Byta map-sensor

Inlägg angående motor, koppling, drivaxlar etc.
Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Byta map-sensor

Inlägg av Mikoo »

Jag har det rara problemet att vid hård acceleration på säg 4:ans växel när turbon får ladda tänds motorstyrningslampan och slocknar inte förrän man sänker farten till under 70Km/h. Den kan även tändas om man drar på 5:an.

Lexia säger temporärt fel laddtrycksgivare.

Och jag lyckades leta fram att det är samma sak som MAP-sensor.

Var sitter den och hur lätt är det att byta den själv?
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Byta map-sensor

Inlägg av tronde »

MAP-sensor er plassert inni motorstyrigs-ecu. På de bildene jeg har sett er den loddet fast i kortet, og ikke ment for å byttes ut.

Før du gjør noe drastisk, bør du prøve å velge et annet språk i Lexia. Mange feil har uklar oversettelse. Det er mye mer vanlig at det blir periodisk feil i den ventilen som styrer trykket til wastegate. Den er plassert øverst på torpedoveggen, ca. midt på. Den har tre slanger og en kontakt, og er festet i et gummioppheng. Den har fail-safe modus slik at ladetrykket ikke skal bli for stort.

Merker du tegn til endret motorkraft når dette inntreffer?

Edit:
Du kan kople bort den elektriske kontakten. Da skal du få melding om permanent feil. Da ser du om den meldes med samme navn.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: Byta map-sensor

Inlägg av Mikoo »

Ja den tappar kraft när jag gasar. Släpper jag gasen och går ned till 70km/h så slocknar indikationen för motorstyrningen.
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Byta map-sensor

Inlägg av tronde »

Får du samme feilkode hvis du kopler bort ventilen på torpedoveggen?
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

sm0nzy
10 bar
10 bar
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 mar 2003, 20:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Byta map-sensor, turbo, wastegate ventil

Inlägg av sm0nzy »

Hej Tronde,
Jag såg ditt inlägg och raden nedan intresserade mig. Jag har en TCT -97'a som aldrig varit riktigt pigg. Jag har alltid haft en känsla av att turbon ej fungerar som den skall. Bilen går bra men har inte den accelaration jag tycker den skall ha. Ingen indikering av motorfel.
Min gamla TCT-95'a som nu är donator har ju exakt samma motor. Den var mycket piggare. DIn rad nedan gav mig nu ny inspiration.
- Kan det vara den ventilen du nämner som inte fungerar ? Eller skulle jag då ha en motorlampa som lyser ?

Om ingen här tycker det är en dum idé så tänkte jag nog prova med att ta motsvarande ventil från donator-bilen och sätta in i min 97'a

/Patrik

Det er mye mer vanlig at det blir periodisk feil i den ventilen som styrer trykket til wastegate.
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo. Sedan år 2021 i en annan "Citronists" ägo som donator.
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie IIA -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.
Jaguar XF CC9 3.0D -11.

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Byta map-sensor

Inlägg av tronde »

Hvis det er elektrisk feil i den ventilen, er det vanlig at feil lagres. Hvis det er elektrisk feil, kan du få for høyt turbotrykk, for den ventilen lar noe av trykket fra kompressorsiden påvirke aktuatoren (den som likner en vakuumklokke, men som er trykk-klokke). Hvis ventilen ikke åpner, vil ikke waste gate åpne heller. Det er en sikkerhetsfunksjon i ECU som skal slå inn på 0,9 eller 1 bar (jeg husker ikke eksakt verdi).

Det nok også mulig at den ventilen kan lekke trykk slik at waste gate åpner for tidlig. Jeg har målt på en reservemotor jeg har stående, og staget som påvirker waste gate skal begynne å bevege seg når trykk-klokken blir tilført ca. 0,25 - 0,3 bar. Det er vanskelig å måle nøyaktig med enkelt utstyr, men det stemmer med det jeg har klart å lese meg til. Det er viktig at man IKKE bruker trykkluft til denne testen, for trykk-klokken tåler ikke så mye. Jeg brukte en slik ballongpumpe som er på for eksempel blodtrykksmålere for å pumpe opp trykket konrtollert. Trykket målte jeg med 151366 fra Biltema som er ca. nøyaktig. Når aktuatoren er såpass følsom, behøver det nok ikke å være så stor lekkasje i ventilen før det merkes. Det er enkelt å bytte ventilen, så det er fornuftig å prøve når du har en liggende. Pass bare på at alle slangene kommer på rett plass. Hvis du kopler bort den elektriske kontakten på ventilen mens tenningen er på, vil det lagres en feilkode.

