dock på att ställa ytterligare en dum fråga.

Skall hela instrumentpaketet lampor,mätare m.m släckas helt när nyckeln vrids till startläge?
Jag kommer helt enkelt inte ihåg hur det skall vara.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Hedene »

Hedene skrev: Skall hela instrumentpaketet lampor,mätare m.m släckas helt när nyckeln vrids till startläge?
Jag kommer helt enkelt inte ihåg hur det skall vara.
Någon som vet?

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Mickel »

Just nu råkar jag inte ha nån CX hemma att kolla i, men inte ska väl allt slockna!

Det låter snarare som att du har ett dåligt batteri eller dålig batterianslutning (t ex mellan pluspol och pluspolsko). Eller en oerhört trög startmotor som tar all kräm.

Har du en liten digital voltmeter som du kan sätta i cig-uttaget och se vad spänningen faller till när du kör startmotorn?
Mickel

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Hedene »

Mickel skrev: Det låter snarare som att du har ett dåligt batteri eller dålig batterianslutning (t ex mellan pluspol och pluspolsko). Eller en oerhört trög startmotor som tar all kräm.
Började faktiskt i rätt ända den här gången.
Nytt batteri.
Ny pluskabelsko.
Rengjorda och några kabelskor bytta i den konstiga fördelningskontakten ovanpå batteriet samt rengöring av övriga kopplingar där.
Monterade kraftig batterifrånskiljare med 35mm kabel till ny batteriminuspol.
Ny jordkabel från frånskiljaren till originalplaceringen på generatorn 35mm
Ny jordkabel till 6mm jordskruven på vänster innerskärm överdimensionerade och drog 35mm dit också. Givetvis rengöring av alla ringkabelskor och byte av någon på jordskruven.

Starmotorn snurrar med i mitt tycke mycket god fart och jag har inte märkt någon mattning trots ett antal startförsök.

Anledningen till frågan var att jag kanske letar på helt fel ställe. Tänk om det är tändningsbrytaren eller kabel till den som är dålig.
Om allt utom startmotorn (och Stora Blå ) tappar ström när jag vrider nyckeln till start skulle ju förklara en hel del :)

Nu har jag absolut deadline att få bort bilen och lyften senast 31/3 så uppallning med klossar och transport är vad som gäller.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Mickel »

Hedene skrev:
24 mar 2020, 04:13
Tänk om det är tändningsbrytaren eller kabel till den som är dålig.
Om allt utom startmotorn (och Stora Blå ) tappar ström när jag vrider nyckeln till start skulle ju förklara en hel del :)

Ja, just det!

Tänk om tändningslåset har glapp i bottenkontaktblecket för tändningsläget!

Då kanske motorn går i 10 sekunder och sedan tvärdör.

Det skulle ju förklara det mesta av dina problem.

Du skulle ju kunna tjuvkoppla tändningsmatning nånstans, så att du fick bilen att gå. Frågan är var? Det är ju inte så stora strömmar till tändsystem, tändningsdator och insprutningsdator. Du kan ju undvika att köra elhissar och kupéfläkten. Och kylfläktarna.

I så fall kanske det skulle funka att bakmata alltihop i sockeln för Stora Blå. Kanske lite vågat? Bättre att koppla plus till någon säkring som matas av tändningsläget från tändningslåset.
Mickel

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Hedene »

Mickel skrev: Du skulle ju kunna tjuvkoppla tändningsmatning nånstans, så att du fick bilen att gå. Frågan är var? Det är ju inte så stora strömmar till tändsystem, tändningsdator och insprutningsdator. Du kan ju undvika att köra elhissar och kupéfläkten. Och kylfläktarna.

I så fall kanske det skulle funka att bakmata alltihop i sockeln för Stora Blå. Kanske lite vågat? Bättre att koppla plus till någon säkring som matas av tändningsläget från tändningslåset.
Inne på samma tanke men att tjuvmata startmotorn via en extra startknapp inkopplad i kontakten ovanpå batteriet. Sätter jag nyckeln i tändningsläge och som sagt stänger av allt som går och sedan tjuvmatar startmotorn så kanske det funkar. Värt de 10 minuter det tar att göra testen.

