Mystiskt laddfel, BX 14
- Jacob
- Hydraktiv
- Inlägg: 2488
- Blev medlem: 07 okt 2003, 07:41
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Marieholm, Skåne (SCK 8634)
Mystiskt laddfel, BX 14
Idag när jag skulle starta min 1990 BX 14 RE från snabbköpsparkeringen så var batteriet i det närmaste helt dött. Och efter ett par startförsök där startmotorn bara precis rörde på sej så gick det inte alls. Då hade jag kört bilen tre-fyra mil utan problem bara en timme innan.
Jag fick hjälp med startkablar och körde sedan hem den (15 km) utan problem (dock ej utan nervositet).
Under de senaste dagarna så har den vid några tillfällen verkat aningen viljesvag då jag startat den, men den har alltid startat och det har inte varit något problem att köra den.
Laddningslampan tänds när jag slår på tändningen, men slocknar när motorn går.
Vad kan vara felet?
/J
Jag fick hjälp med startkablar och körde sedan hem den (15 km) utan problem (dock ej utan nervositet).
Under de senaste dagarna så har den vid några tillfällen verkat aningen viljesvag då jag startat den, men den har alltid startat och det har inte varit något problem att köra den.
Laddningslampan tänds när jag slår på tändningen, men slocknar när motorn går.
Vad kan vara felet?
/J
2005 C4 coupé, 1980 GSA 1220 Pallas, 1971 Tjorven, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan, 1980 Suzuki kaféräser.
- alfp
- Activa
- Inlägg: 5878
- Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Killebäckstorp Båstad
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Mät spänniningen över batteriet där skall du ha ca 14 V när den laddar och 12,5 vid avstängd motor
Laddar den 14 V Byt batteri
Laddar den 14 V Byt batteri
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
- hsd
- Activa
- Inlägg: 4690
- Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Småland / Östra Götaland
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Batteripolskorna, är det de pressade orginalskorna så byt dessa
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V
- Jacob
- Hydraktiv
- Inlägg: 2488
- Blev medlem: 07 okt 2003, 07:41
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Marieholm, Skåne (SCK 8634)
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Jag laddade batteriet i natt, så idag startade och gick bilen så snällt så.
När jag nu kom hem, sju mil pendling senare, så mätte jag. Den har 12,8 V i batteriet och mäter med motorn igång 14,0-14,3 V beroende på varvtal -- mätt på själva batteripolerna.
Kan det vara batteriet, när detta ju tog laddning av batteriladdaren?
/J
När jag nu kom hem, sju mil pendling senare, så mätte jag. Den har 12,8 V i batteriet och mäter med motorn igång 14,0-14,3 V beroende på varvtal -- mätt på själva batteripolerna.
Kan det vara batteriet, när detta ju tog laddning av batteriladdaren?
/J
2005 C4 coupé, 1980 GSA 1220 Pallas, 1971 Tjorven, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan, 1980 Suzuki kaféräser.
- hsd
- Activa
- Inlägg: 4690
- Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Småland / Östra Götaland
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Batteripolskorna, är det de pressade orginalskorna så byt dessa.
Det uppstår oxid mellan kabel och insidan av presshylsan vilket leder till övergångsresistans, ibland helt avbrott. Detta kan i sin tur orsaka, eftersom det sitter flera kablar i denna, att vissa delar av bilens el slås ut, t.ex. laddning eller ecu mm.
Felet brukar vara lite lurigt så ibland kan det fungera och ibland funkar det inte. Får man övergångsresistans till laddkretsen blir batteriet inte fulladdat och batteriet kommer att dö i förtid.
Det uppstår oxid mellan kabel och insidan av presshylsan vilket leder till övergångsresistans, ibland helt avbrott. Detta kan i sin tur orsaka, eftersom det sitter flera kablar i denna, att vissa delar av bilens el slås ut, t.ex. laddning eller ecu mm.
Felet brukar vara lite lurigt så ibland kan det fungera och ibland funkar det inte. Får man övergångsresistans till laddkretsen blir batteriet inte fulladdat och batteriet kommer att dö i förtid.
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V
-
- LHS
- Inlägg: 17303
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Det är i sammanhanget fullt normalt att det går bra med yttre laddning då laddaren ansluts på batterisidan av polskornas oxid.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- alfp
- Activa
- Inlägg: 5878
- Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Killebäckstorp Båstad
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Dessa värden är helt normala så tyder inte på något fel men mät spänningen mellan motorn och -polen spänningen skall vara så låg som möjligt ju högre spänning ju sämre kontakt samma gäller mellan -polen och chassit Men eftersom den laddar med över 14V Volt bör det inte vara några spänningsfallJacob skrev:Jag laddade batteriet i natt, så idag startade och gick bilen så snällt så.
