Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Jarre »

Ser ju onekligen fin ut annars.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

Jarre skrev:
15 sep 2023, 17:10
Ser ju onekligen fin ut annars.
Jag har inte funnit något vettigt sätt att hämta motorn på.

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Jarre »

Är du fast vid att den ska ha diesel då?
Tänkte konvertering..?
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Mickel »

Jarre skrev:
16 sep 2023, 02:02
Är du fast vid att den ska ha diesel då?
Tänkte konvertering..?

Vill bara påminna om första åtgärdspunkten i första inlägget (från januari 2018):

Hegamon skrev:
15 jan 2018, 21:23

Saker som nu ska göras är:
1. Omregistrera den till svenskregistrerad, idag är det tyska plåtar och den har fallit ur tyska bilregistret.

Denna punkt är det ingen som hittat en lösning på.
Mickel

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

Hegamon skrev:
15 jan 2018, 21:23

Saker som nu ska göras är:
1. Omregistrera den till svenskregistrerad, idag är det tyska plåtar och den har fallit ur tyska bilregistret.
Mickel skrev:
16 sep 2023, 12:39
Denna punkt är det ingen som hittat en lösning på.
Åka i egen person till tyska motsvarande vägverket i den kommunen där bilen senast var registrerad. Ta med intyg från personen som äger bilen i Tyskland att ägarbytet får göras. Sedan ta saken vidare med Vägverket i Sverige.

Jag kan tycka det är märkligt att jag måste åka i egen person till tyska vägverket i den kommunen där bilen var/är registrerad i, istället för att lösa den saken online. Jag får först fråga tyska vägverket om det går lösa online först. Jag hoppas också att ägaren till bilen i Tyskland inte trilskas. Bollen är rund som Zlattan sa.

En del har föreslagit andra motoralternativ till denna bilen men jag vill nog allt att det är rätt motormodell i denna bilen. Dvs jag vill inte sätta i något annat motoralternativ i denna.

Det går att montera ur motorn och lämna in motorblocket på renovering, men det kostar ju därefter. Samtidigt som lager i motorn kan tagit skada också. Det bästa vore om jag hittade en fungerande 120 hk motor, tycker jag.
Jarre skrev:
16 sep 2023, 02:02
Är du fast vid att den ska ha diesel då?
Tänkte konvertering..?
Jag är ganska fast vid den tanken. Jag har varit inne på att köpa den blåa 2.5 turbodiesel 2 från 1988 som säljs här på forumet. Han ville ha minst 30 000 kr. Och det förstår jag att en sådan bil i bra skick kostar.

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

Bilen kommer sändas till skroten inom mycket kort. Det var en som skulle hämta den, veckor blev till månader. Så nu har jag beslutat att han får inte hämta den. För jag vill ha slut på att saken hela tiden skjuts upp.

Bilskroten nästa alltså.

Någon som vill han något på den? Jag vet inte vad som kan vara av värde, eller som jag kan spara från denna bilen.
Jag har en annan CX GTI serie 2 som jag håller på med istället.

Är det något jag bör plocka bort från denna diesel-CX-:en innan den åker vidare till skroten?
Senast redigerad av Hegamon den 28 mar 2024, 18:23, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Jarre »

Hegamon skrev:
28 mar 2024, 14:50
Bilen kommer sändas till skroten inom mycket kort. Det var en som skulle hämta den, veckor blev till månader. Så nu har beslutat att han får inte hämta den. För jag vill ha slut på att saken hela tiden skjuts upp.

Bilskroten nästa alltså.

Någon som vill han något på den? Jag vet inte vad som kan vara av värde, eller som jag kan spara från denna bilen.
Jag har en annan CX GTI serie 21 som jag håller på med istället.

Är det något jag bör plocka bort från denna diesel-CX-:en innan den åker vidare till skroten?
Det ska väl vara de delar som är gemensamma som du kan ha nytta av till din S1'a!?
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 333
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

Jarre skrev:
28 mar 2024, 18:13
Det ska väl vara de delar som är gemensamma som du kan ha nytta av till din S1'a!?
Serie 2 är det på båda, jag skrev fel. Absolut, jag vill bara undvika att spara massa delar som bara blir liggande. Samtidigt vet jag också jag vill undvika köpa saker i onödan när det går sönder.

Hydraulpump och klockor är sådant jag kan spara på.
Dämpningsmaterialet som sitter under huven, ska jag överföra till min GTI.
Navkapslarna i alu kan jag ta bort, för dessa är kostar en liten slant och ser bra ut.

Jag har kompletta lykthus fram, som jag undrar om jag ska spara på, dessa tar upp en del plats och vill inte ha ett lager med delar som bara tar upp plats. Vet heller inte hur enkelt dessa är att få tag i eller om jag ens kommer att behöva de längre fram.

