Ingen gnista?

Allmänna frågor om BX
Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Ingen gnista?

Inlägg av Mickel »

Optiroc skrev:
07 jun 2017, 09:11
när jag inte har facit på vilka lampor som faktiskt ska finnas
Det brukar vara ganska enkelt att avgöra:
- Finns det repor i kopparytan vid lamphålet så ska det vara lampa.
- Finns det inga repor så fanns det ingen lampa monterad från fabrik.

Om du ändå är osäker kan du lysa med ficklampa in i hålet och se om det syns någon symbol på framsidan. Oftast är det helsvart. Kanske ser du en:
- Värmespiral. Den ska du bara ha om du har BX Diesel (glödning).
- Sladdande bil. Den ska du bara ha om du har ABS.

I övrigt borde allt vara solklart. Fråga gärna!
Mickel

Användarvisningsbild
Optiroc
10 bar
10 bar
Inlägg: 186
Blev medlem: 01 jun 2015, 11:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Ingen gnista?

Inlägg av Optiroc »

Vakuumslang bytt. Pipan på insprutningshuset var lite drygt 5mm, så Biltemas 4mm-slang passade finfint.

Tack för hjälpen med alltsammans!

aryan
70 bar
70 bar
Inlägg: 948
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:13
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Örby (Stockholm)
Kontakt:

Re: Ingen gnista?

Inlägg av aryan »

Mickel skrev:
27 maj 2017, 23:24
Optiroc skrev:
27 maj 2017, 22:29
Nej. Har tänkt att resistansen från givaren utan att veva motorn inte säger så mycket om hur den mår

Jodå, det kan bli avbrott i den. Det är nog det vanligaste felet.

Ibland "lagas" avbrottet när den blir varm, eller tvärtom. Oerhört frustrerande.

Andra fel du kan ha: Fel avstånd mellan givaren och kuggarna. Justeras med schims. OBS! Se till att du får med alla schims som den sitter monterad med i din bil! De skall återanvändas! Rätt avstånd ser du ovan, men det kanske är svårt att komma åt att mäta.

Sen kan du ha skräp, damm eller metallspån på den. Stör också funktionen. Montera loss, torka av, återmontera.

Sen är det ju inte fel att byta till en ny och fräsch vart 25:e år :roll: !

Den är ju totalt livsnödvändig.
Hade samma problem, när bilen hade stått ett tag så startade den inte altid och då hade den inte heller någon gnista. Jag bytte till en ny ÖDP givare igår och det verkar vara löst nu.

När jag tog loss den gamla sensor hittade jag en del metallspån på den så jag misstänker att det hade räckt att bara torka av den.
Motståndet var iaf som det skulle vara (ca 345 Ohm) men jag kan också tänka mig att i givarens permanentmagnet tappar lite i styrka efter nästan 30 år och då kan nog signalen också bli sämre.

Spolen i den nya givare hade faktiskt (för) hög motstånd, 560 Ohm om jag minns rätt, men den hade rätt reservdelsnummer, såg i likadant ut och fungerar bra än så länge.

Mvh Aryan

PS avståndet mellan sensor och tänderna bör vara 1mm ± 0,5mm och är egentligen inte tänkt att vara justerbar.

Skriv svar

Återgå till "BX - Allmänna frågor"