Xsara Picasso

Inlägg angående Xsara Picasso
Skriv svar
lilltroll
40 bar
40 bar
Inlägg: 466
Blev medlem: 19 apr 2009, 13:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Almunge Upsala län

Xsara Picasso

Inlägg av lilltroll »

Mottar tacksamt köpråd. Bilen verkar iskall på beg,marknaden varför priserna är därefter.
Något som behöver uppmärksammas innan köp.

Med vänlig hälsning
Hans

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: xsara picasso

Inlägg av hsd »

att shoppingvagnen finns kvar.....
kontrollera som på vilken annan bil,
Displayen kan vara död men det syns ju direkt (dyrt)
har före kommit fjäderbrott men har för mig att det var åtgärd på servicen för det, kolla serviceboken , cittraverkstad fixar sådant men inte mekonomen....
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: xsara picasso

Inlägg av gunnarw »

Den har samma bakaxel som samtida Berlingo och en och annan har fått renovera eller byta. Möjligen vanligare med problem på Berlingon då den oftare lastas mer.
Kopplingsbyte runt 20' mil verkar vara om inte vanligt så ändå är det rätt många av de som annonserades när jag köpte och sålde mina två som hade bytt eller såldes med havererad koppling. Den ena av mina köpte jag f.ö. med trasig koppling och den hade gått knappt 20'. (billig)
Diverse fel runt avgasrening skrivs det om här på CA. Jag hade problem som jag löste med att läsa här, en lånad Lexia och lite eget arbete.
Fel på koppling och avgasreningens olika system kanske inte är vanligare än på vilken bil som helst(?) men värt att ha ögonen på. Bakaxel är mer ett typfel.
Överlag gillade jag bilen skarpt och bytte enbart för att få en gasfjädrad (men i övrigt klart mer konventionell bil).
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
carl
40 bar
40 bar
Inlägg: 541
Blev medlem: 26 nov 2002, 14:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: xsara picasso

Inlägg av carl »

Kolla att handbromsen och reservhjulshållaren inte har kärvat ihop. Kolla att nycklar, lås och dörrar funkar som de ska, liksom att diverse plastdetaljer, som t.ex. bakluckehandtaget, är hela. Kolla att stolarna är hela och går att justera, förarstolen ska gå att fälla upp så att man kommer åt batteriet. Kolla att alla elgrejer funkar. Det förekommer att framfjädrarna går av, vilket märks ordentligt. Det kan vara svårt att avgöra vilket skick de är i, men det är ju definitivt ett plus om de är nybytta.

I övrigt gäller väl samma som för de flesta andra bilar, kamremmen bör ju helst inte sjunga på sista versen osv.

Joerkka
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jun 2007, 08:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ekenäs, FINLAND

Re: xsara picasso

Inlägg av Joerkka »

hsd skrev:att shoppingvagnen finns kvar.....
kontrollera som på vilken annan bil,
Displayen kan vara död men det syns ju direkt (dyrt)
har före kommit fjäderbrott men har för mig att det var åtgärd på servicen för det, kolla serviceboken , cittraverkstad fixar sådant men inte mekonomen....
Displayen(mao hastighetsmätaren): om segment är mörka, tar det 4 min att fixa: bänd den ovala kransen bort runt mätarna t.ex med styvt plast. Lossa torx-skruvarna från res sida, tag lös kontakterna. hela mätarserien på bordet uppoch ner, med en näbbtång drar du ut alla gråa lampfästen. Byt alla.
Nöj dej inte med 1,6 bensinare, 1,8 är mycket bättre. Granska, att flygplansbrickorna är hela. om du kikar efter excl-utförande, granska att alla tre bakstolar lossnar, granska, att draglådan under höger framstol är intakt.
Bra bil, speciellt för barnfamiljer. Shoppingvagnen är onödig, tar bara plats...
Granska, att reservhjulet, som är under bilen faktiskt kommer ner när man skruvar ner den från bakskuffen (använd hjulmutternyckeln).
2CV6 -78 "Sinikka", GC4P 2,0 HDi -08 "Esko"

SvEsson
20 bar
20 bar
Inlägg: 341
Blev medlem: 02 jun 2007, 18:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lindesberg i vackra Bergslagen

Re: Xsara Picasso

Inlägg av SvEsson »

Hej i höstmörkret :?
Hakar på en gammal köprådstråd.
Gillar bilens design - ganska unik! :) Lite Farmor Anka -stuk
Men som hobbybil / andrabil? Ganska billiga just nu
Är åtkomligheten under motorhuven acceptabel? Är "vanliga" Xsaran bättre?
Sen har vi detta med LEXIA :x Verkar vara en nödvändighet för hantering av C5:an, men hur är det med Xsaran?
/Sven
SvEsson
Skoda Fabia 2019
F.d. hobbybil DSuper -74. F.d. hobbybil Saab 900S -91 etanolkonv.
F.d. bruksbil ID19 -67 (1970-72; 8 kmil)
Fast egentligen är det ju en XM ser 1 man vill ha!

