Garagetube från Kanada

Allmänna frågor om SM.
Öglan
Inlägg: 528
Blev medlem: 18 mar 2004, 08:59
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Garagetube från Kanada

Inlägg av Öglan »

Någon mer än jag som följer det äventyret?

Sju delar finns idag och ibland måste man snabbspola.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Garagetube från Kanada

Inlägg av Krassegränd »

Jag tycker att den låter konstigt, är det rätt motor?

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Garagetube från Kanada

Inlägg av Mickel »

Jag tycker att den låter som en dåligt justerad SM med dåligt avgassystem :roll: .

Tveksamt att det skulle finnas någon annan motor med ojämn tändföljd som kan fås att låta så där hackigt: Ta-da, Ta-da, Ta-da, Ta-da som en SM låter.

Har någon annan bil ojämn tändföljd, förresten?
Mickel

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Garagetube från Kanada

Inlägg av Krassegränd »

Jag inser att jag behöver veta lite mer om tändföljd på V6or i allmänhet och SM i synnerhet.
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Öglan
Inlägg: 528
Blev medlem: 18 mar 2004, 08:59
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

Re: Garagetube från Kanada

Inlägg av Öglan »

Om man ids titta på alla avsnitt ser man motorn ganska bra emellanåt.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Garagetube från Kanada

Inlägg av Mickel »

Krassegränd skrev:
20 apr 2018, 05:28
Jag inser att jag behöver veta lite mer om tändföljd på V6or i allmänhet och SM i synnerhet.

- En V8 med 90 grader mellan cylinderbankarna får en jämn tändföljd: Vevaxeln roterar 90 grader mellan tändpulserna, dvs fyra tändpulser per vevaxelvarv. När alla 8 har tänt har motorn gått två varv: 90 grader x 8 = 720 grader, dvs 2 hela varv.

Om man kapar bort 2 cylindrar på en V8 med 90 grader mellan cylinderbankarna får man:
- En V6:a där två tändpulser "fattas". Den skulle gå: Tänd, tänd, tänd, PAUS, tänd, tänd, tänd, PAUS :shock: ! Så vill man inte ha det :( ! Därför gör man om vevaxeln så att man vrider vevarna lite så att tändpulserna blir jämnare. Tyvärr kan man inte göra så att det blir jämn tändföljd genom att dela de två varven med 6 (720 / 6 ) = 120 grader mellan tändningarna för då blir det mekanisk obalans om man har en "90 graders V6:a". Motorn skulle skaka och ruska hela tiden eftersom man vill ha att motgående kolvar går parvis. Detta kan lösas genom att sätta dit en extra axel med vikter, "balansaxel", som bara är till för att ta bort obalanserna i vev+kolvar. Så gör man numera.

Men på SM-tiden lät man V6:an vara som den är, utan balansaxel, och hade istället ojämn tändföljd: 90+150+90+150+90+150=720 grader. Det är därför som SM går så otroligt originellt: Ta-da, ta-da, ta-da. Det låter nästan som den missar en tändning, men inte riktigt. Jag skulle tro att en musiker skulle säga att den går i synkoper, eller nåt sånt.

Fantastiskt härligt ljud 8) !

Eftersom SM är så tyst (normalt) så hör man oftast bara suset, men när man drar på :shock: - då märks det :shock: ! Som en serie med dubbla hammarslag, typ. Och så reser sig nosen mot himlen och innan man fått ner nosen har man kört om alla på vägen :roll: .
Mickel

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Garagetube från Kanada

Inlägg av Krassegränd »

Tummar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Skriv svar

Återgå till "SM - Allmänna frågor"