Citroën C5 V6 Automat -01
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Var hos en däckverkstad och fick hjälp med ventilerna och det visade dig att de var gamla och usla (spruckna och ärgade) och alufälgen hade ärgat precis vid ventilen ... så det var bara att byta allihop. Orka. Aldrig varit med om det innan.
Men trevligt när luften håller sig inne i hjulen nu.
Men trevligt när luften håller sig inne i hjulen nu.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Livet går vidare
Vågar till och med släppa ut frun med bilen utan att tänka det värsta.
Hon har sina små spel och skavanker men ljusår ifrån motorproblem nu. Bilen alltså.
Motorn spinner vid slökörning och bullrar skönt när jag testar med fullgasövningar.
Förbrukningsmätaren verkar nog tala sanning för det är mycket lättare att få den att visa över en liter milen än under
Automatlådan växlar bra när det är bråttom men kan tveka och gnöla lite grann när det rullar lätt.
En skum sak är att på oljestickan ser det ut att vara helt fullt - men på displejen säger den alltid att det är heltomt
Blinkar med raka streck...
Kan givaren vara kass èller är det bara skit bakom ratten? Någon med erfarenhet av detta?
Apropå motorolja, vilken olja har hon fått Billy? Glömde fråga det.
Börjar känna av kvävgasabstinensen nu efter att jag bytte till nya gasklockor - komfort - fram. Först känns det fantastisk att bilen återfår det mjuka gunget (inte som CX) sen vänjer man sig och hittar nya nyanser. Väntade med att byta "mittklockan" vilket säkert kan förbättra en del. Bakvagnen har jag inte brytt mig om alls eftersom den är mjuk när man känner på det men känns lite hoppig vid körning på tjälskadade vägar och att det är som att dämpningen inte funkar?
Vågar till och med släppa ut frun med bilen utan att tänka det värsta.
Hon har sina små spel och skavanker men ljusår ifrån motorproblem nu. Bilen alltså.
Motorn spinner vid slökörning och bullrar skönt när jag testar med fullgasövningar.
Förbrukningsmätaren verkar nog tala sanning för det är mycket lättare att få den att visa över en liter milen än under
Automatlådan växlar bra när det är bråttom men kan tveka och gnöla lite grann när det rullar lätt.
En skum sak är att på oljestickan ser det ut att vara helt fullt - men på displejen säger den alltid att det är heltomt
Blinkar med raka streck...
Kan givaren vara kass èller är det bara skit bakom ratten? Någon med erfarenhet av detta?
Apropå motorolja, vilken olja har hon fått Billy? Glömde fråga det.
Börjar känna av kvävgasabstinensen nu efter att jag bytte till nya gasklockor - komfort - fram. Först känns det fantastisk att bilen återfår det mjuka gunget (inte som CX) sen vänjer man sig och hittar nya nyanser. Väntade med att byta "mittklockan" vilket säkert kan förbättra en del. Bakvagnen har jag inte brytt mig om alls eftersom den är mjuk när man känner på det men känns lite hoppig vid körning på tjälskadade vägar och att det är som att dämpningen inte funkar?
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- billy
- Activa
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
5W40 Helsyntet..hemisphere skrev: ↑28 jun 2018, 11:26Livet går vidare
Vågar till och med släppa ut frun med bilen utan att tänka det värsta.
Hon har sina små spel och skavanker men ljusår ifrån motorproblem nu. Bilen alltså.
Motorn spinner vid slökörning och bullrar skönt när jag testar med fullgasövningar.
Förbrukningsmätaren verkar nog tala sanning för det är mycket lättare att få den att visa över en liter milen än under
Automatlådan växlar bra när det är bråttom men kan tveka och gnöla lite grann när det rullar lätt.
En skum sak är att på oljestickan ser det ut att vara helt fullt - men på displejen säger den alltid att det är heltomt
Blinkar med raka streck...
Kan givaren vara kass èller är det bara skit bakom ratten? Någon med erfarenhet av detta?
Apropå motorolja, vilken olja har hon fått Billy? Glömde fråga det.
