Problem med startmotor jumpy 07
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 12 jul 2019, 09:49
- Medlem i SCK?: Nej
Problem med startmotor jumpy 07
Hej
Lånade ut min bil igår och helt plötsligt la startmotorn av, dom klarade dock att dra igång den så den gick att köra 11 mil hem.
Har felsökt lite idag och plockat ur startmotorn och smörjt den den funkar bra när jag kör den med kabel på batteriet lös. Monterade tillbaks men den verkar inte ha nån ström på plusmatningen , får den även den strömmen via tändningslåset eller är det bara b+ som får det? Jag provade att bygla med en kabel när den är monterad men det händer inget.
Jag har mer eller mindre trasigt tändningslås men man hör att nåt relä klickar när man försöker starta men startmotorn är död. Finns det nån säkring till plusmatningen till starten? Jag råkade nämligen tappa nyckel igår när jag skruvade dit plusmatningen i mörkret så det blixtrade endel och nu verkar den inte få nån ström längre.
Lånade ut min bil igår och helt plötsligt la startmotorn av, dom klarade dock att dra igång den så den gick att köra 11 mil hem.
Har felsökt lite idag och plockat ur startmotorn och smörjt den den funkar bra när jag kör den med kabel på batteriet lös. Monterade tillbaks men den verkar inte ha nån ström på plusmatningen , får den även den strömmen via tändningslåset eller är det bara b+ som får det? Jag provade att bygla med en kabel när den är monterad men det händer inget.
Jag har mer eller mindre trasigt tändningslås men man hör att nåt relä klickar när man försöker starta men startmotorn är död. Finns det nån säkring till plusmatningen till starten? Jag råkade nämligen tappa nyckel igår när jag skruvade dit plusmatningen i mörkret så det blixtrade endel och nu verkar den inte få nån ström längre.
- Habbe
- Activa
- Inlägg: 3520
- Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Åstorp, Skåne
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Det borde finnas en F8 säkring i säkringsboxen motorrummet...
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 12 jul 2019, 09:49
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Stort tack för svaret. Säkring 20 var kass bytte den och då klickar startmotorn och bränner säkringen, provade 2 ggr.
Jag körde startmotorn lös på bilets batteri först klickade den bara. Sen smörde jag upp och då gick den, dock blev jorden väldigt varm så jag satte startkabeln i godset istället. Provade även med kabel från batteriet nu till b+ men den bara klickar.
Vad tror ni är generatorn kortsluten men gick att tvångsköra direkt på batteriet osäkrad. Kan väl inte vara så mycket mer än startmotorn så det är väl lika bra att beställa en ny?
Jag körde startmotorn lös på bilets batteri först klickade den bara. Sen smörde jag upp och då gick den, dock blev jorden väldigt varm så jag satte startkabeln i godset istället. Provade även med kabel från batteriet nu till b+ men den bara klickar.
Vad tror ni är generatorn kortsluten men gick att tvångsköra direkt på batteriet osäkrad. Kan väl inte vara så mycket mer än startmotorn så det är väl lika bra att beställa en ny?
-
- LHS
- Inlägg: 17303
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Kolla jordfläta mellan kaross och motor. Därnäst står nog själva startmotorn på tur.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 12 jul 2019, 09:49
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Men dålig jord borde väl inte bränna säkringen? Jag provade med en startkabeln som extra jord och har även köpt en extra jordkabelidag.
Min teori är att startmotorn fastnat/kärvar ihop och när jag gjorde rent kontakterna i mörker och regn råkade jag ju tappa nyckeln när jag skruvade dit pluskabeln så det gnistrade och då kortslöt jag antagligen solenoiden.
Vad tror ni? Ös gärna på med idéer.
Min teori är att startmotorn fastnat/kärvar ihop och när jag gjorde rent kontakterna i mörker och regn råkade jag ju tappa nyckeln när jag skruvade dit pluskabeln så det gnistrade och då kortslöt jag antagligen solenoiden.
Vad tror ni? Ös gärna på med idéer.
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 12 jul 2019, 09:49
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Nu har jag byggt ett kablage med relä, säkring och startknapp samt bytt startmotorn.
Den bara klickar men skjuter inte säkringen längre. Jag provade att direktmata startmotorn från batteriet och då startar den på knappen men laddar inte och har ingen styrservo.
Vad tror ni kan väl bara vara tändningslåset nu va?
Den bara klickar men skjuter inte säkringen längre. Jag provade att direktmata startmotorn från batteriet och då startar den på knappen men laddar inte och har ingen styrservo.
Vad tror ni kan väl bara vara tändningslåset nu va?
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Övriga elfel kanske kan tillskrivas din kortslutning............Det mesta nuförtiden styrs och övervakas av "datorer" och ger man sådana komponenter en dödskyss på ett eller annat sätt så kan naturligtvis vad som helst hända. Det är ju inte otroligt att allting beror på trasig BSI
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 12 jul 2019, 09:49
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Jag har sökt lite på bsi och vanligt symtom verkar ju vara att bilen inte startar.
Den startar och varnar bara för servostyrningen antagligen pga att den inte laddar tror jag. Min teori är att generatorn behöver nån startsignal som den inte fick med min hemmabyggda startknapp.
