Returslang
- kuwik
- 10 bar
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 27 apr 2003, 21:47
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Östersund
Returslang
Jag tänkte byta alla returslangar i vinter. Är det någon som provat köpa slang på metervara i stället för att köpa färdigt? Vart vänder man sig?
Byter på en DS21H
Byter på en DS21H
DS21H Pallas -70, 2CV (Ente Grün) -86
- soso
- Guru
- Inlägg: 7383
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Returslang
Har faktiskt aldrig haft läck på en returslang på paddan. Vad jag minns. Brukar vara bra kvalitet i Citroengummi från den tiden. Vad jag hört hade dom egen produktion av rågummi och en fabrik som gjorde alla gummidetaljer.
Nytillverkade gummidelar till paddan verkar ju hålla skrämmande låg kvalitet enligt folks rapporter.
Ska du byta något gummimässigt i förebyggande så är det väl returen från tryckregulatorn. Den har en ofta ogynnsam böjning och är utsatt för mycket vibrationer. Går den sönder blir det också snabbt slutåkt då all olja från pumpen går i retur till tanken där mellan tillslagen.
Jag hade i så fall köpt slang från en seriös hydraulfirma.
Nytillverkade gummidelar till paddan verkar ju hålla skrämmande låg kvalitet enligt folks rapporter.
Ska du byta något gummimässigt i förebyggande så är det väl returen från tryckregulatorn. Den har en ofta ogynnsam böjning och är utsatt för mycket vibrationer. Går den sönder blir det också snabbt slutåkt då all olja från pumpen går i retur till tanken där mellan tillslagen.
Jag hade i så fall köpt slang från en seriös hydraulfirma.
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Returslang
Mangrove (Janne) vet var man får tag på löpmeter i rätt storlekar.
Den där returen från ha accen jag monterade på hans bil kommer hålla i evigheter.
Den där returen från ha accen jag monterade på hans bil kommer hålla i evigheter.
- kuwik
- 10 bar
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 27 apr 2003, 21:47
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Östersund
Re: Returslang
NÅGONSTANS läcker hon, men med typisk egenvilja är det inte varje dag . Jag tycker att det är när man motionerar henne med höjdspaken, vilket ju ökar flödet i returslangarna från alla fjäderdon, därav tanken att byta allt. Det verkar som om det kommer från vänster sida på vxllådan (bakifrån sett) med jag kan inte säga var det kommer ifrån.
Jag har också en framflyttad huvudack så jag har nog ingen slang med böj längre.
Alla tips mottags tacksamt.
Jag har också en framflyttad huvudack så jag har nog ingen slang med böj längre.
Alla tips mottags tacksamt.
DS21H Pallas -70, 2CV (Ente Grün) -86
- soso
- Guru
- Inlägg: 7383
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Returslang
Har du kollat själva fjäderdonsdamaskerna i hjulhuset och dess slangar? Nog måste det vara lättare att försöka se var det är blött än att byta allt!
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne
Re: Returslang
Av beskrivningen att döma är det läck på returen från främre höjdregulator.
Det är bilens tyngd som pressar ut oljan när du sätter spaken i lågläge. Därför är det högt tryck och flöde i den returen när höjdspaken manövreras.
Höjdregulatorn sitter under en skyddsplåt i vänstra hjulhuset.
Själva returslangen är gjord i ett styvt mjölkfärgat nylonmaterial (rilsan) som håller i evighet om den inte viks eller utsätts för väldigt hög temperatur (tex svetsloppor eller gnistregn från vinkelslip, vilket kan ske vid renovering - det vet jag).
Korta gummiskarvbitar ansluter rilsanröret till höjdregulatorn och till hydraultanken. Kanske har de blivit skruttiga?
Det är bilens tyngd som pressar ut oljan när du sätter spaken i lågläge. Därför är det högt tryck och flöde i den returen när höjdspaken manövreras.
Höjdregulatorn sitter under en skyddsplåt i vänstra hjulhuset.
Själva returslangen är gjord i ett styvt mjölkfärgat nylonmaterial (rilsan) som håller i evighet om den inte viks eller utsätts för väldigt hög temperatur (tex svetsloppor eller gnistregn från vinkelslip, vilket kan ske vid renovering - det vet jag).
Korta gummiskarvbitar ansluter rilsanröret till höjdregulatorn och till hydraultanken. Kanske har de blivit skruttiga?
Utan tvivel är man inte klok.
- kuwik
- 10 bar
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 27 apr 2003, 21:47
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Östersund
Re: Returslang
Japp de är relativt nybytta alla fyra faktiskt. Näe som sagt, någonstans tunt växellådan tror jag. Å andra sidan kan ju oljan rinna långt på slangar och rör innan det droppar ned.
DS21H Pallas -70, 2CV (Ente Grün) -86
- kuwik
- 10 bar
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 27 apr 2003, 21:47
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Östersund
Re: Returslang
Jag håller med, du är också inne på samma. När hon får sjunka själv känns det som det inte läcker om något alls. Man skulle haft en hederlig smörjgrop en sån här gång så man kunde gå under.Hank skrev: ↑01 dec 2018, 22:41Av beskrivningen att döma är det läck på returen från främre höjdregulator.
Det är bilens tyngd som pressar ut oljan när du sätter spaken i lågläge. Därför är det högt tryck och flöde i den returen när höjdspaken manövreras.
Höjdregulatorn sitter under en skyddsplåt i vänstra hjulhuset.
Själva returslangen är gjord i ett styvt mjölkfärgat nylonmaterial (rilsan) som håller i evighet om den inte viks eller utsätts för väldigt hög temperatur (tex svetsloppor eller gnistregn från vinkelslip, vilket kan ske vid renovering - det vet jag).
Korta gummiskarvbitar ansluter rilsanröret till höjdregulatorn och till hydraultanken. Kanske har de blivit skruttiga?
DS21H Pallas -70, 2CV (Ente Grün) -86
-
- 40 bar
- Inlägg: 661
- Blev medlem: 29 nov 2004, 00:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Activa
- Inlägg: 5476
- Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Hässleholm
- Kontakt:
Re: Returslang
Jag vet.....
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.