Hvis du har tilgang til Lexia, kan du lese manifoldtrykket med den. Den viser absolutt-trykk i millibar, men atmosfæretrykket er jo nær 1000 millibar, så trykket vil vises som ca. 1000 - 1800 der når turboen lader. Det blir +0 til +0,8 bar i vår verden. På tomgang vil trykket være ca. 300 - 400 millibar (-0,7 til -0,6 bar).

Med Lexia kan du også se hvordan ventilen blir styrt. Den tilføres en pulset spenning som gjør at ventilen åpner nokså linjært. Man kan ofte høre at ventilen vibrerer. Det er derfor den er opphengt i gummi. Lexia viser en prosentverdi som nok er hvor mye den åpner. Jeg vet at ECU regulerer åpningen etter motorturtallet, så du kan komme til å få stor åpning ved lavt turtall selv om du ville forventet høyt ladetrykk. Motorer er visst ikke glade for høyt ladetrykk ved lavt turtall.

Du kan lese manifoldtrykket med 151366 også. Den stopper på +0,7 bar, men du bør få et inntrykk av hvordan turboen lader selv om du ikke får med deg den siste 0,1 bar som nesten aldri er i bruk.

Et bedre alternativ til trykkmåling er nok et mer dedikert turbotrykkmanometer, for eksempel 32240 fra Biltema, men jeg hadde 151366 liggende. I min bil har jeg satt inn ladetrykkmåler, så jeg har en ide om hva man kan forvente.

Staget som påvirker waste gate er forspent slik at det vil være ca. 3 mm for kort når det koples av armen på waste gate. Det er denne forspenningen som gir grunntrykket på ca. 0,25 - 0,3 bar som må overvinnes før staget begynner å bevege seg og waste gate åpner.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

sm0nzy
10 bar
10 bar
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 mar 2003, 20:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Byta map-sensor

Inlägg av sm0nzy »

Tack för den utläggningen. Mycket intressant.
Tyvärr har jag varken Lexia eller de andra verktygen tillgängliga.
Men det verkar jy vara en enkel operation att testa med den ventilen jag har och som jag vet fungerar. (I allafall fungerade när jag körde donatorbilen senast för ca 2-3 år sedan). Och om jag byter med tändningen avslagen så borde jag ej får några felkoder.

Jag tolkar ditt svar som att det är samma ventil i -95'an som i 97'an och det skall vara ofarligt att byta. (Bägge är ju serie 2)

/Patrik
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo. Sedan år 2021 i en annan "Citronists" ägo som donator.
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie IIA -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.
Jaguar XF CC9 3.0D -11.

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Byta map-sensor

Inlägg av tronde »

Ja, de skal være like. Tre slanger og en to-polet kontakt.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

sm0nzy
10 bar
10 bar
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 mar 2003, 20:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: vastegate, turbo, ventil

Inlägg av sm0nzy »

Tronde,
Idag bytte jag ventilen, den som sitter högst upp i motorrummet mot torpedväggen, den som har tre vacumanslutningar. Tyvärr blev det ingen skillnad. Jag fick ej heller något felmeddelande så det är nog inget fel på den ventilen. Efter arbetet med ventilen så bytte jag olja på bilen varpå jag inspekterade den vastegateventilen på turbon lite närmare när jag ändå hade bilen upphissad. Jag kände på staget och det går inte att rubba det. Ej heller med motorn igång går det att rubba det vastegatestaget med handkraft. Jag har nu inte känt på något sådant stag tidigare men om det styrs av en vacumklocka som genererar ett tryck <1 Bar så tycker jag det borde går att rubba den med handen.

- Vet någon hur trög denna skall vara ? Borde man inte kunna vrida vastegate med handkraft ?

Så jag drar slutsatsen att vastegateventilen sitter fast även om jag har aldrig meckat i dessa delar tidigare.
- Borde det inte vara ofarligt att lossa staget mellan vacumklockan och vastegateventilen och sedan med lite "milt våld" försöka vrida på den ventilen med ett verktyg ? Att den helt enkelt har kärvat fast. (Jag vet att bilen stod stilla något år innan jag köpte den)

Eller finns det risk att jag har sönder den ?

