Ännu en padda-tråd

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Fluffy
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 jun 2014, 09:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Norrköping

Ännu en padda-tråd

Inlägg av Fluffy »

Det här kommer nog inte bli den mest aktiva tråden här på forumet, men tänkte ändå försöka ha den som en anledning att dokumentera vad som händer med mitt senaste inköp. Och jag tar gärna mot tips/råd mm så tveka inte att kommentera.

Ni som har hängt här på forumet länge & dessutom minns onödiga saker kanske kommer ihåg när "MammaScan" & jag var på väg till Östersund för att köpa en DS (som senare visade sig vara Raggarpaddan).
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=119&t=74272
Just den bilaffären har vi många gånger varit väldigt nöjda över att vi inte fullföljde..

..men så är det ju det där med att vi ändå hade bestämt oss för att någon gång ha en padda, så när det dök upp en på Facebook Marketplace så kunde jag inte låta bli.
Den här kändes betydligt bättre, så det blev affär.
Roadtrip.JPG
Riktigt skönt med täckt släp, men något tajt eftersom vi läst att bilen skulle vara typ 485cm lång. Det stämmer säkert, men sen sticker dragkroken ut också! = Vi fick bända ut kåpan några cm för att komma över kulan *phuu*

Efter det har den bara fått stå i ett garage & väntat på bättre väder några månader .
Till idag allså! :D
+10 gradet, sol & det har börjats sopas gator = vårkänsla. Dessutom hade jag ett ärende till andra sidan stan, så det fick bli en lagom premiärtur.
Premiärtur (Custom).JPG
Och med alla gamla bilar så är det ju lite spännande att se vad man ska hitta för problem/egenheter.
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, men förmodligen kände jag mig riktigt modig, för jag stannade till och tankade full tank (!) :shock: .
Osäkert om & isf var den läcker, men resten av turen fick jag "njuta" av lukten av bensin. :roll:

Ändå trevligt att äntligen få köra en sväng!


Nu har jag ju NOLL erfarenhet och svårt att veta vad som är "normalt" men jag fick ändå lite saker att fundera på.
  • Den startar ganska lätt, men tomgången är rätt kass första minuterna och kräver lite gas.
  • Främre ljuddämparen siktar på en ny karriär som säckpipa eller liknande, för den släpper ut avgaser/ljud åt lite olika håll och behöver bytas ut. (det visste jag redan av förra ägaren)
  • Vänster backspegel är behöver viagra, för den är helt slapp lägger sig mot sidorutan. Nu valde jag att se det som att den bara vill hjälpa till att hålla ner luftmotståndet och minimera vindbrus mm så det var ju bara trevligt. Dessutom körde jag med nervevad ruta, så det var ju inga problem att fälla ut den när jag ville se bakåt. (Värre när det skulle backas, men det kommer jag till nedan)
  • Efter någon km började hastighetsmätaren fladdra/rycka och ett matchande ljud kommer bakifrån instrumentet. När det händer på hundkojan så är det hastighetsmätarvajern som håller på att ge upp, så gissar att det är samma här.
  • Vänster blinkers tycker nog precis som jag att "Jakten på Röd oktober" är en riktigt bra film. Hur som helst så skickar den bara EN blink när jag fäller ner spaken. Spelar ingen roll om jag försöker lura den med att blinka höger & direkt vänster igen. Nää, här gäller det att vänta en stund (typ till nästa korsning) och så kan jag fälla ner spaken och få ett blink till :lol:
  • Höger blinkers slutar blinka om motorn går ner på låga varv, men kommer igång igen när varvet kommer upp = kör jag lugnt i korsningar/rondeller har jag ingen blinkers alls. Om jag inte vill lyxa till det med EN vänsterblink alltså.
  • Att backa är ovant/osmidigt. Förra ägaren var tydlig med att berätta att jag måste hålla i växelspaken när jag backar, annars hoppar backen ur. Ingen stor grej, men det visar sig något osmidigt när det ska parkeras.. Styrningen är ju inte superlätt & när ena handen är upptagen med ett hålla växeln i stadigt grepp blir det inte så glamoröst.
    Tips: Det finns bättre ställen än en fredag på en överfull parkering utanför systembolaget att testa/träna på en sån manöver
  • Styrväxeln vet jag droppar lite grönt & behöver bytas. Men det får nog vänta tills vi lärt känna varandra lite bättre.
    Nu är jag dessutom nyfiken på bensintanken bestämt sig för att utmana den på en dropptävling eller hur det ser ut under bilen imorgon
  • Lite samma sak med inredningen. Här skulle jag vilja hitta någon som inte luktar riktigt lika mycket rök/gammalt.
    Men det får nog bli en ordentlig tvätt först & se om det hjälper.
Sen hade jag glömt att kofferten fortfarande var fylld med reservdelar, så där kunde jag inte lasta in något.
På vägen hem skulle jag försöka justera till nackstödet lite. Det slutade med att jag fick det i handen :lol:
I övrigt rullade det på bra!
Som sagt, ska bli spännande att se om det är några nya fläckar under imorgon (och vilken färg de har).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Anders H »

