CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Med 24-hylsor funna gick det lätt att lossa skruven.
Lite för lätt... Hann inte se var brickorna satt. Ska man tro att den tjockare brickan satt bak som de låg på marken. Är drt någon som vet?
Lite för lätt... Hann inte se var brickorna satt. Ska man tro att den tjockare brickan satt bak som de låg på marken. Är drt någon som vet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Jag hittade hur brickorna mest troligt satt, då en tredje bricka satt kvar i fästet fram. och det motsvarade hur det såg ut på andra sidan.
Postade bilder på bytesförfarandet i den här tråden.
Med bland annat dramatiska bussningsavdragare modell eld-bilder!
När allt kom på plats blev det även en ny nedre kulled. Den som satt där kändes inte direkt glapp, men gränsfall, och jag hade fyndat en SKF-del till bra pris på autodoc. (F.ö ingen alls synbar skillnad på de av fabrikatet MOOG som finns att köpa på samma sida, undantaget olika färg på metallclipesen till damasken).
Förhoppningen är i vart fall att med två nya inre styrleder, bussningar till en bärarm och en spindelled så ska den kännas bra i framvagnen sedan. En styrinställning lär väl behövas förstås.
Postade bilder på bytesförfarandet i den här tråden.
Med bland annat dramatiska bussningsavdragare modell eld-bilder!
När allt kom på plats blev det även en ny nedre kulled. Den som satt där kändes inte direkt glapp, men gränsfall, och jag hade fyndat en SKF-del till bra pris på autodoc. (F.ö ingen alls synbar skillnad på de av fabrikatet MOOG som finns att köpa på samma sida, undantaget olika färg på metallclipesen till damasken).
Förhoppningen är i vart fall att med två nya inre styrleder, bussningar till en bärarm och en spindelled så ska den kännas bra i framvagnen sedan. En styrinställning lär väl behövas förstås.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av soso den 07 feb 2023, 19:04, redigerad totalt 1 gånger.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Trevligt att se att nån petar på här . I övrigt verkar akutenfolket hamnat i vinterdvala .
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Jodå det petas på till och från.
Den byngliga bakdörren skulle till slut ersättas med en obynglig dito. Hade sedan ett par år sedan en bra dörr (i fel färg) som strippats på garnityrer och väntade på att göras i ordning. Först preppades den med grundfärg.
Sedan svart färg på det.
Montering stundade. Men först skulle den gamla dörren bort. Lossade först alla lister och innersidorna samt glasrutan och elhissen då den nya dörren hade haft en manuell fönsterhiss.
Dörren lossade trots viss oro för kärvande sprint ganska lätt och sprinten behövde inte mycket övertalning för att drivas ur dörren med ett dorn efter demontering.
Sedan monterade jag den "tomma" dörren innan jag hängde på resten av lister och annat. Blank och fin emot de övriga dammiga panelerna.
Väntade faktiskt till sist med att lacka de små listerna som ska vara i Noir Satine, då även listen under bakrutan hade tappat sin färg. Verkar faktiskt helt sonika som fabriken lackat direkt på samma rostfria blanklister som annars sitter där på andra CX:ar då det är den ytan som framträder då färgen flagnat. En viss Citroënförfattare kastade en allvarsam blick över arbetet.
Man kan inte maskera för lite i en dåligt ventilerad lokal.
Den byngliga bakdörren skulle till slut ersättas med en obynglig dito. Hade sedan ett par år sedan en bra dörr (i fel färg) som strippats på garnityrer och väntade på att göras i ordning. Först preppades den med grundfärg.
Sedan svart färg på det.
Montering stundade. Men först skulle den gamla dörren bort. Lossade först alla lister och innersidorna samt glasrutan och elhissen då den nya dörren hade haft en manuell fönsterhiss.
Dörren lossade trots viss oro för kärvande sprint ganska lätt och sprinten behövde inte mycket övertalning för att drivas ur dörren med ett dorn efter demontering.
Sedan monterade jag den "tomma" dörren innan jag hängde på resten av lister och annat. Blank och fin emot de övriga dammiga panelerna.
Väntade faktiskt till sist med att lacka de små listerna som ska vara i Noir Satine, då även listen under bakrutan hade tappat sin färg. Verkar faktiskt helt sonika som fabriken lackat direkt på samma rostfria blanklister som annars sitter där på andra CX:ar då det är den ytan som framträder då färgen flagnat. En viss Citroënförfattare kastade en allvarsam blick över arbetet.
Man kan inte maskera för lite i en dåligt ventilerad lokal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av soso den 25 mar 2023, 17:54, redigerad totalt 1 gånger.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Jag passade även på att byta skivor och belägg bak då jag upplevde lite för dåligt nedåtsug i bakvagnen trots luftade bromsar. (Ni som vet den rätta känslan att bromsa med en LHM-bil förstår).
