Jaeger klocka har stannat

Inlägg angående ID/DS el och elektronik.
Landsvägsgatan
5 bar
5 bar
Inlägg: 90
Blev medlem: 18 aug 2008, 10:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Jaeger klocka har stannat

Inlägg av Landsvägsgatan »

Halloj!

har lagt en sökning under reservdelar efter en sådan, men jag tänker att jag kanske också kan laga den.

Bilen är en Dsuper från 74 som endast gått 4000 mil, skriver inte detta för att skryta, utan för att förklara att klockan ser jättefin ut i mekaniken, alltså ingen olja eller smuts någonstans. Hade den hos urmakare som kunde bekräfta. Lampan i klockan lyser fortfarande vilken borde bekräfta att ström går fram? Urmakaren sa att själva elektroniken, grejen som ger magnet pulsen, i den kan vara trasig. Något forum talade om jordfel?. Hjälp! Vill verkligen inte montera en Quartz klocka från Franzoose! Eller om någon har en hel att sälja?

/ Joel
1974 Dsuper 2011 c3 2015 GP

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: Jaeger klocka har stannat

Inlägg av Jan Andersson »

Du borde ha två strömmatningar till klockan. En till lampan och en till urverket. Men det har du kanske koll på?
JAAN

Landsvägsgatan
5 bar
5 bar
Inlägg: 90
Blev medlem: 18 aug 2008, 10:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Jaeger klocka har stannat

Inlägg av Landsvägsgatan »

Jan Andersson skrev:
20 mar 2019, 13:33
Du borde ha två strömmatningar till klockan. En till lampan och en till urverket. Men det har du kanske koll på?
Nej det har jag inte koll på. Du menar att det kan vara ett jord fel ändå? Jag är kass på el.
1974 Dsuper 2011 c3 2015 GP

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: Jaeger klocka har stannat

Inlägg av Jan Andersson »

Jo, lampan ska få ström när du slår på parkeringsljus. Men sen ska du ha en matning med konstant 12V också till urverket. Förutom jord då. Röd märkning till ljuset och svart till urverket har jag skrivit i mitt elschema. Har för mig (är inte 100% säker) att urverksmstningen var en kabel som var trädd genom ett plåtbleck och sedan låst av ett annat plåtbleck. Lite svårt att förklara i ord. Men tittar du på baksidan av klockan borde du se.
JAAN

Landsvägsgatan
5 bar
5 bar
Inlägg: 90
Blev medlem: 18 aug 2008, 10:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Jaeger klocka har stannat

Inlägg av Landsvägsgatan »

Det stämmer, en svart till lampan och en grön till klockan. Plus en grå som måste vara jord. Så det kan vara så att den gröna har fått något jordfel någonstans? Den som driver urverket. Säkringen är det ju inte eftersom allt annat på den säkringen är igång.
1974 Dsuper 2011 c3 2015 GP

Landsvägsgatan
5 bar
5 bar
Inlägg: 90
Blev medlem: 18 aug 2008, 10:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Jaeger klocka har stannat

Inlägg av Landsvägsgatan »

Hej igen, nu funkar klockan igen när jag kopplar in den. Utan att veta varför den stannade. Tacksam för teorier dock..
1974 Dsuper 2011 c3 2015 GP

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6429
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Jaeger klocka har stannat

Inlägg av LeifHj »

Gamla bilklockor brukade ha en "smältsäkring" som nästan alltid var avsmält på gamla bilar, lödde man ihop den så gick oftast klockan igen. Men eftersom din har hoppat igång så är det väl kontaktfel någonstans.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - El"