CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Limmade också dit en ytterligare tätning vid friskluftintaget under huven som saknats på denna. Hoppas slippa lite skoterdoft i kupén nu. Klippt och limmat från gamla tvättsvampar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Okej, fick tag i en "ny" testad och fungerande motorvärmare att ersätta den trasiga med. Allt väl så långt. Skulle då bara tappa ur glykol, lossa den gamla värmarplattan och byta. Bara.
Men det gick åt h-vete...
Alla skruvar som håller plattan i alutoppen lossade lätt med den minsta hylsnyckeln. Men skruven i nedre högra hörnet gick trögt och bröts av utav nästan ingenting.
På något vis höll alugodset bättre än skruven.
Drog åt de andra skruvarna för att se om det blev tätt och det blev det, än så långe.. Frågan är om det kommer hålla tätt i längden?? Var tvungen att dra åt skruvarna och låta den gamla värmaren sitta kvar då jag behövde få in den stackars DSuper5:an som lånat ut garageplats.
Utbytesvärmaren som inte blev monterad har en originalpackning som sitter kvar och ser hel ut.
Men det gick åt h-vete...
Alla skruvar som håller plattan i alutoppen lossade lätt med den minsta hylsnyckeln. Men skruven i nedre högra hörnet gick trögt och bröts av utav nästan ingenting.
På något vis höll alugodset bättre än skruven.
Drog åt de andra skruvarna för att se om det blev tätt och det blev det, än så långe.. Frågan är om det kommer hålla tätt i längden?? Var tvungen att dra åt skruvarna och låta den gamla värmaren sitta kvar då jag behövde få in den stackars DSuper5:an som lånat ut garageplats.
Utbytesvärmaren som inte blev monterad har en originalpackning som sitter kvar och ser hel ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Fick hjälp av en med tryckluftsborr smidig som rena tandläkarborren men vi gick ändå bet på att borra ut skruvbiten som gått av. Men eftersom det inte finns några dåliga lösningar på ett problem så blev det denna sm gjorde att den hela motorvärmaren kunde monteras. Den avkapade ringnyckeln ger ett konstant tryck på rätt ställe.
Bra att ha värme en kväll som denna när kvicksilvret visar -16.
Bjuder också på en vinterbild från nyårsaftonens morgon.
Bra att ha värme en kväll som denna när kvicksilvret visar -16.
Bjuder också på en vinterbild från nyårsaftonens morgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Tack! All credit för idén till min flickväns far dock. Tanken var först att ta ett plattjärn men det fanns inget bra så då blev det denna lösning, och den spänner nog minst lika bra som någon annan.
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Bättre än plattjärn! Plattjärn av "bondjärn" är inte speciellt elastiskt. Det deformeras plastiskt (böjer sig) redan vid ganska måttlig belastning. Dessutom kan det, när det väl är inspänt, förlora en del av sin lilla spännkraft med tiden, i värmen.
Verktyget är av härdat stål, med mycket stor kraft och böjstyrka. Det är något elastiskt (böjer sig en aning) men är nästan omöjligt att bocka. Det är idealiskt för detta ändamål !
Mickel
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Ja, och dessutom har jag ju nu alltid med mig en extra 14mm ringnyckel, om det blir kris!Mickel skrev: ↑05 jan 2021, 01:34Bättre än plattjärn! Plattjärn av "bondjärn" är inte speciellt elastiskt. Det deformeras plastiskt (böjer sig) redan vid ganska måttlig belastning. Dessutom kan det, när det väl är inspänt, förlora en del av sin lilla spännkraft med tiden, i värmen.
Verktyget är av härdat stål, med mycket stor kraft och böjstyrka. Det är något elastiskt (böjer sig en aning) men är nästan omöjligt att bocka. Det är idealiskt för detta ändamål !
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4618
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Då gäller det bara att du har en 13 mm med dig så du kan skruva loss den medhavda 14 mm nyckeln.
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Kanske får skruva fast en sådan någon annanstans. Med en tolva.
-
- LHS
- Inlägg: 17303
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Ja, en 12a ingår ju i standardsortimentet för CX!
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4618
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Men då är frågan med vad du ska skruva fast 12:an. Det slutar nog ungefär så här...
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Upptäckte när jag bytte hjul tidigare att jag hade ett påtagligt glapp i nedre kulleden höger fram. Otroligt nog fanns denna att köpa för 153 riksdaler på Trodo.
Först loss med muttern och handbromsmekanismen så att en avdragare går att få dit. Svårt att komma åt annars. Andra alternativet hade varit att lossa kylscoopet framtill men det satt i för många tveksamma skruvar.
Spände först avdragaren och drämde till på utsidan. Inget hände. Spände lite till och efter några sekunder small det utan förvarning till och den släppte. Lite ytterligare knackande följde för att lossa den från pivoten. Fyllde extra fett i damasken och sedan återstår montering.
Påmindes om en annan tråkig grej när jag botaniserade i området. Nämligen om att jag har ytterligare ett glapp, i övre bärarmen. Nedre känns glappfri.
Visst är det samma princip som bakre bärarmen i den främre övre. Samma lager till och med verkar det som.
Hur lossar man lättast övre kulbulten från pivoten utan att göra åverkan på den? En vanlig avdragare får man knappast in där. Nedslipad nyckel verkar också behövas. Vill i vart fall inte behöva byta kulan då den verkar vara glappfri och dessutom ser tämligen svårlossad ut från bärarmen.
Först loss med muttern och handbromsmekanismen så att en avdragare går att få dit. Svårt att komma åt annars. Andra alternativet hade varit att lossa kylscoopet framtill men det satt i för många tveksamma skruvar.
Spände först avdragaren och drämde till på utsidan. Inget hände. Spände lite till och efter några sekunder small det utan förvarning till och den släppte. Lite ytterligare knackande följde för att lossa den från pivoten. Fyllde extra fett i damasken och sedan återstår montering.
Påmindes om en annan tråkig grej när jag botaniserade i området. Nämligen om att jag har ytterligare ett glapp, i övre bärarmen. Nedre känns glappfri.
Visst är det samma princip som bakre bärarmen i den främre övre. Samma lager till och med verkar det som.
Hur lossar man lättast övre kulbulten från pivoten utan att göra åverkan på den? En vanlig avdragare får man knappast in där. Nedslipad nyckel verkar också behövas. Vill i vart fall inte behöva byta kulan då den verkar vara glappfri och dessutom ser tämligen svårlossad ut från bärarmen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Det gamla tricket med ett kraftigt slag mot bärarmen 90 grader mot konan går väl inte heller
En induktionsvärmare på bärarmen och kylspray på konan Alternativt gassvetsen men det går åt så många händer då
Var ju jättebra att ny damask gick lätt att få tag på då behöver ju i alla fall inte den skyddas.
/Stig
En induktionsvärmare på bärarmen och kylspray på konan Alternativt gassvetsen men det går åt så många händer då
Var ju jättebra att ny damask gick lätt att få tag på då behöver ju i alla fall inte den skyddas.
/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"
Vet inte om ny passande damask finns till den övre. Men det kan hända. På sin höjd får man nog in ett litet brytverktyg under pinnen som sticker ned där i hålet. Men ja, induktionsvärmare kanske gör tricket.Hedene skrev: ↑03 jun 2021, 10:04Det gamla tricket med ett kraftigt slag mot bärarmen 90 grader mot konan går väl inte heller
En induktionsvärmare på bärarmen och kylspray på konan Alternativt gassvetsen men det går åt så många händer då
Var ju jättebra att ny damask gick lätt att få tag på då behöver ju i alla fall inte den skyddas.
/Stig