Justera höger dörr.

Allmänna frågor om SM.
Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Justera höger dörr.

Inlägg av Krassegränd »

Höger dörr är lite trög att öppna och stänga, dessutom sitter den lite för långt ut från sidan (inte helt stängd) medan rutan lutar så att den trycker bra på överdelen av listen.
Hoppas att det går att se på bilden
Bild
Min fråga är, hur ändrar man vinkel på sidorutan?
Jag har fått veta att det ska gå att justera men det verkar som att man måste ta av dörrinsidan, är det så?

Jörgen

PS
Att den är trög att öppna kan kanske bero på att den hänger lite men det är svårt att se.
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Justera höger dörr.

Inlägg av Krassegränd »

Då svarar jag själv! :)

Jag har justerat höjden på högra dörren när den stänger, mycket känsligt!
Jag började med att flytta fram det övre gångjärnet drygt 1 mm och det var för mycket!
Jag fick ställt den rätt till sist (bara rört det övre gångjärnet) och inser nu att det var rena turen att jag inte behövde ändra något när jag sen bytte gummilisten.

Den vänstra dörren ser lite konstig ut när den är stängd, den går långt in där nere men ser bra ut i övrigt.
Efter att jag bytt gummilisten på den måste man drämma igen den för att den ska stänga och dessutom hänger den lite när den stänger.
Jag har försökt att flytta ut det nedersta gångjärnet (justeringen på dörren) men det händer inget (det rör sig inte). Jag har ännu inte tagit till storsläggan.

Nu ska jag jobba 4 veckor från och med måndag (7/8) sedan har jag 52 veckor semester om året.

Jag återkommer säkert i ämnet.

Jörgen

PS
Ja just det....
Jag höll på att glömma att berätta hur man justerar lutningen på rutan.
Det sitter 2st 8mm sexkantskallar undertill på dörren som man lossar och flyttar ut eller in.
Mycket smart! Om man har gjort det en gång med dörrklädseln avmonterad så bör man kunna göra det utan att montera av den nästa gång.
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Justera höger dörr.

Inlägg av Krassegränd »

Har miklat en hel del med vänster dörr. Den ser bra ut nu och stänger fint men det brusar mycket när man kör.
Justerade "in" höger dörr idag. Ser mycket bra ut nu och stänger som ett kassaskåp.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Skriv svar

Återgå till "SM - Allmänna frågor"