Ingen laddning - nu åtgärdat! Eller inte...

Inlägg angående ID/DS el och elektronik.
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Ingen laddning - nu åtgärdat! Eller inte...

Inlägg av soso »

Jag har haft smärre flimmer från laddlampan ibland, men laddning har funnits. Tills nyligen då laddlampan började lysa med fast sken. Lagom till besiktning dessutom...

Har petat på kontakter på generatorn och laddregulatorn samt kollast säkringen till laddlampan.

Efterfrågar alltså i bästa fall en utförlig beskrivning på hur jag kan testa generatorn (och laddregulatorn)? Dvs. i stil med "mät mellan anslutning A och B där ska du få si och så värden". Det är alltså en vanlig Paris-Rhône med original laddregulator som är föremål för utredning.

Om det är kolen, hur åtkomliga är de att byta och vilka passar?
Senast redigerad av soso den 05 maj 2018, 00:15, redigerad totalt 3 gång.

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6509
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Ingen laddning - felsökningshjälp önskas!

Inlägg av Lars H »

I och med att du haft lite flimmer mm så skulle jag sätta en slant på generatorkolen.
Jag köpte nya på bilelektrisk affär senast jag renoverade generator. Man får läsa på generatorn vilket fabrikat och typ sedan går det beställa kanske från Anders H mfl.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Ingen laddning - felsökningshjälp önskas!

Inlägg av Triad »

Kan vara en fördel att se hur kollektorn/kommutatorn mår innan du beställer kol/borstar.

Användarvisningsbild
Pelle N
70 bar
70 bar
Inlägg: 932
Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Ingen laddning - felsökningshjälp önskas!

Inlägg av Pelle N »

Kolla oxiderade säkringar först, det kan vara så enkelt.

Har du kupébelysning?

På min DS ligger laddförspänning till generator på samma säkring som kupébelysningen.
AMI6 -64 Berline, GS Break -79

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Ingen laddning - felsökningshjälp önskas!

Inlägg av soso »

Tack för svar!

Säkring har jag kollat. Enligt boken så sitter laddningen ihop med en hel radda funktioner på samma säkring och de fungerar.

Blir nog att prova med nya kol då.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Ingen laddning - nu åtgärdat!

Inlägg av soso »

Fick tag i en begagnad Paris-Rhône som laddar fint nu. Dock kanske 14,8v är i högsta laget?

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3875
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Ingen laddning - nu åtgärdat!

Inlägg av astro »

14,8 är för högt. Kan rekommendera att sätta in en modern generator och låta laddreläet bara ha hand om laddlampan. Se tråd:

viewtopic.php?f=137&t=73482

tjipp, astro

Användarnamn
10 bar
10 bar
Inlägg: 159
Blev medlem: 06 jul 2008, 20:23
Medlem i SCK?: Ja

Re: Ingen laddning - nu åtgärdat!

Inlägg av Användarnamn »

14,7 V helt rätt till ett blybatteri. Laddning till 100%. Men du får fylla vatten vid behov.
14,2 V helt rätt till ett "underhållsfritt" blybatteri. Laddning bara till 80%. Det överfylda batterit skall då klara sig till slutet utan vatten.
Senast redigerad av Användarnamn den 02 jan 2018, 22:21, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Ingen laddning - nu åtgärdat!

Inlägg av Triad »

Eller satsa på ett AGM batteri som klarar högre laddningspänning, eller rättare sagt kräver minst 14,7V för fullt laddat.

akilles
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 nov 2002, 23:14
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sjuntorp

Re: Ingen laddning - nu åtgärdat!

Inlägg av akilles »

Användarnamn skrev:
02 jan 2018, 17:22
14,7 V helt rätt till ett blybatteri. Laddning till 100%. Men du får fylla vatten vid behov.
14,2 V helt rätt till ett "underhållsfritt" blybatteri. Laddning bara till 80%. Det överfylda batterit skall då klara sig till slutet utan vatten.
Alltså, min visade sig ladda 17,8 volt. Att det är onödigt mycket vet jag, men vad beror det på? Har provat 2st, laddregulatorer med samma resultat. Kan det va så att bägge regulatorerna är kassa? Ligger nära att det blir en modernare generator, utan separat laddrelä

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: Ingen laddning - nu åtgärdat!

Inlägg av Jan Andersson »

Kollat kablaget? + där du ska ha det och jord där det ska vara det? Tänker att det kan bli fel referensvärden till laddrelät annars.
JAAN

StigR
10 bar
10 bar
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 aug 2016, 16:33
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Jönköping

Re: Ingen laddning - felsökningshjälp önskas!

Inlägg av StigR »

Triad skrev:
30 okt 2017, 07:35
Kan vara en fördel att se hur kollektorn/kommutatorn mår innan du beställer kol/borstar.
Är väl nästan regel att man svarvar kollektorn vid kol/regulatorbyte?
Brukar var fina djupa spår...
Min elverkstad gör det för 50 rostfria.....
Total Citroen-newbie..

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3875
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Ingen laddning - nu åtgärdat!

Inlägg av astro »

Säkert någon eller några dioder som är trasiga när det laddar så mycket för mycket. Köp en ny generator!

tjipp, astro

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Ingen laddning - nu åtgärdat!

Inlägg av soso »

Hmm, har råkat ut för en udda sak med den "nya" generatorn.

Utan halvljus på laddar den 14,5-14.8 med lite varv. Nästan inget på tomgång men det gjorde nog inte den gamla heller.

Med halvljuset på "laddar" den bara som mest någonstans mellan 12,8-13,1. Ibland nästan inget. :shock:

Blev varse detta efter att jag hade kört en tur på kanske 6 mil med ett stopp halvvägs och när jag stannade på en mack i staden och skulle iväg igen blev det njöönjjjö. Lyckligtvis fanns där en liten nedförsluta att springa igång den i. Förklarade varför jag tyckte helljuset var ovanligt dåligt påväg hem. Hade i mitt stilla sinne bortförklarat det med att kablaget till ena fjärrlyktan var trasigt samt en ovanligt mörk kväll. Ingen laddlampa lös.

Men vad kan orsaka denna dipp i laddspänning när halvljuset tänds? Så mycket ström ska de ju inte dra direkt. Har kollat det i realtid med en voltmätare i ciguttaget. (Verifierat att den visar rätt med multimeter på batteriet samt mätt direkt på generatorn).

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Ingen laddning - nu åtgärdat! Eller inte...

Inlägg av alfp »

Mät spänningsfallet mellan gen. och pluspolen på batteriet Mät också spänningsfallet också spänningsfallet mellan gen. och -polen på batt

Jag menar på polerna och inte kabelskorna.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - El"