Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

mattiaz skrev:
15 sep 2022, 15:51
Tror du har bättre lycka att bli av med den i citroenkretsar. Den enda potentiella köpare är väl någon som har en dieselbreak med totalslut kaross men schysst motor. Denna kommer garanterat behöva en totalrenovering av motorn och sedan är det det där med registreringen som jag inte riktigt begriper hur det ska lyckas.

Annars kan du ha den som ett lärprojekt :)
Jag har fått en förfrågan från FB Marketplace och en från Tyskland. Jag lade ut den där för 1000 euro. Jag har satt ut diverse bilar till försäljning. Och det kan väl bli så att denna blir kvar. Jag har ägnat mig åt "unstick" motorer på Youbube. Jag har studerat bilder på dieselmotorn (turbodiesel 2) uttagen. Så jag ser vilka skruvar jag ska skruva på och jag har inhandlat hylsor från Biltema som heter round corner-fattning.

Jag har provat skruva på en skruv som håller grenröret. Det är grenröret jag ska skruva loss från topplocket. Jag behöver ej skruva bort utblåset till turbon. Lådan jag skruvat på som sitter till vänster på topplocket behöver jag inte röra. Jag får ta och skruva ut glödstiften om toppen ska bort. Ja, ni hör vad jag planerar.

Här har jag lyckats fotografera CX:en under förarstolen. Jag fick en förfrågan om den var rostig där:

Bild

Så ser alltså en bil ut undertill som stått ca fem år på gräset. Oj, vad tiden gått. Det blir inte så mycket rost för den har stått på samma ställe i fyra av de åren och ett år på den andra platsen. Eftersom gräset under bilen dör om bilen inte flyttas på, då blir det inte så mycket fukt som förs vidare till bilens underrede. Jag har i tankarna att jag ska bygga ett minigarge åt den. Presenning under bilen och något som skyddar mot regn. Ja, jag har lite ångest när det regnar, för jag antar att rosten som finns inte blir bättre av regnvatten.

Så här ser en tröskel ut som stått ca fem år på gräset, notera att bilen har varit i lägsta läge på hydrauliken under den tiden, utom senaste året:

Bild

Och lite annat jox:

Bild

Jag har också sett det står 2001 på skattemärket som sitter på registreringsskylten. Jag vet ju inte om det stämmer men potentiellt kan den varit oanvänd i 21 år vid det här laget.

Den orangea cirkulära klisterdekalen på registreringsskylten indikerar det:

Bild
Senast redigerad av Hegamon den 17 sep 2022, 14:52, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Triad »

Det ser muggigt ut vid bakre domkraftsfästet.

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av mattiaz »

Om du väljer att behålla och ha som lärprojekt så finns det lite olika metoder att lossa motorn på.

Jag fulrenoverade en motor en motor som hade stått med vatten i sig i 7år. Med toppen av så lät jag den stå i en vecka med rostlösning i cylindrarna, inte 5-56 eller liknande multispray utan ren rostlösning. Sedan fyllde jag cylindrarna med t-röd och tände på. När det hade brunnit ut så tog jag en 4"4 och en slägga och klappade till på en kolv. Då lossnade det.

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

okej... Ska riva toppen nu när det är värme i luften. Får se hur det se ut.

Skulle vara kul provköra den. För jag vet ju inte alls hur den är att provköra. Kanske tycker jag inte om den alls. Köpte ju bilen för att ha en billig slit och slängbil i reserv.

Är det stor skillnad på denna och att köra en gammal 745:? För en sådan har jag haft. Vilket skrot det var att köra i. Totalkass väghållning och bullrig.

Det har varit ett par intressenter av bilen, men inte mera än så. Det är verkligen lågt intresse för denna bilen. Jag har kollat på YT hur en motor som sitter fast kan lossas med träklossar och att banka på de. Just nu funkar bilen som en förrådsplats av verktyg.

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av mattiaz »

Jag åker i en gammal 745 för närvarande. Fjädringskomfort och väghållning är mycket bättre i cx. Bagaget är bara stort i 745:an medans det är gigantiskt i cx :D

Ljudkomfort är inte bättre i cx. Värme/kyla/ventilation tar Volvon en jordskredsseger.

Köregenskaperna på vintern skiljer sig en smula också :lol: Vilken man föredrar beror nog på hur stor äventyrslusta man besitter :mrgreen:

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »



Jag hade en intressent som var och tittade på bilen men han hörde inte av sig mera. Är folk ibland som skriver de är intresserade av bilen. När jag förklara vad som behövs göras så blir det tyst.

Senast är att jag ska åka till Tyskland för att få registreringsbevis på den. På deras motsvarande kontor till Transportstyrelsen. Det går inte lösa den uppgiften online enligt uppgift. Jag ska dubbelkolla att det stämmer. Det förutsätter också att jag får ett skriftligt dokument från nuvarande tyska ägaren, på att ägarbytet kan göras.

Under tiden skruvar jag. Det var inte svårt få bort den silverfärgade delen.

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

Bort med toppen och den såg ut så här:

Bild

I två av cylindrarna var det grön kylvätska:

Bild

Det var inte svårt att få bort topplocket. Bara skruva bort saker lite här och där, som remmar och slangar. Sedan mest att dra topplocket rakt uppåt så hade jag det i mina händer.

Jag undrar om det är topplocket eller topplockspackningen som är sönder? Det kanske någon forumanvändare klarar av att se. För annars så byter jag bara ut topplockspackningen och hoppas på det bästa? Jag klarar inte själv av att se vad som blivit fel.

