Citroën C5 V6 Automat -01

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av hemisphere »

Var hos en däckverkstad och fick hjälp med ventilerna och det visade dig att de var gamla och usla (spruckna och ärgade) och alufälgen hade ärgat precis vid ventilen ... så det var bara att byta allihop. Orka. Aldrig varit med om det innan.
Men trevligt när luften håller sig inne i hjulen nu.
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av hemisphere »

Livet går vidare 8) :lol: :wink: :roll: :P :oops: :lol:
Vågar till och med släppa ut frun med bilen utan att tänka det värsta.
Hon har sina små spel och skavanker men ljusår ifrån motorproblem nu. Bilen alltså.
Motorn spinner vid slökörning och bullrar skönt när jag testar med fullgasövningar.

Förbrukningsmätaren verkar nog tala sanning för det är mycket lättare att få den att visa över en liter milen än under 8) :o

Automatlådan växlar bra när det är bråttom men kan tveka och gnöla lite grann när det rullar lätt.

En skum sak är att på oljestickan ser det ut att vara helt fullt - men på displejen säger den alltid att det är heltomt :roll:
Blinkar med raka streck...
Kan givaren vara kass èller är det bara skit bakom ratten? Någon med erfarenhet av detta?
Apropå motorolja, vilken olja har hon fått Billy? Glömde fråga det.

Börjar känna av kvävgasabstinensen nu efter att jag bytte till nya gasklockor - komfort - fram. Först känns det fantastisk att bilen återfår det mjuka gunget (inte som CX) sen vänjer man sig och hittar nya nyanser. Väntade med att byta "mittklockan" vilket säkert kan förbättra en del. Bakvagnen har jag inte brytt mig om alls eftersom den är mjuk när man känner på det men känns lite hoppig vid körning på tjälskadade vägar och att det är som att dämpningen inte funkar?
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av billy »

hemisphere skrev:
28 jun 2018, 11:26
Livet går vidare 8) :lol: :wink: :roll: :P :oops: :lol:
Vågar till och med släppa ut frun med bilen utan att tänka det värsta.
Hon har sina små spel och skavanker men ljusår ifrån motorproblem nu. Bilen alltså.
Motorn spinner vid slökörning och bullrar skönt när jag testar med fullgasövningar.

Förbrukningsmätaren verkar nog tala sanning för det är mycket lättare att få den att visa över en liter milen än under 8) :o

Automatlådan växlar bra när det är bråttom men kan tveka och gnöla lite grann när det rullar lätt.

En skum sak är att på oljestickan ser det ut att vara helt fullt - men på displejen säger den alltid att det är heltomt :roll:
Blinkar med raka streck...
Kan givaren vara kass èller är det bara skit bakom ratten? Någon med erfarenhet av detta?
Apropå motorolja, vilken olja har hon fått Billy? Glömde fråga det.

Börjar känna av kvävgasabstinensen nu efter att jag bytte till nya gasklockor - komfort - fram. Först känns det fantastisk att bilen återfår det mjuka gunget (inte som CX) sen vänjer man sig och hittar nya nyanser. Väntade med att byta "mittklockan" vilket säkert kan förbättra en del. Bakvagnen har jag inte brytt mig om alls eftersom den är mjuk när man känner på det men känns lite hoppig vid körning på tjälskadade vägar och att det är som att dämpningen inte funkar?
5W40 Helsyntet..
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av hemisphere »

Tack för svar om oljan Billy!

Sen är det här med motorvärmare. Jag tänker på fullt allvar stoppa i något som sparar många slantar och att slippa frysa om baken.
Vad skulle herrskapet rekommendera?
Om jag har förstått rätt så är en sån där liten "värmebula" som man limmar på motorns sida ganska meningslös, en vattenvärmare ska det väl vara på en V6 XFX-motor.
ES9J4S XFX motor.jpg
Men frågan är var den ska kopplas in i systemet för att fungera rätt?
Har hittills inte hittat någon beskrivning eller bilder på operationen.

