Varför är diesel så ute nu?

Allmänna frågor om C4.
Greven
70 bar
70 bar
Inlägg: 1074
Blev medlem: 19 jul 2003, 19:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Greven »

Det är liksom det där, som är min och andras invändning mot det okritiska hyllandet av el-bilar. Detta har ju faktiskt börjat uppmärksammas av media nu. Att batterierna ständigt måste laddas och med el som, i ett globalt perspektiv, kommer från fossil energi samt att framtagandet och industrialiseringen av litium inte gör saken bättre.
Av Volvos utspel i veckan blev det ju inte så mycket kvar.
De kommer att komplettera förbränningsmotorn med en el-motor. Detta har Toyota gjort i 20 år, men Volvo presenterar detta som en revolution. Att Toyotas hybridkärror dessutom drar rätt mycket soppa, då förbränningsmotorn måste användas vid merparten av körningarna säger väl en del.
Jag åker snålare med min C5-diesel än syrran gör med sin Prius, men den är miljöklassad. Det borde naturligtvis vara tvärtom. Frågan är ju när politikerna ska vakna och sluta med sitt ensidiga och okritiska och fastlåsningen vid en enda teknik. Blir det samma pannkaka, som med brännvinsbilarna ?
Jag tror att el-bilar kan fylla en viss funktion i framtiden, med eller utan bränslecellsteknik, men jag är också övertygad om att förbränningsmotorn kommer att dominera stort inom överskådlig tid.
Vad som kommer sedan, har vare sig jag eller någon annan en aning om, Men, Tesla och liknande popbilar kommer definitivt inte dominera vägarna. Så tror jag, och jag har fått ett visst stöd för dessa tankar, när jag pratat med KTH-folk.
Volvo får väl köpa sina motorer från PSA. Dom är garanterat bättre på dessa dieselmotorkonstruktioner som nu Volvo vill sluta utveckla. Ordningen är alltså återställd .
Tidigare bilar: XM V6 -92 (såld), Xantia 2,0 SX kombisedan -96 (såld), C5 2,0 SX kombisedan -04 (såld),
SAAB 96 -63:a (såld), SAAB 96 TT -64, Citroen C5 2,0 HDi III sedan, manuell -09

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1310
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av tomasojohansson »

Vi har vant oss vid att det finns hur mycket energi som helst att hämta på macken.
Den tiden är snart förbi.
Då är även tiden förbi att köra runt i tvåtons vardagsrum med femkanalsstereo och bättre klimatanläggning och komfort än hemma.
Att ladda bilar med motorer på hundratals kilowatt med el är en omöjlighet, om alla ska ha varsin.
Vad går energin åt till?
Varför behöver en person på väg till jobbet mer energi än ett bostadsområde.
El kan man driva elcyklar med.
Inte fordon med kraftkällor på hundratals kilowatt.
Energin i transporterna kommer huvudsakligen från att pressa bort luft.
Det känns när man kör 2CV, vid 80 tar det liksom stopp.
Av samma skäl som cyklister sällan kan cykla över ca 25 km/h.
Om elbilarna hade en extremt liten frontarea, typ en tredjedel av en vanlig bil, och alla körde 70, då kanske...
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6426
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av LeifHj »

Vi har vant oss vid att det finns hur mycket energi som helst att hämta på macken.
Det har man hotat med de sista 60 - 70 åren, jag tror det när jag ser det.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2492
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av cau »

Märkligt att ni inte ser politiken i det här med el-bils tankarna; vi har ett parti som försöker styra landet med
låga opinions-siffror och dom måste klamra sig fast vid miljö-ivrarna som inte ser verkligheten som den är.
Fler el-bilar = fler kärnkraft, vindmöllor och vattenkraft räcker inte till om vår bensin / diesel-bils flotta
ska ersättas med el.
:)

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6426
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av LeifHj »

Märkligt att ni inte ser politiken i det här med el-bils tankarna
Jodå, det gör vi. :evil:
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Greven
70 bar
70 bar
Inlägg: 1074
Blev medlem: 19 jul 2003, 19:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Greven »