Låter, som på politikerspråk, som en utmaning. Trevlig felbeskrivning trots allt.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av gunnarw »

Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Triad »

Grattis till köpet!

Det är min fars padda du har köpt. Den där paddan har jag lagt många timmars svets på.

På sikt mår väl bilen bra av en motorrenovering och då kan du ju ta tag i backväxelproblemet om det inte hjälper att justera.

Fluffy
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 jun 2014, 09:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Norrköping

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Fluffy »

Triad skrev:
23 mar 2019, 10:41
Grattis till köpet!

Det är min fars padda du har köpt. Den där paddan har jag lagt många timmars svets på.
På sikt mår väl bilen bra av en motorrenovering och då kan du ju ta tag i backväxelproblemet om det inte hjälper att justera.
Tack!
Din far är allt en trevlig prick! Du får väl hälsa till honom nån gång (om jag inte hinner före, för det blev kvar några klockor i hans garage som jag behöver åka efter... men det är ju inte varje dag jag åker förbi där :) )

Enligt mätaren har ju inte motorn gått så långt, så jag hoppas motorrenoveringen ligger några år bort.
Men så länge lär inte backväxeln hålla om jag inte gör något åt den, eller slutar backa då kanske.
För så fort det börjar gå lite tungt så är det typ omöjligt att hålla kvar växeln = otrevligt ljud som följd.


Nu har jag knappt varit hemma de senaste veckorna, men lite har jag iaf fixat:
  • Ljuddämparen är bytt. Tyvärr gick inte avgasklämmorna att återanvända & jag hade bara modellen större liggande = inte helt tätt, men nu läcker det iaf inte mellan skarvarna. Så det blir att göra om. Förresten, finns det något bra knep för att få den den bakre "dubbelklämman" på plats utan att vara trollkonstnär eller ha 8 armar? Jag fick den bara att sitta sådär halvbra & jag tycker inte att slutrören linjerar helt med ljuddämparen.
  • Hittat var bensinläckan är. Det är slangen på matningen från tanken som "bäst före datumet" gått ut på. Den var riktigt sprucken. Halva ovansidan av tanken var fuktig, så itne konstigt att det luktade soppa! Tyvärr hade jag ingen bättre slang liggande (eller tid att byta) så det fick bli bensintålig vulktejp som nödlösning tills jag hittar något bättre.
  • Och så tyckte jag att radion lät lite konstigt. Som vanligt i gamla bilar är det någon tidigare ägare som hittat en egen kreativt sätt att koppla, och samma sak här :D . Så det blev att rensa lite kablar och rätta till lite. Gissar att jag kommer att hitta fler "strömtjuvar" och kablar som "ingen jäkel vet vad de till"
Rykare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Triad »

Mätaren snurrar om efter 9999mil så jag tror den motorn har rullat sina varv :wink:

Den tog olja och blårök vet jag...

Fluffy
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 jun 2014, 09:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Norrköping

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Fluffy »

Dödsryck i tråden..
Här händer som väntat inte så mycket, men en liten uppdatering kan jag bjuda på.