Hur gör man med spjället för kupevärmen för det är väl där den ska cirkulera?
Typ nånting sånt här, hittade nån sorts beskrivning på nätet
Engine Pre-Heating + For All Cars + 60 ° C.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av LeifHj »

På min sitter det en "doppvärmare" i stället för främre dräneringskranen, det fungerar utmärkt.
På en XM V6 satte jag en slangvärmare med cirkulationspump, fungerade också bra.
Jag har en oanvänd sådan om du är intresserad.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av hemisphere »

LeifHj skrev:
30 jun 2018, 04:27
På min sitter det en "doppvärmare" i stället för främre dräneringskranen, det fungerar utmärkt.
På en XM V6 satte jag en slangvärmare med cirkulationspump, fungerade också bra.
Jag har en oanvänd sådan om du är intresserad.
//Leif
Jaha - skumt, det enda man rekommenderas vid koll på Defa exempelvis är detta
Defa-XFX-heater.jpg
Om man ska stoppa i en doppvärmare så måste man ju veta storleken, diameter och sånt så att man inte trasslar in sig i kamaxeln :?
Vad är det för sorts / modell, märke / slangvärmare du har?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av LeifHj »

Om man ska stoppa i en doppvärmare så måste man ju veta storleken, diameter och sånt så att man inte trasslar in sig i kamaxeln :?
Ingen risk, de sitter inte där.
En sådan härna:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Bild
Jag har i.o.f.s. en begagnad som jag kan plocka bort också.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av hemisphere »

hemisphere skrev:
27 maj 2018, 10:59
Nu har jag efter lite knäv och besvärligheter till slut fått på riktiga sommardäck. Vilken skillnad det blev! En sväng till Vadstena rullade på fint. Det skakar och knorrar inte mer utom den lilla vibrationen från bromsarna fram som ska ses över.
Bromsoken bak var i riktigt bra skick, bara en liten hinna av rost och ärg. Nu är bromsarna bak är fixade temporärt med nya skivor och klossar i väntan på att bromssköldarna behandlas.

Bild

Skivorna var helslut.

Bild
Ratten pekar inte helt rakt så framhjulsinställning måste väl göras så inte däcken mals ner.
:!:
Latmasken slog till och jag orkade bara inte stå och rondellslipa bort rosten på bromssköldarna.
Sen har jag inte lust att slänga ut tusen spänn på nya heller...
Det fick bli det klassiska "lilla badet" med varmt vatten, citronsyra och ett par ampère ström :P
Det stinker om badet så jag satte en fläkt till det oanvända skorstenshålet i väggen :D

OBS! Om någon vill testa detta - använd aldrig någonting som är rostfritt i badet.
Det bildas s k sexvärt krom vilket är extremt hälsofarligt i små doser. Tänk inte tanken ens.
En bit armeringsjärn, gammal stålbit funkar bra. Osäker? Testa med en magnet.
Magneten ska hugga ordentligt, det finns former av rostfritt som är svagt magnetiska. Låt bli.

20180630_bromssköldar_i_badet.jpg
Badet bubblar lite slöare nu så jag behöver ha större bit offeranod (pluspolen i badet)
Gamla uttjänta bromsskivor har stor stekyta :lol: får ta och slipa bort lite rost innan så det blir fräsch kontaktyta.

Bra förklaring
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... lektrolys/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av hemisphere »

Nä, jag har inte legat på latsidan.
Syrabad med ström och målning efteråt av bromssköldar bak till C5:an
20180701_direkt_från-badet001x.jpg
En papperstunn hinna kvar av metall. Men en bra färg håller ihop det :wink:
20180701_direkt_från-badet002x.jpg
Dramatisk skillnad på rostningsgraden. Från blank metall till mörkrostat tills det inte blir nånting kvar :shock:
20180701_direkt_från-badet003x.jpg