Jodå, säger även jag. Jag tror dessutom att den finns en rätt illa dold antipati mot privatbilen i vissa politiska kretsar. Naturligtvis måste vi göra något åt den totala energiåtgången och det är inte rimligt att alla sitter och åker 3-6 kilometer till jobbet i sin privatbil, när man bor i en stad som t.ex. Stockholm. Men, att låsa fast sig vid en teknik som t.ex. el-drift och tro att det skulle vara mer miljövänligt än en modern snåldiesel är för mig obegripligt. Det är exakt samma snurrighet, som när de törstiga etanolbilarna skulle frälsa världen. Att Volvo får stora rubriker för ingenting, är ett tecken i tiden. MP-politiker har redan hyllat Volvos "nya strategi". Jag blir mest full i skratt.
Ser fram mot PSA:s nya dieselgeneration. Då har ju Volvo någonstans att handla sina kommande dieslar.
Tidigare bilar: XM V6 -92 (såld), Xantia 2,0 SX kombisedan -96 (såld), C5 2,0 SX kombisedan -04 (såld),
SAAB 96 -63:a (såld), SAAB 96 TT -64, Citroen C5 2,0 HDi III sedan, manuell -09

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av AcuraJan »

Elbilar släpper trots allt ut noll lokalt, och det var ju dessa utsläpp som ämnet handlade om från början.
Att en elmotor har överlägsen verkningsgrad gör ju också att energiåtgången blir mycket lägre och även utsläpp av CO2 jämfört med en diesel hur modern och ren den än blir. Utmaningen är att göra lagringen av energi mobil, det har hänt mycket den senaste tiden och det lär fortsätta hända saker på den fronten.

Att det skulle råda brist på energi är inte troligt, vi har solen som förser oss. Att oljan fortsätter pumpas upp handlar bara om att de som har mycket pengar vill fortsätta tjäna pengar.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1310
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av tomasojohansson »

Problemet blir akut när Asien också ska börja köra SUV t o fr jobbet.
Energibrist råder i stort sett i hela världen, glest befolkade Sverige är ett undanag med gratis vattenkraft och skogsråvara från kolonin i norr.
Men det har också sitt pris i avfolkning, döda älvar och skövlade skogar.
Skog täckte jordklotet för några tusen är sedan.
Reliker efter städer finns i Sahara.
Dom eldade också upp skogen.
Att göra energiskog av de sista av skogsekosystemet är samma sak som självmord.
Bättre leva och göra något åt saken?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6426
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av LeifHj »

Bättre leva och göra något åt saken?
Ät en extra morot och se glad ut, is täckte stora delar av jorden också för 10000 år sedan.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Greven
70 bar
70 bar
Inlägg: 1074
Blev medlem: 19 jul 2003, 19:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Greven »

AcuraJan skrev:
10 jul 2017, 21:18
Elbilar släpper trots allt ut noll lokalt, och det var ju dessa utsläpp som ämnet handlade om från början.
Att en elmotor har överlägsen verkningsgrad gör ju också att energiåtgången blir mycket lägre och även utsläpp av CO2 jämfört med en diesel hur modern och ren den än blir. Utmaningen är att göra lagringen av energi mobil, det har hänt mycket den senaste tiden och det lär fortsätta hända saker på den fronten.

