Le C4 Cactus Citroën Advanced Comfort

Här diskuteras kommande Citroënmodeller
Olof Rosenius
20 bar
20 bar
Inlägg: 395
Blev medlem: 18 nov 2002, 11:38
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Le C4 Cactus Citroën Advanced Comfort

Inlägg av Olof Rosenius »

En teaser om vad som är på gång....

https://www.facebook.com/C-Forum-124385 ... fref=photo

Bild

Bild
Jag är ingenjör, så det ligger inte mycket i det jag säger.

C5 III Tourer 2.0 HDi Aut Modellår 2012, Mazda MX-5 Miata 2000.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17300
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Le C4 Cactus Citroën Advanced Comfort

Inlägg av Göran W »

Hmmm..... Tänk om man kunde förstå vad det är man ser..... :? :oops:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Le C4 Cactus Citroën Advanced Comfort

Inlägg av soso »

Här är en fransk bilsida som fått känna på prototypbilen.

Bild

Om jag förstår det rätt (med reservation för tolkning av översättningen) består systemet av passiva och modulära stötdämpar– och fjäderenheter som kommer att enkelt kunna monteras på deras olika modeller, dvs. kunna användas på modeller vars bottenplatta delas med Peugeot, vilket inte alltid gått med gashydrauliken.

Tanken verkar vara att emulera gashydraulikens "flygande matta"-känsla genom att dela in dämparmodulen i tre olika steg. En del som är optimerad för små ojämnheter, och två andra för att hantera större ojämnheter som farthinder och något slags hydraliskt "dämpstopp" som ska progressivt stoppa upp fjädringsrörelsen genom att tillåta olja att passera olika hål allt efter att fjädringen komprimeras för att undvika det plötsliga stoppet hos konventionella stötdämpare.

Deras intryck av provkörningen var att den liknar äldre gashydrauliska system när det kommer till den flytande känslan och att systemet har medfört att svagare krängningshämmare behövs vilket ger mindre "vaggande" över ojämnheter som påverkar ena hjulparet. Tydligen var prototypen inställd för rörelser i 1,2 Hz, vilket kan jämföras med paddans 1 Hz och C5 i komfortläge på 1,1 Hz enligt Citroën-talespersonen.

Prototypen verkar också ha extra mjuka säten för att spela i samklang med den mjukare fjädringen!

Låter bra att Citroëns nya mål sedan avknoppningen av nischmärket DS kommer vara att erbjuda den mest komfortabla bilen i alla segment. Jag är fortfarande skeptisk till att systemet kan slå gashudrauliken, men det verkar som en lovande billighetslösning att ge något liknande till massorna. Synd att de inte kunde valt att behålla gashydraulik på toppmodellerna och låta mindre modeller ha detta, tänk ID/DS och 2CV när det begav sig fast i dagens värld av multimodells-bottenplattor. Någon höjdreglering verkar det f.ö. inte vara tal om i prototypen då det är ett helt passivt system.

Tydligen kommer systemet introduceras i samband med en helt ny modell med okänt lanseringsdatum.

Läckan
20 bar
20 bar
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 dec 2002, 20:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Huaröd

Re: Le C4 Cactus Citroën Advanced Comfort

Inlägg av Läckan »

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... 99-comfort

Länk till en Engelsk provkörning och beskrivning.
Låter intressant!

Tomas S

RolandM
40 bar
40 bar
Inlägg: 549
Blev medlem: 22 nov 2002, 18:53
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Re: Le C4 Cactus Citroën Advanced Comfort

Inlägg av RolandM »

Jag tycker detta system med "hydrauliska kuddar" i stötdämparna verkar väldigt spännande och smart. Det ger Citroën en särprägel gentemot konkurrenterna. Hela "Advanced Comfort"-konceptet är väldigt spännande tycker jag, ett helhetsgrepp på komfort där de olika delarna samverkar med varandra.

* Nytt stötdämparsystem.
* Nya stolar som utgår från samma tänk som Tempur-madrasser och liknande, uppbyggd i flera lager och formas efter kroppen.
* Högre vridstyvhet (20 procent extra) minskar resonanser i karossen och bidrar till bättre ljuddämpning - detta genom en ny limningsteknik för kaross och bottenplattan.

Med stor sannolikhet kommer hela konceptet i sin fullständiga helhet premiärlanseras i nya generationen C5 - som kommer finnas till försäljning nästa år. Troligen visas den nu i höst på Parissalongen, eller i värsta fall väntar till Genéve våren 2017 men det tycker jag vore väl sent... Klart de måste visa en ny C5 på hemmaplan i Paris!

Nya lilla C3 som redan visats kommer att ha en enklare version av detta koncept, de nya stolarna har Advanced Comfort-tänket men en enklare version än de som visats i systemets demobil Cactus, C3-versionen har färre lager i stolarna. Fjädringen i nya C3 är traditionell om än mjuk med lång slaglängd, möjligen att den får de nya stötdämparna senare som extra tillbehör.

Citroën har utlovad fyra modeller inom 18 månader, och jag tror det är troligt att alla kommer att få Advanced Comfort som standard eller extra tillbehör.

1. Nya C3 - redan visad, och har en enklare version av Advanced Comfort. Mässpremiär i Paris hösten 2016.
2. Nya C5 - visas troligen hösten 2016 (Paris?), som färdig modell eller konceptbil, börjar säljas senvåren-sommaren 2017. Här introduceras de nya stötdämparna i en produktionsmodell, plus ny limingsteknik och säten.
3. Nya C3 Picasso, eventuellt omdöpt till C3 Aircross då den blir mer crossover än MPV. Visas våren 2017 (Genéve?).
4. Nya C4, hösten 2017 (Frankfurt?). Eventuellt visas konceptbil våren 2017.

Alternativt visas nya C3 Picasso/Aircross i Paris nu till hösten och nya C5 väntar till Genéve våren 2017, men tror mer på tvärtom. C5 är en stor lansering.

C4 Cactus uppdateras hösten 2017 som 2018 års modell och lär få Advanced Comfort också.
C4 Picasso har uppdaterats nu inför 2017 men utan de nya sätena och stötdämparna, kan komma senare... kanske tillbehör för 2018 års modell.

De nya stötdämparna blir exklusivt för Citroën. Däremot kommer limningstekniken användas även av DS och Peugeot.

För DS så kommer ett aktivt elektroniskt styrt hydrauliskt system, alltså mer avancerat (och dyrare) än det som kommer användas av Citroën. Räkna med introduktion i den nya stora DS - troligt namn DS 9. Osäker marknadsintroduktion, möjligen under 2017. DS är mer inriktad på kördynamik och behöver därför ett system som kan anpassas mer. Citroën handlar enbart om komfort och "flygande matta" känsla. Möjligen kommer DS-systemet även att användas av Peugeot i de mest exklusiva modellerna, det får vi se. En ny mer coupé-inriktad 408 är på gång (4-dörrars slimmad coupé plus Break).
Bästa hälsningar...

Skriv svar

Återgå till "Kommande modeller"