Vad består bsi:n av? +/- matning ser jag och säkringar/relä
Den startar och varnar bara för servostyrningen antagligen pga att den inte laddar tror jag. Min teori är att generatorn behöver nån startsignal som den inte fick med min hemmabyggda startknapp.
Vad består bsi:n av? +/- matning ser jag och säkringar/relä
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Att servon inte fungerar kan nog tillskrivas den uteblivna laddningen (om det nu är elpump vill säga) och styrningen av generatorn sker automatiskt via BSi och övriga komponenter. Det har inget med tillslaget av startmotorn att göra iallafall.
Har du tur kanske det bara är generatorn som det stuckit nå dioder i, de gillar inte kortslutningar..........
BSI´n är en kombinerad enhet med massor av funktioner, Säkringshållare och styrning av det mesta. Det är ju så att säga hubben i hela elsystemet. Även styrningen av laddningen går över den.
Till att börja med så skulle jag nog kolla att generatorn laddar först och främst, enklast brukar ju vara att rigga upp en 5W lampa och koppla in separat så du får en gammal hederlig startkrets. Då kan man utesluta BSI och hela den biten först. Ena sidan in på D+/61 på generatorn och andra sidan på tändningsplus men ska man bara testa så går det ju bra direkt till batteriet också.
Har du tur kanske det bara är generatorn som det stuckit nå dioder i, de gillar inte kortslutningar..........
BSI´n är en kombinerad enhet med massor av funktioner, Säkringshållare och styrning av det mesta. Det är ju så att säga hubben i hela elsystemet. Även styrningen av laddningen går över den.
Till att börja med så skulle jag nog kolla att generatorn laddar först och främst, enklast brukar ju vara att rigga upp en 5W lampa och koppla in separat så du får en gammal hederlig startkrets. Då kan man utesluta BSI och hela den biten först. Ena sidan in på D+/61 på generatorn och andra sidan på tändningsplus men ska man bara testa så går det ju bra direkt till batteriet också.
- Habbe
- Activa
- Inlägg: 3520
- Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Åstorp, Skåne
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Undrar just om det inte är lika vanligt eller vanligare att BSM, säkringsboxen i motorrummet, lägger av och därav startproblem... Var det i BSM säkringen som brände fanns?
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 12 jul 2019, 09:49
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Ja det var i säkringsboxen i motorutrymmet, F8 som jag tipsades om här. Kopplar jag bort tillslaget till startmotorn så går den dock inte så min teori var att tändningslåset kortsluter för det är som sagt sönderslaget sen i somras.
Ska mäta lite mer idag Citroën här hade stängt för inventering idag. Men min teori är att startreläet skickar signal till generator/Servo. Den startade igår men utan laddning och Servo.
Tack för alla tips, fortsätt gärna. Det är ingen som sitter på elschema?
Ska mäta lite mer idag Citroën här hade stängt för inventering idag. Men min teori är att startreläet skickar signal till generator/Servo. Den startade igår men utan laddning och Servo.
Tack för alla tips, fortsätt gärna. Det är ingen som sitter på elschema?
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 12 jul 2019, 09:49
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Problem med startmotor jumpy 07
När det hände så gick det att dra igång den och köra 11 mil hem så då laddade den.
Jag mätte direkt på batteriet nu och den laddade inte igår.
Jag mätte direkt på batteriet nu och den laddade inte igår.
- Habbe
- Activa
- Inlägg: 3520
- Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Åstorp, Skåne
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Du bör mäta på batteriet med motorn igång och typ 1500 rpm om du ska vara säker på vad generatorn gör eller inte gör...
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 12 jul 2019, 09:49
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Nu har jag grejat lite till. Kör jag nyckeln i startläget samtidigt som min startknapp så startar den och allt fungerar. Den laddar runt 13,5v och Servo funkar inga varningar.
Mätte även tillslaget på starten löst. Ringde den först mot jord och den har jord mätte den till -10,3 v tror jag det var som sjönk till -11,5 nånstans när man drar nyckeln till startläget. Det kan väl inte vara nåt mer än tändningslåset känns det som?
Provar att bifoga en bild
Startkablaget med knapp
Mätte även tillslaget på starten löst. Ringde den först mot jord och den har jord mätte den till -10,3 v tror jag det var som sjönk till -11,5 nånstans när man drar nyckeln till startläget. Det kan väl inte vara nåt mer än tändningslåset känns det som?
Provar att bifoga en bild
Startkablaget med knapp
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 12 jul 2019, 09:49
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Problem med startmotor jumpy 07
Var på Citroën idag och skulle beställa nytt tändningslås. Dock fick priset mig att backa, 4700 kostar det nån som vet om det går att få tag i billigare på nåt sätt?
Dom sa 1800-2000 på telefon förra veckan. Om jag var helt säker på att det löser problemet vore det väl okej men 4700 plus ev felsökning då är man uppe i bilens värde typ.
Ja jag är lite snål här, jag åker en ny v90 till vardags och har bara den här för att frakta en cross i till banorna.
Dom sa 1800-2000 på telefon förra veckan. Om jag var helt säker på att det löser problemet vore det väl okej men 4700 plus ev felsökning då är man uppe i bilens värde typ.
Ja jag är lite snål här, jag åker en ny v90 till vardags och har bara den här för att frakta en cross i till banorna.