Bläckfiskalternativ?

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring.
Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Hedene »

Pridbor skrev:
09 jul 2020, 00:10
Jag får inte arbeta de kommande 6 veckorna säger läkaren! Han implanterade en pacemaker förra torsdagen! Så ingen framsteg på ett tag :-(
Men jag kan arbeta med CAD Octopus-projektet under tiden!
Batteridrift är ju modernt numera :D
Hoppas att du mår bättre med pacemakern på plats. Det brukar göra underverk för de flesta.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Pridbor »

Tak!
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Pridbor »

Beställda prototyper av min "Blaekfisk" och "mini Blaekfisk" design för ungefär en vecka sedan. Skulle komma till mig innom 3 veckar.

Professionellt 3D-nylon priinting så vi kan se om det är tillräckligt starkt !?

Dimensionerna på slangarna är inte korrekta, så detta är bara ett test. Jag saknar gamla versioner för att mäta alla inre slangdimensioner för att se till att de passar

Preben
Octopus.jpg
Mini Octopus.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3740
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av MAN »

Plastbitarna ser jättebra ut ! Sådana skulle jag vilja ha också ! Skulle inte vara fel om någon kunde ta fram något liknande i Sverige också ?
Krya på dig Pridbor !
/ Michael
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Pridbor »

Tack för dina vänliga hälsningar!

Jag kommer tillbaka när jag har delarna i handen.

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Hedene »

En intressant fråga är vad maxtemperaturen på returoljan kan bli.
Rimligen borde den inte komma så högt att det blir problem med nylon. Ingen har väl haft problem med de skarvar och T kryss som finns att köpa?

Om ditt test fungerar bra så tar jag gärna fram priser. Vi använder en del 3D printade delar i produktion och har kontakt med olika firmor.

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Pridbor »

Du har ret! Temperatur, styrke, lifetime, tryk (lavt) og alle saadanne ting men det er ogsaa derfor at jeg faar lavet en prototype, ioevrigt hos "Sculpteo" i Frankrike. Jeg goer det ogsaa mest for mig selva, det faar tiden til at gaa i dissa tider, men delar gerne hvis det funker.

Jeg gir dig ogsaa gerne mit design hvis du har forslag til at goere den bettre! Jeg prover inte at lave penge paa dette, men bare for skoejet og hvis det funker saa fint :-)

Hvad skal du bruke for at finde en pris? En af de steder jeg fik en pris ville have mere i post forsendelse end delarne selva saa det skal man ogsaa lige taenke paa.

(Og undskyld for det er ikke let at skrive daarligt svenska paa et amerikanst keyboard, derfor er dette ogsaa mest paa dansk)

Preben
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Hedene »

Inga problem med Danska i skrift :D
Svårt att förstå när ni pratar snabbt dock.

Det finns många alternativ. Vi har egna 3D printrar men jag måste prata med min mekanikkonstruktör om han kan göra en modell vi kan printa själva.
Intressant nog så gjorde vi tidigt i våras en prisjämförelse mellan tillverkare i Kina och Europa. Vi tog även hem prototyper från Kina för jämförelse.
Slutsatsen blev att det inte lönade sig att beställa delarna från Kina. Pris per styck var inte mycket lägre och frakten blev väldigt dyr.

Skall jag vara riktigt ärlig så tror jag inte att det går att sälja dessa med rimlig vinst men det är ju inte för att tjäna pengar som i alla fall jag håller på med gammelbilar :?

I den här lådan:
https://www.biltema.se/bat/vvs/slangnip ... 2000017746
finns ju alla delar som behövs. Inte så snyggt som specialtillverkat men fungerar nog tillräckligt bra.
Priset är svårt att slå :D

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Pridbor »

Jeg har lige faaet "den lille blaekfisk" tilbage fra Frankrike, og den er inte daarlig. Jeg har sat paa nogle slanger som gik svaert at faa paa uden at braekke nogot.

Skal nu til at koge den i 100 grader c vattnet for at se hur den holler ihop og et par andre forsoeg.

Jeg er begyndt paa et nyt design som jeg hoppas at blive endnu baettre :-) Det er inte saa dyrt hvis det virker!

