Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg angående Xantia bromsar, styrning och fjädring.
Skriv svar
Jpzon
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 jul 2006, 14:58
Medlem i SCK?: Nej

Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Jpzon »

Hej,
är det någon som har en skiss på vilken funktion slangarna på LHM-behållaren har? Jag ska försöka hitta ett läckage under behållaren och tänkte skarva slangarna och flytta behållaren för att kunna se något. Tänkte leda de slangar som det bara kommer lite returvätska ur i en burk i brist på slangar och skarvkopplingar.

Tack på förhand!
/Janne

Paddan1000
5 bar
5 bar
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 nov 2023, 19:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Paddan1000 »

Jag är också intresserad av att veta vad var och en av de 6 slangarna på LHM-behållaren gör. Jag tänkte nämligen byta LHM på min bil och vill då tillfälligt koppla loss alla returslangar för att inte den nya LHM-oljan som jag hällt i behållaren ska kontamineras av gammal LHM som flödar tillbaka från styrservon och andra system. Sedan när färsk LHM flödar ur slangarna ska jag koppla tillbaka dem igen.

Jag har hittat den här bilden på ett annat forum, där alla slangarna är numrerade från 1-6:

Bild

Paddan1000
5 bar
5 bar
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 nov 2023, 19:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Paddan1000 »

Jag undrar om där inte sitter en 7:e slang också under 3:an och 4:an. Jag har hittat den här tråden där slangarna diskuteras:

https://frenchcarforum.co.uk/forum/view ... hp?t=20120

Det verkar som om bara slang 1 suger upp olja ur behållaren och de andra är returslangar. Brukar man koppla loss slangarna som jag hade tänkt göra vid en LHM-flush, eller ska man strunta i det och bara byta oljan som finns i reservoaren samt rengöra filtren? Det borde ändå byta det mesta av oljan tänker jag och då riskerar man inte att någon av slangfästena börjar läcka i efterhand. Sedan kommer jag förstås att lufta alla bromsoken också tills ny LHM kommer ut.

EDIT: Jag hittade den här Youtubevideon där personen säger att det räcker med att koppla loss slang 2 som returslang. Han säger fel först vid ca 7:00 och säger att det är slang 1, men rättar sig själv på slutet av videon.


Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av soso »

Enda gången jag lossar på en returslang är om man vill felsöka ett internläckage. För att byta LHM och rengöra filter så räcker det att dra upp hela mittdelen som slangarna sitter i.

Till trådskaparen så behöver du alltså inte kapa några slangar för att lyfta bort behållaren! Lyft ur mittdelen och ställ den i en avklippt 1.5l-flaska eller liknande som fångar upp returdroppar medan du lyfter ut behållaren för att kunna komma åt läckan.

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Peter »

soso skrev:
23 nov 2023, 00:58
Enda gången jag lossar på en returslang är om man vill felsöka ett internläckage. För att byta LHM och rengöra filter så räcker det att dra upp hela mittdelen som slangarna sitter i.

Till trådskaparen så behöver du alltså inte kapa några slangar för att lyfta bort behållaren! Lyft ur mittdelen och ställ den i en avklippt 1.5l-flaska eller liknande som fångar upp returdroppar medan du lyfter ut behållaren för att kunna komma åt läckan.
Då har du extra långa slangar. Tyvärr är det tajt på de flesta bilar.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Paddan1000
5 bar
5 bar
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 nov 2023, 19:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Paddan1000 »

Så vad säger ni? Ska jag koppla loss slang 2 och tappa ur gammal olja, eller ska jag strunta i det och bara byta oljan i behållaren?

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av soso »

Peter skrev:
23 nov 2023, 08:09
soso skrev:
23 nov 2023, 00:58
Enda gången jag lossar på en returslang är om man vill felsöka ett internläckage. För att byta LHM och rengöra filter så räcker det att dra upp hela mittdelen som slangarna sitter i.

Till trådskaparen så behöver du alltså inte kapa några slangar för att lyfta bort behållaren! Lyft ur mittdelen och ställ den i en avklippt 1.5l-flaska eller liknande som fångar upp returdroppar medan du lyfter ut behållaren för att kunna komma åt läckan.
Då har du extra långa slangar. Tyvärr är det tajt på de flesta bilar.
Är slangarna för korta brukar det funka att lossa behållaren först och då kunna vinkla den lite för att lättare få ur paketet. Men jag ska ärligt säga att jag mest bytt på XM och kanske bara haft tur de gånger jag grejat med en Xantiabehållare.

