CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av soso »

Jag hade trots byten av allt glapp jag hittat i framvagnen haft en väldigt spårkänslig bil med breda däck monterade.

Gjorde då ett enkelt mätinstrument för att kolla Toe och upptäckte inte jätteförvånande att den hade 3mm toe UT. Lossade då och vred styrlederna på bägge sidor ett halvt varv utåt (enligt manualen ger ett varv ca 4mm vid fälgkanten) och vid en om-mätning får jag nu ca 1,5mm toe IN. Blev verkligen en förbättring för spårkänsligheten även om små tendenser finns kvar när det är riktigt djupa spår i vägen men det får jag kanske tillskriva de gamla TRX:erna. Vet inte om det är lönt att ha mer toe in än så?

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7777
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av Mickel »

På CX ska toe-in vara 1 - 4 mm (vilket du redan vet), men det är bra att ställa det så nära 1,0 mm som möjligt, annars blir det onödigt däcksslitage, har jag fått lära mig.
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av soso »

Idag har jag spenderat en del tid med att byta däck. Har irriterat mig på att den spårar fram när jag har TRX. Tänkte att det inte kan vara fel på alla däck så jag provade en rad olika och körde samma sträcka. Och det visade sig att den endast var vinglig med TRX-däck monterade bak på spårig väg. Alltså BAK! Upptäckte under bytena ett glapp i ena bärarmen bak (den jag inte bytt) vilket såklart skulle kunna förklara det. Med däck som har mer rundade kanter som regummerade TRX eller 14" Michelin går den alltså normalt och glappet maskeras.

Sensmoral. TRX-däck är bra för att avslöja glapp och felinställda hjulställ, och riktningsstabilitet som upplevs fram kan alltså även vara relaterat till bakvagnen!

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7777
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av Mickel »

Skönt att du lyckades hitta felet genom systematiskt bytande och letande! CX är känslig för vad man sätter bak. Till exempel drar den snett om man har olika mycket slitna däck på de olika sidorna bak. Bra att veta: Sneddragningen kan temporärt åtgärdas genom att man släpper ut några hekto ur det bakdäck som är "för stort".
Mickel

Skriv svar

Återgå till "Garaget"