Smörja gnällande kupéfläkt?

Inlägg angående ID/DS el och elektronik.
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Smörja gnällande kupéfläkt?

Inlägg av soso »

Kupéfläkten på min DSuper5 har nu gått från att ibland gnälla, till att börja föra ett konstant oljud vid igångsättande.

Finns det några stalltips för att smörja upp den?

Vad ska loss och var bör man smörja och med vilken sorts smörja?

Började lossa skruvarna dom håller fläkthusets vänstra kåpa, men de undre två sitter riktigt trångt till. Antar att man helst ska ta bort framskärmen men försöker hitta en genväg. ;)

Bild

Tim
40 bar
40 bar
Inlägg: 452
Blev medlem: 31 jan 2003, 21:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Södermalm, Stockholm

Re: Smörja gnällande kupéfläkt?

Inlägg av Tim »

Jag skulle definitivt ta bort framskärmen. Ett halvtimmesjobb max och så får du mycket lättare att hitta alla skruvar. Undre fästena till fläkthuset har också gummibussningar och de kan vara svåra att få tillbaka utan fri sikt.

Gnisslande fläktar har jag fått tysta med sparsamt applicerad silikonsprej på lagren.
1972 DSpécial, 1965 Ami 6 Weekend.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Smörja gnällande kupéfläkt?

Inlägg av soso »

Jo, jag insåg det själv när jag försökte nå de undre skruvarna och gjorde tankeövningen hur jag skulle kunna ha en chans att få ihop det igen sedan. :D

Så nu är fläkten bortskruvad och fläktmotorn isärtagen för rengörning och smörjning.

Tack för tipset om smörja, silikonspray har jag ju hemma!

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1709
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Smörja gnällande kupéfläkt?

Inlägg av Stefan M »

Fast problemet är oftast att de bussningar som sitter där är oljebrons och så fullpackade med skit att de inte smörjer längre och all tillförd smörja räcker ett tag sen är det lika illa igen.
Kan man ta isär fläkten och få ur bussningarna hela så är tricket att försiktigt värma dem med gas eller gasol. Kanske till och med räcker att värma de i nån olja. Då ser man att det väller ut skit och bussningen får nytt liv när oljan medges krypa in i porerna igen.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Smörja gnällande kupéfläkt?

Inlägg av soso »

Stefan M skrev:Fast problemet är oftast att de bussningar som sitter där är oljebrons och så fullpackade med skit att de inte smörjer längre och all tillförd smörja räcker ett tag sen är det lika illa igen.
Kan man ta isär fläkten och få ur bussningarna hela så är tricket att försiktigt värma dem med gas eller gasol. Kanske till och med räcker att värma de i nån olja. Då ser man att det väller ut skit och bussningen får nytt liv när oljan medges krypa in i porerna igen.
Menar du dessa bussningar? Pilla loss dem och värma med gasol bör alltså få bort smuts som är ingrott? Det går inte att värma med dem på plats för att minska risken att de går sönder?

Bild


Postade en del bilder i garagetråden.

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1709
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Smörja gnällande kupéfläkt?

Inlägg av Stefan M »

Ja kan du se att de är i oljebrons så är det så som jag beskriver. Det bästa är ju att göra det med dom lösa. Kanske är det värt att få nya gjorda i färskt material. (finns på stång på löpmeter.)
Eller om det går att få ur dem som sagt. En färsk och ren sådan bussning kan man ställa på en yta, fylla den med olja och trycka tummen på oljan och då se oljan tryckas ut i materialet. Alltså krypa genom porerna. Dessa blir på tid och längd fulla med skit och då finns det ingen smörjning.

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - El"