I slutet av augusti hade jag & en kompis bestämt oss för att dra på Vespa-träff, eller snarare rideout i Lund.
Just den helgen körde det ihop sig med dragbil, så Paddan fick ställa upp & ge sig ut på första långturen sen den flyttade hem till mig.
Det visade sig rätt snart att den inte blir varken starkare eller snabbare med släp bakom... Men hastighetsmätaren visar ju lite lagom för mycket, så det ser iaf ut som att det rullar på. Bränsle fick den också i sig! (dryga 1 liter /mil).
Nu tror jag visserligen att det mesta bränslet gick till värme, för värmen i kupén är det minsann inget fel på + att den inte går att stänga av :)

Hur som helst rullade det på rätt fint fram till Skånes-Fagerhult. Där blev det ett något längre tankstopp än planerat, för när vi skulle rulla vidare var det väääldigt blött under bilen. :shock:
Kompisen undrade om det verkligen satt AC i bilen som skickade ut kondensvatten, men efter några minuter hittade vi en slang som spruckit och läckte kylarvatten. *suck*
Dessutom var vi på en obemannad station där det inte fanns ett skit att kunna laga med.
Det var iaf nästan rätt, för jag hittade en gammal rulle pack-tejp i gräset & tillsammans med ett tiotal bundband kunde vi fylla på vatten och komma vidare. Enligt kartboken var vi dessutom bara någon halvtimme ifrån Anders Hörberg, så det fick bli en sväng dit för att kanske få tag på en ny slang.
Anders är ju en riktigt trevlig prick, så även om han egentligen inte hade tid för oss eller rätt modell av slang hemma, så fick jag låna verkstaden och förstärka upp slangen med en bit rör & några slangklämmor. Tack Anders!!

Något försenade men fortfarande på väg, rullade vi vidare mot Lund. Dessutom hade vädret som hemma varit småregn & grått gått över till en fantastisk sommarvärme! Underbart!
Lagningen av slangen höll hela vägen hem, men när jag sen behövde ta bilen till jobbet ett par dagar senare så kom jag bara halvvägs innan den gick läck & jag fick stanna och ta tåget istället. :?



Men det var då.. Nu har Paddan gått i ide och vägen ut till mekgaraget är så skitig att jag inte vill köra dit en av hundkojorna som skulle fått lite underhåll nu i vinter.
Istället var min plats tom & ni vet ju hur det brukar gå om man har plats över?
Joo, på något konstigt j*vla sätt fylls platsen upp av grejer. :x

Först hämtade jag hem ett riktigt fräscht brunt baksäte i vinyl och en matchande men mindre fräsch framstol. Tänkte försöka hitta även en förarstol i samma modell, men där har jag inte fått napp än.
Men så slog jag till & köpte en växellåda, som kanske kan lösa problemet med att kunna backa ordentligt. Tillsammans med växellådan råkade jag även dra hem ett extra tak, en sån plast som ska sitta fram under motor (som tyvärr verkar vara av fel modell) och en uppsättning svarta vinylsäten i oklart skick.
Så nu böjar det bli fullt, trots att jag inte har någon bil där :(


Nu är frågan, vad är det jag har köpt för låda!?
Jag hittar ingen märkplåt, men efter att ha tvättat bort något kilo kladd & smuts hittade jag lite blandade siffror: DX 331-97 B, 2>34 , 2>31 , 0401.
vxllda.JPG
Och om det finns någon liten farbror i närheten som vill slå ett getöga och bedöma hur den är på insidan (så jag vet om det är någon idé att montera den eller om det behöver renoveras) så tar jag gärna mot tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Fluffy den 10 jan 2020, 08:33, redigerad totalt 1 gånger.

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Jan Andersson »

Det ser ut som en femväxlad i alla fall och då är chansen stor att det är från en D-Super 5.
JAAN

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Triad »

Trevlig läsning :D

Tänk på att när du byter lådan så byt även kamkedje paketet när maskinen ändå är ur.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av totteni »

Tomrum är sådana, de fylls alltid upp på nåt märkligt sätt.

rberg heter vår förträfflige Anders.
:sck :2cv

Fluffy
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 jun 2014, 09:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Norrköping

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Fluffy »

totteni skrev:
09 jan 2020, 16:07
Tomrum är sådana, de fylls alltid upp på nåt märkligt sätt.

rberg heter vår förträfflige Anders.
Det har du rätt i :) Nu är det rättat.

Fluffy
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 jun 2014, 09:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Norrköping

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Fluffy »

Nu börjar vintern (redan) gå mot sitt slut = det var dags att hämta paddan från vinterförvaringen (å jag som knappt börjat med mina andra vinterprojekt!)
Det började riktigt bra, däcken hade luft & när det sprakade sådär lagom när jag la på batteripolen så där fanns både ström & hopp.
Lite choke & nötande på starten så startade den såå fint & fjädringen höjde sig precis som jag mindes det ifrån förra året.
Möjligen att den misstände lite, för det fanns en vibration som jag inte minns sen tidigare.