Slyddsplåtarna såg sådär ut, så jag hade köpt nya som faktiskt fanns på Mekonomen. Men! Det visade sig vara fel storlek på plåtarna och metallspännet som ska hålla oken så jag fick modifiera dessa. Troligen passar de Break och de bromsar som sitter på C5 I etc. En kolv på varje sida satt verkligen fast så de fick tas isär och rengöras. Gammalt smuts som packats i systemets absoluta återvändsgränder. Nu glömde jag att ta några efter-bilder på detta men resultatet efter luftning blev i vart fall avgjort bra bakbromsar igen!
Slyddsplåtarna såg sådär ut, så jag hade köpt nya som faktiskt fanns på Mekonomen. Men! Det visade sig vara fel storlek på plåtarna och metallspännet som ska hålla oken så jag fick modifiera dessa. Troligen passar de Break och de bromsar som sitter på C5 I etc. En kolv på varje sida satt verkligen fast så de fick tas isär och rengöras. Gammalt smuts som packats i systemets absoluta återvändsgränder. Nu glömde jag att ta några efter-bilder på detta men resultatet efter luftning blev i vart fall avgjort bra bakbromsar igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av soso den 25 mar 2023, 17:56, redigerad totalt 1 gånger.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Så var bilen redo för det vinterrally som gick av stapeln för lite över en månad sedan. Nästan lite fusk att köra en sådan modern vagn med ABS, insprutning, AC och allehanda lyx bland alla veteraner.
Amazonerna verkade av någon anledning omringa den vid målgången.
Amazonerna verkade av någon anledning omringa den vid målgången.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Underbart att skåda!
Ja dvs, jag saknar inte snön o kylan sen jag flyttade hit ner till Skåne.
Ja dvs, jag saknar inte snön o kylan sen jag flyttade hit ner till Skåne.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
PV o Duett är fina grejor, Amazoner kan jag stå ut med, men sen är det slut med att gilla V-o.
-
- 40 bar
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
- Kontakt:
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Wo-hoo.. Bare å kjøre forbi på rettstrekkene, makeløs øvelse med CX på vinterføre, jo mer elendig jo bedre. Vantro blikk fra bakhjulstrekkere er ubetalelig. Husk å skru litt av før svingene.. Og stå imot tilbud på understyring Og her sørpå roter vi rund i søle og salt
Det er sikkert ordnet, men jeg kom på det når jeg så en åpen kaliper: sørg for at sporet til skraperingen er rent og ikke grodd igjen med korrosjon og dr**tt. Det er her en kaliper slutter å fungere: korrosjon presser skraperingen mot stempel så det verken kommer fram eller tilbake. Det siste er nesten like viktig. Pakningen og sporet innenfor skraperingen er som regel i orden.
Det er sikkert ordnet, men jeg kom på det når jeg så en åpen kaliper: sørg for at sporet til skraperingen er rent og ikke grodd igjen med korrosjon og dr**tt. Det er her en kaliper slutter å fungere: korrosjon presser skraperingen mot stempel så det verken kommer fram eller tilbake. Det siste er nesten like viktig. Pakningen og sporet innenfor skraperingen er som regel i orden.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Det blev även över 100 mil turbokörning under påskveckorna. Först i trakterna av Borgafjäll med stort släp lastat med snöskotrar, senare till Hemavan där många grusvägar i snösmältningens tider färgade CX:en grå. Bilen betedde sig fint under hela resan och det var en njutning att sväva fram. Att det var något ton bakom märktes knappt och stabilare dragbil är väl svårt att önska sig.
Ett stopp på OK i Dorotea.
I påskscenariot! Tur att man har gasklockor istället för fjädrar i själva bilen.
Värsta vägdammet avtvättat mellan varven.
Lastat släp ånyo.
Högst varierande väglag.
Mindre snö i Hemavan men desto mer grusväg.
Ett stopp på OK i Dorotea.
I påskscenariot! Tur att man har gasklockor istället för fjädrar i själva bilen.
Värsta vägdammet avtvättat mellan varven.
Lastat släp ånyo.
Högst varierande väglag.
Mindre snö i Hemavan men desto mer grusväg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av soso den 12 maj 2023, 22:14, redigerad totalt 7 gång.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Åter vid kusten blev det närmast sommarväder ett tag och då passade jag på att fräscha upp de gamla TRX-hjulen. Putsning med fint sandpapper för att få bort oxiden och sedan autosol gjorde underverk!
Work in progress.
Redo att monteras. Otrolig skillnad mot innan blev det allt. Lite gamla och torra TRX:er, men med mönster kvar så de får rulla så länge de vill vara med.
En provtur på imponerade än en gång. Den här däckkonstruktionen lyckas verkligen med konststycket att kombinera komfort över gupp och lågprofilkänsla i svängarna.
Work in progress.