Hackade och borstade bort det värsta, sköljning med kokhett vatten.
20180701_efter_grovrensning001.jpg
Målat ett varv med "Isotrol grund"
20180702_Isotrol_grund.jpg
Efter drygt 8 timmar med "Isotrol Pansar"
20180702_Isotrol_pansar_grå002.jpg
Det får en matt yta..
20180702_Isotrol_pansar_grå003.jpg
.. och är man från Småland får man nöja sig med det även om man kan dra på ett skikt med blank toppfärg. :roll:
20180702_Isotrol_pansar_grå004.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av hemisphere »

LeifHj skrev:
30 jun 2018, 04:27
På min sitter det en "doppvärmare" i stället för främre dräneringskranen, det fungerar utmärkt.
På en XM V6 satte jag en slangvärmare med cirkulationspump, fungerade också bra.
Jag har en oanvänd sådan om du är intresserad.
//Leif
Just det! Jag såg att du hintade om en "doppvärmare" - är det verkligen på V6:an? Vilken storlek / modell har du isåfall? Värmaren kan väl knappast vara gängad eller hur sjutton har du fått till det? Det verkar bli vinter snart :shock:
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av mattiaz »

LeifHj skrev:
30 jun 2018, 10:10
Om man ska stoppa i en doppvärmare så måste man ju veta storleken, diameter och sånt så att man inte trasslar in sig i kamaxeln :?
Ingen risk, de sitter inte där.
En sådan härna:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Bild
Jag har i.o.f.s. en begagnad som jag kan plocka bort också.
//Leif
Den där lär inte vara godkänd för montering i bil väl?

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av hemisphere »

mattiaz skrev:
18 nov 2018, 21:32
LeifHj skrev:
30 jun 2018, 10:10
Om man ska stoppa i en doppvärmare så måste man ju veta storleken, diameter och sånt så att man inte trasslar in sig i kamaxeln :?
Ingen risk, de sitter inte där.
En sådan härna:
Jag har i.o.f.s. en begagnad som jag kan plocka bort också.
//Leif
Den där lär inte vara godkänd för montering i bil väl?
Skulle kanske inte vara mitt försthandsval men vad kan hända om man installerar det förnuftigt?
Det som blir galet är just att det varma vattnet går åt fel håll vad jag kan förstå. :?
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av Göran W »

Samma källa listar ju den här: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=162

Ingen av dessa är dock "doppvärmare" men förmodligen mycket effektiva. Jag förstår inte vad som avses med "fel håll"? Beror ju bara på hur den monteras.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av soso »

Så här ser en del av värmarinstallationen ut på min XM med nästan samma motor.

Bild

Värmaren är kopplad med en kort slang till en nippel skruvad i främre cylinderradens dräneringshål. På bilden har jag lossat slangen som går vidare uppåt för att tappa ut glykolen.

Minns inte nu var den uppåtgående slangen ansluter för normalt går ju ingen slang dit ner.

Men spontant verkar det som en klok lösning då det ger en naturlig cirkulation nerifrån och upp.

Användarvisningsbild
hemisphere
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2033
Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Tranås kommun, Jönköpings län

Re: Citroën C5 V6 Automat -01

Inlägg av hemisphere »

soso skrev:
19 nov 2018, 01:13
Så här ser en del av värmarinstallationen ut på min XM med nästan samma motor.

Värmaren är kopplad med en kort slang till en nippel skruvad i främre cylinderradens dräneringshål. På bilden har jag lossat slangen som går vidare uppåt för att tappa ut glykolen.

Minns inte nu var den uppåtgående slangen ansluter för normalt går ju ingen slang dit ner.

Men spontant verkar det som en klok lösning då det ger en naturlig cirkulation nerifrån och upp.
Så långt hänger jag med, att värmaren sitter längst ner och att det stiger uppåt.
Sen åker det varma vattnet upp i blocket vilket är perfekt.
Frågan är när man gör denna operation att det blir som blir en "bypass-operation"
och vattnet kan smita fel väg i kylsystemet? Det är väl därför man har en ventil-eller-vad-det-är.
SCK9572
Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen :o
XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP

Skriv svar

Återgå till "Garaget"