Fint väder & behövde "bli av med" vinterbilen, så det blev lite omvägar på vägen hem. Dessutom fick jag meddelande om att jag skulle plock upp hämtmat på vägen....så 10 mil rullade på ganska fint.
Men vid inbromsningen till andra rondellen i Norrköping tändes den otäcka, stora, röda STOP-lampan och symbolen för att det var låg nivå på grönt blod :shock: . Jag hann precis vrida in på en liten ficka på Norra Promenaden innan den sjönk ihop på marken.
Jaajaa, tänkte jag. Får väl fylla på med lite ny LHM & se vad som händer. Tyvärr hände inte mer än att 1: den lilla röda lampan slocknade 2: Den stora lyste som innan 3: det växte fram en grön fläck under magen på paddan.
Platt padda på promenad-min.JPG
*suck*

Fick bli till att ringa bärgare, för min bästa dragbil hade jag precis kört iväg & känslan av att "det här kan bli en låååång lördagkväll" om jag ska lösa det på egen hand.
10-15min efter att jag ringde så var det två bärgare på plats och rätt snart var paddan uppe på ett flak för transport till garaget.
Backa bak och hittar blodspår-min.JPG
Där blev det betydligt värre. Paddan visade att den trivdes fin-fint med att åka snålskjuts genom att vägra starta och med lätt uppförslut fick vi ta i rätt bra för att rulla av den.

Nu var det bara 5-6m kvar för att backa in den i garaget. Men det är inte så bara när den ligger platt, bilen står lite snett mot porten, det är lite uppför, grovt grus + en liten kant som ska passeras för att komma in. Lägg till att min backväxel inte är fantastisk i vanliga fall = problem.
Två stora domkrafter under dragkroken och jag kunde flytta bakänden lite i sidled och klämma under några stenplattor under hjulen. Det tog bara någon timme.
Den vinkeln gjorde också att bränslet rann fram & motorn gick att starta, så nu kunde den för egen maskin kämpa sig bakåt/inåt :)
Och när bakhjulen kommit in på plant underlag bestämde jag mig för att placera dem på ett par dollysar.
Det ställde till det lika mycket som det hjälpte, för det är jättesvårt att styra bilen när bakhjulen kan åka åt vilket håll som helst + att jag inte hade någon broms!
Det tog någon timma till innan framhjulen också var inne i garaget.
Phuuuu.


Nu var jag inte alls så sugen på att börja skruva, men kompisen som precis sålt av sin XM övertalade mig om att vi skulle ta en titt.
Han var så otroligt nöjd över att det inte var han som hade problem, och det är ju mycket roligare med sällskap.
Efter lite sondmatning med LHM-blod fick vi upp tryck, men det försvann lika snabbt som man nuddade höjdreglaget.
Men vi hade iaf färska spår att följa & efter lite tvättande & torkande så hittade par slangar som passerat sitt bäst-före-datum.

Nu är nya beställda, så vem vet kanske kommer den ut ur garaget för egen maskin snart igen.
Just nu står den väldigt dumt till, så om jag inte får ordning den så ligger jag nog dåligt till om det drar ihop sig till ö-råd i garaget :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av soso »

Blodsutgjutelse är aldrig kul.

Var det returslangen från tryckregulatorn till behållaren som tackat för sig med tanke på hur snabbt den tappade trycket?

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Triad »

soso skrev:
28 apr 2020, 16:28
Blodsutgjutelse är aldrig kul.

Var det returslangen från tryckregulatorn till behållaren som tackat för sig med tanke på hur snabbt den tappade trycket?

Kan vara men jag vet att jag hjälpte min får byta den slangen när han hade bilen. Mao är den inte så gammal slangen...

Fluffy
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 jun 2014, 09:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Norrköping

Re: Ännu en padda-tråd

Inlägg av Fluffy »

Lite otydligt skrivet av mig, men jag är inte helt säker på att det var åldern som gjorde att den högra slangen "passerat bäst-före", men oljan höll sig i vilket fall inte kvar på insidan av slangen, vilket gör den till en dålig slang.
Vem vet, kanske är det någon hungrig råtta som hittat fram under vinterförvaringen. :shock:

Här ligger de två som jag skruvat bort i väntan på ersättare
DSC_1674 (Small)-min.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"