Ja det här med död kupéfläkt igen.
-
- 5 bar
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 16 apr 2011, 20:21
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Lidköping
Ja det här med död kupéfläkt igen.
Ja, kupéfläkten är för det mesta död, den hoppar igång ibland, men ytterst sällan. Det blinkar en punkt vid sidan om gradtalet som är inställt och fläktvingarna försviner i fläktsymbolen och inget händer.
Fläkten låter lite ansträngd de få gånger den hoppat igång. Bytt fläkstyrningen men likadant efter det, tips på nästa steg? Skall riva kupéfiltret imorgon och se hur det ter sig.
Fläkten låter lite ansträngd de få gånger den hoppat igång. Bytt fläkstyrningen men likadant efter det, tips på nästa steg? Skall riva kupéfiltret imorgon och se hur det ter sig.
C5 2.0 HDi Tourer 2008
-
- 10 bar
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 02 maj 2012, 05:37
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
På min är det dålig kontakt får dra ur kontakten och sätta tillbaka och då fungerar det ett tag.frassemann skrev:Ja, kupéfläkten är för det mesta död, den hoppar igång ibland, men ytterst sällan. Det blinkar en punkt vid sidan om gradtalet som är inställt och fläktvingarna försviner i fläktsymbolen och inget händer.
Fläkten låter lite ansträngd de få gånger den hoppat igång. Bytt fläkstyrningen men likadant efter det, tips på nästa steg? Skall riva kupéfiltret imorgon och se hur det ter sig.
-
- 5 bar
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 16 apr 2011, 20:21
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Lidköping
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Hmmm sådana här fel som är diffusa är inte favorit sysselsättningen. Nu startar fläkten varannan dag någon gång fast inte alla starter. Den morrar en del så får nog se om man kommer åt och får plockat ur den. På exantian gick det rätt lätt är det ungefär samma på C5 eller sitter den väldigt bökigt till?
C5 2.0 HDi Tourer 2008
-
- Activa
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Bara förnamnet......
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- 70 bar
- Inlägg: 841
- Blev medlem: 07 apr 2004, 09:04
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Bollebygd
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Skulle kunna vara transistorn som sitter i styrenheten.
Då får man exakt de symptomen.
Fläktvingarna försvinner och inte ett liv i fläkten .
Då får man exakt de symptomen.
Fläktvingarna försvinner och inte ett liv i fläkten .
Xantia Activa TCT -den röde djävulen
C5 - 2011
C5 - 2011
-
- 5 bar
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 16 apr 2011, 20:21
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Lidköping
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Styrningen är bytt det var det första jag gjorde. Nu är fläkten på arbetsbänken den går runt men stannar rätt fort så lite seg är den ju men ser inga övriga fel går runt när man lägger på ett batteri får mäta så det finns ström från styrdonet imorgon just nu snöar det och är för kallt för vidare felsökning.
C5 2.0 HDi Tourer 2008
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 15 nov 2016, 16:04
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Kanske detta inte är helt rätt men jag har köpt ny kupefläkt till vår C5a 2002 problemet är bara att jag inte vet vart fläkten sitter och jag har rivit halva instrumentpanelen utan att ha hittat vart den sitter!
Någon här som vet vart den finns?
MVH Ubbe
Någon här som vet vart den finns?
MVH Ubbe
-
- Activa
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Plocka ut instrumentklustret så ser du den snett ner åt höger. Lossa kontaktstycket, pressa på en plastflärp som är låsningen och vrid sen (medurs vill jag minnas?) tills den kan dras ut o plockas ur neråt gaspedalen.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2613
- Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Nyköping
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
-
- Activa
- Inlägg: 3878
- Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Östra Ljungby
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Om man lossar rattstången där nere, rätt enkelt att göra, så underlättar det fläktbytet.
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11
DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 15 nov 2016, 16:04
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Tack vare dom uppgifter jag fick när jag frågaade igår så har jag nu lyckats byta kupéfläkten det tråkiga är att trots ny fläkt så kvarstår problemet så jag får nog försöka med transistorn som sitter i styrenheten men vart får man tag på en sådan?
Någon här som har en aning om vad den heter och vart man får tag på en sådan?
MVH Ubbe
Någon här som har en aning om vad den heter och vart man får tag på en sådan?
MVH Ubbe
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 15 nov 2016, 16:04
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Fick tag på hela styrenheten så då glömmer jag att byta transistorn!
Sedan när jag bytte fläkten så kom jag på att det var enklare att ta lös hastighetsmätartavlan och gå in den vägen och byta fläkt!
Sedan när jag bytte fläkten så kom jag på att det var enklare att ta lös hastighetsmätartavlan och gå in den vägen och byta fläkt!
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 25 nov 2016, 18:24
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
hej jag har samma problem nu med min C5. Jag har bytt teansistorn, och hopades på att det var felet men så var dok inte fallet, utan ska nu kolla på fläkten som sitter på förar sidan och jag har tagit mig upp till fläkten och virkade på kablarna och då hoppade fläkten i gång igen i 4 minuter sen dog den och nu skulle jag vilja ha enkla instruktioner på hur jag ska göra. jag har läst allt här men känner att jag en då vill ha lite mera upp gifter. hoppas att man kan få det.
Med Vänliga Hälsningar Jimmy.
Med Vänliga Hälsningar Jimmy.
-
- 20 bar
- Inlägg: 207
- Blev medlem: 08 maj 2007, 14:02
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Örebro
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Har samma problem här med, fläkten går varannan resa, morrar och lever om.
Det talas här om styrenhet och transistor, är det samma sak som fläktmotståndet? Alltså det med kylflänsar och två kontaktstycken som man byter på passagerarsidan?
Har en samling sådana motstånd, men felet kvarstår. Ska byta fläkt.
Tack för denna värdefulla tråd förresten
Det talas här om styrenhet och transistor, är det samma sak som fläktmotståndet? Alltså det med kylflänsar och två kontaktstycken som man byter på passagerarsidan?
Har en samling sådana motstånd, men felet kvarstår. Ska byta fläkt.
Tack för denna värdefulla tråd förresten
XM V6 berline -92 aut
C5 2,0 HDI160 tourer -11 man
Haft: XM V6 break -92, XM 2,1TD break -93 och -98, XM 122 berline -90, Xantia 1,8i break -96, BX 14RE -89, C4 VTi 120 -11, C5 2,0 HDi break -03 man
C5 2,0 HDI160 tourer -11 man
Haft: XM V6 break -92, XM 2,1TD break -93 och -98, XM 122 berline -90, Xantia 1,8i break -96, BX 14RE -89, C4 VTi 120 -11, C5 2,0 HDi break -03 man
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 28 feb 2017, 20:27
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Ja det här med död kupéfläkt igen.
Användbar tråd.
För min del hjälpte det inte med transistorbyte andra gången.
Men med en helt ny enhet så är allt gott och väl igen.
Jag har nu en transistor över. Råkade visst klicka hem två i ren frustration.
Först till kvarn på det om nån villhöver.
För min del hjälpte det inte med transistorbyte andra gången.
Men med en helt ny enhet så är allt gott och väl igen.
Jag har nu en transistor över. Råkade visst klicka hem två i ren frustration.
Först till kvarn på det om nån villhöver.