Bx 16 Valve rullande renovering

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av Mickel »

Kattebilen skrev:
04 apr 2021, 07:48
vacuumslange fra biltema

På min BX gjorde jag en "snabbreparation" genom att använda 5 mm vacuumslang från Mekonomen som extra returslang från höjdregleringen. Slangen var gjord i EPDM-gummi (det stod tryckt EPDM på slangen).

Anders H kommenterade att den inte skulle klara LHM. Han hade rätt :( !

Efter 1 år började slangen svälla och bli oljig på utsidan och tappa spänsten så att den släppte i ändarna där den klämts fast med sin initiala spänst.

Kass, alltså!

Kanske har Biltema ett annat material i sin vacuumslang? Ett som tål LHM längre än 1 år?
Mickel

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av Hedene »

Det borde väl finnas ett skäl till att man skiljer på bränsle, olje och vacuumslang förutom från vilket håll de skall klara tryck :D

Biltema säger "Tillverkad enligt DIN 73379." på deras bränsleslang. Jag har sökt på nätet men inte hittat någon fullständig kopia på standarden. Den verkar finnas med ett antal varianter som bl.a anger permeabilitet på slangen. Enligt vad jag läst mig till är det en avgörande faktor för hållbarheten.
Någon här kanske har en fullständig kopia av standarden?? Annars får vi väl skramla ihop och köpa den.

Man får ju inte heller glömma att det numera är tillverkaransvar som gäller. Som tillverkare kan du klistra / trycka vilket märke som helst på din produkt. Ett vanligt exempel är ju CE märket.
Utan att dessutom visa att din produkt faktiskt är testad av ett ackrediterat lab så är märket inte värt mer än tryckfärgen.

Risken för en tillverkare (utom i USA där andra regler gäller) att bli ansvarsskyldig för att ha tillverkat / sålt en undermålig produkt är i det närmaste obefintlig så marknaden för denna typ av fusk är mycket omfattande.

Skall man vara lite mer säker gäller att tillverkaren kan visa upp ett "Declaration of Confirmity" document med underskrivna bilagor från ackrediterat lab som anger att produkten uppfyller gällande standard.
Enbart "Declaration of Confirmity" räcker inte eftersom det endast innebär att en representant för företaget, oftast VD satt sin kråka på papperet. Som sagt ovan är risken för vederbörande lika med noll även om dokumentet inte stämmer.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av senmathal »

Jag tycker att bränsleslangar var man än köper dom bara är skräp numera. Efter ett år kan det vara fullt med sprickor i dem. Jag bytte en på Paddan igår som läckte rakt ur och den var det inte länge sedan jag satte dit. Förmodligen köpt på Mekonomen. Och jag är rädd för att det är samma sak med det mesta av gummi. Jag köpte faktiskt en ny bläckfisk i andra hand här på akuten. Men när jag började syna den var den sprucken redan innan den använts. Och jag har även köpte ett haröra som var sprucket när jag fick det. Så därför mina funderingar på att behålla den gamla.

Jag gissar att det många gånger är grus och småsten som skaver hål på bläckfisken. Om den verkar fin och oskadade kanske jag låter den vara.

/Mats
Senast redigerad av senmathal den 05 apr 2021, 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av Kattebilen »

Det skal blive spændende at se Mickel :) Jeg valgte vakuumslange, fordi den skal kunne tåle olie. EPDM er ikke en god gummitype til olie og opløsnings-/lösningsmidler. Min blæksprutte/bläckfisk knækkede i de bøjelige led et efter et, så jeg opgav at lappe den sammen. Da jeg lå under vognen og trak slange rundt alle steder på forvognen, ville jeg ønske jeg havde skiftet det hele ud, da motoren var ude.

Ihvertfald holder slangen indtil videre (1 år+), den er ikke blevet hård og der er er heller ikke sort i LHM beholderen :) Endelig har man muligheden for at købe LHM slange, som vil beløbe sig til max. ca. 1000 DKK.