Kolvarna sitter fast, så nästa steg är att lossa de. Tänkte använda 5-56 som får verka ett par dagar. Har tittat på YT om hur en motor kan lossas. Provat slå på alla kolvar med en träkubbe. Det sitter som berget.

Metodiken blir alltså att använda rikligt med 5-56. Sedan försöka vricka motorn framåt och bakåt mm-vis. Med förhoppningen att mm blir till cm. För att sedan får motorn att snurra runt normal. Jag tänkt använda ett vedträ och en handslägga/hammare att banka med. Har använt en tegelsten att slå med men det blir inte helt bra. Vedträt är bra för att det fördelar ut kraften mot kolven på ett rimligt vis och vedträt är skonsamt, eftersom trä inte är så hårt material.

Lossa motorn så här, använd inte trä utan använd ett rör:



Edit: En hel del bankande idag (andra dagen jag bankar på motorn) jag gör som han i filmen. Motorn har inte rört sig en mm vad jag kan se. Sprayat på Biltemas motsvarighet till 5-56. Nya tag i morgon.
Senast redigerad av Hegamon den 09 jul 2023, 18:34, redigerad totalt 13 gång.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2030
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av gunnarw »

Bild

Bild

(tips: jag kopierade koden på bildtagg under rubriken "BBCode tumnagel" , klistrade in den och raderade "/thumb" för att få en stor bild istf den lilla s.k. tumnageln)
(ser nu att du gjort precis så i en tidigare post :? )
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

gunnarw skrev:
07 jul 2023, 17:34
(tips: jag kopierade koden på bildtagg under rubriken "BBCode tumnagel" , klistrade in den och raderade "/thumb" för att få en stor bild istf den lilla s.k. tumnageln)
(ser nu att du gjort precis så i en tidigare post :? )
Tack. Någon som förklarar så till och med jag förstår. Ska komma ihåg också hur en gjorde tidigare med bilderna. Jag ordnade till bilderna i mitt inlägg så de syns. Vill du radera ditt inlägg så gör det. Eller så låter du det vara kvar om du vill det :)

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

Jag antar att det är de två vattenfyllda cylindrarna som sitter fast mest? Tyvärr så verkar motorn vara fast i sina yttersta lägen, jag tror det försvårar att lossa motorn.

Jag har bankat med en träkil och en slägga men det händer inget alls. Det ska ta tid och jag har sprayat mycket rostlösare mot cylinderväggarna. Inte en mm har jag lyckats lossa motorn.

Här ser ni att det är kylvätska i kylvätskekanalerna? Det kommer upp rost när jag använder skruvmejseln och skrapar nere i kanalerna, varför blir det så?

Jag kan heller inte se vart på vaken topplock eller topplockspackning som orsakat läckan, så att det kommit vätska ner i cylindrarna, vet någon vad som är fel? Kan det vara annat fel än enbart topplocket eller topplockspackningen?

Ni ser kolvarnas ofördelaktiga placering här, det försvårar att få loss motorn, högs uppe och nedre läge.
Ni ser att det verkar finnas rost nere i kylvattenkanalerna, som hamnar på skruvmejseln.
Värst vad kolvarna sitter fast. Inte kunnat rubba en mm.

Här ser ni: https://studio.youtube.com/video/znsWXzSW1rU/edit

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17306
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Göran W »

Den länken kräver inloggning.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17306
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Göran W »

Bort med vatten och rost. Häll på diesel så gott det går. Låt den stå flera dagar utan våld - bara fyll på eventuell försvunnen diesel. Nästa helg kan du försöka få grepp med ett spett eller liknande på vevaxelns remskiva. Du kan nog aldrig(!) slå loss från nuvarande läge.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Hegamon
20 bar
20 bar
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Halmstad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Hegamon »

Göran W skrev:
10 jul 2023, 23:19
Bort med vatten och rost. Häll på diesel så gott det går. Låt den stå flera dagar utan våld - bara fyll på eventuell försvunnen diesel. Nästa helg kan du försöka få grepp med ett spett eller liknande på vevaxelns remskiva. Du kan nog aldrig(!) slå loss från nuvarande läge.
Jag har fixat länken, här är den igen: https://studio.youtube.com/video/znsWXzSW1rU/edit

Jag får jobba så här då:
Kan vara idé att fylla på diesel genom spridarna? Eller vad dom heter.
Fokusera på de två cylindrarna som varit vattenfyllda.
Tålamod, låta diesel/rostlösare verka många dagar.
Jobba med remskivan.

Edit: Jag har fyllt i diesel i de två cylindrarna som står längst ner. Så det står och jobbar där nu.
Senast redigerad av Hegamon den 11 jul 2023, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2030
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av gunnarw »

Det gick inte bra:
Hoppsan! Ett fel uppstod.
Men det här fungerar:

Videon spelas direkt här på CA eller klicka på den streckade ramen nere till höger så öppnas den i appen om du har den eller kanske i egen flik med web-versionen av YouTube. På datorn tex


Så här ser länken ut nu:

Kod: Markera allt

https://youtube.com/watch?v=znsWXzSW1rU

(Du har nog kopierat länken till nåt redigeringsläge när du är inloggad som dig själv?)
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17306
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tysk-CX:en - Citroen CX Break TGD Turbo 1989

Inlägg av Göran W »

Om det ska vara meningsfullt att lägga tillbaks toppen och fylla via spridarhålen bör du nog rengöra ytorna och lägga en sträng av flytande packning runt cylinderhålen.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"