Haha, ja det borde du hinna....
Just bytt kamrem på 16v vi åker banracing med och det prövar tålamodet kan man lugnt säga....
Men underbart med 2 spännare så det går ställa exakta kamtider.
Kan BX19-motor sättas i Millésime ?
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 26 okt 2012, 21:23
- Medlem i SCK?: Ja
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4622
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Kan BX19-motor sättas i Millésime ?
Jo jag har både bytt kamrem och bytt topplock på 16 v så jag vet vad som väntar. Såriga fingrar.
Kul att ni åker bana med BX. Kör ni med den som den är eller har ni trimmat något. Skulle vara kul att få tillbaka de HK som försvann när katalysatorn kom. Har tänkt på racekatt och lite högre komp. Det finns ju 98 oktanig blyfri numera. Vet inte om det går att hitta kolvar till en bil utan katalysator.
Mvh Mats
Kul att ni åker bana med BX. Kör ni med den som den är eller har ni trimmat något. Skulle vara kul att få tillbaka de HK som försvann när katalysatorn kom. Har tänkt på racekatt och lite högre komp. Det finns ju 98 oktanig blyfri numera. Vet inte om det går att hitta kolvar till en bil utan katalysator.
Mvh Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 26 okt 2012, 21:23
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Kan BX19-motor sättas i Millésime ?
Vi åker SDC5000, 4-tim långlopp. Standardbilar max 150hk
Så det är en original 16v med grövre avgas och racekat.
Lite Forsman special i fjädringen och 225/45-16 fixar en helt ok väghållning.
Åkt rally med 8v Gti och där hade vi verkligen nytta av Citroens underbara fjädring.
Så det är en original 16v med grövre avgas och racekat.
Lite Forsman special i fjädringen och 225/45-16 fixar en helt ok väghållning.
Åkt rally med 8v Gti och där hade vi verkligen nytta av Citroens underbara fjädring.
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4622
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Kan BX19-motor sättas i Millésime ?
Ok! Då får ni trimma upp den max 2 hk då
/mats
225/45-16? Går det att få dit utan skärmbreddning?
/mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4622
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Kan BX19-motor sättas i Millésime ?
Är det "Gula faran" i den här videon?
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 26 okt 2012, 21:23
- Medlem i SCK?: Ja
Re: Kan BX19-motor sättas i Millésime ?
Yes, det där är Fransyskan för några år sedan.
För att rymma 225/45-16 så behöver skärmarna lite massage...
men inte så mycket som man kan tro.
http://calemotorfoto.blogspot.com finns det rätt många foton från SDC5000 för den som är intresserad.
För att rymma 225/45-16 så behöver skärmarna lite massage...
men inte så mycket som man kan tro.
http://calemotorfoto.blogspot.com finns det rätt många foton från SDC5000 för den som är intresserad.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 09 jun 2008, 16:53
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Finland
Re: Kan BX19-motor sättas i Millésime ?
Om nån har en 19 gti motor liggandes är jag intresserad.... 91:a med automatlåda
p jansson
p jansson
Uppväxt med bx, har nu en c5:a en DS23 o en BX
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Kan BX19-motor sättas i Millésime ?
Allt blir inte som man tänkt sig ...
Det blev inget motorbyte. Det blev skrotning !
Jag fick många trevliga erbjudanden av er om andra BX-motorer, men projektet avbröts när:
- Bilen pissade ut LHM utanför verkstan
- Läckan var ovanpå bakramen
- Bakramsinfästningen (som måste lossas) i karossen var rejält rostskadad
Motorbyte (frivilligt), kopplingsbyte och dessutom ovanstående reparationer på en BX som gått 43.000 mil? Näe, knappast vettigt .
Jag får väl vara tacksam att läckaget uppträdde på väg IN i verkstan och inte på väg ut ...
(det sägs att de värsta tokarna har en skyddsängel ibland)
Så, det blev istället att leta en likadan BX i samma årsmodell och färg. Och den hittade jag (fast trasig och lite ful). Och den behövde massor av delar (både små och stora) för att bli brukbar och hel.
Så "den gamle" (som egentligen är tre månader nyare) fick bli donator och "den nye" ska återfå sin forna glans. Så småningom. Skruva tar tid.
Just nu är totaldemontering av "den gamle" högsta prioritet. Helst klart innan snön kommer !
Tack, alla som erbjöd mig trevliga BX-motorer!
Det blev inget motorbyte. Det blev skrotning !
Jag fick många trevliga erbjudanden av er om andra BX-motorer, men projektet avbröts när:
- Bilen pissade ut LHM utanför verkstan
- Läckan var ovanpå bakramen
- Bakramsinfästningen (som måste lossas) i karossen var rejält rostskadad
Motorbyte (frivilligt), kopplingsbyte och dessutom ovanstående reparationer på en BX som gått 43.000 mil? Näe, knappast vettigt .
Jag får väl vara tacksam att läckaget uppträdde på väg IN i verkstan och inte på väg ut ...
(det sägs att de värsta tokarna har en skyddsängel ibland)
Så, det blev istället att leta en likadan BX i samma årsmodell och färg. Och den hittade jag (fast trasig och lite ful). Och den behövde massor av delar (både små och stora) för att bli brukbar och hel.
Så "den gamle" (som egentligen är tre månader nyare) fick bli donator och "den nye" ska återfå sin forna glans. Så småningom. Skruva tar tid.
Just nu är totaldemontering av "den gamle" högsta prioritet. Helst klart innan snön kommer !
Tack, alla som erbjöd mig trevliga BX-motorer!
Mickel