M.v.h.
Patrik
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo. Sedan år 2021 i en annan "Citronists" ägo som donator.
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie IIA -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.
Jaguar XF CC9 3.0D -11.

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: Byta map-sensor

Inlägg av tronde »

Staget er låst fast til den lille armen på waste gate med et e-klips.

Bild

Det kan du ta bort. Da skal du kunne ta bort staget fra aktuatoren, og enkelt dreie på selve waste gate spleldet. Du kan gå ut ifra at klipset er rustent, og vil ryke, så ha noe tynn ståltråd i beredskap som nødløsning for å låse staget til armen. Tappen på waste gate er nokså nøyaktig 8 mm diameter.


Når du har tatt av staget, sjekker du også at det er ca. 3mm for kort. Det ser du ved at hullet i staget ikke passer overens med tappen på waste gate.

Bild


Jeg tror det er smart å ikke bruke for mye vold på staget og aktuatoren. Det skal kun en liten åpning i waste gate til før det blir problemer med å bygge opp trykk.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

sm0nzy
10 bar
10 bar
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 mar 2003, 20:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: wastegate

Inlägg av sm0nzy »

OK,
Tack för fin information igen. Nästa gång jag har bilen uppe skall jag testa att lossa det staget. Men det blir inte i denna veckan. Skall nog köpa en tryckmätare på Biltema innan dess. Samt låsringar/e-ringar.

Mina delar kring waregate ser faktiskt ganska fräscha ut och inte så rostiga som de på din bild. Jag lade dock märke till något som såg ut som ett oljeläckage från tryckklockan eller "auktoatorn" som jag tror du kallade den. Jag fick intrycket att det är en ganska enkel konstruktion med ett gummimembran som för över kraften från trycket till staget. Eller är det mer avancerat och att den även innehåller någon vätska/olja som kan läcka ut om det går hål på bälgen. Om nu inte min olja kommer någon annan stans ifrån...
Men om jag lossar staget så lär jag ju se om den klockan fungera som den skall. Men det är nog bra att ha en gummiblåsa för att skapa tryck och lite slang till hands när man arbetar med detta. SÅ att man kan vara under bilen och klämma på blåsan och se om det rör sig. Jag skall berätta hur det avlöper. /Patrik
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo. Sedan år 2021 i en annan "Citronists" ägo som donator.
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie IIA -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.
Jaguar XF CC9 3.0D -11.

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: wastegate

Inlägg av tronde »

Jeg har ingen informasjon som sier at trykk-klokken er noe annet enn et gummimembran og en fjær. Det skal kun være luft som påvirker membranet.

Det stemmer at det er en del rust, ja. Staget mitt knakk av i gjengepartiet der hvor man justerer lengden. Det er derfor jeg har brukt litt tid på å måle hvordan ting påvirker hverandre :) Det er reparert, men det blir en annen historie.

Oljen kan komme fra mange steder. Turboen kan lekke litt, og toppdekselpakningen er vel ikke kjent for å være evigvarende.

Du kan jo kjøpe 32240 og kople den inn på den slangen som går fra manifolden og inn til ECU i plastkassen. Det er et stort gummimembran helt til høyre i torpedoveggen som er til ledninger. Du ser det fra motorrommet. Med manometeret innkoplet ser du med en gang om turboen lader mens du kjører.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

sm0nzy
10 bar
10 bar
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 mar 2003, 20:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Wastegate

Inlägg av sm0nzy »

Med anledning av att jag misstänkte att min wastegate ej öppnade som den skall.

Jag kunde inte lossa staget från ventilen. Det satt fast. Men efter att ha sprayat med oljespray så kunde jag med med skiftnyckel försiktigt röra wastegate ventilen. Och med den även staget in i accuratorn. Med lite motion fram och åter så gick den fint efter en stund.
Och det gjorde verkan. Nu har jag turboeffekten åter. Nytt liv i bilen !

På rek. från Tronde införskaffades en laddtrycksmätare från Biltema. Men det är lite besvärligt att koppla in den om man skall ha den inne i kupen då man måste igenom torpedväggen. Så jag struntar i det och nöjer mig med att bilen nu fungerar bra.