Den store skulle komme paa fredagen

Preben
P1070363.JPG
P1070364.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Mickel »

Den genomskinliga plastslangen ska du inte använda senare som returslang i bilens hydraulsystem om du inte är säker på att den verkligen är av oljebeständig plast. De genomskinliga brukar inte vara oljebeständiga, och då löses de upp lite grann efter ett tag så att de mjuknar så att spänsten försvinner så att de börjar läcka i en skarv.

Jag vet, för en tidigare ägare hade satt en kort genomskinlig slang som retur på min BX. Detta gjorde att den började läcka en stor pöl utanför Skansen mitt ute på Djurgården en solig lördag när det var proppat med folk och proppat med trafik. Inte kul. Och det gick åt MYCKET hydraulolja innan jag kommit hem :-( !

Det kanske håller ett år, men sen blir det garanterat läck om man använder fel slang, dvs icke oljebeständig.
Mickel

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Pridbor »

Du har fuldstaendigt ret Mickel. Jeg forsoekte mig blot med forskellige slanger for at faa en fornemmelse af hvilken indre diameter der ville virke. Jeg anvender en plast/gummi slange "tygon" som er Bensin og olie modstandsdygtig, men den er ikke mekaniskt velegnet. Men den har fungeret i 6-8 aar som retur slange paa et kort stykke, 10-15cm oppe ved LHM tanken paa min bil.

Ved du hvad type slange vi har i vores Cx? Nylon eller? Den er jo ganske tyk og haard, ikke som normal gummi!

Saa fik jeg ogsaa den store Blaekfisk i haanden: Den er jaettefint produceret, men den funker jo inte da dimensionerne er bare noget jeg gaettede paa, men hvis jeg engang faar dem korrekt saa tror jeg at det kunne fungere :-) Kanske ?! De kom begge fra Paris taet paa hvor jeg jobbade 1975-'78.
Store Blaekfisk 1.jpg
Store Blaekfisk 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Hedene »

Ser fint ut :D :D :D .
Kanske lika bra att vara elak och lägga dem i varm LHM direkt?

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
Careidas
40 bar
40 bar
Inlägg: 558
Blev medlem: 23 jan 2010, 17:51
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Båstad

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Careidas »

Danish engineering at its best! Mycket spännande att följa denna tråd. Keep up the good work, Preben :D
C 1 -07
BX 19 TRI-88
CX TRE -88


Mina ex. C 5 Bioflex -08, Dyane -73, C 4 Cactus -16


Vive la République!

Användarvisningsbild
Pridbor
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 apr 2020, 01:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Utah, USA
Kontakt:

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Pridbor »

Careidas skrev:
15 aug 2020, 15:38
Danish engineering at its best! Mycket spännande att följa denna tråd. Keep up the good work, Preben :D
Tak for dine venlige ord ! :-)
Hedene skrev:
15 aug 2020, 10:36
Ser fint ut :D :D :D . Kanske lika bra att vara elak och lägga dem i varm LHM direkt?

/Stig
Og yes du har ret Stig, saa jeg kogte den i 20 minuter og forsoegte at braekke den. Ikke vanvittigt haardt men trods alt med gode kraefter som hvis man ville saette en slange paa. Den var en smule mere bloed men det var ogsaa alt.

Nu er jeg i gang med en ny version og haaber at faa lidt bedre dimensioner saa den maaske kunne bruges.

Hvis der ikke er nogen der har en gammel liggende paa hylden som jeg kan faa/koebe saa kan det vaere at jeg bliver noedt til at "sacrifice" min egen der har en braekket men repareret slange. Vi faar at se... :-)

Preben
P1070369.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1989 Citroen CX GTI Turbo 2
2017 Dodge Durango R/T 5.4L V8

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Bläckfiskalternativ?

Inlägg av Mickel »

Nu har jag mätt CX "lilla bläckfisk", dvs "gummiboxen" med fyra slangar och ett hål för en plastslang, dvs totalt en 5-koppling:

CX Bläckfisk ny i originalpåse.jpg
Måtten på slangarna är:

1. 3,0 x 8,3 x 100 mm
2. 3,0 x 8,4 x 175
3. 3,0 x 8,7 x 330
4. 5,0 x 10,0 x 500 mm slangmått, men 517 mm mätt från själva fyrkantboxen

Hålet är:
Anslutning 5: diam 3,0 mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickel

Skriv svar

Återgå till "CX - Hydraulik"