När jag nu kom hem, sju mil pendling senare, så mätte jag. Den har 12,8 V i batteriet och mäter med motorn igång 14,0-14,3 V beroende på varvtal -- mätt på själva batteripolerna.
Kan det vara batteriet, när detta ju tog laddning av batteriladdaren?
/J
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
- alfp
- Activa
- Inlägg: 5878
- Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Killebäckstorp Båstad
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Jacob skrev:Jag laddade batteriet i natt, så idag startade och gick bilen så snällt så.
När jag nu kom hem, sju mil pendling senare, så mätte jag. Den har 12,8 V i batteriet och mäter med motorn igång 14,0-14,3 V beroende på varvtal -- mätt på själva batteripolerna.
Kan det vara batteriet, när detta ju tog laddning av batteriladdaren?
/J
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Batterier kan mycket väl ge upp på det sätt du beskriver alltså i princip från en start till nästa.
Har hänt mig flera gånger även om det är vanligare att det blir successivt segare kallstarter.
Livslängden på batterier kan enligt min erfarenhet variera från dagen efter garantin gått ut till 10 år plus.
Ingen skillnad på fabrikat vad jag upplevt men det har säkert andra synpunkter på.
Själv köper jag Biltema, har inte funkat sämre än något annat för mig.
/Stig
Har hänt mig flera gånger även om det är vanligare att det blir successivt segare kallstarter.
Livslängden på batterier kan enligt min erfarenhet variera från dagen efter garantin gått ut till 10 år plus.
Ingen skillnad på fabrikat vad jag upplevt men det har säkert andra synpunkter på.
Själv köper jag Biltema, har inte funkat sämre än något annat för mig.
/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Låter som att batteriet har gjort sitt.Jacob skrev:Under de senaste dagarna så har den vid några tillfällen verkat aningen viljesvag då jag startat den
Batterier tar slut, det är bara så.
Köp ett nytt, så slipper du problem med det i minst 5 år (enligt mina erfarenheter) !
Gamla, dåliga, batterier självurladdar mer, tar sämre laddning, orkar mindre vid kyla, ja de lämnar dig i sticket när du vill åka iväg !
För tusen spänn är du problemfri i 5 år! 200 kr per år är det väl värt? Jag köper mina batterier på OK.
Mickel
- Jacob
- Hydraktiv
- Inlägg: 2488
- Blev medlem: 07 okt 2003, 07:41
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Marieholm, Skåne (SCK 8634)
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Jag köpte ett nytt batteri. Efter cirka 10 mil och ett antal starter så kan jag nu konstatera att det mycket riktigt var det gamla batteriet som hux flux gått i pension. Nu är jag en glad BX-pilot igen.
/J
/J
2005 C4 coupé, 1980 GSA 1220 Pallas, 1971 Tjorven, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan, 1980 Suzuki kaféräser.
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- Christopher
- 20 bar
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 10 nov 2002, 12:14
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Röstånga
- Kontakt:
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Citroën BX,världen snyggaste Volta DammsugareJacob skrev:Jag köpte ett nytt batteri. Efter cirka 10 mil och ett antal starter så kan jag nu konstatera att det mycket riktigt var det gamla batteriet som hux flux gått i pension. Nu är jag en glad BX-pilot igen.
/J
/Stophe
GS-Break-79 Gsa-Break 84 Gsa-special-84 Xsara-Picasso 1.6-06 C5-Break-04
SVCK 5403 Det har så lätt för att bli bra
SVCK 5403 Det har så lätt för att bli bra
- Jacob
- Hydraktiv
- Inlägg: 2488
- Blev medlem: 07 okt 2003, 07:41
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Marieholm, Skåne (SCK 8634)
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Det har visat sej vara inte bara batteriet...
Häromnatten mörkerkörde jag för första gången sedan jag köpte kärran. Laddningslampan glödde tidvis olika lite svagt, ibland lös den, oftast inte. Och strålkastarna svajade intermittent och oroväckande, tidvis på typ kvartsstyrka, tidvis som de skulle.
Jordfel?
Laddningsregulatorn?
Generatorn?
/J
Häromnatten mörkerkörde jag för första gången sedan jag köpte kärran. Laddningslampan glödde tidvis olika lite svagt, ibland lös den, oftast inte. Och strålkastarna svajade intermittent och oroväckande, tidvis på typ kvartsstyrka, tidvis som de skulle.
Jordfel?
Laddningsregulatorn?
Generatorn?
/J
2005 C4 coupé, 1980 GSA 1220 Pallas, 1971 Tjorven, 1966 folkabuss, 1951 Tatraplan, 1980 Suzuki kaféräser.
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Mystiskt laddfel, BX 14
Regulatorn/kolen.
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98