Komplett diravi har jag här, undrar om den är något att spara på.
Jag tar väl bort några delar, sedan kommer skroten med sin bil och plockar upp denna CX diesel.

När jag tänker på det kanske klockor är annorlunda mellan CX Diesel och GTI. Jag tror att GTI har hårdare klockor.
Senast redigerad av Hegamon den 29 mar 2024, 08:16, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Jarre »

Ja, ta huvdämpningen och ÄVEN den extra dämpningen som sitter i främre hjulhuset.
Vill du inte ha kvar dämpmaterialet i hjulhusen fram så köper jag dom av dig.
Drivaxlarna och även båda främre naven där du har delar som brakar och innehåller bromskolvar, brustna bromsledningar (metallrör), hjullager, ABS-givare och spindelled (spindelleder finns dock nya).
Nedre länkarmar om bussningarna är bra. Dessa bussningar är tyvärr svindyra om du får tag på dom.
Kuggväxeln som sitter på växellådan där hastighetsmätarvajern och DIRAVI-centreringsvajern sitter i. Sitter fast med 13mm skruvskalle som ej tappas bort.
Spar vajrarna och även sista lilla stumpen som går in i mätarhuset om du inte spar på det!
ABS-relän som sitter i mitten på svärgående frambalken. ABS-datorn med (den brukar å andra sidan inte gå sönder men kan givetvis).
Hydraulpump om kompatibel och tryckregulatorn.
"Bläckfisk" om den är hel men kan vara bökig att ta bort.
Förvaringsfack om hela.
Lyktorna fram kan vara bra ifall stenskottet gör ett sorgligt besök.
Om handbromsvajrarna är fina så kan du spara på dom.
Bromskivorna fram kan sparas om dom har bra tjocklek.
Det mesta i framvagnen faktiskt.
Blirnkers mm.
Motorfästen?
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Göran W »

Satelliterna och mittendisplay från inredningen. Färddator om det finns.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Mickel »

Hegamon skrev:
28 mar 2024, 18:22
Jag tror att GTI har hårdare klockor.
Nej, det är bara GTi med Turbomotorn som har hårdare klockor. Vanliga GTi har samma framklockor som alla andra CX. Och dessutom vill många GTi Turbo-ägare byta till standardklockor för att slippa de hårdare Turbo-klockorna. Spara alltså alla sex gasklockorna, särskilt om de bakre fjädringsklockorna är av den stora, delade, typen - de klockorna är sällsynta och borde gå att sälja.

Kolla om breakens framkofångare är helare och finare än GTi:ns. Flytta över i så fall.

Har GTi:n mer rost i motorhuv eller framdörrar? Flytta över!

Jag håller med om det Jarre och Göran W föreslår och dessutom:

- Styrleder/styrstag

I motorrummet:
- Expansionskärl
- Svart avluftningsburk bredvid expansionskärl
- Liten elbox för nivågivare snett bakom/ovanför expansionskärl

I kupén:
- Hastighetsmätarhus komplett
- Tändningslås
- Samtliga strömbrytare för elhissar
- Fjärrkontroll och mottagare i taket
- Alla relän och säkringar som sitter på säkringsboxen
- Fläkttransistor inklusive hela kylplattan den sitter på bakom handskfacket:
CX s2 fläkttransistor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Jarre »

Jag måste dock nämna att strömbrytarna till elhissarna (ej med automatisk funktion) är busenkla att renovera.
Jag har ett flertal om någon vill köpa som jag har smörjt upp och bytt lampor på.
Lamporna köper jag hos Conrad och är då riktiga glödlampor.
Mekaniken som kärvar kräver endast smörjning.
Jag använder dyr Wūrth HSS-olja men funkar säkert med annat också.
Så när det gäller vanliga strömställare till elhissarna så är det faktiskt trasiga glödlampor som är det kostsamma och arbetsintensiva jobbet som står på.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Mickel »

Jarre skrev:
29 mar 2024, 02:09
Mekaniken som kärvar kräver endast smörjning.
Jag använder dyr Wūrth HSS-olja

Bra tips! Tack!
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Mickel »

Plocka:
- Startmotor
- Generator
- Ytterbackspeglar med sina kablar en bit in i dörren. Backspeglarna har flera sköra delar och blir mer och mer sällsynta. Dörrinredningen tas lättast loss med en lång insexnyckel 5 mm med kula. Köp en sådan nyckel, för du kommer att behöva den flera gånger på alla fyra dörrarna i din GTi (smörja elhissar, justera rutläge, smörja låskista): lång insexnyckel 5 mm med kula.
Mickel

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3124
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Jarre »

Göran W skrev:
28 mar 2024, 22:16
Satelliterna och mittendisplay från inredningen. Färddator om det finns.
Som Göran W skriver, glöm för tusan inte digitalpanelen!!!
Denna är än så länge extremt sällsynt att hitta utbyten till.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Skriv svar

Återgå till "Garaget"