Jeg har som Mats, været ude for dårlige reproduktioner af slanger og gummimanchetter der revnede i løbet af kort tid. De steder jeg har set, koster en komplet ny blæksprutte/bläckfisk tæt på 4000 DKK og så kan man ikke engang få en version til ABS.
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av senmathal »

Menar du att det är en speciell Bläckfisk till bilar med ABS?

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av Kattebilen »

Hvis man vil lave hele retursystemet om, så kommer 'brake valve return' til at mangle slangen for 'ABS return' i de udgaver jeg har set på markedet/marknaden.

Hilsen Martin
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av senmathal »

Jag kollade nu i Citroens reservdelslista och där finns ingen speciell bläckfisk eller andra returslangar som är specifikt för ABS. Det är samma för alla BX 16 och BX 19. Det fanns två olika varianter men det var före och efter ett visst orga nr.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av Göran W »

Man kanske kan anta att det orga-numret sammanfaller med införandet av ABS?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av Kattebilen »

Jeg har selv kigget i reservedelslisten og du har ret, Mats, jeg kan heller ikke finde den. Men den findes dog. Om det så er en 'extension' af den almindelige 'Brake valve return', skal jeg ikke kune sige. Det kunne være en ekstradel, der er sammenføjet/sammansatt med den almindelige 'brake return'. Returen fra ABS blokken på min bil løber langs torpedväggen, videre langs skärmen hen til LHM beholderen. Den er beskrevet i sevicebladet for ABS systemet - men uden reservedelsnummer?! Jeg har ikke set denne 'brake return' kombination til salg nogen steder. Iövrigt, pas på med at købe bläckfisk fra England; som I kan tænke, er der flere dele af bläckfisken der er specielle for högra/vänster styrede biler. Jeg har tidligere brændt mig på et speedometerkabel fra UK :)
ABS return.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av senmathal »

I vanliga fall brukar väl returen från bromsventilen sitta längst framåt som på den här bilden. Annars stämmer det att ABS returen är ansluten med en T-kopplingen på slangen.
retur.jpg

Returen från bromsventilen ser inte ut att vara en del av bläckfisken utan går separat hela vägen. Om nu det här schemat stämmer.

/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av senmathal »

Jag var ut och kollade på bilen nu och ABS returen sitter i en separat T-skarv på slangen. Slangen sitter ganska mitt i på LHM-behållaren och så är det ju även på bilden om jag tänker efter.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av Kattebilen »

Ja, du har nok ret, Mats, den er måske bare sat imellem LHM beholderen og den almindelige 'brake valve return' slange. Min 'brake valve return' slange ser dog meget smal ud i forhold til selv at kunne gå på studsen på LHM beholderen.

Det er formentlig også ukorrekt af mig at kalde hele retursystemet under et for bläckfisken.

Martin
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av Kattebilen »

Jeg har fundet en fransk side som muligvis giver svar på spørgsmålet om 'ABS return'. Her vises det at at hovedslangen er fælles for biler med og uden ABS (samme reservedelsnummer, http://xantia007.free.fr/101_BX_circuit_retour_LHM.php). Der er så et ekstra stykke med 'ABS return', der kan sættes imellem 'Brake return' og LHM tanken og som har eget reservedelsnummer.

Martin
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Bx 16 Valve rullande renovering

Inlägg av senmathal »

Det blir inte så mycket gjort här och blir nog inte heller förrän fram mot hösten. Men jag har i alla fall köpt en NOS plåt som jag gått och ruvat på länge. Det är en del av torpeden och botten på fläkttrumman som jag köpt från Chevronics. Dyr men det kommer att vara värt det då det är trångt och ganska knepiga former att knacka till själv. Men jag ska bara ta dom yttre bitarna och skarva in då resten är friskt. Jag gav dom tillåtelse att dela den på mitten för enklare frakt.
95600131.jpg
/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Skriv svar

Återgå till "Garaget"