Börjar känna av kvävgasabstinensen nu efter att jag bytte till nya gasklockor - komfort - fram. Först känns det fantastisk att bilen återfår det mjuka gunget (inte som CX) sen vänjer man sig och hittar nya nyanser. Väntade med att byta "mittklockan" vilket säkert kan förbättra en del. Bakvagnen har jag inte brytt mig om alls eftersom den är mjuk när man känner på det men känns lite hoppig vid körning på tjälskadade vägar och att det är som att dämpningen inte funkar?
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Tack för svar om oljan Billy!
Sen är det här med motorvärmare. Jag tänker på fullt allvar stoppa i något som sparar många slantar och att slippa frysa om baken.
Vad skulle herrskapet rekommendera?
Om jag har förstått rätt så är en sån där liten "värmebula" som man limmar på motorns sida ganska meningslös, en vattenvärmare ska det väl vara på en V6 XFX-motor.
Men frågan är var den ska kopplas in i systemet för att fungera rätt?
Har hittills inte hittat någon beskrivning eller bilder på operationen.
Hur gör man med spjället för kupevärmen för det är väl där den ska cirkulera?
Typ nånting sånt här, hittade nån sorts beskrivning på nätet
Sen är det här med motorvärmare. Jag tänker på fullt allvar stoppa i något som sparar många slantar och att slippa frysa om baken.
Vad skulle herrskapet rekommendera?
Om jag har förstått rätt så är en sån där liten "värmebula" som man limmar på motorns sida ganska meningslös, en vattenvärmare ska det väl vara på en V6 XFX-motor.
Men frågan är var den ska kopplas in i systemet för att fungera rätt?
Har hittills inte hittat någon beskrivning eller bilder på operationen.
Hur gör man med spjället för kupevärmen för det är väl där den ska cirkulera?
Typ nånting sånt här, hittade nån sorts beskrivning på nätet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
På min sitter det en "doppvärmare" i stället för främre dräneringskranen, det fungerar utmärkt.
På en XM V6 satte jag en slangvärmare med cirkulationspump, fungerade också bra.
Jag har en oanvänd sådan om du är intresserad.
//Leif
På en XM V6 satte jag en slangvärmare med cirkulationspump, fungerade också bra.
Jag har en oanvänd sådan om du är intresserad.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Jaha - skumt, det enda man rekommenderas vid koll på Defa exempelvis är detta
Om man ska stoppa i en doppvärmare så måste man ju veta storleken, diameter och sånt så att man inte trasslar in sig i kamaxeln
Vad är det för sorts / modell, märke / slangvärmare du har?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Ingen risk, de sitter inte där.Om man ska stoppa i en doppvärmare så måste man ju veta storleken, diameter och sånt så att man inte trasslar in sig i kamaxeln
En sådan härna:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Jag har i.o.f.s. en begagnad som jag kan plocka bort också.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
hemisphere skrev: ↑27 maj 2018, 10:59Nu har jag efter lite knäv och besvärligheter till slut fått på riktiga sommardäck. Vilken skillnad det blev! En sväng till Vadstena rullade på fint. Det skakar och knorrar inte mer utom den lilla vibrationen från bromsarna fram som ska ses över.
Bromsoken bak var i riktigt bra skick, bara en liten hinna av rost och ärg. Nu är bromsarna bak är fixade temporärt med nya skivor och klossar i väntan på att bromssköldarna behandlas.
Skivorna var helslut.
Ratten pekar inte helt rakt så framhjulsinställning måste väl göras så inte däcken mals ner.
Latmasken slog till och jag orkade bara inte stå och rondellslipa bort rosten på bromssköldarna.
Sen har jag inte lust att slänga ut tusen spänn på nya heller...
Det fick bli det klassiska "lilla badet" med varmt vatten, citronsyra och ett par ampère ström
Det stinker om badet så jag satte en fläkt till det oanvända skorstenshålet i väggen
OBS! Om någon vill testa detta - använd aldrig någonting som är rostfritt i badet.
Det bildas s k sexvärt krom vilket är extremt hälsofarligt i små doser. Tänk inte tanken ens.
En bit armeringsjärn, gammal stålbit funkar bra. Osäker? Testa med en magnet.
Magneten ska hugga ordentligt, det finns former av rostfritt som är svagt magnetiska. Låt bli.
Badet bubblar lite slöare nu så jag behöver ha större bit offeranod (pluspolen i badet)
Gamla uttjänta bromsskivor har stor stekyta får ta och slipa bort lite rost innan så det blir fräsch kontaktyta.