Paddan1000
5 bar
5 bar
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 nov 2023, 19:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Paddan1000 »

Nu har jag bytt LHM på bilen.

Jag började med att sänka bilen till lägsta nivån för att så mycket LHM som möjligt skulle finnas i LHM-reservoaren. Därefter för att kunna få loss filtren fick jag lossa samtliga slangar på filtermodulen eftersom slangarna var för korta och styva för att jag annars skulle kunna lirka upp den ur reservoaren. Det gick lätt att peta upp slangarnas klämmor med en skruvmejsel och när jag var klar var det lika lätt att koppla ihop slangklämmorna igen med en hovtång. Sedan med filtermodulen ur vägen pumpade jag all gammal LHM ur behållaren med en elektrisk pump som jag kopplat till bilens batteri. Jag tog aldrig ut själva behållaren ur bilen eftersom jag inte kunde hitta hur den satt fast i botten och det var ändå onödigt eftersom jag kunde torka ur den där den satt.

Jag rengjorde filtren och filtermodulen och satte tillbaka dem och fyllde därefter LHM-behållaren med ny LHM, där jag valde märket Mannol LHM+ köpt från Mister Auto eftersom det var billigast för runt 100 kr litern. Sedan kopplade jag in slang 1 som är den som suger LHM ur behållaren och startade motorn. Av de övriga 5 slangarna kom det bara någon signifikant mängd olja ur slang 2 med motorn igång och jag fick ut ca 0,5 liter gammal rödbrun LHM innan det kom ny grön LHM+ ur slangen och jag stängde av motorn. Det räcker därför med att slang 2 är losskopplad när man gör en sköljning. På min bil fanns det en anslutning för en 7:e slang under de övriga, men den var igenpluggad då min bil uppenbarligen saknar den funktion den representerar.

Till sist satte jag ihop allt, luftade alla fyra bromsoken från gammal LHM och fyllde på mer ny LHM+ i behållaren tills markören låg mitt i sitt fält när bilen var maximalt upphissad och med motorn igång samt efter en testkörning och lite Citroengympa. Totalt gick det åt ungefär 4,5 liter ny LHM+, så man får se till att köpa 5 liter om man gör proceduren som jag gör. Hade jag inte brytt mig om att lufta och skölja systemet hade det säkert räckt med 4 liter.

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Peter »

Bra gjort!
Behållaren sitter bara med två muttrar ovantill mot torpedväggen, sen är det bara att lyfta.
Jag har gjort så för att få ur resterna ur returerna att jag leder ner returerna i en plastpåse och kör tills det kommer ny olja.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Paddan1000
5 bar
5 bar
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 nov 2023, 19:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Paddan1000 »

Peter skrev:
25 nov 2023, 10:40
Bra gjort!
Behållaren sitter bara med två muttrar ovantill mot torpedväggen, sen är det bara att lyfta.
Jag har gjort så för att få ur resterna ur returerna att jag leder ner returerna i en plastpåse och kör tills det kommer ny olja.
Jag lossade de två övre muttrarna, men kunde då bara vicka lite på behållaren. Dels satt den med något mer undertill och dels satt returslangarna fast med klämmor på sidan. Jag orkade inte titta närmare på saken eftersom jag kände mig nöjd efter att ha tömt behållaren med pumpen och sedan torkat ur den med några omgångar torkpapper. Även om den gamla oljan var brun såg den i övrig okej ut utan skum eller klumpar och filtrena var också ganska rena.

Returslangarna var ganska stela där de satt i sina slangklämmor, så jag fick hålla i slang 2 hela tiden i utvridet läge över en burk medan en annan person startade och stoppade motorn. Jag hade ingen annan slang i lämplig storlek som jag kunnat skarva på för att leda den gamla oljan vidare. Som sagt kom det inget ur de andra slangarna 3-6, så de hade jag lika gärna kunnat koppla tillbaka i förväg.

Det ska finnas någon skruv med 12 mm skalle som kallas för "pressure release valve" som jag skulle ha skruvat på med bilen i nedsänkt läge för att släppa ut det sista trycket i hydraulsystemet. Nu gick det ändå bra, men jag kommer behöva hitta den när det är dags att byta gasklockorna så fort jag fått mitt avdragarverktyg. Var hittar man den och är det någon särskild procedur man ska tänka på när man som jag har en bil med "anti-sink feature".

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17304
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Göran W »

"12an" sitter på huvudaccens hydraulblock alltså den klump som h-accen är skruvad på. Det är f.ö. den enda skallen som är 12 mm så inget att ta fel på. Den ska bara lossas ca ½ varv - INTE skruvas ut. Finns en liten fjäderbelastad kula bakom som garanterat försvinner på garagegolvet om den får chansen..... Du hör ett lätt pys när trycket släpper. Glöm inte att stänga den då det innebär att du inte får något tryck. 12an ska aldrig dras hårt då du riskerar att deformera kulsätet.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av soso »

Sänk till lägsta läget och ha motorn på tomgång om möjligt när du lossar på 12:an Släpper du trycket innan sänkning så kommer antisjunken låsa inne trycket i fjädringskretsen annars och förhindra sänkning.


Lät mindre bra att LHM:en i tanken var rödbrun. Luktade det LHM? :roll:

Gammal LHM blir ofta gulaktig och sedan svart om det har varit i i ett decennium eller så.

Paddan1000
5 bar
5 bar
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 nov 2023, 19:25
Medlem i SCK?: Nej

Re: Identifiera slangar till Lhm-behållaren

Inlägg av Paddan1000 »

Göran W skrev:
25 nov 2023, 14:23
"12an" sitter på huvudaccens hydraulblock alltså den klump som h-accen är skruvad på. Det är f.ö. den enda skallen som är 12 mm så inget att ta fel på. Den ska bara lossas ca ½ varv - INTE skruvas ut. Finns en liten fjäderbelastad kula bakom som garanterat försvinner på garagegolvet om den får chansen..... Du hör ett lätt pys när trycket släpper. Glöm inte att stänga den då det innebär att du inte får något tryck. 12an ska aldrig dras hårt då du riskerar att deformera kulsätet.
Då ska jag leta upp den nästa helg när jag byter gasklockorna, om jag fått mitt specialverktyg då.

Jag har precis varit ute och bytt växellådsoljan också, så nu är alla min bils vätskor bytta. Jag hällde i Bölk 75W-80 GL4/5 som kostade 165 kr för 2 liter hos Mister Auto (jag köpte alla mina oljor därifrån i en klump när jag ändå beställde andra bildelar). Påfyllningspluggen som alla pratar om att den är svår att hitta låg i vänstra främre hjulhuset på den yttersta änden av växellådan som sticker ut dit. Tänker man på änden av växellådan som en klocka så låg den vid kl. 4. Det var den enda 19 mm skruvskallen på platsen så man kan inte ta fel. Haynes överdrev kraftigt när de beskrev att det var "extremely awkward" att fylla på ny olja. Jag bara pumpade in olja i hålet direkt från dunken med min pump, med några pauser för att oljan skulle jämna till sig därinne, tills det konsekvent började droppa ur hålet när jag justerat med domkraften så bilen hamnade i ungefär horisontellt läge. Sist finjusterade jag oljenivån med en medicinspruta för att få in de sista millilitrarna. 1,65 liter gick det in om man får tro på markeringarna på dunken.
Att tappa ur oljan var bara att skruva loss oljepluggen på undersidan, precis som vid ett vanligt oljebyte. Jag fick återanvända den gamla kopparpackningen eftersom packningen jag köpt med 14 mm innerdiameter (OEM 031327) inte passade. Kanske den bara passar till den vanliga motoroljepluggen? Jag vet inte för jag har inte bytt motoroljan själv, då den var nybytt när jag köpte bilen för 3 veckor sedan.

Uppdatering: Efter att ha kört en runda och sedan låtit bilen stå över natten har jag lossat påfyllningspluggen igen, med bilen ståendes på marken med alla fyra hjulen. Det gick att komma åt pluggen bara man vred hjulet maximalt åt vänster med ratten och med suspensionen i högsta läget. Jag kunde få in omkring 2 dl olja till innan det nu rann i en bestående rännil som tecken på att det var helt fullt. Alltså har jag fått in mellan 1,8 och 1,9 liter, presis som det ska vara enligt manualen.

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Hydraulik"