Alltså kabel från pluspolen på batteriet via tryckknapp till ett T inkopplat i skarvdonet till solenoiden vilket ligger ovanpå batteriet.
Tänd och insprut matas som vanligt och även Stora Blå.

Startar den då så är felsökningen i stort sett klar:) Om inte så har 10 minuter gått i onödan :)

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av LeifHj »

Inne på samma tanke men att tjuvmata startmotorn via en extra startknapp inkopplad i kontakten ovanpå batteriet
I mitten av sjuttiotalet hade jag några gamla Triumph Herald i dessa fanns det en startknapp i motorrummet om man skulle behöva köra starten därifrån.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Hedene »

LeifHj skrev: I mitten av sjuttiotalet hade jag några gamla Triumph Herald i dessa fanns det en startknapp i motorrummet om man skulle behöva köra starten därifrån.
Lucas var kanske före sin tid eller så var felsökning ännu vanligare för dem än för oss :D :D :D

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av LeifHj »

Felsökning var nog en vanligare sak på dessa bilar, årsm. 60-65 än idag, datorer fanns ju inte och koppla in en kulram gick inte heller. Instruktionsboken var ju en "halv" verkstadshandbok med detaljerade instruktioner för att ställa ventiler mm. Väldigt trevliga bilar f.ö. flipfront,och taket var skruvat, det satt fast med 6 skruv och
kunde lyftas bort når man ville.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av mads.lomholt »

Hedene skrev:
25 mar 2020, 22:26
LeifHj skrev: I mitten av sjuttiotalet hade jag några gamla Triumph Herald i dessa fanns det en startknapp i motorrummet om man skulle behöva köra starten därifrån.
Lucas var kanske före sin tid eller så var felsökning ännu vanligare för dem än för oss :D :D :D
/Stig
1957 ID19 hadde en knapp under start-rele i maskinrommet man kunne trykke på ved behov.

Husker fortsatt hvor den satt under frontruta, jeg var 9-10 år da resten av den gikk på dynga (uff og hjelp og trøste..). Tok over fra farmor og på slutten var bilen ganske ..ermm.. tyverisikker med behov for diverse trykk og klem her og der. For å få opp høyre bakdør åpnet jeg håndtaket med begge hender, holdt det åpent med høyre hånd og tok god fart med kroppen fra midten av bilen. Et forsøk var som regel nok.. Men all denne vandalisme burde jo holde seg i glemselen ;-/

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Mickel »

Hedene skrev:
25 mar 2020, 14:22
tjuvmata startmotorn via en extra startknapp inkopplad i kontakten ovanpå batteriet.
Alltså kabel från pluspolen på batteriet via tryckknapp till ett T inkopplat i skarvdonet till solenoiden vilket ligger ovanpå batteriet.

Det låter onödigt krångligt. Allting finns redan.

Man drar bara isär det röda enpoliga kontaktstycket och håller hankontakten (som man har i vänster hand) mot pluspolskon. Då startar startmotorn. Det är så det är tänkt att man ska "manuellt" starta startmotorn - det är därför denna viktiga kabel har en skarv just där.

CX har fler finesser än man först tror :D !

CX 25 startmotor starttillslagskabel röd skarv.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Mickel »

Hedene skrev:
25 mar 2020, 14:22
Sätter jag nyckeln i tändningsläge

Det är det som jag tror inte fungerar.

Ditt problem är inte tändningslåsets startmotorläge, utan tändningslåsets tändningsläge. Jag tror att när motorn gått i tio sekunder, så släpper tändningslåset sitt tändningsläge och tändningen bryts och motorn tvärdör.

Därför behöver tändningen permanent tjuvkopplas så att motorn fortsätter att gå.

Startmotortillslaget fixar du ju buslätt med "lilla röda" vid pluspolen.
Mickel

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Hedene »

Mickel skrev: Det låter onödigt krångligt. Allting finns redan.