Att det skulle råda brist på energi är inte troligt, vi har solen som förser oss. Att oljan fortsätter pumpas upp handlar bara om att de som har mycket pengar vill fortsätta tjäna pengar.
Nja, ämnet och dess rubrik var "Varför är diesel så ute nu" ?
Min och fleras poäng och också svar på frågan består ju av att politiker och en stor del av allmänheten gått på en blåsning - en gång till (läs etanolbilarna).
Det är ju fullständigt vansinne att bara mäta en bils miljöavtryck genom att enbart mäta drifttiden och inbilla folk att en el-bil skulle vara gynnsam för miljön och minska bilens klimatpåverkan. Mycket talar för att det är tvärtom.
Visst kan man kalla en fantasi för en "utmaning", men den kan också definieras som en önskedröm.
Fr.o.m. 1 september 2015, så måste alla dieselbilar som säljs i Sverige uppfylla miljöklassningen Euro 6. Där har skett en stor förändring vad gäller utsläppen av kväveoxider i jämförelse med tidigare miljöklassningar och detta i verklig körning. Bäst i klassen finns numer busen nummer 1, Volkswagen. En av de sämsta i klassen är, som jag tolkat tabellerna, Volvo. Inte undra på att de ger upp och gör stor affär av ingenting och får korkade miljöpolitiker att agera gratis reklampelare.
Vad säger att en dieselbil måste drivas med oljebaserat bränsle ? En vidareutveckling av själva dieselbränslet i industriell skala ligger nog mycket närmare framtiden än fantasierna/förhoppningarna/utmaningarna om elbilen som producerar sin egen el.
Redan nu kan vi tanka HVO-diesel. Varför ska vi vänta på något vi inte vet något om, men hoppas på ?
Just nu produceras en förskräckande andel av världens elproduktion genom uran (kärnkraft), brunkol och oljekraftverk. Till det ska adderas framtagandet av litium, som är huvudingrediens för elbilsbatterierna. Att då tro att kritiken mot el-bilarna handlar om ett värnande av oljeindustrin blir för mig, en smula vulgärt.
Jag skulle vilja vända på steken. Vill vi slippa oljebaserade drivmedel och miljöförstöranade el-bilar, så ska vi fortsätta utveckla dieselmotorn och dieselbränslet. Det borde varenda miljöpartist begripa.
Tidigare bilar: XM V6 -92 (såld), Xantia 2,0 SX kombisedan -96 (såld), C5 2,0 SX kombisedan -04 (såld),
SAAB 96 -63:a (såld), SAAB 96 TT -64, Citroen C5 2,0 HDi III sedan, manuell -09

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2492
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av cau »

LeifHj skrev:
11 jul 2017, 13:34
Bättre leva och göra något åt saken?
Ät en extra morot och se glad ut, is täckte stora delar av jorden också för 10000 år sedan.
//Leif
Replice: Jomen det man andrar nu är ju att isarna smälter så isbjörnar och pingviner får problem.
:lol:

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6426
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av LeifHj »

Jomen det man andrar nu är ju att isarna smälter så isbjörnar och pingviner får problem.
Isarna smälter och växer till, det går i vågor, det är inte första gången det händer.(om det nu händer)
Jag tror i.o.f.s. att isen räcker till både isbjörnar, pingviner och miljötalibaner.
Problemet blir riktigt stort när inte isen räcker till lördagsdrinken, då pratar vi problem.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17301
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Göran W »

LeifHj skrev:
11 jul 2017, 18:30
Problemet blir riktigt stort när inte isen räcker till lördagsdrinken, då pratar vi problem.
Ska erkänna att jag länge misstänkt den prioriteringen hos ett antal akutenister..... :roll:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av Gelgamesh »

-Centraliserad elframställning vs. privata oljebolag med allehanda bränslen...?

-Kollektiviserad transport vs. individuell...?

Med risk för att bli anklagad för att vara foliehattbärare och konspirationsteoretiker så väljer jag ändå att påpeka idén om att ovanstående punkter är ett ganska tydligt tecken på de kalla röda vindar som blåst ganska länge nu. Brödköer och arbetsläger var väl ingen marknadsmässig succé, men genom att sakta men säkert monopolisera och kollektivisera så kommer säkert fler se vart det barkar hän när det är försent. Och jag talar inte om de vanliga uppenbara vänstertokerierna. Det jag menar är hur allt tycks dra mot en ny paradigm där det lilla och flexibla ersätts med stora monopol och centraliserade företéelser. Oavsett bransch så tror jag framtiden tillhör Google, Volkswagen, Vattenfall och Coop, snarare än SAAB, Uno-X och Börjes snabbköp.

Förlorarna blir förstås nördiga lantisar som jag, som ser genom alla emblem, varumärken, molntjänster och kedjor. Förr hade vi i.a.f. konkreta ideologier att relatera till. Man hörde vänsterfolket yra och skakade på huvudet. Men idag spelar det ingen roll vad för färg man sällar sig till. Socialisering och kollektivism glider sakta men säkert över oss mer och mer.

De som fattar minst av allt är som vanligt politikerna. Det bevisar de gång på gång. Etanol? Tunnelbana? Elbilar?



Avslutar med ett tänkvärt citat från min snurriga branch:

"There is no cloud, it´s just someone else´s computer".
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Varför är diesel så ute nu?

Inlägg av gunnarw »

Gelgamesh skrev:
11 jul 2017, 22:08
"There is no cloud, it´s just someone else´s computer".
:-) Den var fin! Jo det gäller att se igenom molnen
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Skriv svar

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"