Lossa nipplar till bränslepump

Inlägg angående Xantia motor och drivning.
Stursk
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 maj 2013, 20:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Lossa nipplar till bränslepump

Inlägg av Stursk »

God middag! jag hade tänkt försöka svetsa lite rost och ville då gärna tömma tanken. Det finns väl flera sätt att göra det på, men jag gav mig i kast med att ta ut bränslepumpen. Det som för andra verkar vara den enklaste sak i världen visade sig övergå mitt förstånd. Min fråga är hur man tar loss bränsleslangarna utan att göra åverkan på pumpen. Jag har givetvis lyckats bryta av en nippel redan och gör nu en liten paus för att lugna ned mig och se om någon kan upplysa mig om hur man går tillväga. Tacksam för alla tips.
Jag vet inte hur man lägger in bilden, men gör ett försök.
https://www.bildtagg.se/file/xsmnssgdwhaovsg3dijc2otb
Xantia Break 2.0 16V 2000

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1709
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Lossa nipplar till bränslepump

Inlägg av Stefan M »

Ingen aning men det låter överdrivet att hålla på sådär? Jag har lagat oerhört mycket rost och har då aldrig tappat ur nå bränsle. Om det är väldigt nära tanken så har jag ju isåfall demonterat den helt. En tom tank blir inte riskfri den heller eftersom det som är kvar i den kan vara tillräckligt för en smäll om förhållandena blir rätt.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5477
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Lossa nipplar till bränslepump

Inlägg av Anders H »

Fyll den hellre. Det är inte bensin i vätskeform som är brandfarlig, utan gasen.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Lossa nipplar till bränslepump

Inlägg av nyktercitropat »

Rengör, tryck in spärren, tryck slangen in mot pumpen, dra lös.

Observera första punkten.

Stursk
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 maj 2013, 20:09
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Robertsfors

Re: Lossa nipplar till bränslepump

Inlägg av Stursk »

Tack för alla informativa svar. Hade jag bara vänt mig till forumet lite tidigare hade jag sluppit byta bränslepump. Till Stefan vill jag säga att du nog har rätt i att det är lite överdrivet, men nu gäller det hundbenet på höger sida och då kommer man väldigt nära tanken. Jag har inte bråttom och vill inte ta några risker. Anders du har givetvis också helt rätt i att jag bör fylla tanken för att få ut gasen. Nu har jag tömt tanken och om jag inte kommer att ta bort den helt gör jag nog som du säger. Nyktercitroprat, tack du också för en ovärderlig upplysning. I min enfald kunde jag absolut inte komma på att man skulle trycka på den vita plastbiten. Jag försökte dra och till sist klippte jag av den och bände loss slangen med resultat att nippeln gick av. Nu hoppas jag också att konstruktören inte hörde mitt resonemang innan jag hade fått reda på hur man skulle gå tillväga.
Xantia Break 2.0 16V 2000

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Motor och drivning"