Man drar bara isär det röda enpoliga kontaktstycket och håller hankontakten (som man har i vänster hand) mot pluspolskon. Då startar startmotorn. Det är så det är tänkt att man ska "manuellt" starta startmotorn - det är därför denna viktiga kabel har en skarv just där.

CX har fler finesser än man först tror :D !
Får verkligen Stora Blå ström då ? Är det inte bara för att kolla att startmotor funkar och även se efter gnista?
Stora Blå måste ju få samma matning som startmotor solenoiden för att starta bensinpumpen.
Alternativet är att bygla Stora Blå. Då funkar det ju att starta enligt din metod.
Mickel skrev: Ditt problem är inte tändningslåsets startmotorläge, utan tändningslåsets tändningsläge. Jag tror att när motorn gått i tio sekunder, så släpper tändningslåset sitt tändningsläge och tändningen bryts och motorn tvärdör.

Därför behöver tändningen permanent tjuvkopplas så att motorn fortsätter att gå.
Mycket möjligt men om den startar med enkla metoden så är felet lokaliserat även om den direkt stannar. Måste ändå palla upp den eftersom jag bara har helgen att få undan den och plocka ner lyften.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Hedene »

Mickel skrev: Ditt problem är inte tändningslåsets startmotorläge, utan tändningslåsets tändningsläge. Jag tror att när motorn gått i tio sekunder, så släpper tändningslåset sitt tändningsläge och tändningen bryts och motorn tvärdör.

Därför behöver tändningen permanent tjuvkopplas så att motorn fortsätter att gå.

Startmotortillslaget fixar du ju buslätt med "lilla röda" vid pluspolen.
Vad tror du om en "bläckfisk bygel" vid Stora Blå?
Om man byglar 15,87a,87b och 30 så borde tändningen bli tillslagen utan att behöva vrida nyckel till tändningsläge. 15 på Stora Blå ser enligt schemat
http://www.citrotech.se/cx/t&t/wiring.html
inte ut att vara avsäkrat och borde gå att fulmata bakvägen via Stora Blå.

Sen går det ju lätt att köra startmotorn med kontakstycket vid batteriet.

Jag har ju installerat en kraftig batterifrånskiljare som går att stänga av motorn med :D

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX Prestige Turbo 2 -87

Inlägg av Mickel »

Hedene skrev:
26 mar 2020, 23:37
Får verkligen Stora Blå ström då ?

Nej, detta är bara för att du ska slippa bygga en extra startknapp för startmotorn. Innan du kör startmotorn på detta sätt måste du förstås slå på tändningen på något bra och pålitligt sätt.

Jag tror vi är helt överens, men kanske har pratat förbi varann lite.

Hedene skrev: Vad tror du om en "bläckfisk bygel" vid Stora Blå?
Om man byglar 15,87a,87b och 30 så borde tändningen bli tillslagen utan att behöva vrida nyckel till tändningsläge. 15 på Stora Blå ser enligt schemat
http://www.citrotech.se/cx/t&t/wiring.html
inte ut att vara avsäkrat och borde gå att fulmata bakvägen via Stora Blå.

Sen går det ju lätt att köra startmotorn med kontakstycket vid batteriet.

Japp, precis så. Det borde gå bra. Men se till att kupefläkten (och elbakrutan och sätesvärmarna) är helt avstängd innan du börjar.

När jag hade fel på Stora blå (men bra tändningslås) gjorde jag en bläckfiskbygel mellan 87a,87b och 30 och sen en extra lös tåt som jag kunde stoppa in i 50 för att köra startmotorn från Stora Blås sockel.
Då gick jag in, vred nyckeln till tändlaget, gick fram och stoppade i bläckfiskbygeln, duttade slutligen ganska kort på 50 och motorn gick igång. Jag körde 11 mil med den kopplingen :D ! Det är ett bra sätt att komma hem när Stora Blå gett upp. Och bläckfiskbygeln är gjord av 5 cm långa kablar, så den ligger numera alltid med i verktygslådan 8) .

Du gör nästan precis lika nu, fast du lägger till 15, för att bakmata tändningen. Det kommer att gå bra!
Mickel

Skriv svar

Återgå till "Garaget"