Bra förklaring
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... lektrolys/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Nä, jag har inte legat på latsidan.
Syrabad med ström och målning efteråt av bromssköldar bak till C5:an
En papperstunn hinna kvar av metall. Men en bra färg håller ihop det Dramatisk skillnad på rostningsgraden. Från blank metall till mörkrostat tills det inte blir nånting kvar
Hackade och borstade bort det värsta, sköljning med kokhett vatten. Målat ett varv med "Isotrol grund" Efter drygt 8 timmar med "Isotrol Pansar" Det får en matt yta.. .. och är man från Småland får man nöja sig med det även om man kan dra på ett skikt med blank toppfärg.
Syrabad med ström och målning efteråt av bromssköldar bak till C5:an
En papperstunn hinna kvar av metall. Men en bra färg håller ihop det Dramatisk skillnad på rostningsgraden. Från blank metall till mörkrostat tills det inte blir nånting kvar
Hackade och borstade bort det värsta, sköljning med kokhett vatten. Målat ett varv med "Isotrol grund" Efter drygt 8 timmar med "Isotrol Pansar" Det får en matt yta.. .. och är man från Småland får man nöja sig med det även om man kan dra på ett skikt med blank toppfärg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Just det! Jag såg att du hintade om en "doppvärmare" - är det verkligen på V6:an? Vilken storlek / modell har du isåfall? Värmaren kan väl knappast vara gängad eller hur sjutton har du fått till det? Det verkar bli vinter snart
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2032
- Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Forshaga
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Den där lär inte vara godkänd för montering i bil väl?LeifHj skrev: ↑30 jun 2018, 10:10Ingen risk, de sitter inte där.Om man ska stoppa i en doppvärmare så måste man ju veta storleken, diameter och sånt så att man inte trasslar in sig i kamaxeln
En sådan härna:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Jag har i.o.f.s. en begagnad som jag kan plocka bort också.
//Leif
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Skulle kanske inte vara mitt försthandsval men vad kan hända om man installerar det förnuftigt?
Det som blir galet är just att det varma vattnet går åt fel håll vad jag kan förstå.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
-
- LHS
- Inlägg: 17303
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Samma källa listar ju den här: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=162
Ingen av dessa är dock "doppvärmare" men förmodligen mycket effektiva. Jag förstår inte vad som avses med "fel håll"? Beror ju bara på hur den monteras.
Ingen av dessa är dock "doppvärmare" men förmodligen mycket effektiva. Jag förstår inte vad som avses med "fel håll"? Beror ju bara på hur den monteras.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Så här ser en del av värmarinstallationen ut på min XM med nästan samma motor.
Värmaren är kopplad med en kort slang till en nippel skruvad i främre cylinderradens dräneringshål. På bilden har jag lossat slangen som går vidare uppåt för att tappa ut glykolen.
Minns inte nu var den uppåtgående slangen ansluter för normalt går ju ingen slang dit ner.
Men spontant verkar det som en klok lösning då det ger en naturlig cirkulation nerifrån och upp.
Värmaren är kopplad med en kort slang till en nippel skruvad i främre cylinderradens dräneringshål. På bilden har jag lossat slangen som går vidare uppåt för att tappa ut glykolen.
Minns inte nu var den uppåtgående slangen ansluter för normalt går ju ingen slang dit ner.
Men spontant verkar det som en klok lösning då det ger en naturlig cirkulation nerifrån och upp.
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Så långt hänger jag med, att värmaren sitter längst ner och att det stiger uppåt.soso skrev: ↑19 nov 2018, 01:13Så här ser en del av värmarinstallationen ut på min XM med nästan samma motor.
Värmaren är kopplad med en kort slang till en nippel skruvad i främre cylinderradens dräneringshål. På bilden har jag lossat slangen som går vidare uppåt för att tappa ut glykolen.
Minns inte nu var den uppåtgående slangen ansluter för normalt går ju ingen slang dit ner.
Men spontant verkar det som en klok lösning då det ger en naturlig cirkulation nerifrån och upp.
Sen åker det varma vattnet upp i blocket vilket är perfekt.
Frågan är när man gör denna operation att det blir som blir en "bypass-operation"
och vattnet kan smita fel väg i kylsystemet? Det är väl därför man har en ventil-eller-vad-det-är.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP