Det läcker-men bara.....

Inlägg angående bromsar, styrning, fjädring och manöversystem för lyktor på SM.
Skriv svar
astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Det läcker-men bara.....

Inlägg av astro »

Var nyligen i Frankrike. Fyllde LHM- cisternen lite lagom mycket inför resan. Men när vi var framme efter 150 mil så läcker bilen LHM under natten efter körningen. Fyllde på, körde 80 mil. Såg bra ut nivåmässigt. Parkerade bilen= grön pöl under bilen. Den verkar bara läcka LHM när bilen står stilla. Så inför hemresan testade jag att inte fylla på när nivån i cisternen var lite lägre än den borde vara. Då verkade det sluta läcka. Har någon nån idé om varför min bil aborterar LHM ovanför en viss nivå i burken när den står stilla? Är det farligt att köra med "för lite" LHM i cisternen så länge allt funkar bra?

tjipp, astro

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Det läcker-men bara.....

Inlägg av Lars H »

Nej det är ofarligt att ha lite mindre LHM än min märket.
Det mesta av oljan i bilen åker ju tillbaka till cisternen när bilen står därför verkar det som om du överfyller
Dum fråga, men visst har du kollat nivån i högsta läget?
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Det läcker-men bara.....

Inlägg av soso »

Det bör ju synas om den sölat över runt/kring tanken efter bilen sjunkit över natten, om läckaget beror på överfyllning dvs.?

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Det läcker-men bara.....

Inlägg av astro »

Lars H skrev:Nej det är ofarligt att ha lite mindre LHM än min märket.
Det mesta av oljan i bilen åker ju tillbaka till cisternen när bilen står därför verkar det som om du överfyller
Dum fråga, men visst har du kollat nivån i högsta läget?
Nja, jag har kollat så att "Det ser bra ut". Klisterlappen med max och min trillade bort för några år sen. Så jag har gått mest på känsla. Tror jag struntar i att fylla på och ser vad som händer :D Tack!

tjipp, astro

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Det läcker-men bara.....

Inlägg av soso »

Ett bra fuskknep annars är ju att fylla när den stått i botten ett tag och olja runnit tillbaka. Dvs. kolla i hålet och lämna några centimeters skvalpmarginal.:)

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Det läcker-men bara.....

Inlägg av Krassegränd »

Var under bilen visade sig Ditt läckage?
Jag har också ett skumt läckage. Mitt läckage visar sig nästan mitt emellan hjulen, kanske lite framför och till vänster.
Bild

Pumpen ska vara nyrenoverad och i samband med den gamla havererade var det ett större läckage så Kjell sa att det var det som fortfarande droppade men det verkar inte avta i den takt som jag förväntar mig.

Jörgen

PS
Om det var pumpen som läcker så skulle det väl stänka i hela motorrummet, eller hur?
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Det läcker-men bara.....

Inlägg av astro »

Mitt läckage är fortfarande ett mysterium. Men så länge jag inte fyller på LHM så läcker det inte. Så jag är nöjd. Det finns en trolig huvudkandidat till ditt läckage och det är returslangen från tryckregulatorn. Den brukar spricka med jämna mellanrum. Den går från tryckregulatorn ner till ett returrör vid balken i framkant av växellådan. Sen skulle det även kunna vara någon av fjäderbensdamaskerna, oljan kan rinna från sidorna längs med balken. Det kan även vara en diravianslutning i framkant växellåda som läcker. Eller pumpens pumphustätning som gett upp. Mitt tips är att ta bort aluplåten under kofångaren och spruta en massa avfettningsmedel överallt samt motortvätta utan att komma åt elektriska grejer. Låt torka ordentligt och kleta fast hushållspapper runt misstänkta källor till läckage. Starta sen upp och spana efter läckage, helst i mörker med en ficklampa som hjälp. Då borde du kunna se källan till läckaget

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Det läcker-men bara.....

Inlägg av Krassegränd »

Tack för råden.
Jag ska se till helgen hur mycket jag hinner kolla på det.
Kom fläcken under Din vid behållaren eller mitt under motorrummet?
Returslangen blir det första jag kollar.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Det läcker-men bara.....

Inlägg av astro »

Krassegränd skrev:
02 jun 2017, 04:20
Kom fläcken under Din vid behållaren eller mitt under motorrummet?
Tror det var rätt mycket mitt- fram motorrum.

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Det läcker-men bara.....

Inlägg av Krassegränd »

astro skrev:
02 jun 2017, 05:58
Krassegränd skrev:
02 jun 2017, 04:20
Kom fläcken under Din vid behållaren eller mitt under motorrummet?
Tror det var rätt mycket mitt- fram motorrum.

tjipp, astro
Det låter mycket likt mitt läckage.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Skriv svar

Återgå till "SM - Hydraulik"