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Xsara Picasso

Inlägg av Anders H »

Samma motor som C5, med samma (dvs. få) problem. Rost i sidobalkar, Havererade bromsok bak, handbromsen. Ett o annat fjäderbrott fram.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
carl
40 bar
40 bar
Inlägg: 541
Blev medlem: 26 nov 2002, 14:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: Xsara Picasso

Inlägg av carl »

SvEsson skrev:
01 okt 2021, 15:02
Men som hobbybil / andrabil? Ganska billiga just nu
Är åtkomligheten under motorhuven acceptabel? Är "vanliga" Xsaran bättre?
Sen har vi detta med LEXIA :x Verkar vara en nödvändighet för hantering av C5:an, men hur är det med Xsaran?
Som andrabil, varför inte? I alla fall om man har användning för en superpraktisk bil som är väldigt rymlig på insidan i förhållande till storleken på utsidan. Bekväm för att vara stålfjädrad, i alla fall i framsätet.
"Lättmekad" är inte det första ord man kommer att tänka på när man öppnar motorhuven. Mycket som sitter trångt och svåråtkomligt (även om det definitivt finns bilar som är värre). Motorutrymmet går ju så att säga in en bit under vindrutan, och det är nog innerutrymmen och lågt luftmotstånd som är prioriterat, inte att det ska vara luftigt runt motorn. Ofta rätt enkla och konventionella lösningar, dock.
Jag fixade massor av grejer på en Picasso, men tror inte att jag nånsin behövde en Lexia, vad jag kan minnas. Men jag kanske bara hade tur.

SvEsson
20 bar
20 bar
Inlägg: 341
Blev medlem: 02 jun 2007, 18:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lindesberg i vackra Bergslagen

Re: Xsara Picasso

Inlägg av SvEsson »

TACK för dom erfarenheterna :)
Fjädringen är lite intressant, spiralfjädrar fram och torsionsfjädring bak, om jag fattat rätt. Samma på Xsara Ej Picasso antar jag.
Påminner mig om Renault 16 som jag hade 2 st på 70-80-talet. Torsionsfjädring både fram och bak, funkade väldigt bra! Ställbar dessutom!
En sista fråga bara om Picasson: Ljudnivån? Man kan misstänka att de individuella stolarna bak gör att det bullrar en del från bagaget. :?:
SvEsson
Skoda Fabia 2019
F.d. hobbybil DSuper -74. F.d. hobbybil Saab 900S -91 etanolkonv.
F.d. bruksbil ID19 -67 (1970-72; 8 kmil)
Fast egentligen är det ju en XM ser 1 man vill ha!

Användarvisningsbild
carl
40 bar
40 bar
Inlägg: 541
Blev medlem: 26 nov 2002, 14:29
Medlem i SCK?: Nej

Re: Xsara Picasso

Inlägg av carl »

Kan inte påminna mig att jag nånsin störde mig på ljudnivån, men förmodligen är den väl inte lika tyst som en sedan, utan mer åt kombihållet. Hatthylla finns dock, som nog dämpar en del.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Xsara Picasso

Inlägg av gunnarw »

Ljudnivån minns jag inte som nåt jag störde mig på med de två 1.8i jag hade. Jag blev positivt överraskad av bilen när jag köpt den första. Rätt snålt tycker jag den gick, 0,75/mil över 1300 mil med den första. Trivdes riktigt bra med dom.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

SvEsson
20 bar
20 bar
Inlägg: 341
Blev medlem: 02 jun 2007, 18:42
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Lindesberg i vackra Bergslagen

Re: Xsara Picasso

Inlägg av SvEsson »

Bra :)
Nästa steg blir att hitta någon Picasso att provsitta för att se hur sikten blir med de långt framskjutna A-stolparna. Man kanske vänjer sig
SvEsson
Skoda Fabia 2019
F.d. hobbybil DSuper -74. F.d. hobbybil Saab 900S -91 etanolkonv.
F.d. bruksbil ID19 -67 (1970-72; 8 kmil)
Fast egentligen är det ju en XM ser 1 man vill ha!

Skriv svar

Återgå till "Xsara Picasso"