Redo att monteras. Otrolig skillnad mot innan blev det allt. Lite gamla och torra TRX:er, men med mönster kvar så de får rulla så länge de vill vara med.
En provtur på imponerade än en gång. Den här däckkonstruktionen lyckas verkligen med konststycket att kombinera komfort över gupp och lågprofilkänsla i svängarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- totteni
- Activa
- Inlägg: 5768
- Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Venestad, Skåne
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Tackar.
En annan modifikation jag fått göra på grund av brist på tillgängliga expansionskärl och en spricka i detsamma är att resonemang i den här tråden köpa en VAG-behållare och montera i den gamlas ställe. Det är en av få behållare som finns att tillgå idag som har ungefär samma dimension och slanganslutningar upptill och nedtill.
Efter lite modifikationer och en sladd till nivåvarnaren plockad på skroten så gick det utmärkt att få dit den. Baktill så gjorde jag ett litet metallfäste för att kunna skruva fast den i originalfästet och framtill sitter den med buntband tills jag hittat en bra lösning (egentligen så sitter den väldigt bra inkilad mot luftintagstornet). Anslutningarna fick anpassas lite för att passa originalslangarna. Den övre är samma jag gjort tidigare för att använda ett tidigt S1-kärl till en 1984 års modell med grövre slang.
Slutresultatet nedan. Verkar fungera bra. Bara några slangklammer (egentligen bara de jag bytt de senaste året) fick dras efter för att hålla helt tätt med det nya 1.4-bars locket jämfört med originalets 1.2 bar. Och varken elanslutningar eller slangar är ändrade så hittar jag ett helt original går det bra att montera det direkt. Ett annat plus är att nivån - för första gången på någon CX i modern tid - går att avläsa utifrån.
En annan modifikation jag fått göra på grund av brist på tillgängliga expansionskärl och en spricka i detsamma är att resonemang i den här tråden köpa en VAG-behållare och montera i den gamlas ställe. Det är en av få behållare som finns att tillgå idag som har ungefär samma dimension och slanganslutningar upptill och nedtill.
Efter lite modifikationer och en sladd till nivåvarnaren plockad på skroten så gick det utmärkt att få dit den. Baktill så gjorde jag ett litet metallfäste för att kunna skruva fast den i originalfästet och framtill sitter den med buntband tills jag hittat en bra lösning (egentligen så sitter den väldigt bra inkilad mot luftintagstornet). Anslutningarna fick anpassas lite för att passa originalslangarna. Den övre är samma jag gjort tidigare för att använda ett tidigt S1-kärl till en 1984 års modell med grövre slang.
Slutresultatet nedan. Verkar fungera bra. Bara några slangklammer (egentligen bara de jag bytt de senaste året) fick dras efter för att hålla helt tätt med det nya 1.4-bars locket jämfört med originalets 1.2 bar. Och varken elanslutningar eller slangar är ändrade så hittar jag ett helt original går det bra att montera det direkt. Ett annat plus är att nivån - för första gången på någon CX i modern tid - går att avläsa utifrån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren
Efter ett tips i den här tråden om att se över avlastningsventilen så hade jag faktiskt noterat att min gick att suga helt fritt i den lilla slangen på ovansidan av ventilen, men inte blåsa. Tydligen ska ingetdera gå om ventilen är hel..
I vilket fall så hade jag efter lite detektivarbete funnit att flera Saab Turbo genom åren använt samma typ av Boschventil (0280142103) och efter lite botaniserande på den lokala skroten hittade jag en som verkade kurant. Ja, folk måste undrat vad det vat för stolle som gick och sög i vakuumslangarna på Saabarna där.
50 spänn senare så kunde jag prova att montera den och testköra. Resultatet gjorde inget åt den smått ojämna tomgången men däremot blev det ett tydligt mindre turbolagg, samt tidigare boost som följer med längre upp i varv än innan.
Rimligtvis borde även bränsletrycket bli mer ackurat då tryckregulatorn sitter kopplad efter på samma vakuumslang. Det vill säga om även den 30-åriga prylen fungerar som tänkt.
I vilket fall så hade jag efter lite detektivarbete funnit att flera Saab Turbo genom åren använt samma typ av Boschventil (0280142103) och efter lite botaniserande på den lokala skroten hittade jag en som verkade kurant. Ja, folk måste undrat vad det vat för stolle som gick och sög i vakuumslangarna på Saabarna där.
50 spänn senare så kunde jag prova att montera den och testköra. Resultatet gjorde inget åt den smått ojämna tomgången men däremot blev det ett tydligt mindre turbolagg, samt tidigare boost som följer med längre upp i varv än innan.
Rimligtvis borde även bränsletrycket bli mer ackurat då tryckregulatorn sitter kopplad efter på samma vakuumslang. Det vill säga om även den 30-åriga prylen fungerar som tänkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.