CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av soso »

Love skrev:
21 jan 2022, 11:58
Jag kapade försiktigt upp ett fyrkantigt hål i bagaget när jag bytte slangarna. Mätte måtten från en bil som hade lock. Det gick riktigt bra tänk bara på att inte kapa för djupt. Nu var det visserligen en Diesel så jag behövde inte tänka på brandrisk/explosion risk. Men jag tycker det är en korkad konstruktion så tar du ner tanken tycker jag du ska kapa upp ett hål både för bränsleslangarna och nivåmätaren.
Bra idé. Har du någon bild på det? Har bara en T2 att jämföra med just nu och den har ju inte samma golv eller mått om än förmodligen en lucka. Breaken verkar tyvärr ha en försänkning och en bula där jag misstänker anslutningen för slangarna sitter? Se bilden nedan (den lila färgen är rostomvandlare). Är kanske en risk att slangarna ligger lite väl klämda mot taket/golvet för att kapa med tanken på plats.
BD243D98-6B0B-4F99-AB02-0D1854895518.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av Lars H »

Jag har tagit ned tanken på varenda CX jag haft och kört med. Byt tankgivare eller bytt slangar. Eller som i fallet med min T2 Diesel lagt oringen till tankarmaturen på rätt ställe..
Det har aldrig varit några problem att återmontera tanken. Lossa bulten i den änden där det är ett fäste. Om jag nu minns rätt. Sänk ned tanken sakta lossa det som behöver lossas allt eftersom jobba med en domkraft och en bräda som stöd om man jobbar på golvet under bilen.
När den ska tillbaka så sätter man upp den änden som är med 2 tankebandsfästen. Sen tar man stöd med bräda domkraft så kan man hissa upp tanken så att bulten till tankbanden kan monteras i gängorna.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av soso »

Tack! Kanske har varit orimligt nojig över monteringen av tankbanden för att få tillbaka tanken igen. Men jag har ju ändå bilen högt uppallad bak och slangar redo så det är väl lika bra att sänka ned tanken. När jag tänker efter så har jag faktiskt ibland kunnat känna en bensindoft som verkar kommit bakifrån utan att sett några synbara läckor, så det finns nog fog för att misstänka att även något kring tankarmaturen inte är helt tätt.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av soso »

Här kommer lite bilder på en bensintank. Vad kan bli mer intressant än det!

Med nästan paddamässig simplicitet lossades en skruv (mutter) och tanken gick att tippa ned. Enda abret var att det var mer bränsle kvar i påfyllningsslangen som medförde lite ytterligare bensinslabb.
86857828-45C6-45C6-9A8A-A323FB4D97A3.jpeg

Med tanken tiltad så gavs åtkomst till att lossa kablarna till nivågivare och varningslampa. Också en hel del bös som letat sig upp ovanpå tanken.

A6766B54-6509-4469-8001-55B900775C5F.jpeg
69C87BE6-4771-4F52-9859-9735B3E44F9A.jpeg

Sedan förlöste den sig nästan av egen kraft. Behövde inte ens ta bort ljuddämparen.


Tomt baköver.
99D274CC-5534-4049-81B7-D6DD29D858DF.jpeg

Den ser verkligen ut att ha klarat 38 år och många mil förvånansvärt bra. Är det originalslangar tro? Sugslangen var som väntat småsprucken även i andra ändan men returslangen skulle nog hållit länge till. Frågan är om de nya Gates-slangarna håller lika länge som de gamla gjort..
6E0F31FE-A60E-4740-B41D-2A64137E3D2F.jpeg

Det var allt som hanns med för stunden. Det ser tätt och helt ut både runt slanganslutningarnas tankhål och flottörhålet så frågan är om man törs försöka lossa på dessa för inspektion utan att förstöra några gummipackningar som måste beställas. :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av Hedene »

Skönt att det gick relativt smärtfritt. Undersidan på golvet över tanken ser ju väldigt fin ut :D
soso skrev:
24 jan 2022, 03:27
Det var allt som hanns med för stunden. Det ser tätt och helt ut både runt slanganslutningarnas tankhål och flottörhålet så frågan är om man törs försöka lossa på dessa för inspektion utan att förstöra några gummipackningar som måste beställas.
Packningsmaterial finns ju på Biltema. Både massiv gummiduk i olika tjocklek och gummikork. Borde vara lätt att klippa till packningar om de skulle behöva bytas.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av soso »

If it works, don’t fix it, är annars en devis att ta till. Vi får se.