/Patrik
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo. Sedan år 2021 i en annan "Citronists" ägo som donator.
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie IIA -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.
Jaguar XF CC9 3.0D -11.

sm0nzy
10 bar
10 bar
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 mar 2003, 20:57
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Byta map-sensor

Inlägg av sm0nzy »

Laddtryck och Turbo i TCT, (-97'a)
Detta främst till Tronde som jag hade en dialog med här för 3 år sedan på samma ämne. Men det intresserar kanske även andra varför jag tar det här.
Under våren 2018 var jag på detta och skrev lite nedan. Bilen blev sedan stående pga tidsbrist och en del andra problem som hjullager och stöddämparfäste vilket ledde till att jag fick ta ned hela pivon. Tack o lov allt på vä. fram och jag tog mig samman och fixade det under hösten 2020 och besiktigade den sedan. Så den är åter i trafik men den gick inte bra vid acceleration. Den hackade ibland. Igår testade jag att byta bensinpumpen då jag hade en i min gamla reservdels-TCT. Och det gjorde susen. Tydligen orkade den ej bygga upp det bränsletryck som erfordras vi hög belastning. Så nu börjar det likna något. Bra dag igår :-)

Men åter till Turbo-systemet. Jag har tidigare bytt ventilen som styr wastegate som jag skrev om tidigare. Ingen skillnad. Jag har haft lös staget till wastegate-ventilen. Den rör sig fint. Om acctuatorn/klockan som styr wastegate är hel vet jag inte men det ser ut som den har läckt olja vilket är oroväckande. Jag satte in en laddtrycksmeter (Biltema 32-220). Inkopplad på högtryckssidan på slangen som går till ventilen. Orkade inte dra in slangen i kupén via torpedväggen så det fick bli en slang in via sidofönstret men det går ju också. :-)
Den visar upp till +0,5 Bar när jag accelererar. Så detta tyder ju på att acctuatorn, i alla fall delvis, fungerar.
Men den visar aldrig mer än 0,5 Bar. Detta leder till frågan om någon här vet vilka maximala värden man skall förvänta sig ? Och borde man inte även förvänta sig ett litet undertryck vid tomgång ?
TCT är ju en s.k. lättrycksturbo så den kanske inte skall gå upp mer än +0,5 Bar ?
Jag misstänker min acctuator till Wastegate. Jag har ju en hel och fin i den gamla reservdelsbilen men att byta den verkar ej vara enkelt. Vad jag kan se måste man ta ned hela turbon för att göra det. Och det verkar inte vara någon lek och jag tror det är över min kapacitet.

Så var det det här med MAP-sensor,
Jag har inte förstått vad det är och vad den sitter. Nu har jag ingen Lexia eller liknande men vet än som har. Var detta något som skulle synas i felkoderna om det är felaktigt.

Oidentifierad enhet
Det finns en större enhet som sitter högt till hö i motorrummet bilens vänstra sida, som verkar ha med detta att göra. En rund blank cylinder med en el-kabel på ena sidan och två ganska grova slangar, ca 20mm, på den andra sidan. Den ena slangen tar luft från högtrycksidan innan det går in i insprutningen. Den andra går in till en annan ingång i insprutningsenheten. Vet ej om det är en ventil eller någon form av elektrisk "fläkt/kompressor" som skall skapa ytterligare tryck. Den är ju mycket större än vad ventilen för wastegate-acctuatorn. Varför jag misstänker att det är en liten kompressor. Men jag har egentligen ingen aning. Eller är det detta som är MAP ? Någon som vet ? (Jag har även en extra sådan i reservdelsbilen)
Men vad det än är så kan den ju inte ha med laddtrycket att göra då detta mäts innan. Men det kan ju vara en feedback-loop så säker kam man ju inte vara.

Fransk teknik är allt lite spännande....

/Patrik
Citr. XM TCT VSX Aut. -97.
Citr. XM TCT VSX Aut. -95. Donator efter 12 år i min ägo. Sedan år 2021 i en annan "Citronists" ägo som donator.
Citr. Evasion 2.0i 16v -00
Landrover 88 Serie IIA -62.
Jaguar XJ6 4.0S -94.
Jaguar XF CC9 3.0D -11.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5478
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Byta map-sensor

Inlägg av Anders H »

Delen med slangarna är tomgångsventilen.?
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Skriv svar

Återgå till "XM - Motor och drivning"