Ni som har hängt här på forumet länge & dessutom minns onödiga saker kanske kommer ihåg när "MammaScan" & jag var på väg till Östersund för att köpa en DS (som senare visade sig vara Raggarpaddan).
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=119&t=74272
Just den bilaffären har vi många gånger varit väldigt nöjda över att vi inte fullföljde..
..men så är det ju det där med att vi ändå hade bestämt oss för att någon gång ha en padda, så när det dök upp en på Facebook Marketplace så kunde jag inte låta bli.
Den här kändes betydligt bättre, så det blev affär. Riktigt skönt med täckt släp, men något tajt eftersom vi läst att bilen skulle vara typ 485cm lång. Det stämmer säkert, men sen sticker dragkroken ut också! = Vi fick bända ut kåpan några cm för att komma över kulan *phuu*
Efter det har den bara fått stå i ett garage & väntat på bättre väder några månader .
Till idag allså!
+10 gradet, sol & det har börjats sopas gator = vårkänsla. Dessutom hade jag ett ärende till andra sidan stan, så det fick bli en lagom premiärtur. Och med alla gamla bilar så är det ju lite spännande att se vad man ska hitta för problem/egenheter.
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, men förmodligen kände jag mig riktigt modig, för jag stannade till och tankade full tank (!) .
Osäkert om & isf var den läcker, men resten av turen fick jag "njuta" av lukten av bensin.
Ändå trevligt att äntligen få köra en sväng!
Nu har jag ju NOLL erfarenhet och svårt att veta vad som är "normalt" men jag fick ändå lite saker att fundera på.
- Den startar ganska lätt, men tomgången är rätt kass första minuterna och kräver lite gas.
- Främre ljuddämparen siktar på en ny karriär som säckpipa eller liknande, för den släpper ut avgaser/ljud åt lite olika håll och behöver bytas ut. (det visste jag redan av förra ägaren)
- Vänster backspegel är behöver viagra, för den är helt slapp lägger sig mot sidorutan. Nu valde jag att se det som att den bara vill hjälpa till att hålla ner luftmotståndet och minimera vindbrus mm så det var ju bara trevligt. Dessutom körde jag med nervevad ruta, så det var ju inga problem att fälla ut den när jag ville se bakåt. (Värre när det skulle backas, men det kommer jag till nedan)
- Efter någon km började hastighetsmätaren fladdra/rycka och ett matchande ljud kommer bakifrån instrumentet. När det händer på hundkojan så är det hastighetsmätarvajern som håller på att ge upp, så gissar att det är samma här.
- Vänster blinkers tycker nog precis som jag att "Jakten på Röd oktober" är en riktigt bra film. Hur som helst så skickar den bara EN blink när jag fäller ner spaken. Spelar ingen roll om jag försöker lura den med att blinka höger & direkt vänster igen. Nää, här gäller det att vänta en stund (typ till nästa korsning) och så kan jag fälla ner spaken och få ett blink till
- Höger blinkers slutar blinka om motorn går ner på låga varv, men kommer igång igen när varvet kommer upp = kör jag lugnt i korsningar/rondeller har jag ingen blinkers alls. Om jag inte vill lyxa till det med EN vänsterblink alltså.
- Att backa är ovant/osmidigt. Förra ägaren var tydlig med att berätta att jag måste hålla i växelspaken när jag backar, annars hoppar backen ur. Ingen stor grej, men det visar sig något osmidigt när det ska parkeras.. Styrningen är ju inte superlätt & när ena handen är upptagen med ett hålla växeln i stadigt grepp blir det inte så glamoröst.
Tips: Det finns bättre ställen än en fredag på en överfull parkering utanför systembolaget att testa/träna på en sån manöver
- Styrväxeln vet jag droppar lite grönt & behöver bytas. Men det får nog vänta tills vi lärt känna varandra lite bättre.
Nu är jag dessutom nyfiken på bensintanken bestämt sig för att utmana den på en dropptävling eller hur det ser ut under bilen imorgon
- Lite samma sak med inredningen. Här skulle jag vilja hitta någon som inte luktar riktigt lika mycket rök/gammalt.
Men det får nog bli en ordentlig tvätt först & se om det hjälper.
På vägen hem skulle jag försöka justera till nackstödet lite. Det slutade med att jag fick det i handen
I övrigt rullade det på bra!
Som sagt, ska bli spännande att se om det är några nya fläckar under imorgon (och vilken färg de har).