Däremot är jag osäker på jordpunkten där både pump och nivågivare sitter anslutna. En rostig skruv som inte går att komma åt med tanken på plats. Är det någon flyttat den till ett annat ställe? På en S2 jag hade var pumpen jordad i en skruv på bakaxelröret. Mer lättåtkomligt men också mer utsatt till.
630432CA-034B-4104-9B65-BC024F100254.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av Hedene »

Det låter väl som en mycket bra idé att flytta jordpunkten till ett ställe som går att inspektera utan att plocka ner tanken.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av soso »

Jag tog mig en titt ner i innanmätet och blev positivt överraskad. Rent och blankt nere i tanken och samma sak vad det gällde flottören. Nu går väl denna att ta isär ytterligare men från vad jag kunde se genom ett hål så verkar den stora fjädern på insidan hel och följa med i rörelsen som också går lätt. Jag har ju haft intermittent fel på så vis att mätaren växlat mellan att visa nästan full tank och nästan tom om man hade i t.ex 10l bensin. Tanklampan tändes korrekt dock. Det hela låter dock mer som ett jordfel i mina öron, om ingen har något annat bud?
CD833591-B67C-4A15-8FE3-0AE72A5C55CA.jpeg
BFB15A88-2F20-49E9-8280-FB55E73EB4AA.jpeg


Tog också ut rördelen och där såg det lika fint ut. Gummiringarna satt där på bägge hålen f.ö. Lite intorkat bös som gick att suga upp rakt under silen men själva silen såg ut som ny. :) Skönt att veta om skicket när tanken ska tillbaka igen. Återstår bara att tvätta utsidan och bättra på färgen om jag inte borde göra någon mer undersökning på flottören?
5475C369-EEB8-4FEE-A7B7-11C43D3EA13E.jpeg
26AB9B7F-3A78-4632-860F-5674E3F9323B.jpeg
3E40505B-CFD9-4C44-83ED-FFCA64BE3A28.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av Hedene »

Ser ju nytt ut :D

Det gjorde ju inte flatstiften på tankarmaturen och jordskruven så med dessa fixade så är nog problemet med intermittent tankmätare borta :D

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av soso »

Ja, jag hoppas på det! :) Så länge inget hänt inne i flottörhuset, men då borde det kanske vara totalbrott istället för polväxling. Kan försöka mäta motstånd på polerna medan jag rör flottören iofs. Då borde jag kunna se om det verkar vara något vajsing.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av Hedene »

Du borde kunna testa flottören och hela givaren genom att sänka ner den i en hink vatten.
Om mätaren går riktigt då så var det kontaktproblem.
Vattnet funkar om du inte vill testa med en hink bensin :D :D
Låt armaturen torka några timmar innan du monterar.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av soso »

Ett bra test att se hur den beter sig med bilens mätare och kablage. Utesluter iofs inte någon kabelskada på vägen. Men funkar den då så kan man ju vara nöjd. :) Testar nog med vatten, har blivit lite nöjd med bensindoften vid det här laget. :wink:

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av soso »

Så här testades alltså tankarmaturen. En hink vatten och rengjorda elkontakter inkopplade. Jag borrade också och gängade en ny jordpunkt för pumpen och armaturen på bakaxelrörets främre ovansida. Kanske inte lika skyddad men med den stora fördelen att den faktiskt går att komma åt med tanken på plats. Den gamla jordpunkten var så dålig att det var ett rent under att pumpen ens gick. Tankmätaren fungerade ju knappt. :shock:
F961C5A8-931D-4478-9433-F9D9D98E2F86.jpeg

Tanken fick sig en tvätt och sedan lite färg! 8)
92420225-7C60-405A-8A0C-B9CF5B29FAE0.jpeg

Nya slangar av kvalitetsfabrikat på plats. Högst skeptisk om de kommer i närheten av bråkdelen av livslängden hos Citroëns dåtida gummikvaliteter.
4C6F487D-558F-4414-99CE-AE5CBD383C3A.jpeg

Tanken tråcklades på plats med hjälp av både händer, fötter och domkraft. Halvvägs uppe, vilandes på draganordningen är det lämpligt att återansluta de infettade kontakterna till armaturen. Sedan höll jag den i läge med en domkraft med träbit mellan medan jag återmonterade skruven till tankbanden och spände åt. Redan här ångrade jag beslutet att inte ta upp inspektionshål då den lilla kontakten till tanklampan hade glidit av när tanken styrdes på plats. Det märkte jag förstås när allt var klart och bränsleslangar anslutna, bensin påfyllt etc :( . Som tur var räckte det att halvsänka tanken med alla rör på plats för att pilla dit kontakten igen. :)
5E201938-392C-4D07-80EE-06BCED611269.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av soso »

Efter att ha konstaterat att bensinen nu höll sig inom lås och bom och motorn tillika startade utan protester så kunde jag återgå till det jag först hade tänkt åtgärda. Nämligen det stora internläckaget i hydraulcylindern.
F69BD3B0-9D26-4B1C-BEA2-5B4C9CCB6F99.jpeg

Stor skillnad på nya packningar och gamla! De gamla var inte alls hårda eller så, men kännbart tunnare. Så även den vita nylondelen. Även med insmorda nya packningar kändes det att motståndet var det rätta. Tidigare ramlade nästan kolven ur av sig själv.
B2ADAD20-EFA9-4051-8AB1-7CC5244BFF2B.jpeg

Allt på plats och förhoppningsvis inga mer yttre läckage, just där i vart fall. :K
3EB96554-82B9-4F09-A749-CD6E009D3C3A.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: CX 2400 TRI Break -84 "Louise II"

Inlägg av Hedene »

Snyggt jobbat :D :D
Vad tror du om tätningarna i cylindern. Är det ålder eller slitage som är värst?
Min har ju bara gått 12 tusen mil men stått still länge.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Skriv svar

Återgå till "Garaget"