Går inte att stoppa.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Går inte att stoppa.
Frugans XM V6 började bråka i veckan, det började med att batteriet laddade ur fort, inget märkligt med det, det var dåligt och skulle ändå bytas. När jag hade laddat upp det för att åka och köpa ett nytt så lyser dioderna på fel sätt, röd + grön, bara grön eller precis som de ska. Nu är batteriet bytt men någonstans drar det tjuvström och när röd/gröna lamporna lyser går det att knappa in koden och starta, men det går inte att stänga av, motorn fortsätter att gå även om jag bryter batterikontakterna. Som tur är kunde jag bryta multikontakten som sitter strax ovanför remkåpan. Det här är ju inget större problem med en manuellt växlad bil men den här är en automat så det går ju inte att "bromsa med växel i" för att döda den.
Någonstans är det förmodligen dålig kontakt eller att knappsatsen börja ge upp. Jag tar tacksamt emot idéer om vad det kan tänkas vara, jag kommer hem till Sverige över jul och då har jag möjlighet att skruva.
//Leif
Ps. Fönsterhissen på förarsidan byttes samtidigt som problemen började.
Någonstans är det förmodligen dålig kontakt eller att knappsatsen börja ge upp. Jag tar tacksamt emot idéer om vad det kan tänkas vara, jag kommer hem till Sverige över jul och då har jag möjlighet att skruva.
//Leif
Ps. Fönsterhissen på förarsidan byttes samtidigt som problemen började.
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Går inte att stoppa.
Jag sätter en slant på det 15-poliga reläet som i original sitter skruvat vågrätt på plåten framför och nedanför boxen med styrdatorerna.
Du har troligtvis dels ärg i komtaktstycket men säkert också liknande fuktbaserade haveri i reläet. Det sitter dumt till där fukt och skräp trivs. Jag fick byta det på en V6 -99 för 10 år sedan med i princip alla de fel du beskriver innan.
Du har troligtvis dels ärg i komtaktstycket men säkert också liknande fuktbaserade haveri i reläet. Det sitter dumt till där fukt och skräp trivs. Jag fick byta det på en V6 -99 för 10 år sedan med i princip alla de fel du beskriver innan.
Senast redigerad av soso den 04 dec 2019, 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Går inte att stoppa.
Kan mycket väl tänkas! Det sitter som du säger väldigt illa till. Det jag kan prova på plats, här och nu, är kontaktspray. Jag ska titta på det i morgon.
//Leif
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Går inte att stoppa.
Jag brukar också flytta upp reläet på de bilar jag har/haft så det sitter mer skyddat till.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Går inte att stoppa.
Vad kallas reläet? Jag sitter just nu med service citroen, men hittar det inte.
//Leif
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Går inte att stoppa.
Hmm, jag har för mig den lokala verkstan kunde hitta det åt mig med numret som står på reläet.
Prova att söka på det!
Prova att söka på det!
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Går inte att stoppa.
Jag hittade en tio år gammal bild på reläet. (Tur man inte slänger saker).
Googlar du på "Bitron 240107" så finns det en del träffar!
Googlar du på "Bitron 240107" så finns det en del träffar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Går inte att stoppa.
Reläet i fråga är ett bränslepumpsrelä (OEN 19203X), vilket verkar vettigt. Förmodligen släpper inte ena spolen "taget" så matningen slås ifrån. Ett nytt är beställt på vinst och förlust, det kostade 38€ och levereras i morgon eller övermorgon.
//Leif
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Går inte att stoppa.
Reläét har kommit, men nu regnar det.
Jaja, det får vänta tills i morgon.
//Leif
Jaja, det får vänta tills i morgon.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7389
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Går inte att stoppa.
Hoppas det funkar! Tror jag gav ungefär samma för reläet hos Citroën när det begav sig.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Går inte att stoppa.
Det verkar vettigt att det är det reläét, nu ska bara vädret fixa sig också.
//Leif
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Går inte att stoppa.
Reläét är bytt och det verkar som om det var det som var problemet.
Motorn stannar när den ska mm. om även tjuvströmmen är borta är för tidigt att säga.
//Leif
Motorn stannar när den ska mm. om även tjuvströmmen är borta är för tidigt att säga.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.